معرفی معیارهای رتبه بندی شرکت های آسانسوری

تعیین معیارهای رتبه بندی شرکت های آسانسوری به منظور سنجش توانایی شرکت‌های آسانسوری در طراحی، نصب، نحوه ارائه خدمات پس از فروش و عملکرد آسانسورهای تولیدی شرکت‌ها متناسب با ارتفاع، سرعت و نوع کاربرد آن‌ها است.

معیارهای رتبه بندی شرکت های آسانسوری

بهار آزادی، کابین نیوز – رتبه بندی شرکت‌های طراحی و مونتاژ آسانسور توسط سازمان مدیریت صنعتی انجام می‌شود. تعیین معیارهای رتبه بندی شرکت های آسانسوری توسط سازمان مدیریت صنعتی، بر اساس توافق نامه فی مابین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود. این رتبه بندی به منظور سنجش توانایی شرکت‌های آسانسوری در طراحی، نصب، نحوه ارائه خدمات پس از فروش و عملکرد آسانسورهای تولیدی شرکت‌ها متناسب با ارتفاع، سرعت و نوع کاربرد آن‌ها است.

رتبه بندی شرکت‌های آسانسوری

افراد برای انتخاب شرکت‌های آسانسوری معتبر باید به موارد زیادی توجه کنند. در واقع صرفا بررسی گواهینامه استاندارد آسانسور کافی نیست. زیرا همه شرکت‌های آسانسوری فعال در ایران دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور از وزارت صنایع هستند. بنابراین بررسی معیارهای رتبه بندی شرکت های آسانسوری پیش از مراجعه به شرکت مورد نظر الزامی است. با وجود اینکه شرکت در طرح رتبه بندی شرکت‌های آسانسوری اجباری نیست؛ اما بسیاری از شرکت‌های آسانسوری معتبر و مطرح در راستای افزایش کیفیت خدمت رسانی به مشتریان به صورت داوطلبانه در این طرح شرکت می‌کنند.

همانطور که پیشتر نیز گفتیم، کلیه شرکت‌های آسانسوری فعال در حوزه آسانسور و پله برقی دارای مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح هستند؛ اما داشتن این مجوز به معنای تضمین کیفیت عملکرد این شرکت‌ها نیست. زیرا بسیاری از شرکت‌ها پس از دریافت این مجوز، نظارت درستی بر عملکرد آن ندارند.

متاسفانه بسیاری از شرکت‌های آسانسوری جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش سود شرکت، نسبت به رعایت استانداردهای لازم آسانسور سهل انگاری می‌کنند. این کار موجب بروز خطر و حادثه برای مسافران و افرادی است که از آسانسور استفاده می‌کنند.

شرکت‌های آسانسوری دارای مجوز و پروانه در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. علاوه بر آن، میزان توانایی این شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است. به همین علت انتخاب یک شرکت آسانسوری معتبر و باتجربه برای کارفرمایان کار نسبتا سختی است. انتخاب شرکت آسانسوری بر اساس محل قرارگیری آن نیز کاملا اشتباه است.

رتبه بندی شرکت‌های آسانسوری فرایندی بسیار دقیق است. در این فرایند، شرکت‌های آسانسوری از جهات مختلفی که در ادامه ذکر می‌کنیم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

17 معیار رتبه بندی شرکت های آسانسوری

در ادامه مهمترین معیارهای رتبه بندی شرکت های آسانسوری را بررسی می‌کنیم. شرکت‌های آسانسوری با اخذ رتبه در هر یک از این معیارها، رتبه خاصی را در بین شرکت‌های آسانسوری کسب می‌کنند.

  1. تخصص و تجربه
  2. کمیت و کیفیت پروژه‌های قبلی
  3. فعال بودن شرکت
  4. کیفیت و یکپارچگی پروژه‌های انجام شده
  5. استخدام پرسنل فنی و باتجربه در نصب آسانسور
  6. زمان بندی مناسب برای انجام پروژه‌ها
  7. رعایت استانداردها، دستورالعمل‌ها و ویژگی‌های فنی
  8. سازماندهی اجرایی
  9. رعایت قوانین ایمنی و حفاظت کارگاهی
  10. رعایت استانداردهای مربوط به بهینه سازی انرژی
  11. راه حل‌های اجرایی جهت افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های پروژه‌ها
  12. سنجش کیفیت خدمات پس از فروش و سرویس و نگهداری آسانسور
  13. میزان رضایت مشتری
  14. آموزش و افزایش تخصص کارمندان
  15. افزایش توان مالی شرکت
  16. امکان ارائه خدمات فنی و مهندسی به مشتریان
  17. ثبات اعضای هیئت مدیره و پرسنل فنی

تخصص و تجربه پرسنل

یکی از معیارهای رتبه بندی شرکت های آسانسوری که اهمیت بسیار زیادی دارد، استخدام مدیران و پرسنل فنی و باتجربه است. این موضوع به ویژه در شرکت‌های دارای پرسنل جوان و یا شرکت‌هایی که مدیر آن‌ها فاقد تحصیلات دانشگاهی است اهمیت بیشتری دارد. البته همه پرسنل باید علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، تجربه فنی کافی نیز در این زمینه داشته باشند. از جمله موارد مهمی که مدیر شرکت و پرسنل باید به خوبی آموزش ببینند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تحصیلات دانشگاهی و تجربه
  • قابلیت انجام محاسبات طراحی آسانسور و آهن کشی چاه آسانسور
  • تجربه عملی تولید و نصب آسانسور

کیفیت و کمیت پروژه‌های قبلی

بسیاری از شرکت‌های آسانسوری بر خلاف تعداد زیاد پروژه‌های موفق خود، نسبت به کسب رضایت مشتریان، کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش بی توجه هستند. گاهی اوقات ممکن است شرکتی در پروژه‌های قبلی خود کیفیت را مد نظر قرار دهد؛ اما در پروژه فعلی نسبت به رعایت قوانین بی توجه باشد. بنابراین شما باید کلیه پروژه‌های قبلی و فعلی شرکت مورد نظر را از نظر کیفیت و کمیت بررسی کنید.

فعال بودن شرکت

از جمله معیارهای رتبه بندی شرکت های آسانسوری، می‌توان به میزان فعالیت شرکت توجه کرد. مسلما هیچ کارفرمایی تمایل به همکاری با شرکت آسانسوری دارای فعالیت کم ندارد. زیرا این موضوع موجب خسارت و ضرر و زیان زیادی برای پروژه می‌شود. بنابراین شما باید پیش از انتخاب یک شرکت آسانسوری، میزان فعالیت آن از سال تاسیس را بررسی کنید.

کیفیت و یکپارچگی پروژه‌های انجام شده

شرکت‌های آسانسوری برای تعمیر و نصب آسانسورها از نصابان و تعمیرکاران مختلفی کمک می‌گیرند. به همین علت ممکن است کیفیت پروژه‌های مختلف آن‌ها متفاوت باشد. شرکت‌ها باید به منظور حفظ یکپارچگی و افزایش کیفیت پروژه‌های انجام شده، موارد زیر را انجام دهند.

  • انتخاب یک مسئول جهت نظارت بر کنترل و کیفیت دستگاه‌ها در مراحل مختلف نصب
  • اخذ گواهینامه‌های سیستم مدیریت کیفیت

استخدام پرسنل باتجربه و فنی

به جرات می‌توان گفت که مهمترین معیار رتبه بندی شرکت های آسانسوری، استخدام پرسنل باتجربه است. زیرا یک شرکت با وجود گواهینامه‌های لازم و قطعات مرغوب، در صورت عدم استخدام پرسنل مجرب ممکن است هنگام نصب آسانسور دچار مشکل شود. به این صورت آسانسورهای نصب شده توسط این شرکت همیشه دچار خرابی و استهلاک می‌شوند.

زمان بندی مناسب برای انجام پروژه‌ها

همانطور که اطلاع دارید یکی از شروط لازم برای اخذ مجوز پایان کار ساختمان، دریافت گواهی ایمنی آسانسور است. بنابراین شما باید شرکتی را انتخاب کنید که زمان بندی لازم برای ارائه پروژه و قوانین ایمنی را رعایت می‌کند.

رعایت استانداردها، دستورالعمل‌ها و ویژگی‌های فنی

یکی از معیارهای رتبه بندی شرکت های آسانسوری، رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های ایمنی است. زیرا شرکت‌هایی که استاندارد‌ها و دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند، باعث بروز خسارت به شرکت و کارفرما می‌شوند و روند صدور گواهی ایمنی را طولانی می‌کنند.

سازماندهی اجرایی

یک شرکت توانمند آسانسوری باید بتواند در زمانی معین، امور خود را به درستی و اصولی انجام دهد.

رعایت قوانین ایمنی و حفاظت کارگاهی

شرکت‌های آسانسوری باید قوانین ایمنی را هم برای مسافران و هم برای نصابان در زمان نصب و مونتاژ رعایت کنند. برخی از شرکت‌ها با بی توجهی نسبت به این موضوع موجب بروز حوادث ناگوار برای پرسنل و یا مسافران می‌شوند.

استانداردهای مربوط به بهینه سازی انرژی

مصرف بهینه انرژی یکی از اصول کلیدی در طراحی و نصب آسانسور شده است و رتبه بندی شرکت های آسانسور نیز برای این معیار امتیاز قائل است. برخی از شرکت‌ها با عدم رعایت اصول طراحی و یا عدم استفاده از پتانسیل‌های موجود برای کاهش هزینه‌ها، نقض معیار‌های زیست محیطی و بهینه‌سازی مصرف انرژی را مرتکب می‌شوند.

بسیاری از تکنولوژی‌های منسوخ شده که در سایر کشور‌ها دیگر کاربرد ندارند، هنوز در کشور ما به کار گرفته می‌شوند که باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود. بنابراین شرکتی که از تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی استفاده کند، امتیاز بالاتری را کسب خواهد کرد.

راه حل‌های اجرایی جهت افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های پروژه‌ها

بعضی از شرکت‌ها فقط به فکر سود خود هستند. به همین علت با پیشنهاد قیمت بالا و استفاده از قطعات نامرغوب در نصب آسانسور، موجب افزایش هزینه‌های کارفرما می‌شوند. در صورتی که باید با کمترین هزینه، بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهند.

سنجش کیفیت خدمات پس از فروش و سرویس و نگهداری آسانسور

شرکت‌های آسانسوری باید قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور را به عنوان یک بخش اصلی از همکاری با کارفرمایان در نظر داشته باشند. این قرارداد نباید فقط در زمان گواهی ایمنی آسانسور امضا شود و بعد از پایان کار لغو شود، بلکه باید به صورت مستمر و مطابق با قوانین و استانداردها اجرا شود. بسیاری از کشور‌ها سرویس و نگهداری آسانسور را به شدت کنترل می‌کنند و آسانسور‌ها را سالانه بازرسی و بیمه می‌کنند. شرکت آسانسوری مورد نظر باید تضمین کند که تجهیزات باکیفیت را برای پروژه‌های خود استفاده می‌کند و در صورت خرابی قطعات، آن‌ها را تعویض می‌کند. رتبه بندی شرکت های آسانسور نیز به شرکت‌هایی که خدمات پس از فروش مناسب و مستمر ارائه می‌دهند و پروژه‌های قدیمی خود را نادیده نمی‌گیرند، امتیاز بالاتر می‌دهد.

میزان رضایت مشتریان

شرکت‌های آسانسوری باید به نظرات و احساسات مشتریان خود اهمیت بدهند و از آمار رضایت مشتریان به عنوان یک معیار برای ارزشیابی کیفیت خود استفاده کنند. این آمار می‌تواند در زمان بازرسی سالیانه یا در زمان صدور گواهی ایمنی آسانسور از کاربران و خریداران جمع‌آوری شود.
رضایت مشتری عامل مهمی برای پایداری یک شرکت معتبر است. اگر مشتریان از عملکرد آن شرکت راضی باشند، قطعا در پروژه‌های آینده هم به همان شرکت مراجعه خواهند کرد. پاسخگو بودن، مشاوره صحیح و مستمر، تعامل همگام و… از جمله فعالیت‌هایی است که یک شرکت باید در قبال مشتریان خود انجام دهد.

آموزش و افزایش تخصص کارمندان

شرکت‌های آسانسور برتر در جهان فقط افراد را استخدام نمی‌کنند، بلکه آن‌ها را آموزش داده و به صورت مداوم از آن‌ها حمایت می‌کنند و با برگزاری دوره‌های آموزشی دانش فنی آنها را افزایش می‌دهند. امتیاز‌های کیفی برای شرکت کارکنان در رویداد‌های علمی، کنفرانس‌ها و مجلات تخصصی معتبر از سوی عوامل فنی شرکت باید در نظر گرفته شود.

افزایش توان مالی شرکت

شرکت‌های آسانسوری باید قدرت مالی برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در پروژه‌های خود را داشته باشند. همچنین باید دارای توانایی مالی لازم برای انجام تعهدات و ارائه ضمانت‌نامه‌های قرارداد‌هایش باشند.

امکان ارائه خدمات فنی و مهندسی به مشتریان

شرکت‌های آسانسوری برای ارائه خدمات در کشورهای دیگر، امتیاز ویژه‌ای در رتبه بندی شرکت های آسانسور کسب می‌کنند. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در کشورهای همسایه فعالیت دارند و پروژه‌های خود را در این کشورها انجام می‌دهند. نصب و نگهداری آسانسور در کشورهای خارجی نیازمند یک فرآیند مدیریتی دقیق و منظم است که قوانین و مقررات کشور مقصد را رعایت کند. لذا شرکت‌هایی که این نوع خدمات را ارائه می‌دهند، امتیاز بالاتری را دریافت می‌کنند.

ثبات اعضای هیئت مدیره و پرسنل فنی

یکی از نشانه‌هایی که بیان می‌کند یک شرکت آسانسوری دارای پایداری است و مدیریت خوبی دارد، عدم تغییر مکرر هیئت مدیره است. شرکت‌هایی که از این لحاظ مشکلی نداشته باشند و نشان دهند که دارای ثبات مدیریتی و پرسنلی هستند، باید امتیاز بالاتری را دریافت کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید