استپ پله برقی چیست؟ بررسی جنس، ابعاد و مقاومت استپ

استپ پله برقی، همان بخشی است که افراد بر روی آن می‌ایستند و بر روی پله حرکت می‌کنند. در این مقاله عملکرد، جنس، انواع و ساختار استپ‌های پله برقی بررسی خواهند شد.

استپ پله برقی

بهار آزادی، کابین نیوز – پله برقی از جمله تجهیزات عمودی حمل و نقل افراد بین طبقات مختلف یک ساختمان است. این وسیله پرکاربرد و ضروری بیشتر در مکان‌های تجاری و اداری وجود دارد. پله برقی از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده است. استپ پله برقی، همان پلکان است که افراد بر روی آن می‌ایستند و به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کنند. در این مقاله عملکرد، جنس، انواع و ساختار استپ‌های پله برقی بررسی خواهند شد. برای آشنایی بیشتر با این قطعه، ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

استپ پله برقی چیست؟

همانطور که می‌دانید پله برقی شامل قطعات و تجهیزات مختلفی است که هر کدام عملکرد و ساختار متفاوتی دارند. پلکان پله برقی همان پله‌های محرکی است که وظیفه حمل و جابجایی مسافران را به عهده دارد. این پلکان توسط زنجیرهای متصل به آن‌ها حرکت می‌کنند.

جنس استپ پله برقی

در گذشته، پلکان پله برقی معمولاً چوبی بودند؛ اما این نوع پلکان تحت تأثیر رطوبت، نفوذ حشرات و آتش سوزی به راحتی دچار خرابی می‌شدند. امروزه استپ‌های پله برقی معمولاً از جنس آلومینیوم، استنلس، استیل، پلاستیک و… ساخته می‌شوند. از جمله مهم‌ترین خصوصیات جنس استپ پله برقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت بالا
  • وزن کم
  • سختی
  • ظاهر زیبا
  • قابلیت تعمیر

ابعاد استپ پله برقی

مقاومت بالا

این قطعه باید از مقاومت بالایی در برابر فشار، کشش، خمش، سایش، ضربه و حرارت برخوردار باشد. مقاومت بالای استپ در برابر عوامل مذکور، موجب افزایش طول عمر پله برقی و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود.

وزن کم

وزن کم نیز از جمله خصوصیات مهم استپ پله برقی است که اهمیت بالایی دارد. معمولاً در پله برقی‌هایی با وزن کم، مصرف انرژی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری بسیار کمتر است. این نوع پله‌ها راندمان بسیار بالاتری نیز دارند.

سختی

استپ پله برقی باید دارای سختی کافی باشد. این خصوصیت مانع از تغییر شکل و خرابی استپ پله برقی می‌شود.

ظاهر زیبا

زیبایی ظاهری استپ پله برقی نیز فاکتور مهمی است. پله‌های برقی از نظر ظاهری باید با محیط ساختمان همخوانی داشته باشند.

قابلیت تعمیر

کلیه قطعات پله برقی از جمله پلکان آن باید دارای قابلیت تعمیر باشند. به این ترتیب، مشکلات استپ معمولاً با یک تعمیر جزئی برطرف می‌شوند و نیازی به تعویض استپ یا تعمیرات اساسی آن نیست.

مقاومت استپ پله برقی

مقاومت استپ، از جمله معیارهای مهم در انتخاب و طراحی پله برقی است. منظور از مقاومت استپ میزان استقامت پله در برابر نیروهای خارجی، سایش، خوردگی و تغییر شکل است. عوامل مؤثر بر مقاومت استپ پله برقی شامل جنس، ضخامت، شکل و ابعاد پله هستند.

روش‌های مختلفی برای اندازه گیری مقاومت استپ پله برقی وجود دارد. رایج‌ترین روش، آزمایش نیروی انحراف است. حداکثر زاویه انحراف به نوع پله برقی بستگی دارد؛ اما به طور کلی نباید کمتر از 3000 نیوتن باشد. عدم تغییر شکل استپ نیز از جمله مواردی است که باید به صورت مرتب بررسی شود.

موضوع دیگری که درباره نیروی انحراف استپ پله برقی مهم است، مقدار این نیرو، جهت وارد شدن آن و مشخصات سطحی است که باید نیرو به آن وارد شود. این نیرو باید حداکثر 1500 نیوتن باشد و بر پیشانی استپ به صورت عمودی وارد شود، سطحی که نیروی انحراف استپ بر آن وارد می‌شود باید به صورت مربعی بوده و دارای مساحت 25 سانتی متر مربع باشد. همچنین حداقل ضخامت این سطح باید 25 میلی متر باشد.

بر اساس استاندارد استپ مقاومت داینامیکی استپ پله برقی باید حتماً آزمایش شود، در این آزمون مقاومت داینامیکی استپ در حداکثر شیب این استپ آزمایش می‌شود. در این آزمایش بارهای مختلفی با وزن‌های متغیر بین 500 الی 3000 نیوتن بر روی استپ قرار می‌گیرند، فرکانس وارد شده بر استپ نیز باید بین 5 تا 20 هرتز متغیر باشد.

مقاومت استپ پله برقی

بیشتر بخوانید:

اصطلاحات رایج پله برقی به زبان فارسی و انگلیسی

ابعاد استپ پله برقی

برخی از مهم‌ترین نکات درباره ابعاد استپ پله برقی شامل موارد زیر است.

مؤلفه مقدار
ارتفاع استپ حداکثر 24 سانتی متر
عمق استپ 38 سانتی متر
عرض بین 58 الی 110 سانتی متر
پهنای شیارهای استپ حداقل و حداکثر 5 و 7 میلی متر
عمق شیارها حداقل 10 میلی متر
پهنای لبه شیار حداقل و حداکثر 5 و 5/2 میلی متر

کلام آخر

مهم‌ترین و اولین بخش از پله برقی که مسافران از آن استفاده می‌کنند، استپ‌ها هستند. بنابراین باید از مقاومت کافی برخوردار باشند و بر اساس استاندارد طراحی و ساخته شوند. امیدواریم در این مقاله به خوبی با استانداردها و ویژگی‌های پلکان پله برقی آشنا شده باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید