پنل شستی آسانسور؛ رابط هوشمند بین مسافر و آسانسور

در این مقاله با شستی آسانسور، تاریخچه، عملکرد، انواع و نوآوری های پنل شاسی آسانسور آشنا می‌شوید.

شستی آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – آسانسورها جزء لاینفک زندگی روزمره ما شده‌اند و به‌طور یکپارچه و مداوم ما را بین طبقات در ساختمان‌های مرتفع جابجا می‌کنند. شستی آسانسور که با نام‌های شاسی آسانسور، شاسی کلید آسانسور و دکمه آسانسور نیز شناخته می‌شود یکی از اجزای ضروری در هر سیستم آسانسوری است. شستی‌ها، مسئول کنترل حرکت و عملکرد آسانسورها و اطمینان از حمل‌ونقل ایمن و کارآمد مسافران هستند. در این مقاله به بررسی انواع شاسی‌های آسانسور و عملکرد آن‌ها می‌پردازیم.

شستی آسانسور چیست؟

شاسی آسانسور یکی از قطعات الکترونیکی آسانسور است. محل قرارگیری این قطعه بر روی پنل داخل کابین یا طبقات است و مسافران می‌توانند با استفاده از کلیدهای موجود در شستی، طبقه مورد نظر را انتخاب کنند.

شستی های آسانسور اجزای ضروری سیستم‌های آسانسور هستند که وظیفه کنترل حرکت و عملکرد آسانسورها را بر عهده دارند. انواع مختلف دکمه‌های آسانسور شامل دکمه‌های طبقه، دکمه‌های کنترل درب، دکمه‌های توقف اضطراری، دکمه‌های هشدار و دکمه‌های کنترل مقصد هستند. درک انواع مختلف و عملکرد دکمه‌های آسانسور برای حمل‌ونقل ایمن و کارآمد مسافران ضروری است.

تاریخچه شستی آسانسور

مفهوم آسانسور به هزاران سال قبل برمی‌گردد، اما تا اواسط قرن نوزدهم بود که فناوری دکمه‌های فشاری انقلابی در حمل‌ونقل عمودی ایجاد کرد. قبل از آن، آسانسورها به سیستمی از اهرم‌ها و اپراتورها برای کنترل دستی حرکات آسانسور متکی بودند. با این حال، با بلندتر شدن ساختمان‌ها و افزایش استفاده از آسانسور، برای جابجای مسافران به روشی کارآمدتر و کاربرپسندتر نیاز بود.

در اواخر دهه 1880 و اوایل دهه 1890، اولین سیستم‌های آسانسور دکمه‌ای در اقامتگاه‌های خصوصی و سایر مکان‌هایی که داشتن اپراتور از نظر مالی مقرون به‌صرفه نبود، معرفی شد. این نوآوری به مسافران این امکان را می‌داد که به‌سادگی دکمه‌ای را فشار دهند که مطابق با طبقه مورد نظرشان است و نیاز به راه‌اندازی و جابجایی سخت آسانسورها با استفاده از اهرم‌ها را از بین می‌برد. با این حال، این روش چندان محبوب نبود و به همین علت مردم آسانسورهای بدون اپراتور را ناامن می‌دانستند!

قرن بیستم

در سال 1945، زمانی که 15000 اپراتور آسانسور نیویورک دست به اعتصاب زدند، اوضاع تغییر کرد. این موضوع باعث شد کارمندان اداری در ساختمان‌ها از پله تردد کنند. با این حال، تردد با پله‌ها در ساختمان‌های بسیار مرتفع امکان‌پذیر نبود.

از این رو، صنعت آسانسور شروع به معرفی دکمه‌های آسانسور کرد و مردم را به استفاده از آسانسورهای بدون اپراتور تشویق کرد. انواع شستی آسانسور با علائم و شماره طبقات مختلف مشخص شده بودند تا افراد بتوانند در هر طبقه‌ای که می‌خواهند توقف کنند. علاوه بر این، دکمه‌های توقف اضطراری برای متوقف کردن آسانسور در صورت بروز حادثه نصب شده است.

انواع شستی آسانسور

شستی آسانسور یکی از قطعه الکترونیکی است که بر روی پنل داخل کابین یا طبقات نصب می‌شود و به مسافران امکان انتخاب طبقه مورد نظر را می‌دهد. انواع کلیدهای شستی آسانسور عبارت‌اند از:

شستی آسانسور با کلیدهای فشاری

این نوع شاسی که معمولاً از جنس فلزی یا پلاستیکی است با فشردن دکمه فعال می‌شود. این نوع شاسی معمولاً برای آسانسورهای صنعتی و قدیمی مناسب است.

شاسی لمسی آسانسور

این نوع شستی ها به صورت لمسی و فاقد دکمه هستند و معمولاً بر روی پنل‌های شیشه‌ای یا استیل نصب می‌شوند. بیشترین کاربرد شاسی‌های لمسی آسانسور در آسانسورهای لوکس و مدرن است.

شستی لمسی آسانسور

شستی‌های تاچ لس آسانسور

این نوع کلید با حسگرهای نوری یا حرارتی فعال می‌شود و نیاز به لمس ندارد. این کلیدها برای آسانسورهای هوشمند و پیشرفته مناسب هستند.

شستی‌های تاچ لس آسانسور

شاسی احضار کابین آسانسور با کارت RFID یا شماره رمز و اثر انگشت

این شاسی، نوعی جدید و پیشرفته از شستی آسانسور است که برای محدود کردن دسترسی افراد به آسانسور استفاده می‌شود. این نوع شاسی به جای دکمه‌های فشاری یا لمسی، از حسگرهای الکترونیکی برای خواندن کارت‌های RFID، رمز عبور یا اثر انگشت مسافران استفاده می‌کند. از جمله مهم‌ترین مزایای این شاسی می‌توان به افزایش امنیت و رضایت مسافران و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

معنی دکمه‌های آسانسور چیست؟

نوآوری‌های مدرن در شستی های آسانسور

پیشرفت‌های به وجود آمده در دکمه‌های آسانسور، کارایی و عملکرد آسانسورها و همچنین تجربه کلی کاربر را بهبود بخشیده است. بیایید جزئیات نوآوری‌های مختلفی را که امروز در دکمه‌های آسانسور اتفاق می‌افتد، بررسی کنیم.

شستی تاچ لس آسانسور

با توجه به این واقعیت که برخی از دکمه‌های آسانسور ممکن است میزان زیادی باکتری منتقل کنند، شاسی‌های تاچ لس در طراحی آسانسورهای مدرن به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. این دکمه‌ها از حسگرهای درون آسانسور یا فناوری مادون قرمز برای تشخیص حضور مسافران و جابجایی مسافر بدون نیاز به تماس فیزیکی استفاده می‌کنند. این نوع شاسی‌ها با حذف نیاز به لمس دکمه‌ها، به کاهش انتشار میکروب‌ها و افزایش ایمنی و بهداشت مسافر کمک می‌کنند.

سیستم‌های اعزام مقصد هوشمند

سیستم‌های اعزام مقصد از الگوریتم‌های پیشرفته برای بهینه‌سازی جریان ترافیک آسانسور و کاهش زمان انتظار مسافران استفاده می‌کنند. مسافران طبقات مورد نظر خود را بر روی یک نمایشگر وارد می‌کنند و بر اساس عواملی مانند مقصد، اشغال بودن کابین و کارایی، مناسب‌ترین آسانسور به آن‌ها اختصاص داده می‌شود. این سیستم، توقف‌های غیر ضروری را به حداقل می‌رساند و عملکرد کلی آسانسور را بهبود می‌بخشد.

سیستم‌های اعزام مقصد هوشمند

نمایشگرهای درون کابین آسانسور

پنل شستی آسانسور با نمایشگرهای تعاملی تجربه جذاب و آموزنده‌تری را ارائه می‌دهد. در این نمایشگرها، موارد زیر قابل مشاهده است.

  • اخبار روز
  • پیش بینی آب و هوا
  • فهرست راهنمای ساختمان
  • تبلیغات

عملکرد دکمه‌های آسانسور چگونه است؟

هنگامی که کاربران می‌خواهند طبقه‌ای را انتخاب کنند، دکمه مربوطه را در شاسی آسانسور فشار می‌دهند. هر دکمه معمولاً با یک عدد یا نماد مشخص می‌شود که طبقه یا جهت حرکت را نشان می‌دهد. بیایید به جزئیات اصل کار دکمه‌های بالابر بپردازیم.

مدار

با فشرده شدن هر کدام از دکمه‌ها توسط مسافران، پروسه ارسال فرمان از شستی آسانسور به سیستم کنترل کابین تکمیل شده و سیگنالی به سیستم کنترل کابین ارسال می‌شود.

سیستم کنترل کابین، سیگنال را دریافت و پردازش می‌کند و طبقه یا جهت درخواستی را تعیین می‌کند. بر اساس سیگنال پردازش شده و موقعیت فعلی آسانسور، کابین آسانسور عملکرد خاصی انجام می‌دهد.

روشنایی

پنل های شستی آسانسور، اغلب دارای چراغ‌های نشانگر بالای هر دکمه هستند. این چراغ‌ها برای نشان دادن طبقه انتخاب شده یا نشان دادن جهت حرکت آسانسور روشن می‌شوند.

توقف کابین

هنگامی که کابین آسانسور به طبقه انتخاب شده رسید، درب‌های کابین باز شده و طبقه مورد نظر بر روی شاسی آسانسور به کاربر نمایش داده می‌شود. اگر چندین توقف وجود داشته باشد، این عمل در هر توقف تکرار می‌شود.

انواع دکمه‌های آسانسور

دکمه‌های آسانسور در انواع و طرح‌های مختلف عرضه می‌شوند که نیازهای مختلف مسافران را برآورده می‌کنند.

دکمه‌های طبقه

این دکمه‌ها بیشترین کاربرد را در آسانسورها دارند و برای انتخاب طبقه مورد نظر استفاده می‌شوند. آن‌ها معمولاً در یک پنل عمودی در داخل کابین آسانسور یا خارج از آن قرار می‌گیرند. دکمه‌های طبقه معمولاً دارای اعداد یا برچسب‌هایی هستند که نشان‌دهنده طبقات مختلف است و برای نشان دادن طبقه انتخاب شده روشن می‌شوند.

دکمه‌های باز و بسته شدن درب

این دکمه‌ها به شما این امکان را می‌دهد که درهای آسانسور را باز و بسته کنید. آن‌ها اغلب با نمادهایی مانند فلش‌هایی که در جهت مخالف هستند یا نمادهایی که یک در باز یا بسته را نشان می‌دهند نشان داده می‌شوند.

دکمه‌های هشدار

دکمه هشدار در شستی آسانسور، یکی از دکمه‌های ضروری است که به مسافران اجازه می‌دهد تا در شرایط اضطراری به بخش پشتیبانی اطلاع دهند. با فشار این دکمه، زنگ هشدار صوتی فعال می‌شود.

دکمه توقف اضطراری

دکمه توقف اضطراری که در پنل شاسی آسانسور تعبیه شده است، امکان توقف فوری حرکت آسانسور را در شرایط بحرانی فراهم می‌کند. با فشردن آن، آسانسور فوراً متوقف می‌شود.

اهمیت تجربه کاربری و طراحی کاربرپسند شستی آسانسور

کاربرپسند بودن شستی آسانسور یکی از مواردی است که در طراحی این قطعه آسانسور باید به آن توجه کرد. علاوه بر آن شما باید در زمان خرید پنل شاسی آسانسور به مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم توجه کنید.

چیدمان دکمه‌های شستی

چیدمان دکمه‌ها باید بصری و قابل درک باشد. معمولاً دکمه‌ها به صورت عمودی یا افقی قرار می‌گیرند و شماره طبقه به‌وضوح مشخص می‌شود. آن‌ها باید دارای دسترسی آسان باشند. همچنین باید در ارتفاعی قرار گیرند که کاربران با ارتفاع‌های مختلف از جمله افراد دارای معلولیت بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

برچسب دکمه‌ها

هر دکمه باید دارای برچسب متناسب با شماره طبقه مربوطه یا یک علامت واضح که کاربران به‌راحتی آن را درک کنند باشد. برچسب‌ها باید در شرایط نوری مختلف خوانا و قابل مشاهده باشند. تایپوگرافی واضح و کنتراست کافی بین متن و پس زمینه دکمه برای خوانایی ضروری است.

بازخورد مناسب

دکمه‌های آسانسور باید بازخورد واضحی را در هنگام فشار دادن به مسافران ارائه دهند. این بازخورد می‌تواند شامل نشانگرهای بصری مانند روشن کردن دکمه انتخاب شده یا ارائه یک نشانه بصری در پنل شستی طبقه باشد. بازخورد شنیداری، مانند یک صدا، می‌تواند برای کاربرانی که دارای اختلالات بینایی هستند نیز مفید باشد.

دکمه توقف اضطراری

شستی های آسانسور باید دارای دکمه‌های توقف اضطراری قابل شناسایی باشند. آن‌ها باید به‌طور برجسته قرار بگیرند و از دکمه‌های دیگر قابل تشخیص باشند.

چیدمان عمودی

این نحوه چیدمان، رایج‌ترین طرح است که در آن دکمه‌ها در یک ستون عمودی مرتب شده‌اند. دکمه‌ها معمولاً هر طبقه را نشان می‌دهند که از طبقه همکف از پایین شروع می‌شود و به سمت بالا پیش می‌رود.

چیدمان افقی

مانند طرح عمودی، هر دکمه نشان‌دهنده یک طبقه خاص است که پایین‌ترین طبقه در یک سمت و بالاترین طبقه در سمت دیگر خط افقی قرار دارد. این طرح زمانی مناسب است که محدودیت فضا یا ترجیحات طراحی به نفع چیدمان افقی باشد.

طرح شبکه

طرح شبکه زمانی استفاده می‌شود که طبقات زیاد باشد. دکمه‌ها در ردیف‌ها و ستون‌ها قرار می‌گیرند و شبکه‌ای را تشکیل می‌دهند و کاربران می‌توانند با فشار دادن دکمه مربوطه در تقاطع سطر و ستون، طبقه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

طرح دایره‌ای

این دکمه‌ها را می‌توان در برخی از سیستم‌های آسانسور، به‌ویژه سیستم‌های قدیمی‌تر یا آن‌هایی که برای زیبایی‌شناسی معماری طراحی شده‌اند، مشاهده کرد. آن‌ها در امتداد محیط یک پنل دایره‌ای یا روی حلقه‌های متحدالمرکز متعدد قرار می‌گیرند. طبقات در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت برچسب‌گذاری شده‌اند و کاربران با فشار دادن دکمه مربوطه طبقه خود را انتخاب می‌کنند.

ملاحظات نگهداری و ایمنی

روزانه افراد زیادی از آسانسور استفاده می‌کنند و دکمه‌های شستی آسانسور را لمس می‌کنند. به همین علت دکمه‌ها باید طوری طراحی شوند که به‌راحتی تمیز شوند و تجمع کثیفی، زباله یا میکروب در آن‌ها بسیار کم باشد. استفاده از مواد تمیزکننده مناسب که به دکمه‌ها یا برچسب‌های آن‌ها آسیب نمی‌رسانند، نیز ضروری است.

ایمنی بالا

اجزای الکتریکی و سیم‌کشی مربوط به دکمه‌های شاسی آسانسور باید با استانداردها و مقررات ایمنی مطابقت داشته باشد.

انطباق با استانداردها و مقررات

پنل دکمه‌های آسانسور باید از استانداردها و مقررات ایمنی قابل‌اجرا پیروی کنند. این قوانین در هر کشوری متفاوت است. البته برخی از این قوانین و استانداردها نیز کاملاً جهانی است.

منابع: Langir / gyglobaltrade / inclinator / archtoolbox

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید