مقدمه ای بر شناخت مشخصات پله برقی

مشخصات پله برقی

نعیمه گلی، کابین نیوز – پله برقی‌ها وسیله‌ای مکانیکی و برقی هستند که برای جابه جایی افراد بین طبقات مختلف در یک ساختمان استفاده می‌شوند. این وسیله قطعات مختلفی دارد که مهمترین آن موتور پله برقی است؛ زیرا موتور وظیفه حرکت دادن پله ها را برعهده دارد و عملکرد کلی پله برقی به عملکرد صحیح موتور بستگی دارد. برای درک کامل مشخصات پله برقی، نیاز است به جزئیات فنی و عملکردی موتور پله برقی توجه کرد.

از پله برقی‌ها معمولا در مکان‌هایی مانند فروشگاه‌ها، مراکز خرید، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو و قطار، هتل‌ها و دیگر ساختمان‌هایی که رفت و آمد زیادی دارند، استفاده می‌کنند. نصب پله برقی در این مکان‌ها مزایای فراوانی دارد. به عنوان مثال افراد سالمند و دارای معلولیت با استفاده از پله برقی می‌توانند به راحتی بین طبقات جابه جا شوند.

یکی دیگر از مزایای پله برقی‌ها ابعاد بسیار کوچکتر آن‌ها نسبت به آسانسور است. به همین علت می‌توان آن‌ها را در محل‌هایی که فضای کافی برای آسانسور وجود ندارد، نصب کرد. با توجه به مزایای گفته شده، پیش بینی می‌شود که میزان نصب و استفاده از پله برقی‌ها در آینده نیز افزایش یابد.

در این مقاله قصد داریم شما را با اجزای پله برقی، انواع پله برقی از نظر کاربرد و نوع نصب و عوامل موثر در طراحی پله برقی و سایر ویژگی‌های پله برقی آشنا کنیم.

شناخت پله برقی

اجزای پله برقی

همانطور که می‌دانید پله برقی‌ها از قطعات و اجزای بسیاری ساخته شده‌اند. تچهیزات پله برقی یکی از مشخصات پله برقی هستند. در این بخش به توضیح برخی از مهمترین اجزای پله برقی می‌پردازیم. برخی از مهمترین قطعات پله برقی شامل موارد زیر است.

  • سکوهای فرود بالا و پایین
  • اسکلت
  • پله
  • نرده
  • موتور
  • ترمز

قطعات پله برقی

سکوهای فرود بالا و پایین

بدون شک یکی از مهم‌ترین اجزا و ویژگی‌های پله برقی، سکوهای فرود بالا و پایین هستند. سکوی بالا معمولا موتور و چرخ دنده اصلی پله برقی را در خود جای می‌دهد. سکوی پایین نیز چرخ دنده‌های متحرک که در مسیر برگشت پله قرار دارند را نگهداری می‌کند.

در واقع قسمتی از پله که قبل از سوار شدن یا بعد از پیاده شدن روی آن پا می‌گذارید، مربوط به سکوهای فرود است. این صفحات قابل جدا شدن است. نیروهای مختصص می‌توانند این صفحات را در زمان تعمیر و نگهداری جدا کنند و به اجزای داخلی آن دسترسی داشته باشند.

اسکلت

اسکلت که از دیگر تجهیزات و مشخصات پله برقی است، بستر و چهارچوب اصلی این سیستم را تشکیل می‌دهد. سایر اجزای پله برقی بر روی اسکلت آن نصب و مونتاژ می‌شوند. اسکلت باید بتواند وزن پله‌ها، موتور و سایر تجهیزات را تحمل کند.

پله

پله ها یکی دیگر از اجزای پله برقی هستند که از جنس آلومینیوم تولید می‌شوند. در طراحی پلکان گاهی اوقات از نوارهای لاستیکی استفاده می‌شود که لغزش آن را در مسیر کاهش می‌دهد. سطح پله ها نیز همان طور که می‌دانید به صورت مشبک یا شیاردار تولید می‌شود. پله‌ها با استفاده از زنجیره‌ای فلزی به یکدیگر متصل می‌شوند. در سمت پایین و بالای پله‌ها نیز چرخ دنده‌هایی تعبیه شده‌اند که وظیفه‌ی آن‌ها انتقال حرکت از موتور به پله‌ها است.

نرده

نرده یا هندریل پله برقی که از دیگر اجزا و مشخصات پله برقی است، در واقع همان دستگیره‌هایی است که در زمان سوار شدن به پله برقی آن‌ها را نگه می‌داریم. در بخش مرکزی هندریل یک لغزنده وجود دارد که به آن لایه گلایدر (glider ply) می‌گویند.

این لغزنده از جنس منسوجات مصنوعی تولید می‌شود و به نرده ها اجازه می‌دهد که به راحتی در مسیر مورد نظر حرکت کنند. لایه دیگری در هندریل وجود دارد که به عضو کششی معروف است.

عضو کششی از یک کابل یا نوار فولادی ساخته شده است و وظیفه آن تضمین استحکام کششی و انعطاف پذیری هندریل است. آنچه افراد در زمان سوار شدن مشاهده می‌کنند، پوشش لاستیکی هندریل است که عمدتا از مواد پلیمری تولید می‌شود. این پوشش در برابر سایش و فرسودگی تا حد زیادی مقاوم است.

موتور

اجزای پله برقی برای حرکت نیاز به نیروی محرک دارند که این نیرو از طریق موتور پله برقی تامین می‌شود. برای ایجاد انرژی مکانیکی و حرکت پله برقی چند چرخ دنده به الکتروموتور متصل است که در نهایت انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. البته لازم به ذکر است که بسته به نوع پله برقی ممکن است چرخ دنده های به کار رفته متفاوت باشند.

ترمز

سیستم ترمز از مهم ترین اجزای پله برقی در تامین ایمنی آن است. به کمک ترمز عملا هر زمان که مشکلی در عملکرد پله برقی ایجاد شود، می‌توان از بروز حادثه جلوگیری کرد. ترمزهای قابل استفاده در پله برقی‌ها دو نوع مغناطیسی و تسمه‌ای هستند.

انواع پله برقی

پله برقی ها از نظر نوع نصب به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • پله برقی موازی
  • پله برقی موازی چندگانه
  • پله برقی متقاطع
  • پله برقی‌های تجاری
  • پله برقی‌های نیمه تجاری
  • پله برقی‌های غیر تجاری

پله برقی موازی

محل قرارگیری این نوع پله برقی به صورت یکجا است؛ اما پله‌های رفت و برگشت در خلاف جهت هم هستند. این پله‌برقی‌ها از فضای کف بیشتری استفاده می‌کنند اما در مقایسه با سایر پله برقی‌ها کارآمدتر و گران‌تر هستند. از این نوع پله برقی‌ها معمولا در مراکز خرید و ایستگاه‌های مترو استفاده می‌شود.

پله برقی موازی

پله برقی موازی چندگانه

این نوع پله برقی موازی چندگانه، به آن دسته از پله‌های برقی گفته می‌شود که همزمان در یک جهت در کنار یک یا دو پله برقی دیگر در جهت مخالف، حرکت می‌کنند.

پله برقی موازی چندگانه

مطالب مرتبط:

آشنایی کامل با پله برقی و اطلاعات اصلی آن

طبقه بندی انواع پله برقی ها، تاریخچه و مکانیزم آن‌ها

پله برقی متقاطع

اینگونه پله برقی‌های متقاطع محبوب‌ترین نوع پله برقی‌ها هستند و حرکت این پله در یک جهت است و ورودی و خروجی این نوع پله در ابتدا و در انتهای بالا و پایین آن است. هزینه نصب این نوع پله برقی‌ها کم بوده و حداقل فضا را اشغال می‌کنند. این پله‌های برقی به راحتی تا پنج طبقه بدون هیچ گونه مزاحمتی قابل استفاده هستند و از آن‌ها معمولا در سینما، فرودگاه و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

پله برقی متقاطع

پله برقی‌های تجاری

این نوع پله برقی معمولا در فروشگاه‌های چند طبقه، هتل‌ها و به طور کلی در ساختمان‌هایی که در طول روز میانگین 12 ساعت عبور و مرور وجود دارد و ازدحام جمعیت در آن‌ها وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پله برقی‌های تجاری

پله برقی‌های نیمه تجاری

این نوع پله برقی برای ساختمانهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در طول 24 ساعت شبانه روز مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرد. پله برقی نیمه تجاری به طور معمول برای پل‌های عابر پیاده نصب و استفاده می‌شود.

پله برقی‌های نیمه تجاری

پله برقی‌های غیر تجاری

این نوع پله برقی در مکان‌های پر رفت و آمد و بسیار شلوغ مورد استفاده قرار می‌گیرد و از لحاظ وزن بسیار سنگین بوده و بسیار گران قیمت است.

پله برقی‌های غیر تجاری

5  عامل موثر در طراحی پله برقی

یکی از مشخصات پله برقی، طراحی آن است که اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگام طراحی پله برقی باید به 5 عاملی که در ادامه بررسی می‌کنیم توجه کنید.

  1. الزامات فیزیکی
  2. فضای مورد نیاز
  3. ترافیک ساختمان
  4. استاندارد‌های ایمنی
  5. زیبایی پله‌ها

1. الزامات فیزیکی

الزامات فیزیکی در تعیین مسافتی که پله برقی باید باید طی کند و میزان طول و گام پله برقی موثر هستند.

2. فضای مورد نیاز

با توجه به فضای موجود شما می‌توانید پله برقی هایی با اهداف مختلف نصب کنید به عنوان مثال برخی از پله برقی‌ها فقط برای انتقال افراد از طبقه‌ای به طبقه دیگر استفاده می‌شوند؛ اما برخی دیگر ممکن است اهدافی از جمله هدایت بازدیدکنندگان به سمت خروجی‌های یک نمایشگاه را داشته باشند.

3. ترافیک ساختمان

طراحان باید حجم ترافیک پیش بینی شده را در نظر بگیرند. به عنوان مثال، یک پله تک عرض با سرعت 5 متر در ثانیه می‌تواند حدود 2000 نفر را در ساعت جابه جا کند. ظرفیت حمل یک سیستم پله برقی باید با حداکثر میزان ترافیک پیش بینی شده مطابقت داشته باشد.

4. استاندارد‌های ایمنی

در هنگام طراحی پله برقی علاوه بر زیبایی ظاهری باید به الزامات ایمنی و استانداردهای موجود نیز توجه کنید.

5. زیبایی پله‌ها

این مورد عامل بسیار مهمی در طراحی پله برقی به ویژه در ساختمان‌های مجلل و پر رفت و آمد است.

جمع بندی

پله برقی‌ها همانند آسانسورها نقش بسیار مهمی در رفت و آمد افراد دارند و عضوی جدایی ناپذیر در زندگی‌های امروزی هستند. این وسیله متشکل از قطعات زیادی است. در این مقاله سعی کردیم با بررسی کامل و دقیق مشخصات پله برقی، شما را به صورت کامل با قطعات و انواع پله برقی و سایر ویژگی‌های آن آشنا کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر