الزامات روشنایی کابین آسانسور

شما با استفاده از الزامات روشنایی کابین آسانسور می‌توانید کابینی زیبا و امن و با بالاترین کیفیت داشته باشید.

الزامات روشنایی کابین آسانسور

کابین آسانسور تنها محلی است که مسافران می‌بینند و با آن در ارتباط هستند، بنابراین باید کیفیت کابین آسانسور بسیار بالا باشد. روشن بودن کابین آسانسور علاوه بر ظاهری زیبا، علاوه بر افزایش ایمنی آسانسور از حوادث درون آسانسور جلوگیری می‌کرد. البته این روشنایی با روشنایی و نورپردازی‌های دیگر کاملا متفاوت است. بنابراین شما باید کاملا با الزامات روشنایی کابین آسانسور آشنا شده و از آن‌ها در کابین آسانسور خود استفاده کنید.

5 نکته مهم درباره روشنایی کابین آسانسور

الزامات روشنایی کابین آسانسور موارد زیادی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ارتفاع سقف کابین آسانسور اشاره کرد. بر همین اساس شما باید در تامین روشنایی کابین آسانسور به خوبی به شرایط آسانسور توجه نمایید. برای کسب نتیجه مطلوب، شما باید از جدیدترین روش‌ها و قطعات استفاده کنید. 5 نکته کلیدی که در تامین روشنایی کابین آسانسور هستند شامل موارد زیر می‌باشند.

  • رعایت ایمنی و قوانین تولید آسانسور
  • کاهش گرمای لامپ‌های درون کابین
  • رعایت تعادل دمای رنگ لامپ
  • به حداقل رساندن هزینه‌ها
  • توجه به روشنایی اضطراری

رعایت ایمنی و قوانین تولید آسانسور

همه آسانسورها باید بر اساس شرایط و قوانین خاصی تولید و ساخته شوند. در هر کشوری سازمان یا ارگانی ویژه وظیفه مدیریت بر قوانین ساخت آسانسور را به عهده دارد. در کشور ایران نیز این وظیفه به عهده سازمان مقررات ملی می‌باشد. برای حفظ و افزایش ایمنی درون آسانسور باید این قوانین به خوبی رعایت شود. استانداردهای دیگری نیز در زمینه ساخت و تولید آسانسور اهمیت دارند که باید به آن‌ها توجه کنید.

بر همین اساس و به منظور حفظ ایمنی و اطمینان خاطر مسافران، سازمان مقررات ملی وجود روشنایی دائم درون کابین را الزامی می‌داند. یکی دیگر از الزمات روشنایی کابین آسانسور، حضور نور حداقل 50 لوکس درون راهروی آسانسور و همچنین بر روی شستی آسانسور است.

الزامات روشنایی کابین آسانسور

کاهش گرمای لامپ‌های درون کابین

کاهش گرمای نورپردازی کابین نیز از دیگر الزامات روشنایی کابین آسانسور است، که در افزایش کیفیت کابین آسانسور بسیار موثر می‌باشد. زیرا گرمای زیاد این لامپ‌ها در فضای کوچک کابین بسیار اذیت کننده است. به همین منظور استفاده از لامپ رشته‌ای به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا میزان گرمای تولیدی توسط این لامپ بسیار زیاد است. برعکس لامپ‌های فلئورسنت نسبت به نور تولیدی، گرمای متعادلی نیز تولید می‌کنند. البته بهترین لامپ‌های مناسب برای روشنایی کابین آسانسور لامپ‌های LED هستند زیرا این لامپ گرمای خیلی کمی تولید می‌کند.

رعایت تعادل دمای رنگ لامپ

انتخاب دمای رنگ لامپ موردی بسیار تخصصی و مهم است، به همین علت شما باید برای انتخاب آن دقت زیادی داشته باشید. پیش از انتخاب این دما باید با مفهوم آن آشنا شوید. به صورت کلی دمای رنگ آسانسور به دو صورت گرم و سرد است که استفاده از هر دو مورد نامناسب است.

  • رنگ سرد: رنگ سرد شامل رنگ سفید خالص و رنگ سفید مایل به آبی است، در صورتی که از این رنگ برای روشنایی کابین آسانسور استفاده کنید چشم افراد اذیت می‌شود.
  • رنگ گرم: برخی از رنگ‌ها مانند رنگ زرد تند نیز جزو رنگ‌های گرم هستند. استفاده از این رنگ درون آسانسور نیز توصیه نمی‌شود زیرا باعث کثیف به نظر رسیدن آسانسور شود.

به نظر شما بهترین رنگ برای روشنایی درون آسانسور چیست؟ به گفته کابین نیوز شما باید برای انتخاب بهترین رنگ برای روشنایی درون کابین از نسبت کلوین استفاده کنید.

به حداقل رساندن هزینه‌ها

کاهش هزینه نیز یکی از الزامات روشنایی کابین آسانسور است، برای به حداقل رساندن هزینه‌های روشنایی کابین آسانسور باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • توجه به هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی
  • کاهش استهلاک آسانسور
  • نصب ردیفی لامپ
  • خاموش و روشن کردن مداوم لامپ‌ها به صورت متناوب و یکی در میان، جهت افزایش عمر لامپ‌ها

همانطور که در قسمت قبلی گفتیم بهترین نوع لامپ درون کابین آسانسور، لامپ LED است.

توجه به روشنایی اضطراری

شاید برای شما عجیب و حتی خنده دار باشد که برخی از افراد از سوار شدن درون آسانسور وحشت زیادی دارند! بنابراین داشتن روشنایی اضطراری مهمترین الزامات روشنایی کابین آسانسور است. افرادی که از سوار شدن درون آسانسور ترس دارند در صورت خاموشی کابین آسانسور دچار ترس دو چندان می‌شوند. زیرا در این شرایط کابین آسانسور نیز متوقف می‌شود، در این زمان باید آسانسور شما مجهز به روشنایی اضطراری باشد. رنگ معمول روشنایی اضطراری در زمان قطعی برق رنگ سفید و سرد است.

الزامات روشنایی کابین آسانسور

میزان استاندارد روشنایی کابین آسانسور چقدر است؟

مورد دیگری که شما باید به عنوان الزامات روشنایی کابین آسانسور به آن توجه کنید مقدار مجاز روشنایی کابین است. شما باید در زمان ساخت و نصب آسانسور این مورد را در نظر بگیرید و در آسانسور به کار ببرید. حد معمول این روشنایی مجاز در کشور ایران 50 لوکس است. در سایر کشورهای این حد مجاز این روشنایی 100 لوکس است. در صورتی که ساختمان شما از نوع اداری، تجاری و پزشکی باشد مقدار مجاز روشنایی 150 الی 200 لوکس است.

در پایان

استفاده از لامپ و روشنایی درون کابین آسانسور جدا از جنبه زیبایی، باعث افزایش ایمنی و رضایت مسافران می‌شود. علاوه بر این روشنایی درون کابین حتی باعث جلوگیری از حوادث درون آسانسور نیز می‌شود. بنابراین اگر شما ساکن یک ساختمان و یا مهندس ساخت و ساز هستید ضروری است که به خوبی با ضرورت روشنایی آسانسور آشنا شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر