بررسی سیستم اطفاء حریق آسانسور | وظایف، اجزا و عملکرد آن

سیستم اطفاء حریق آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – سیستم اطفاء حریق آسانسور نوعی سیستم ایمنی است که جهت پیشگیری از شعله ور شدن آسانسور هنگام بروز آتش سوزی در آسانسور طراحی شده است. این سیستم از قطعات زیادی تشکیل شده است. سیستم آیروسل آسانسور یکی از اجزا و قطعات تشکیل دهنده این آسانسور است که در صورت وقوع حریق درون آسانسور، با پخش گاز خاموش کننده در فضا، باعث خاموشی آتش می‌شود. در این مقاله به بررسی سیستم اطفاء حریق آسانسور، شرایط ایمنی آسانسور و نکات کلیدی اطفاء حریق در آسانسور می‌پردازیم.

سیستم اطفاء حریق آسانسور چیست؟

آتش سوزی جزو حوادث جدی و خطرناک در ساختمان است که احتمال وقوع آن در هر آسانسوری وجود دارد. دمای بسیار بالا پس از آتش سوزی، دود و شعله‌های آتش باعث صدمات جدی به سیستم آسانسور، ساختار ساختمان و نیز خسارات جانی و مالی برای افراد می‌شوند. به همین علت وجود سیستم‌های ایمنی اعم از سیستم اطفاء حریق آسانسور وهمچنین رعایت استانداردها و نکات ایمنی در آسانسور ضروری است. اجزای تشکیل دهنده این سیستم شامل موارد زیر است.

  • دتکتور دود آسانسور
  • سیستم اعلام حریق آسانسور
  • دتکتور مکشی دود آسانسور

دتکتور دود آسانسور چیست؟

دتکتور دود آسانسور از قطعات تشکیل دهنده سیستم اطفاء حریق آسانسور است. این قطعه نوعی قطعه الکترونيکي است که به محض تشخيص دود در فضای آسانسور، سيگنال هشدار را به سيستم اعلام حريق آسانسور ارسال می‌کند. محل نصب دتکتور دود آسانسور معمولاً در سقف کابین آسانسور است. دتکتور دود آسانسور باید دارای تاییدیه استاندارد ملی ایران باشد.

دتکتور مکشی دود آسانسور

دتکتور مکشی دود آسانسور یک دستگاه خوب است چون می‌تواند حریق را خیلی زود پیدا کند و قبل از این که شعله‌ها و دود بزرگ شوند، هشدار بدهد. این دستگاه نسبت به دود خیلی حساس است و حتی کمترین مقدار دود را هم تشخیص می‌دهد. دتکتور مکشی دود آسانسور معمولاً در چاه آسانسور نصب می‌شود تا بتواند هوای چاه را بررسی کند. این دستگاه باید با استانداردهای ایران و جهان سازگار باشد تا کارایی خوبی داشته باشد.

سیستم دتکتور دود آسانسور

سیستم اعلام حریق آسانسور

سیستم اعلام حریق آسانسور یک سیستم هوشمند است که با دریافت سیگنال هشدار از دتکتور‌های دود آسانسور و یا دتکتور مکشی دود آسانسور، عملیات لازم برای جلوگیری از گسترش حریق را انجام می‌دهد. قطعات سيستم اعلام حريق آسانسور عبارتند از:

  • سیستم کنترل و نظارت بر آسانسور
  • سیستم خاموش کننده حریق
  • سیستم هشدار دهنده صوتی و نوری
  • سیستم ارتباطی

سيستم کنترل و نظارت بر آسانسور

اين سيستم با دريافت سيگنال هشدار، کابين آسانسور را به نزديک‌ترين طبقه منتقل کرده و درب‌های آن را باز مي‌کند تا مسافران بتوانند به راحتی از آن خارج شوند. سپس، کابين آسانسور را به طبقه پایین‌ترین یا بالاترین منتقل کرده و درب‌های آن را بسته و قفل مي‌کند تا باعث جلوگیري از ورود شعله‌ها و دود به فضای آسانسور شود.

سيستم خاموش‌کننده حريق

اين سيستم با دريافت سيگنال هشدار، سيستم اطفاء حريق آسانسور را فعال مي‌کند تا حريق را خاموش کند.

سيستم هشداردهنده صوتي و نوري

اين سيستم با دريافت سيگنال هشدار، صدای زنگ و نور چراغ را در فضای آسانسور و چاه آن روشن مي‌کند تا به مسافران هشدار دهد.

بیشتر بخوانید:

سیستم ارتباطی

یک قسمت مهم از سیستم اطفاء حریق آسانسور است که باعث می‌شود که افراد حاضر در آسانسور در صورت بروز حریق در، بتوانند با مرکز کنترل آسانسور تماس بگیرند و از وضعیت خود و حریق اطلاع دهند. سیستم ارتباطی معمولاً شامل یک تلفن یا گوشی در کابین آسانسور و یک تلفن یا گوشی در مرکز کنترل است که با استفاده از خطوط تلفن یا رادیو به هم متصل هستند. سیستم ارتباطی باید دارای قابلیت‌های زیر باشد.

  • صدای واضح و بلند
  • عملکرد پایدار و قابل اعتماد
  • قابلیت شناسایی و اولویت‌بندی تماس‌های اضطراری
  • قابلیت ضبط و ذخیره صدای تماس‌های اضطراری
  • قابلیت ارسال پیام‌های صوتی به مسافران

سیستم آیروسل آسانسور چیست؟

سیستم آیروسل آسانسور یک سیستم اطفاء حریق آسانسور است که با استفاده از گاز خاموش‌کننده، حریق را در فضای آسانسور خاموش می‌کند. گاز خاموش‌کننده معمولاً از نوع هالون ۱۳۰۱ یا اف‌ایکس ۲۰۰ است که برای خاموش کردن حریق‌های الکتریکی، سوخت‌های سبک و محصولات نفتی مناسب است. گاز خاموش‌کننده در قالب قوطی‌های فشار قوی نگهداری می‌شود که در صورت فعال شدن سیستم اطفاء حریق آسانسور، باز شده و گاز را در فضای آسانسور پخش می‌کند. سیستم آیروسل آسانسور دارای مزایای زیر است.

  • اثربخشی بالا در خاموش کردن حریق
  • عدم آسیب به تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی آسانسور
  • عدم تولید مواد سمی و خطرناک
  • عدم نیاز به لوله‌کشی و نصب پمپ
  • هزینه نگهداری و تعمیر پایین

جمع بندی
با توجه به اینکه آسانسور یک وسیله حمل و نقل رایج در ساختمان‌های بلند مرتبه است، لزوم داشتن یک سیستم اطفاء حریق مناسب برای آن بسیار محسوس است. این سیستم یک راه حل جدید و نوآورانه برای جلوگیری از شعله‌ور شدن آسانسور در صورت وقوع حریق در ساختمان است. سیستم مذکور از چندین قطعه تشکیل شده است که با هم کار می‌کنند و در صورت شناسایی دود یا حرارت، آسانسور را به امن‌ترین طبقه منتقل کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید