پله برقی خانگی | انواع، مزایا و معایب و کاربردها

نعیمه گلی- کابین نیوز/ عموم افراد جامعه این تصور را دارند که آسانسورها و پله برقی ها برای ساختمان های مرتفع، آپارتمان ها و برج ها استفاده می شود؛ اما گاهی اوقات در منازل مسکونی که فقط دارای 2 طبقه هستند و یا به صورت دوبلکس طراحی شده اند، افرادی زندگی می کنند که حتی قادر به بالا رفتن از 6 یا 7 پله نیز نیستند. به همین دلیل امروزه با پیشرفت فناوری در زمینه طراحی پله برقی، شاهد طراحی و نصب پله برقی های خانگی هستیم که جا به جایی بین طبقات منزل را برای افراد سالمند و دارای معلولیت بسیار راحت تر کرده است. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع پله برقی خانگی، مزایا و معایب، کاربردهای آن و هزینه نصب پله برقی آشنا کنیم.

پله برقی خانگی و انواع آن

پله برقی خانگی یا به اصطلاح پله پیما، نوعی دستگاه بالابر است که در منازلی با تعداد طبقات کم نصب می شود. این دستگاه دارای یک صندلی ثابت می باشد که به کمک ریل به دیواره ی کناری راه پله وصل می‌شود و سپس افراد کم‌ توان و سالمندان با نشستن روی این صندلی می‌توانند به طبقات بالا و پایین جا به جا شوند.

این پله برقی ها با توجه به کاربرد، نوع طراحی و شکل ظاهری انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

  • پله برقی خانگی صندلی دار

پله برقی خانگی صندلی دار یکی از پرفروش‌ ترین انواع پله برقی خانگی می باشد که در منازل چند طبقه یا دوبلکس کاربرد زیادی دارد. این پله‌ها برای حرکت علاوه بر انرژی برق با باتری نیز کار می‌کند. بنابراین در صورت قطعی برق شما می توانید از پله برقی به راحتی استفاده کنید. یکی از مزایای این نوع صندلی، قابلیت جمع شدن آن است. به این صورت که زمانی که از آن استفاده نمی کنید؛ به راحتی می توانید صندلی را جمع کنید تا فضای کمتری از راه پله نیز اشغال شود. همچنین این صندلی به دلیل داشتن کمربند و مجهز بودن به سنسور هوشمند از امنیت بالایی برخوردار است و ایمنی سالمندان و معلولانی که از آن استفاده می‌کنند را تامین می کند.

  • پله برقی خانگی ویلچربر

پله برقی خانگی ویلچربر برای افرادی که دارای معلولیت هستند؛ طراحی و تولید شده است. زیرا این افراد به تنهایی و به صورت مستقل توانایی راه رفتن یا ایستادن را ندارند. بنابراین قادر نیستند برای جابجایی از ویلچر خارج شوند، به همین دلیل بهترین راه برای جا به جایی آنها استفاده از پله برقی خانگی ویلچربر می باشد.

در این پله‌ها فضایی را طراحی شده است که ویلچر روی آن قرار می گیرد و در طبقات جا به جا می شود. این نوع پله‌ها قابلیت کنترل را دارند و کاربر می‌تواند سرعت آن را تنظیم کند. قطعات کاربردی و باکیفیت استفاده شده در این دستگاه بالابر، دارای مقاومت بالایی می باشد که استحکام و مقاومت بالای بالابر باعث می‌شود تحمل وزن سنگین ویلچر و کاربر را داشته باشد.

  • پله برقی خانگی ایستاده

پله برقی خانگی ایستاده فضای بسیار کمی اشغال می‌کند و برای نصب آن نیاز به تخریب آنچنانی نیست. تا جایی که امکان نصب آن روی دیوار نیز وجود دارد. این نوع از بالابرها از وزن نسبتا سبکی برخوردار هستند و توانایی حمل کاربران با وزن سنگین را نیز دارند.

این وسیله دارای کمربند ایمنی بوده و بسیار بادوام است. بنابراین هنگام استفاده از پله برقی خانگی ایستاده هیچ نگرانی بابت امنیت و حفظ سلامت افراد وجود ندارد. همچنین سرعت کم این بالابر باعث شده در حین حرکت، کاربران احساس راحتی داشته باشند.

مزایای و معایب پله برقی خانگی

 

 این نوع دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند و دارای مزایای متعددی از جمله هزینه کم ، نصب آسان و مصرف انرژی پایین است. مزیت دیگر آنها این است که می‌توانند در دو جهت حرکت کنند و استفاده کنندگان را هم به بالای پله‌ها و هم به پایین پله‌ها منتقل کنند.

در کنار تمامی مزایای گفته شده ، اگر نصب پله برقی به خوبی صورت نگیرد می‌تواند برای اعضای خانواده‌ خطرناک باشد. همچنین بالابرها و پله‌برقی‌های خانگی نیازمند سرویس منظم هستند و توجه داشته باشید که اگر نوع نامناسبی از بالابرهای خانگی را تهیه کنید، تغییر دادن و تعویض دستگاه برای رسیدن به حالت دلخواه شما سخت خواهد بود. پس در انتخاب پله برقی خانگی خود دقت کنید.

پله برقی خانگی و بالابر خانگی در کجاها کاربرد دارد؟

همانطور که در مقدمه گفتیم پله برقی‌های خانگی در خانه‌های چند طبقه یا منازل دوبلکس، به کار می‌روند و برای خانواده‌هایی که دارای یک عضو سالمند یا معلول و ناتوان دارند، بسیار مناسب است. نوع پله برقی مورد استفاده به نوع معماری منزل و کاربرد پله برقی در آن منزل بستگی دارد، به‌عنوان مثال اگر فرد ناتوان از ویلچر استفاده می‌کند باید از نوع پله برقی ویلچربر استفاده کرد که فرد بتواند با ویلچرش به بالا یا پایین پله‌ها منتقل برود.

هزینه نصب پله برقی خانگی

قیمت پله برقی خانگی به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی توان قیمتی ثابت برای آن اعلام کرد؛ زیرا نوع ساخت پله‌های برقی و قطعات استفاده شده در آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. عوامل زیادی همچون طول مسیر پله‌ها، تعداد پله‌ها، شیب پله‌ها، ظرفیت قابل حمل، نوع و جنس موتور استفاده‌ شده، جنس بدنه دستگاه ، محل نصب پله برقی، نوع چیدمان آن و امکانات سفارشی در قیمت گذاری پله برقی موثر هستند. بنابراین چنانچه قصد خرید پله برقی خانگی را دارید حتما با کارشناسان و مشاورین فروش شرکت های معتبر فعال در این زمینه مشورت کنید؛ که ضمن دریافت کالا و خدمات باکیفیت، از صرف هزینه های اضافی نیز جلوگیری کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید