جنس اجزای کابین آسانسور از نظر استاندارد ملی

در این مقاله به بررسی جنس اجزای کابین آسانسور اعم از تزئینات، سقف، دیواره، کف و درب کابین می‌پردازیم.

جنس اجزای کابین آسانسور

یونس نجف نیا، کابین نیوز- آسانسور از تعدادی قطعات اصلی و فرعی تشکیل شده است. یکی از قطعات اصلی آسانسور که زیبایی و ایمنی آن اهمیت بالایی دارد، کابین است. بر همین اساس جنس اجزای کابین آسانسور اهمیت بالایی دارد. کابین آسانسور از نظر جنس و ساختار دارای تنوع زیادی است. نوع کاربری کابین آسانسور، تعیین کننده جنس بخش‌های مختلف و ساختار آن است. به همین علت شما در کابین آسانسورهای مختلف، اجزایی با جنس و ظاهر متفاوت را مشاهده می‌کنید. در این مقاله به بررسی جنس تزئینات، سقف، دیواره، کف و درب کابین می‌پردازیم.

استاندارد ملی ایران شماره 1-6303

مطابق بند 8-3-3 از استاندارد ملی ایران شماره 1-6303 تجدید نظر اول، “دیواره‌ها، کف و سقف کابین نباید از مواد سریعاً قابل اشتعال و یا موادی که نوع و مقدار گاز و دودهایی که می‌توانند تولید کنند خطرناک باشد، ساخته شوند.”

در خصوص جنس اجزای کابین آسانسور ابهاماتی بوجود آمد که جهت رفع این ابهامات، در بخش “پرسش‌های متداول” سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به برخی از آنها پاسخ داده شده که در ادامه ارائه می‌شود.

جنس اجزای کابین آسانسور

جنس اجزای کابین آسانسور

جنس اجزای کابین آسانسور

استاندارد ملی ایران شماره 20-6303

در استاندارد ملی ایران شماره 20-6303(چاپ اول): سال 1399 به مشخصات این مواد اشاره شده است. اگرچه این استاندارد در حال حاضر لازم الاجرا نمی‌باشد؛ اما از آنجا که نسخه بروز شده استاندارد فعلی است، می‌تواند در انتخاب جنس اجزای کابین آسانسور که شامل تزئینات و مواد تشکیل دهنده کابین است مفید و راهگشا باشد.

مطالب مرتبط:

نقش کولر آسانسور و تهویه کابین در آسانسورهای مدرن چیست؟

8 علت لرزش کابین آسانسور

کیفیت کابین آسانسور به چه عواملی بستگی دارد؟ 

مطابق بند 5-4-4 استاندارد ملی ایران شماره 20-6303(چاپ اول): سال 1399:

“سازه نگهدارنده بدنه کابین باید از مواد غیر قابل اشتعال ساخته شود.”

مواد انتخاب شده برای تزئینات کف، دیواره و سقف کابین باید الزامات استاندارد EN 13501-1:2007+A1:2009 را به شرح زیر برآورده کنند:

  • کف: Cfl-s2
  • دیواره: C-s2, d1
  • سقف: C-s2, d0

“این الزامات شامل پوشش‌های رنگ، لایه(های) تا ضخامت 0/30 میلی متر روی دیواره‌ها و اجزاء نصب شده از قبیل وسیله‌های عملکردی، روشنایی و نشانگرها نمی‌شود.”

جنس اجزای کابین آسانسور

جنس اجزای کابین آسانسور

همانطور که ملاحظه می‌شود، “C” و “Cfl” در طبقه بندی فوق، واکنش پذیری مواد در برابر آتش و “s” و “d” به ترتیب رفتار مواد از نظر ایجاد دود یا تشکیل قطرات و ذرات شعله‌ور را توصیف می‌کند.

نتیجه گیری 

در این مطلب، جنس اجزای کابین آسانسور از نظر استاندارد ملی را بررسی کردیم. معمولا افراد پیش از خرید آسانسور به این موارد توجه نمی‌کنند؛ اما در نظر گرفتن نکات مذکور جهت اخذ تاییدیه ایمنی و حفظ سلامت استفاده کنندگان از آسانسور الزامی است. البته موارد مذکور فقط مختص جنس تزئینات، سقف، دیواره، کف و درب کابین است. در خصوص سایر موارد از جمله الزامات روشنایی کابین آسانسور، نیازی به در نظر گرفتن موارد بالا نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر