آنچه باید از نحوه عملکرد سیستم احضار آسانسور و انواع آن بدانید

با توجه به نوع کاربری ساختمان، نحوه پاسخ­ دهی به فراخوانی آسانسور توسط مسافران متفاوت است. شما می‌توانید از طریق آشنایی با نحوه عمکلرد انواع سیستم احضار آسانسور، بهترین نوع سیستم کنترل آسانسور را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

نحوه عملکرد سیستم احضار آسانسور

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – زمانی که می­‌خواهید سوار آسانسور شوید مخصوصاً در ساختمان­‌های عمومی پر رفت ­و ­آمد، حتما منتظر آسانسور مانده‌اید تا آسانسور به طبقه‌ای که شما در آن هستید برسد. معمولا در مراکز اداری و تجاری، هتل­‌ها، بیمارستان­‌ها و… خیلی شاهد این موضوع هستید. همچنین زمانی که داخل کابین آسانسور هستید و شستی طبقه مورد نظر خود را می‌­زنید، گاهی اوقات شاهد این هستید که ابتدا آسانسور به طبقه یا طبقات دیگری رفته و مسافر سوار کرده و سپس شما را به طبقه مورد نظر می­‌رساند. به این سیستم، سیستم احضار یا فراخوانی آسانسور می­‌گویند که انواع مختلفی دارد. ما قصد داریم در این مقاله، نحوه عملکرد سیستم احضار آسانسور و انواع آن را شرح دهیم.

انواع سیستم­‌های احضار آسانسور

با توجه به نوع کاربری ساختمان، نحوه پاسخ­ دهی به فراخوانی آسانسور توسط مسافران متفاوت است. به همین علت انتخاب صحیح سیستم کنترل مناسب، از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه نحوه عملکرد سیستم احضار آسانسور و انواع آن را شرح می‌دهیم.

سیستم فراخوان ساده(Push Button)

نحوه عملکرد سیستم احضار آسانسور نسبت به انواع آن متفاوت است. در سیستم Push Button، تنها یک حافظه برای شاسی احضار وجود دارد و آسانسور به اولین احضار، چه از داخل کابین و چه از خارج، پاسخ می‌دهد و در هنگام حرکت هیچ شاسی دیگری را اعمال نمی­‌کند. تنها زمانی که به صورت کامل متوقف می‌شود و زمان توقف سر طبقه می­‌گذرد، شاسی بعدی را قبول می­‌کند. از این سیستم بیشتر در کارخانجات و مراکز صنعتی و آسانسورهای بیماربر استفاده می‌­شود.

بیشتر بخوانید:

سیستم فراخوان جمع­‌کن رو به پایین(Collective Down)

در سیستم Collective Down، آسانسور در حین حرکت از بالا به پایین، به کلیه احضارها پاسخ می­‌دهد. به این صورت که زمانی که کابین به سمت پایین حرکت می­‌کند، علاوه ­بر شاسی‌­های داخل کابین، به شاسی‌­هایی که بیرون هم زده شده‌­اند، به ترتیب پاسخ می­‌دهد. از این سیستم اغلب در منازل مسکونی یا ساختمان­‌هایی که تمامی بنا یا قسمتی از آن روی زمین قرار دارد و مسافران معمولاً قصد خروج از طبقه همکف را دارند، استفاده می‌­شود.

سیستم فراخوان جمع­‎‌کن رو به بالا(Collective Up)

سیستم Collective Up، مشابه سیستم Collective Down است. البته نحوه عملکرد سیستم احضار Collective Up با سیستم Collective Down تفاوت‌هایی نیز دارد. در این سیستم کابین هنگام حرکت به سمت بالا، علاوه ­بر شاسی­‌های داخل کابین، به شاسی‌­های بیرون نیز به ترتیب پاسخ می­‌دهد. کاربرد این نوع سیستم بیشتر در پارکینگ‌­های عمومی، آسانسور­های ایستگاه‌­های مترو و معادن است.

آشنایی بیشتر با جدیدترین تکنولوژی‌های روز آسانسور:

سیستم فراخوان جمع­‌کن دو طرفه(Collective Full)

سیستم Collective Full، ترکیبی از دو سیستم قبل است. نحوه عملکرد سیستم احضار آسانسور جمع کن دو طرفه به این صورت است که کابین چه در حال حرکت به سمت پایین و چه در حال حرکت به سمت بالا باشد، علاوه ­بر شاسی­‌های داخل کابین، به ترتیب به شاسی­‌های بیرون هم پاسخ می­‌دهد. از این نوع سیستم در ادارات، هتل­‌ها و بیشتر ساختمان‌­هایی که تردد بین طبقات مختلف زیاد است، استفاده می‌­شود.

سیستم فراخوان جمع­‌کن انتخابی(Collective Selective)

در سیستم Collective Selective، در هر طبقه(به جز طبقات ابتدا و انتها) دو شاسی جهت بالا و پایین وجود دارد. مسافر قبل از سوار شدن، جهت حرکت خود را به تابلو اعلام می‌­کند. اگر مسافر شاسی جهتی مطابق با حرکت همان لحظه کابین را انتخاب کند، کابین متوقف شده و مسافر سوار می‌­شود؛ اما اگر مسافر شاسی جهت عکس حرکت همان لحظه کابین را فشار دهد، شاسی احضار در حافظه ثبت شده تا در هنگام حرکت در جهت عکس، به آن شاسی پاسخ دهد. کاربرد این نوع سیستم نیز در ادارات، هتل­‌ها و ساختمان­‌های پر تردد است.

سیستم فراخوان جمع کن انتخابی

سیستم فراخوان گروهی(Destination)

در آسانسورهای با سیستم Destination، مسافران قبل از ورود به جلوی درب کابین‌­ها، بر روی دستگاه گیت ورودی شماره طبقه مقصد مورد نظر را انتخاب می‌کنند. مسافران می‌توانند از شماره آسانسور خاصی که برای آن­‌ها و هم مسیران آن­‌ها منظور گردیده و آماده است، استفاده کنند. در این نوع سیستم جلوی هر دستگاه آسانسور فقط مسافران هم مقصد یا نزدیک به هم منتظر می‌­ایستند. پس از سوار شدن مسافران نیز، توقف‌­های ناخواسته بین راهی یا نبوده و یا خیلی کم خواهد بود. از این نوع سیستم می­‌توان در مراکز اداری و تجاری و هتل‌­ها استفاده کرد.

مزایای سیستم فراخوان گروهی

نحوه عملکرد سیستم احضار آسانسور به گونه‌ای است که مزایای زیر را به همراه دارد.

  • بهره­ وری بالا(همواره تعداد آسانسورها کافی به نظر می­‌رسند).
  • با توجه به مدیریت هوشمندانه سیستم، مسافران به صورت منظم جلوی آسانسور از پیش تعیین شده در کمال آرامش و اطمینان می­‌ایستند.
  • زمان انتظار و زمان سفر برای رسیدن به مقصد اغلب کوتاه و رضایت ­بخش است.
  • توقف­‌های ناخواسته بین راهی بسیار کم است.
  • استهلاک کم آسانسورها به علت استفاده به جا و به موقع از آن­‌ها.
  • پایین بودن هزینه مصرف انرژی و نگه­داری آسانسور.

نتیجه­‌گیری 

با توجه به ظهور ساختمان­‌های بلند مرتبه و پر تردد، به منظور استفاده بهینه از آسانسور، استفاده از سیستم احضار مناسب برای این ساختمان­‌ها امری اجتناب ناپذیر است. همین طور که گفته شد سیستم فراخوانی آسانسور انواع مختلفی دارد که عبارتند از سیستم فراخوان ساده، جمع‌­کن رو به پایین، جمع­‌کن رو به بالا، جمع‌­کن دو طرفه، جمع‌­کن انتخابی و سیستم فراخوان گروهی. همچنین درباره نحوه عملکرد انواع سیستم احضار آسانسور صحبت کردیم. جهت انتقال سریع مسافران، کاهش زمان انتظار، صرفه جویی در مصرف انرژی و پایین آمدن استهلاک آسانسور، باید در آسانسور هر ساختمانی، سیستم مناسب آن ساختمان نصب شود. به همین علت توصیه می­‌شود شرکت آسانسوری که قصد نصب آسانسور را در ساختمان مدنظر دارد، در انتخاب این سیستم دقت کافی داشته باشند.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید