بررسی علل خرابی درایو آسانسور و مراحل عیب یابی

درایو آسانسور نیز همانند مابقی قطعات ممکن است دچار خرابی شود، در این مقاله قصد داریم شما را با علل خرابی درایو آسانسور و مراحل عیب‌یابی آن آشنا کنیم.

علل خرابی درایو آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – تمام افرادی که در صنعت آسانسور مشغول فعالیت هستند، با پیچیدگی سیستم آن آشنایی دارند. آسانسور از قطعات مکانیکی و الکترونیکی زیادی تشکیل شده که هرکدام وظایف و مزایای خاصی دارند و به صورت هماهنگ با هم برای انتقال قدرت و حرکت کردن آسانسور کار می‌کنند.
یکی از اصلی‌ترین قطعات آسانسور، درایو یا همان انورتر نام دارد که در قلب سیستم اسانسور قرار گرفته است. درایو نقش مهمی در عملکرد اسانسور دارد و وظیفه اصلی آن، تنظیم دور موتور آسانسور است. نکته‌ی قابل توجه این است که درایو آسانسور نیز همانند مابقی قطعات ممکن است دچار خرابی شود، در این مقاله قصد داریم شما را با علل خرابی درایو آسانسور و مراحل عیب‌یابی آن آشنا کنیم.

درایو آسانسور چیست؟

بدون شک همه شما یک‌بار هم که شده در حین جابجایی با اسانسور متوجه لرزش کابین آن شده‌اید. این تکان‌ها به علت سرعت گرفتن دور موتور به وجود می‌آیند و باعث نگرانی افراد در زمان استفاده از اسانسور می‌شوند. اینجاست که اهمیت وجود درایو در سیستم آسانسور مشخص می‌شود.
با نصب درایو در داخل سیستم اسانسور، از تکان خوردن کابین در زمان سرعت گرفتن دور موتور جلوگیری می‌شود. درایوها انواع مختلفی دارند و هر کدام از مزایای خاص خود برخوردارند. مثلاً درایو دو سرعته یکی از انواع درایو اسانسور است که فشار اندکی روی موتور ایجاد کرده و از این طریق، کمک می‌کند موتور به آرامی دور بگیرد و آسانسور تکان نخورد.

مراحل عیب‌یابی درایو آسانسور

اگر از سالم بودن درایو و اتصال برق سه فاز به درایو اطمینان دارید؛ جهت عیب‌یابی درایو آسانسور و پی بردن دقیق به علل خرابی آسانسور خود مراحل زیر را انجام دهید.

  • بررسی اتصال سیم رابط بین بخش‌های تغذیه و فرمان
  • بررسی ارتباط بین دو ترمینال مثبت و اطمینان از اتصال صحیح آن‌ها
  • بررسی جریان ولتاژ مستقیم 3 فاز و اطمینان از کافی بودن میزان آن
  • ولتاژ بین ترمینال‌های مثبت و منفی درایو، باید با 560 ولت باشد. این مقدار را با ولت‌متر اندازه‌گیری و چک کنید.
  • در صورتی که مقدار ولتاژ در اندازه مناسب قرار دارد، سوئیچینگ درایو را چک کنید.

در صورتی که مشکل فنی درایو و خرابی برد آسانسور شما شامل موارد بالا نباشد، امکان دارد که عملکرد ناصحیح از دیود، برک درایو و igbt باشد. شما باید جهت چک کردن سلامت این قطعات، تست‌ها و آزمایشات به خصوصی را انجام دهید تا بتوانید مشکل اصلی را بیابید. در ادامه نحوه‌ی تست هر کدام را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

مطالب مرتبط:

درایو آسانسور چیست؟ + مشخصات درایو آسانسور

آزمایش سالم بودن پل دیود

برای عیب‌یابی پل دیود باید از مولتی متر استفاده کرد؛ برای این کار این وسیله را باید روی حالت تست دیود قرار داد و برای تست پل بودن دو ترمینال مثبت، پراب سیاه رنگ مولتی متر روی ترمینال مثبت و پراب قرمز رنگ آن روی ترمینال‌های سه‌گانه قرار می‌دهیم.
به طور میانگین باید این مقادیر با هم برابر بوده و بین دو مقدار 0/3 تا 0/5 باشند؛ در صورت مشاهده این حالت پراب‌های مولتی متر باید برعکس تنظیم گردند، یعنی پراب قرمز رنگ روی ترمینال مثبت و پراب سیاه روی ترمینال سه‌گانه قرار داده شوند. در نتیجه مقدار متغیری که روی مولتی متر مشاهده می‌شود افزایش می‌یابد تا به صفر برسد. این حالت‌ها باید به همین صورتی که گفته شد مشاهده شوند در غیر این صورت نشانگر خرابی پل دیود است.

تست سالم بودن برک

برای تست برک مولتی متر را در همان حالتی که برای تست دیود قرار داده‌ایم، تنظیم می‌کنیم. برای آزمایش سالم بودن این قطعه نیز باید پراب سیاه مولتی متر روی ترمینال مثبت و پراب قرمز روی ترمینال برک قرار بگیرد. در این قطعه نیز میانگین مقادیر نشان داده شده 0/46 تا 0/48 است. با مشاهده این اعداد باید تنظیمات را برعکس انجام داد که در این وضعیت، مولتی متر متغیر افزایشی تا صفر را نشان می‌دهد.
با افزایش مقدار متغیر مولتی متر ابتدا پراب قرمز روی ترمینال منفی حرکت می‌کند و عدد 1/8 قابل مشاهده است؛ سپس حالت برعکس اتفاق می‌افتد؛ یعنی مقدار متغیر حالت افزایشی می‌یابد تا به صفر برسد.
در صورتی که این حالت مشاهده نشد به این معنی است که برک دچار مشکل بوده و سبب کوتاه شدن مسیر میان ترمینال برک و ترمینال منفی شده است.

تست سالم بودن igbt

برای تست igbt باید ابتدا از پل بودن ترمینال‌های مثبت مطمئن شده باشیم؛ سپس برای آزمایش خرابی یا سلامت igbt پراب مشکی مولتی‌متر را روی ترمینال مثبت و پراب قرمز آن را روی ترمینال‌های خروجی تنظیم می‌کنیم. همان مقادیر تقریبی در تست پل دیود باید در اینجا نیز مشاهده شوند.
در مرحله بعد باید حالت عکس را انجام داد یعنی ترمینال مثبت روی پراب قرمز و ترمینال‌های خروجی روی پراب مشکی قرار گیرند. در این وضعیت باید روی مولتی متر مقدار افزایشی تا صفر مشاهده شود. در ادامه پراب قرمز رنک مولتی متر روی ترمینال منفی و پراب مشکی آن روی ترمینال‌های سه‌گانه خروجی قرار می‌گیرند.
در اینجا نیز مقادیر مشاهده شده بین 0/3 تا 0/5 هستند؛ دوباره باید پراب‌ها را برعکس قرار داد در این حالت نیز مقدار متغیر به صورت افزایشی تا رسیدن به صفر دیده می‌شوند. در صورتی که این روند تغییر وضعیت مشاهده نشود دلیل آن اختلال در پک igbt است.

علت های سوختن و خرابی درایو آسانسور

اکنون شما با برخی از علل اصلی کار نکردن درایو آسانسور آشنا شده‌اید و برخی راه حل‌هایی مناسب را نیز می‌دانید؛ اما همان‌طور که بیان شد سوختن کامل درایو به ندرت پیش می‌آید. با این حال، در این بخش به بیان برخی دیگر از علل خرابی درایو آسانسور و سوختن آن می‌پردازیم:

  • نبودن توازن بین ولتاژ تغذیه و موتور آسانسور
  • عدم تنظیم موتور آسانسور
  • عملکرد ناقص بلبرینگ موتور
  • قرار نگرفتن سیم بکسل به شکل صحیح بر روی فلکه موتور
  • افزایش دمای سیم‌کشی‌های داخلی آسانسور
  • تراز نبودن فلکه اصلی و فلکه هرزگرد
  • اضافه بار و ظرفیت آسانسور
  • لرزش شاسی موتور آسانسور
  • روغن‌کاری نکردن سیم بکسل در زمان معین
  • افزایش آلودگی هوا و عملکرد نادرست موتور آسانسور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید