کاربردهای اینترنت اشیا (Internet of Things) در مدیریت آسانسورهای هوشمند

در این مقاله با کاربردهای اینترنت اشیا (Internet of Things) در مدیریت آسانسورهای هوشمند، مزایای آسانسور هوشمند و معرفی سنسورهای مورد استفاده در آن‌ها آشنا می‌شوید.

کاربرد اینترنت اشیا در مدیریت آسانسورهای هوشمند

یونس نجف نیا کارشناس مهندسی برق قدرت و کارشناس استاندارد به اطراف خود نگاه کنید؛ هیچ فضای شهری بدون آسانسور کامل نیست. عموم مردم برای جابه‌جایی بین طبقات در مجتمع‌های مسکونی، اداره‌ها و مراکز خرید از آسانسور استفاده می‌کنند. بی‌شک استفاده از آسانسور و حمل‌ونقل عمودی افراد و کالاها در طول زمان با گسترش شهرنشینی افزایش یافته است. در سیستم‌های نوین، آسانسورها با تسمه‌های فیبر کربن و ماشین‌آلات و تجهیزات بادوام‌تر در حال جابه‌جایی هستند. البته فراموش نکنید که نمای بیرونی یک آسانسور معمولی نیز با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شده است. اینترنت اشیا (IoT) تجارت آسانسور را یک گام فراتر برده است. فناوری اینترنت اشیا با بهبود بخشیدن به کارایی و ایمنی تجهیزات، آسانسورها را هوشمندتر کرده است. این فناوری فراتر از بالا و پایین بردن سریع و آسان افراد در ساختمان‌ها، آسانسورها را تغییر می‌دهد.

امروزه آسانسورهای هوشمند داده‌ها را جمع‌آوری و جریان ترافیک را کنترل می‌کنند و به‌عنوان ابزارهای تبلیغاتی قدرتمند نیز رفتار می‌کنند. نظارت از راه دور بر آسانسورها و تعمیر و نگهداری پیشگیرانه این تجهیزات به کاهش نقص فنی و به حداقل رساندن وقفه‌های سرویس کمک می‌کند. همچنین با استفاده از اینترنت اشیا می‌توان به کاربران تجربه کاهش بهینه زمان انتظار از طریق ارائه خدمات به‌وسیله تلفن همراه ارائه کرد. این جادوی اینترنت اشیاست.

با افزایش تقاضا برای آسانسورهای هوشمند و کم‌مصرف می‌توان انتظار داشت که اینترنت اشیا در آینده نزدیک هدایت آسانسورها را به دست بگیرد و تحولی مفید ایجاد کند. در این مقاله به بررسی کاربرد اینترنت اشیا در مدیریت آسانسورهای هوشمند، شیوه کار آسانسورهای مجهز به اینترنت اشیا، مزایای آن‌ها و انواع سنسورهای مورد استفاده در آن‌ها می‌پردازیم.

 درک و پیش‌بینی سمت‌وسوی خواسته‌های بازار جهانی در زمینه ساخت آسانسور

امروزه بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دارای ضوابط فنی، دستورالعمل‌ها و استانداردها بسیار مترقی، به روز و پیشرفته هستند. برخی کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی تا جایی پیش رفته‌اند که حتی مقرراتی برای نگهداری سوابق کارکرد، بازرسی‌ها و سرویس و نگهداری آسانسورها وضع کرده‌اند. گزینه‌های قابل عرضه از سوی آسانسور هوشمند برای استفاده ایمن‌تر و انطباق با سایر امکانات هوشمند مورد استفاده در مجتمع‌های مسکونی و تجاری بسیار مفید هستند. پیشرفت‌های اخیر در صنعت آسانسور با بهره‌گیری از فناوری‌های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی (Artificial intelligence/ AI)، آن را کارآمدتر، ایمن‌تر و مطمئن‌تر کرده است. این نوآوری‌ها به‌منظور بهبود تجربه مسافران و همچنین افزایش درآمدزایی برای شرکت‌ها از طریق کاهش زمان ازکارافتادگی ناشی از تعمیر و نگهداری آسانسور ارائه شده‌اند. تخمین زده می‌شود که در سال‌های آینده، ارزش بازار ساخت‌وساز در سراسر جهان به 24/334/9 میلیارد دلار برسد که این مطلب باعث افزایش تقاضا برای آسانسورهای هوشمندتر و در نتیجه تقویت بازار آسانسورهای مبتنی بر اینترنت اشیا خواهد شد.

 بازیگران کلیدی در بازار جهانی آسانسورهای مبتنی بر اینترنت اشیا

می‌دانید که آسانسورهای مجهز به اینترنت اشیا از هوش مصنوعی برای تسهیل حمل‌ونقل عمودی مسافران و کالاها استفاده می‌کنند. بدیهی است باز هم با وجود این سیستم باید نگهداری و به‌روزرسانی بخش‌های حیاتی آسانسور ادامه یابد و از عملکرد ایمن آن اطمینان حاصل شود. خوشبختانه بسیاری از شرکت‌هایی که هنوز موفق به استفاده از این فناوری نشده‌اند نیز کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهند و آسانسورهای مطلوب و مطمئنی را برای استفاده‌های تجاری و مسکونی ارائه می‌دهند. در ادامه نام بازیگران کلیدی بازار جهانی توسعه آسانسورهای هوشمند با بهره‌گیری از فناوری اینترنت اشیا آمده است.

  •  Fujitec Co
  •  Hitachi Ltd
  •  Toshiba Elevator
  •  Schindler Group
  •  ThyssenKrupp AG
  •  Kone Corporation
  •  Otis Elevator Company
  •  Hyundai Elevator Co.Ltd
  •  Mitsubishi Electric Corporation

 بازیگران کلیدی در بازار جهانی آسانسورهای مبتنی بر اینترنت اشیا

 چرا بهره‌گیری از آسانسور هوشمند ایده خوبی است؟

استفاده از نسل جدید آسانسورهای «IoT» از نظر کارآمدی سودمندتر از استفاده از آسانسورهای سنتی است. این آسانسورها ما را از سرویس و نگهداری دستی، تست و ردیابی سوابق هر دستگاه آسانسور به‌صورت جداگانه بی‌نیاز می‌کنند. نصب سیستم آسانسور هوشمند مقرون به صرفه است و مدیریت و نظارت بر عملکرد آن به زمان کمتری نیاز دارد. در اینجا به برخی دلایل جایگزینی آسانسورهای هوشمند با آسانسورهای سنتی اشاره می‌کنیم.

 جلوگیری از دسترسی کاربران غیرمجاز

آسانسورهای هوشمند قادرند از طریق اثر انگشت یا کارت هوشمند یا روش‌های مشابه دیگر به کاربران مجاز سرویس و امکان دسترسی دهند. اطلاعات شناسایی کاربر توسط سخت‌افزار خوانده و سیگنال‌های آن با استفاده از پروتکل مورد استفاده در سیستم، به ابر عمومی (public cloud)منتقل می‌شود. اطلاعات به‌صورت بی‌درنگ و در لحظه بررسی می‌شود و فرد فقط در صورتی به آسانسور دسترسی پیدا می‌کند که مجاز به استفاده از آن باشد.

 پیش‌بینی مقصد کاربر

سیستم آسانسور هوشمند از هوش مصنوعی برای تشخیص چهره بهره می‌برد و اطلاعات کاربر را از فضای ابری مجهز به اینترنت اشیا در لحظه بازیابی می‌کند. هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم (Machine Learning/ ML) با بررسی داده‌های ذخیره‌شده از قبل، کاربر را تشخیص می‌دهد و طبقه مقصد را برای او تعریف می‌کند. اگر داده‌های کاربر نشان‌دهنده بازدید از چندین طبقه باشد، پروتکل (Voice over IP/ VoIP) برای برقراری ارتباط با کاربر فعال می‌شود. آسانسور از طریق یک پیام صوتی، مقصد را از کاربر جویا می‌شود و پاسخ کاربر را ثبت می‌کند. کاربران می‌توانند طبقه مقصد را با استفاده از فرمان صوتی تعریف کنند. این شیوه یک راه‌حل هوشمندانه برای جلوگیری از تماس با سطوح در محیط‌های حساس یا در طول یک بیماری همه‌گیر است.

 ویژگی‌های آسانسور هوشمند

آسانسورهای هوشمند قادرند به‌صورت آنی برای تعمیر و نگهداری آسانسور تصمیم‌گیری کنند، بر عملکرد دستگاه نظارت داشته باشند و گزارش‌های پیشرفته و وضعیت به روز را ارائه دهند.

آسانسورهای هوشمند دارای ویژگی‌هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم هستند.

 تعمیرات قابل پیش‌بینی

استفاده از اینترنت اشیا در صنعت آسانسور و پله‌برقی به دلیل پتانسیل زیاد برای کاهش زمان ازکارافتادگی دستگاه و کاهش هزینه‌های ناشی از آن، در حال گسترش است و در جوامع توسعه‌یافته مورد اقبال واقع شده است. آسانسورهای هوشمند توانایی پیش‌بینی زمان تعمیر و نگهداری را دارند و مشکلات را قبل از بروز آن‌ها تشخیص می‌دهند. این امر منجر به افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های آسانسور به دلیل تعمیر و نگهداری بهینه می‌شود. این سیستم، نظارت بر تعمیر و نگهداری آسانسور به‌منظور به حداقل رساندن مداخلات انسانی و کاهش زمان خرابی را خودکار می‌کند.

 فرایند یادگیری ماشین (Machine Learning/ ML)

«ML» تکنسین‌های آسانسور را قادر می‌سازد مشکلات را پیش‌بینی و در طول بازه عمر مفید تجهیزات، ترافیک را مدیریت کنند. ایشان می‌توانند بر اساس داده‌های جمع آوری شده از سوی سیستم، درباره تعمیر و تعویض قطعات تصمیم‌گیری کنند. برای مثال، یک تکنسین می‌تواند از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای تعیین بهترین دوره سرویس و نگهداری بر اساس کارکرد روزانه آسانسور استفاده کند. علاوه بر حل مسائل جاری، آن‌ها می‌توانند مشکلات احتمالی را شناسایی کنند و قبل از بروز آن‌ها اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهند.

 درآمدزایی از طریق تبلیغات روی صفحه‌نمایش

آسانسور مکانی عالی برای تبلیغ کسب‌وکار شماست؛ به‌ویژه اگر ساکنان یا مشتریان را هدف قرار می‌دهید. فرصت تماشا در کابین آسانسور بسیار بیشتر از زمانی است که مخاطب به‌سادگی از کنار یک پوستر یا صفحه‌نمایش در یک فضای عمومی عبور می‌کند. تبلیغ‌کنندگان می‌توانند با تبلیغات هدفمند داخل کابین آسانسور به مخاطبان بیشتری دست یابند و توجه آن‌ها را جلب کنند.

 درآمدزایی از طریق تبلیغات روی صفحه‌نمایش

 محاسبات لبه

اینک مراکز یا سیستم‌هایی که داده‌های تولیدشده را پردازش می‌کنند، اغلب در مکان‌هایی دور از منبع تولید آن‌ها که خود دستگاه است، قرار دارند. اینجاست که مفهوم محاسبات لبه وارد می‌شود. محاسبات لبه یک مکانیسم محاسباتی توزیع شده است که با نزدیک‌تر کردن واحدهای ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها به منبع تولید آن‌ها در لبه شبکه، بر چالش‌های بحرانی محاسبات ابری غلبه می‌کنند و راه را برای کاهش تأخیر هموار می‌سازند. این بدان معنی است که تأخیر در هنگام انتقال داده‌ها و اطلاعات بین سیستم‌ها می‌یابد. برای اطمینان از ایمنی و امنیت مسافران در مواقع اضطراری، باید زمان پاسخگویی آسانسور را افزایش داد. در آسانسورهای هوشمند، گره‌های محاسباتی لبه شبکه، ویدئو و تصاویر فضای داخلی را جمع‌آوری می‌کنند تا به‌سرعت اطلاعات را با مدیر تأسیسات و موقعیت مکانی آسانسور به اشتراک بگذارند و از این طریق از بروز هر گونه اتفاق ناگوار یا نقص امنیتی جلوگیری کنند.

 امنیت چندلایه

سیستم‌های امنیتی آسانسورهای هوشمند، امنیت کامل را تأمین می‌کنند. یک کارت‌خوان هوشمند قادر است دسترسی به طبقات را کنترل و به جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به ساختمان کمک کند. یک سیستم نظارتی با دوربین مدار بسته، امکان نظارت شبانه‌روزی آسانسور را برای حفظ امنیت فراهم می‌کند.

 پایداری بالا

آسانسورهای هوشمند به‌منظور اتصال بی‌سیم و تسهیل مدیریت از راه دور، از تجهیزات و درگاه‌های «IoT» استفاده می‌کنند. حسگرها و گره‌های اینترنت اشیا داده‌های تجزیه وتحلیل شده در بستر «IoT» را انتقال می‌دهند و ذخیره می‌کنند. این فرایند به تشخیص لزوم تعمیر و نگهداری و اطمینان از پایداری آسانسور کمک می‌کند.

 انعطاف‌پذیری در سفارشی‌سازی

آسانسورها را می‌توان به روش‌های مختلف سفارشی کرد. شما می‌توانید چراغ‌ها و پنل‌های دیواری فضای داخلی یا نمای بیرونی آسانسور خود را انتخاب کنید.

همچنین قادرید با استفاده از حسگرها و سخت‌افزاری که با اپلیکیشن موبایل کنترل می‌شود، محیط را شخصی‌سازی کنید. این سطح از سفارشی‌سازی به ایجاد فضایی متناسب با حالات مختلف و پاسخگویی به نیازهای متغیر مشتریان کمک می‌کند.

 برخی سنسورهای هوشمند مورد استفاده در آسانسورهای هوشمند

سنسورها معمولاً در ساختار فیزیکی تجهیزات «IoT» استفاده می‌شوند. سنسور ابزاری است که به یک محرک فیزیکی خاص واکنش نشان می‌دهد و خروجی قابل‌استفاده‌ای در پاسخ به یک اندازه‌گیری خاص ارائه می‌کند. در آسانسورهای هوشمند از سنسورهای هوشمند استفاده می‌شود؛ از جمله این سنسورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 برخی سنسورهای هوشمند مورد استفاده در آسانسورهای هوشمند

سنسور جریان (Current Sensor)

سنسور جریان وسیله‌ای برای تشخیص جریان و تبدیل آن به یک ولتاژ در خروجی است. این ولتاژ به‌راحتی قابل اندازه‌گیری و متناسب با جریان عبوری از مسیر اندازه گیری شده است. بسیاری از سنسورها در محدوده مشخصی از جریان و نیز شرایط محیطی تعریف‌شده‌ای عملکرد دارند.

سنسور جریان

سنسور جریان 2

 سنسور موتور (Motor Sensor)

این سنسور برای نظارت بر دمای موتور و جلوگیری از گرمای بیش از حد آن به کار می‌رود و به‌عنوان ترموکوپل نیز شناخته می‌شود. این سنسور روی موتور یا گیربکس نصب می‌شود و جریان الکتریکی موتور را اندازه‌گیری می‌کند. هنگامی که عبور جریان از سنسور زیاد شود، اضافه‌بار را تشخیص می‌دهد و اعلام می‌کند.

انکودر (Encoder)

انکودر یک مدار ترکیبی است که ۲^n ورودی را در یک کد n بیتی رمزگذاری می‌کند و یک کد باینری معادل ورودی تولید می‌کند. انکودر حداکثر ۲^n خط ورودی و n خروجی دارد.

انکودر (Encoder)

سنسور دود (Smoke Sensor)

سنسور دود

سنسور دود، آتش را از طریق حضور دود و تغییرات دما در یک محیط تشخیص می‌دهد. در صورت وجود دود، زنگ هشداری را به صدا درمی‌آورد و در صورت آتش‌سوزی، از طریق یک علامت نوری هشدار می‌دهد. این دستگاه همچنین قادر است اعلان‌هایی را به تلفن همراه ارسال کند تا مسئولان ساختمان را حتی در زمانی که دور هستند، مطلع سازد.

 

سنسور دود

سنسور فوتوالکتریک (Photoelectric Sensor)

سنسور فوتوالکتریک وسیله‌ای است که می‌تواند حضور یک جسم را با اندازه‌گیری میزان نوری که به گیرنده آن می‌رسد، تشخیص دهد. این سنسورها اغلب در تأسیسات تولیدی صنعتی کاربرد دارند. سنسورها همچنین به اندازه‌گیری تخمین فاصله کمک می‌کنند.

سنسور حرکتی (Motion Sensor)

سنسور حرکتی با استفاده از یک واحد حسگر، حرکت را شناسایی و اندازه‌گیری می‌کند. پردازنده تعبیه‌شده، سیگنال‌ها را پردازش می‌کند تا سیستم‌های هشداردهنده متصل را فعال و آلارم را راه‌اندازی کند. این تجهیزات با توجه به اجزا و کاربردشان به دو دسته سنسورهای حرکت فعال و سنسورهای حرکت غیرفعال طبقه‌بندی می‌شوند.

سنسور حرکتی

سنسور مقابله با زلزله (Earthquake Countermeasure)

سنسورهای لرزه‌ای، سرعت یا شتاب سنج‌هایی هستند که ارتعاش‌ها یا لرزش‌های زلزله را تشخیص می‌دهند. آن‌ها ممکن است یک زنگ هشدار را به صدا درآورند یا حتی به‌طور خودکار منابع تغذیه یا برق آسانسور را قطع کنند. این حسگرها را می‌توان در قالب سنسورهای موج «P» که لرزش‌های اولیه و سنسورهای موج «S» که زمین‌لرزه‌های بزرگ را تشخیص می‌دهند، طبقه‌بندی کرد.

سنسور مقابله با زلزله

سنسورهای مجاورتی (Proximity Sensors)

 سنسورهای مجاورتی

سنسورهای مجاورتی از امواج الکترومغناطیسی برای تشخیص حضور اجسام بدون تماس فیزیکی استفاده می‌کنند. تمایز این سنسورها با یکدیگر بر اساس مادهای است که باید حس شود. سنسورهای مجاورتی خازنی یا سنسورهای فوتوالکتریک برای اهداف پلاستیکی مناسب هستند. از سوی دیگر یک سنسور مجاورت القایی به شناسایی اهداف فلزی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

آیا دستگاه‌ های اعزام مقصد(Destination Dispatch Systems) کاربرپسند است؟

 آسانسورهای اینترنت اشیا چگونه کار می‌کنند؟

بازار آسانسور اینترنت اشیا فرصت‌های زیادی را در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌دهد که به دنبال صرفه‌جویی در زمان و هزینه هستند. خدماتی که در بازار آسانسور اینترنت اشیا ارائه می‌شود شامل طراحی آسانسورهای سفارشی، مهندسی ساخت و نصب اجزای آسانسور است. در عصر حاضر، نباید تعمیر و نگهداری منظم را نادیده گرفت. آسانسورهای سنتی را می‌توان برای ساخت آسانسورهای هوشمند بازسازی کرد.

عملکرد آسانسورهای اینترنت اشیا

تجهیزات «IoT» ابزارهای توانمندی برای سازمان‌دهی عملیات تعمیر و نگهداری هستند و توانایی آن‌ها در تجزیه و تحلیل حجم فراوان داده‌های ارائه‌شده از عملکرد آسانسور و پیش‌بینی الزامات آینده سیستم، نیاز به فرایندهای دستی را از بین می‌برد. در آسانسورهای مجهز به «IoT» برای تشخیص نیاز به تعمیر و نگهداری، بر عملکرد آسانسور و تجهیزات آن نظارت می‌شود. از جمله، عملکرد مدارهای ایمنی، تعداد دفعات بازو بسته شدن دزها، وزن سرنشینان و بار کابین، زمان انتظار مسافران، روند ترافیک و… پیگیری می‌شود. تجهیزات «IoT» گرما، اصطکاک و نویز را برای تشخیص و شناسایی سایش و پارگی مدل‌سازی و ردیابی می‌کنند. با تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده، سیستم قادر است نیازهای تعمیر و نگهداری را پیش‌بینی کند. به‌این‌ترتیب، به‌راحتی به کاهش هزینه‌ها و به حداقل رساندن زمان خرابی و سرویس کمک می‌شود.

دستگاه‌های نظارت بر آسانسور «IoT» با ارائه جریان ثابتی از داده‌های در لحظه، سرویس‌کاران را قادر می‌سازد سلامت تجهیزات و صحت عملکرد آن‌ها را از راه دور کنترل کنند و مشکلات و نواقص احتمالی را قبل از وقوع تشخیص دهند و در این صورت، در مواقع لزوم، با رسیدن به آسانسور بی‌درنگ آماده حل مشکل هستند.

آسانسورهای مجهز به «IoT» سبب صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه می‌شوند، زیرا تکنسین‌ها زمان یا هزینه‌ای را بابت نگرانی‌های ناشناخته به شرکت تحمیل نمی‌کنند. همچنین فعالیت‌های تعمیر و نگهداری را می‌توان در بازه‌های زمانی خارج از ساعات اوج کارکرد برنامه‌ریزی کرد.

مزایای آسانسور هوشمند

علاوه بر ارائه یک سفر راحت با حداقل زمان انتظار به مسافران، ایمنی کاربران و مدیریت ترافیک، می‌توانید از مزایای بسیار بیشتری با استفاده از آسانسورهای هوشمند بهره‌مند شوید که این مزایا شامل موارد زیر می‌شود.

 پیش‌بینی تعمیر و نگهداری

هرگونه ناهنجاری در پین «GPIO» آسانسور یا اختلاف در مقادیر ثبت‌شده به‌عنوان خطا گزارش می‌شود. مدل «ML» از پین «GPIO» و خطای ایجادشده برای تخمین سطح تعمیر و نگهداری مورد نیاز آسانسور استفاده می‌کند. تغییرات وضعیت آسانسور را می‌توان از طریق تغییرات پین «GPIO» ردیابی کرد.

کاهش زمان ازکارافتادگی و خروج از سرویس آسانسور

زمان توقف و ازکارافتادگی آسانسور را می‌توان با استفاده از اینترنت اشیا کاهش داد. با استفاده از سیستم برق پشتیبان، در زمان قطع برق می‌توان آسانسور را فعال نگه داشت. با پیش‌بینی زمان تعمیر قطعات، قبل از بروز نقص فنی و ازکارافتادگی آسانسور، می‌توان نواقص احتمالی را برطرف کرد. مطابق برنامه کاری آسانسور، تعمیرات و سرویس را می‌توان به زمان‌هایی موکول کرد که آسانسور مورد استفاده مسافران نیست.

 نظارت زنده (Live) بر آسانسور

آسانسور هوشمند، اطلاعاتی پویا مانند موقعیت در لحظه کابین، جهت حرکت، وضعیت و موقعیت درِ آسانسور را به هاب مرکزی «IoT» ارسال و در رابط کاربری به‌صورت به روز شده به اشتراک می‌گذارد. این ویژگی، امکان نظارت از راه دور بر عملکرد آسانسور، مکان و وضعیت کابین و خطا را فراهم می‌کند.

 تست از راه دور

عیب‌ها در آسانسورهای هوشمند با استفاده از پین «GPIO» شناسایی می‌شود و تکنسین‌ها می‌توانند با مشاهده مقدار «GPIO» مشکلات آسانسور را از راه دور برطرف کنند.

 مقرون به صرفه بودن

با توجه به اینکه به کمک اینترنت اشیا امکان کنترل مرکزی آسانسورها و راه‌اندازی و تست آن‌ها از راه دور میسر می‌شود، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آسانسور با نیروی انسانی کمتر قادر به بهره‌وری بیشتر خواهند بود. همچنین با برنامه‌ریزی و تنظیم برنامه کاری و تعیین زمان‌های بحرانی می‌توان هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش داد.

مزایای آسانسور هوشمند-min

 کنترل از راه دور

سیستم مرکزی اینترنت اشیا نیاز به دخالت فیزیکی انسان را از بین می‌برد. آسانسورهای هوشمند از فرمان‌های صوتی بهره می‌گیرند و می‌توانند از راه دور از طریق برنامه‌های تلفن همراه برای عملکردهایی مانند احضار کابین یا روشن و خاموش کردن آسانسور، کنترل شوند. این فناوری نیاز به سوئیچ‌های فیزیکی و منابع انسانی غیرضروری را برای تعمیر و نگهداری کاهش می‌دهد.

آسانسور هوشمند-min

 آینده بازار جهانی آسانسورهای اینترنت اشیا

بازار آسانسورهای اینترنت اشیا به دلیل افزایش تقاضا برای تجهیزات هوشمند در ساخت‌وساز، پتانسیل رشد چند برابری در مهر و موم‌های آینده دارد. پیشرفته‌ای اخیر در فناوری‌های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، آسانسورها را هوشمندتر و فضا را برای اتوماسیون بیشتر باز می‌کند. زمان و هزینه تعمیر و نگهداری نیز با کاهش دخالت انسان کاهش می‌یابد. علاوه بر نظارت و کنترل از راه دور بر عملکرد آسانسور، پیش‌بینی می‌شود تا دهه ۲۰۳۰ میلادی، آسانسورها «ذهن و تفکر مستقل خود» را داشته باشند.

در ساختمان‌های هوشمند جدید، آسانسورها قادر به برقراری ارتباط با سرورها هستند تا تجربه کاربری بهتری را با حداقل دردسر و بدون زمان خرابی و ازکارافتادگی ارائه دهند. همچنین می‌توانید انتظار داشته باشید که نسل بعدی آسانسورهای اینترنت اشیا مجهز به تجهیزات و ماشین‌هایی باشند که قادرند دزها را برای مسافران مسن مدت طولانی‌تری باز نگه دارند، سفری متناسب با تشخیص چهره ارائه دهند و به تعیین زمان بهینه برای خروج و بازگشت به خانه کمک کنند.

در اینترنت اشیا همه اشیا در بستر اینترنت در ارتباط با هم خواهند بود. با این وجود راه‌اندازی و توسعه این فناوری در ایران نیازمند زیرساخت‌های جدید است و سیستم‌های ارتباطی سنتی نمی‌توانند پاسخگوی این امر باشند.

چشم‌انداز آسانسور هوشمند بر پایه «IoT» در ایران

با توجه به اهمیت اینترنت اشیا و تحول عظیمی که توسط آن ایجاد خواهد شد، از مهر و موم‌ها پیش دولت‌ها به فکر تأمین زیرساخت‌های آن افتاده و میلیاردها دلار برای توسعه آن هزینه کرده‌اند. ایران نیز یکی از کشورهایی است که این تحول را به‌موقع شروع کرد و به‌عنوان بیستمین کشوری که در زمینه اینترنت اشیا فعالیت دارد، شناخته می‌شود. همه دستگاه‌هایی که با یکدیگر شبکه می‌شوند، برای حفظ حیات خود نیاز به فضا دارند. فضایی که در اینترنت اشیا برای این امر معرفی می‌شود، شبکه «G۵» است که به‌عنوان هوشمندترین شبکه ارتباطی شناخته می‌شود. شبکه «G۵» در همه دستگاه‌های شبکه شده نقش کاتالیزور را دارد. متأسفانه شبکه «G۵» در کشور تاکنون توسعه لازم را برای ایجاد بستر مناسب اجرای اینترنت اشیا پیدا نکرده است. ازآنجاکه فناوری اینترنت اشیا هنوز در مرحله آغازین خود در کشور قرار دارد، بروز اتفاقاتی مانند تحریم‌ها یا افزایش قیمت ارز نیز بر اجرایی شدن آن تأثیر منفی داشته است.

با توجه به محدودیت‌های یادشده در زمینه اینترنت اشیا می‌توان چنین نتیجه گرفت که علیرغم مزایا و امکانات آسانسورهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا هنوز زمان مناسب برای اجرای آن در کشور فرا نرسیده است و عملاً زیرساخت لازم برای پیاده‌سازی و استفاده از آن مهیا نیست.

منابع:

https://www.intuz.com/guide-iot-solutions-for-smart-elevator-management

https://cndnetworks.ir

https://www.robustel.com/au/smart-cities/elevator/

https://www.shabakeh-mag.com/networking-technology/

https://fararu.com/fa/news/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید