آهن کشی آسانسور | مراحل اجرا، ابعاد و استاندارهای شاسی کشی

آهن کشی آسانسور یا شاسی کشی آسانسور، شامل اجرای سازه در چاه آسانسور است. در این مقاله به موضوع آهن کشی آسانسور، مراحل مختلف آن و دیگر جزئیات مربوط می‌پردازیم.

آهن کشی آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – آسانسورها، تجهیزاتی هستند که افراد و وسایل را به صورت عمودی جا به جا می‌کنند. امروزه با توجه به افزایش تعداد ساختمان‌های چند طبقه، به سختی می‌توانید ساختمانی را پیدا کنید که حداقل یک آسانسور در آن نصب نشده باشد. نصب و راه اندازی آسانسور مراحل مختلفی دارد که آهنکشی یا همان شاسی کشی هم یکی از مراحل نصب آن است. آهن کشی آسانسور باید از جنبه‌های مختلفی نظیر شاقول بودن، محل وارد کردن بارهای سازه، میزان آهن مصرفی و دیگر مصالح ساختمانی مورد بررسی قرار بگیرد؛ از این رو در این مقاله به موضوع آهن کشی آسانسور، مراحل مختلف آن و دیگر جزئیات مربوط می‌پردازیم.

آهن‌کشی آسانسور چیست؟

آهن کشی آسانسور یا شاسی کشی آسانسور، شامل اجرای سازه در چاه آسانسور است. سازه‌ای که در چاه آسانسور تعبیه می‌شود، می‌تواند کلیه فشارهای وارده و بار آسانسور را تحمل کند و همچنین محلی برای برقراری اتصال ریل‌های آسانسور محسوب می‌شود. همان‌طور که گفته شد، سازه آسانسور، فشارهای وارده از سمت آسانسور را تحمل کرده و باعث کاهش لرزش‌های آسانسور در حین حرکت می‌شود و برای دستیابی به این هدف باید آهنکشی آسانسور به صورت استاندارد انجام شود. لازم به ذکر است که آهنکشی در ساختمان‌های اسکلت فلزی و بتنی متفاوت است از این رو در ادامه به شرح هر کدام می‌پردازیم.

آهن کشی آسانسور در ساختمان‌های اسکلت فلزی

در ساختمان‌هایی که اسکلت فلزی دارند، می‌توان از یکی از ستون‌های ساختمان به عنوان یکی از ستون‌های سازه آسانسور استفاده کرد. هم چنین می‌توان از حلقه کلاف بندی موجود در طبقات به جای کلاف بندی سازه آسانسور بهره برد. بنابراین می‌توان قاطعانه گفت که پل گرفتن به‌منظور آهن کشی آسانسور در ساختمان‌های با اسکلت فلزی راحت‌تر از ساختمان‌های اسکلت بتنی است. هم چنین بهتر است در هنگام آرماتوربندی ساختمان اسکلت فلزی، پلیت‌ها نیز نصب شوند؛ وگرنه باید آن‌ها را به چهارگوشه چاه آسانسور بولت کرد.

آهن کشی آسانسور در ساختمان‌های اسکلت بتنی

برای آهنکشی آسانسور در ساختمان‌هایی که دارای اسکلت بتنی هستند، باید توجه شود که در زمان بتن ریزی سقف‌ها، محل استقرار پلیت‌ها هم معین شود. بهتر است پلیت‌ها روی سقف و در چهارگوشه آسانسور نصب شوند و حالت سپری نداشته باشند. با این کار، به سازه کمک می‌کنید تا بارها و فشارهای وارد شده به ستون‌ها را بهتر تحمل کند. هم چنین در ساختمان‌های بتنی باید در تمام طبقات و در هر چهار گوشه آسانسور پلیت تعبیه شود تا بتوان از ساختمان به سازه آسانسور پل گرفت.

مراحل آهنکشی آسانسور

آهن کشی آسانسور در چند مرحله انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

  • نقشه کشی
  • شاقول ریزی
  • خط تراز
  • کلاف بندی

نقشه کشی

اولین مرحله آهنکشی آسانسور، نقشه کشی است که در آن متخصصان نصب و اجرای آسانسور تمام موانع و شرایط را می‌سنجند و در اصطلاح نقشه را ترسیم می‌کنند.

شاقول ریزی

با استفاده از شاقول ریزی که یکی از مراحل آهن کشی آسانسور است، خطاهای چاه آسانسور مشخص می‌شود. به این منظور، شخصی به پشت بام چاه می‌رود و به کمک یک ریسمان، دیواره‌های چاه را شاقول ریزی می‌نماید تا ایراد چاه آسانسور مشخص شود.

خط تراز

خط تراز به خطی گفته می‌شود که هنگام شاسی کشی یا همان آهن کشی آسانسور باید به آن توجه شود تا شاسی کشی از بخش ورودی، با این خط به حالت موازی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

خرابی فلکه موتور آسانسور | تعریف، نشانه ها و علل خوردگی آن

کلاف بندی

آهن آلات کلاف، با استفاده از اندازه‌هایی که از چاه آسانسور به دست می‌آید، برش داده می‌شوند. در قسمت ورودی آسانسور نباید از کلاف استفاده شود و حتماً باید کلاف‌ها به‌گونه‌ای اجرا شوند که تراز باشند.

نکات مهم در استاندارد آهنکشی آسانسور

مهم‌ترین نکته در آهن کشی آسانسور این است که باید محض اجرای آن از ضدزنگ استفاده کنید. همچنین از آنجایی که امنیت آسانسور مهم‌ترین فاکتور است، حتماً باید برای محاسبه فاصله کلاف‌ها و ستون‌ها و موارد دیگر از افراد متخصص و نرم افزارهای پیشرفته و تخصصی استفاده شود. چراکه اگر محاسبات به درستی انجام نشود، آسانسور قادر به تحمل فشارهای وارده نخواهد بود و باعث بروز مشکلات و حوادث جبران ناپذیری می‌شود.
نکته دیگر این است که از آنجایی که برای آهن کشی آسانسور از جوش‌های سربالا استفاده می‌شود، حتماً این مرحله باید توسط افراد متخصص صورت گیرد تا از صحت کار اطمینان حاصل شود. هم چنین می‌توان تست جوش نیز بگیرید تا از ایمنی و کیفیت کار اطمینان حاصل کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید