معرفی سیستم تشخیص اضافه بار پله برقی | عملکرد، وظایف و انواع آن

سیستم تشخیص اضافه بار پله برقی از جمله وسایل ایمنی و جدیدترین تکنولوژی‌های پله برقی است که در صورت تشخیص اضافه بار توسط جریان یا دمای غیرعادی موتور، پله برقی را متوقف می‌کند.

سیستم تشخیص اضافه بار پله برقی

بهار آزادی، کابین نیوز – رشد همزمان شهرنشینی و تکنولوژی، تحولات بزرگی را در زندگی افراد به همراه داشته است. این تغییرات در بخش‌های مختلف زندگی نمایان شده‌اند. ظهور آسانسورها و پله برقی‌های هوشمند نیز از جمله مهمترین دستاوردهای این تحولات هستند. هوشمندسازی پله‌های برقی همانند آسانسورها، ایمنی و راحت مسافران را تا حد زیادی افزایش داده است. سیستم تشخیص اضافه بار پله برقی نیز از جمله موارد هوشمند سازی این وسیله است. در این مطلب قصد داریم شما را با این قطعه پله برقی، کاربرد، ویژگی‌ها و انواع آن آشنا کنیم.

سیستم سنجش اضافه بار یا اورلود چیست؟

بد نیست پیش از آشنایی با ویژگی‌ها و مزایای سیستم تشخیص اضافه بار پله برقی به طور کلی با این سیستم آشنا شوید. موتور در کلیه وسایل الکترونیکی به عنوان مهمترین قطعه شناخته می‌شود. بنابراین عملکرد آن تاثیر زیادی بر عملکرد کلی هر وسیله دارد. در پله برقی نیز موتور اصلی‌ترین وسیله شناخته می‌شود که عملکرد و سلامت آن اهمیت بالایی دارد.
هنگامی که فشار بار بر روی وسایل برقی و الکترونیکی افزایش می‌یابد، دمای موتور افزایش یافته و عملکرد آن دچار اختلال می‌شود و ایمنی آن به خطر می‌افتد. اورلود مانع از آسیب موتور در برابر افزایش بار می‌شود. زیرا افزایش بار موجب افزایش دمای قابل توجه موتور می‌شود.
رله اضافه بار یا رله اورلود یک تفاوت اصلی با رله‌های جریان اضافه و یا مدار قطع جریان دارند و آن هم نحوه عملکرد آن‌ها است. رله‌های اورلود به صورت لحظه‌ای بر عملکرد وسایل الکترونیکی نظارت دارند. برعکس رله‌های جریان اضافه و مدارهای قطع جریان به صورت ناگهانی وسیله را متوقف می‌کنند.

سیستم تشخیص اضافه بار پله برقی چیست؟

هیچ فردی هنگام مراجعه به مراکز خرید، تردد از پل‌های عابر پیاده و سوار شدن در مترو تمایلی به رفت و آمد از پله‌های معمولی ندارد. پله‌های برقی جایگزین پله‌های معمولی شده‌اند و نقش مهمی در جلوگیری از خستگی و اتلاف وقت افراد هنگام رفتن به محل کار، خرید و رفت و آمد در مترو دارند. به همین علت خرابی پله برقی‌ها مسئله‌ای بسیار ناخوشایند برای افراد است.
عوامل زیادی در خرابی پله‌های برقی نقش دارند. یکی از این عوامل، افزایش بیش از حد بار بر روی پله برقی است. سیستم تشخیص اضافه بار پله برقی از جمله وسایل ایمنی و جدیدترین تکنولوژی‌های پله برقی است که در صورت تشخیص اضافه بار توسط جریان یا دمای غیرعادی موتور، پله برقی را متوقف می‌کند. بنابراین این وسیله مانع از خرابی پله برقی ناشی از افزایش بار بر روی پله برقی می‌شود. سیستم اورلود پله برقی هنگام گیرکردن جسمی بین پله‌ها و شانه‌های پله برقی نیز پله برقی را متوقف می‌کند.

انواع سیستم تشخیص اضافه بار پله برقی

سیستم تشخیص اضافه بار پله برقی دارای سه نوع زیر است.
• سیستم نظارت بر جریان پله برقی
• دستگاه کنترل تنش زنجیره پله‌ای
• سیستم مانیتورینگ استپ رولر پله برقی

سیستم نظارت بر جریان پله برقی

سیستم سنجش جریان پله برقی، نقش مهمی در تامین امنیت و بهبود عملکرد و کارایی پله‌های برقی دارد. این سیستم با جلوگیری از افزایش یا کاهش غیر معمولی برق، مانع از خرابی زود هنگام موتور و توقف ناگهانی پله برقی می‌شود. همچنین، این سیستم با کنترل کردن جریان برق در زمان‌های خاص، باعث می‌شود که پله‌های برقی بهتر کار کنند و مصرف برق کمتری داشته باشند.

دستگاه کنترل تنش زنجیر پله‌ای

دستگاه کنترل تنش زنجیر پله‌ای، دستگاهی است که برای اندازه‌گیری و کنترل تنش زنجیرهایی که پله‌های برقی را حرکت می‌دهند، استفاده می‌شود. اجزای تشکیل دهنده این سیستم شامل موارد زیر است.
• سنسور تنش
• تبدیل‌کننده آنالوگ به دیجیتال
• مدار فرمان
سنسور تنش، تنش زنجیر را از طریق اندازه‌گیری کشش یا فشار آن دریافت کرده و به یک ولتاژ آنالوگ تبدیل می‌کند. تبدیل‌کننده آنالوگ به دیجیتال، ولتاژ آنالوگ را به یک سیگنال دوجمله‌ای تبدیل می‌کند که قابل خواندن توسط مدار فرمان است. مدار فرمان، بر اساس سطح تنش، عملکرد پله برقی را کنترل می‌کند. اگر تنش از حد مجاز بالاتر یا پایین‌تر باشد، مدار فرمان، پله برقی را قطع یا راه‌اندازی مجدد می‌کند.
دستگاه کنترل تنش زنجیر پله‌ای، دارای اهمیت زیادی در حفظ امنیت و کارایی پله‌های برقی است. این دستگاه با جلوگیری از شکستگی یا خوردگی زنجیرها، عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد و خطر توقف ناگهانی پله‌های برقی را کاهش می‌دهد. همچنین، این دستگاه با نظارت بر تنش در بازه‌های زمانی خاص، عملکرد پله‌های برقی را بهینه‌سازی می‌کند و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

اورلود پله برقی

سیستم مانیتورینگ استپ رولر پله برقی

سیستم مانیتورینگ استپ رولر پله برقی یک سیستم هوشمند است که وظیفه بررسی و کنترل وضعیت استپ‌های پله برقی را به عهده دارد. استپ‌های پله برقی قطعاتی هستند که مسافران روی آن ها ایستاده یا راه می روند و با حرکت زنجیره ها، افراد را بین طبقات جابجا می کنند. این سیستم، با استفاده از سنسورهای زیر به جمع آوری اطلاعات درباره استپ پله برقی می‌پردازد.
• سنسور تنش
• سنسور فشار
• سنسور دما
• سنسور سرعت
سنسورهای مذکور اطلاعاتی که در جدول زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم را جمع آوری می‌کنند.

شماره

مولفه
1

فشار وزن افراد روی استپ‌ها

2

دمای سطح استپ‌ها
3

سرعت حرکت استپ‌ها

سیستم مانیتورینگ استپ رولر پله برقی با تحلیل این اطلاعات، عملکرد پله برقی را بهینه سازی می‌کند و در صورت لزوم، دستورات لازم را به سیستم کنترل پله برقی می‌دهد. برای مثال، اگر تنش زنجیره‌ها خارج از حد مجاز باشد، سیستم مانیتورینگ دستور توقف یا تغییر جهت حرکت پله برقی را صادر می‌کند. در صورت افزایش فشار وزن افراد بر روی استپ‌ها نیز سیستم مانیتورینگ دستور کاهش سرعت حرکت پله برقی را صادر می‌کند.
جمع بندی
در این مقاله به بررسی سیستم تشخیص اضافه بار پله برقی پرداختیم. این سیستم هوشمند با بهره مندی از تعدادی سنسور، مقدار و توزیع بار روی پله برقی را اندازه‌گیری و کنترل می‌کند. سیستم تشخیص سنجش بار پله برقی دارای اهمیت زیادی در حفظ امنیت و کارایی پله برقی است. زیرا با نظارت بر مقدار و توزيع بار در بازه‌های زماني خاص، عملکرد پله برقي را بهينه‌سازي مي‌کند و مصرف انرژي را کاهش مي‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید