ایمنی پله های برقی؛خطرات ترافیکی وپیشگیری از حوادث/قسمت1

این مطلب با هدف آشنایی بیشتر شما با ایمنی پله های برقی، خطرات ترافیکی پله برقی و ارائه موثرترین راهکارها برای جلوگیری از حوادث پله برقی تهیه شده است.

ایمنی پله های برقی

کرم عرب عامری – پله‌های برقی نوعی تجهیزات تخصصی هستند که نقش مهمی در صنعت حمل و نقل دارند. به همین علت بخش زیادی از حمل و نقل در ساختمان‌های تجاری، اداری، صنعتی و… توسط پله برقی‌ها انجام می‌شود. با توجه به کاربرد و نقش مهم این وسیله، نصب و استفاده از آن در بیشتر ساختمان‌ها وجود دارد. به صورتی که شما کمتر ساختمان تجاری، اداری و یا صنعتی بدون پله برقی را می‌بینید. از آنجایی که نقش این وسیله و کاربرد آن در زندگی افراد بسیار مهم است، ضروری است که با برخی از خطرات احتمالی و همچنین نکات ایمنی پله‌ های برقی آشنا شوید.

پله برقی چیست؟

پله برقی نوعی وسیله حمل و نقل برای انتقال عمودی مسافران است. به منظور حفظ وضعیت پایدار پله‌های برقی هنگام حمل مسافران، این دستگاه باید مجهز به هندریل باشد. همچنین پله باید با زاویه شیب معینی به سمت بالا حرکت کند، زیرا فاقد کابین است. با وجود استاندارد بودن پله‌های برقی، احتمال بروز خطر در آن‌ها بسیار زیاد است. به همین علت شما باید به صورت کامل با این خطرات و همچنین نکات ایمنی پله های بله برقی برای جلوگیری از آن‌ها آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه تکنیکال پله برقی و آسانسور

خطرات ترافیکی پله برقی چیست؟

نصب پله برقی بر اساس الزامات و قوانین اداره استاندارد انجام می‌شود. به همین علت، عده‌ای تصور می‌کنند که نکات ایمنی پله های برقی فقط مربوط به زمان نصب است. این تصور کاملا اشتباه است و افراد باید همه نکات ایمنی پله های برقی را بعد از نصب و هنگام استفاده از پله برقی نیز جدی بگیرند. در غیر اینصورت ممکن است حوادث و خطرات پله برقی آن‌ها را تهدید کند.

نکات ایمنی که باید هنگام استفاده از پله برقی، به ویژه در زمان ترافیک رعایت کنید شامل موارد زیر است.

  • محدودیت ظرفیت برای پله برقی وجود ندارد؛ اما برداشتن مانع هنگام پیاده شدن از پله برقی‌ها ضروری است.
  • وجود راهروهایی برای خروج در مسیر دو پله در امتداد هم و محل تخلیه مسافران الزامی است.
  • از ازدحام بر روی پله و یا ورودی و خروجی آن پرهیز کنید: ازدحام در پله موجب بروز خطرات بسیار زیاد اعم از پس زدن جمعیت و ریختن مسافران ناشی از به هم خوردن تعادل افراد تا پایین پله می‌شود.

خطرات ترافیکی پله برقی

راهکار موثر برای پیشگیری از حوادث پله برقی

برای افزایش ایمنی پله های برقی و جهت کاهش حوادث در این وسیله باید برخی راهکارها را به کار ببرید. نصب حسگر در ابتدای ورودی پله برقی دو م و سوم و یا خروجی پله که با مانع مصاف می‌شود، یکی از این راهکارهاست. راه حل دیگر، استفاده از سوئیچ الکترومکانیکی در زیر سطوحی است که شبیه باسکول توزین اتومبیل است.

سطح مورد نظر شبیه قپانی که دارای فنر است ساخته می‌شود. هنگامی که تعداد مسافران بر روی این سطح از حد معینی بیشتر شود، فشاری به فنرها وارد می‌شود. در اثر این فشارها، فنر جمع می‌شود که موجب قطع شدن سوئیچ الکتریکی می‌شود. پس از آن نیز، پله برقی که در حال شارژ و یا تخلیه مسافر است خاموش می‌شود و تا تخلیه سطح مورد نظر متوقف می‌شود.

پس از اینکه تعداد معینی مسافر از پله برقی خارج شدند، مجددا پله برقی را روشن می‌کنند. البته روش‌های دیگری نیز برای کنترل این سطح نیز وجود دارد. در قسمت‌های بعدی بیشتر درباره روش‌های کنترل سطح مورد نظر و ایمنی پله برقی‌ها صحبت می‌کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر