معرفی بالابر آکاردئونی | انواع، کاربرد و مکانیزم بالابر قیچی

در این مقاله با بالابر آکاردئونی، مکانیزم و عملکرد بالابر قیچی، انواع بالابر قیچی، کاربری های بالابرهای آکاردئونی و توصیه های ایمنی استفاده از این بالابر آشنا می‌شوید.

بالابر آکاردئونی
بهار آزادی، کابین نیوز – در مقاله های قبلی درباره بالابرها و برخی از انواع آن‌ها صحبت کردیم. یکی از انواع بالابرها، بالابر آکاردئونی یا بالابر قیچی است. باز و بسته شدن این نوع بالابر توسط جک‌های هیدرولیکی که از وسط به بازوهایی از جنس پروفیل آهن متصل هستند را با استفاده از پمپ هیدرولیکی و موتور انجام می‌دهند. نام بالابر قیچی برگرفته از عملکرد و مکانیزم آن است. در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد، انواع و مکانیزم بالابر قیچی آشنا کنیم.

بالابر آکاردئونی چیست؟

این بالابر، یکی از انواع بالابرها است نوعی بالابر است که در ساختمان سازی، تعمیر و نگهداری تأسیسات و انتقال کارگران و ابزارهای آن‌ها تا ارتفاع کاری از 5.9 متر تا 17.9 کاربرد دارد. بالابرهای قیچی از نوع ماشین‌های خودکششی هستند. ساختار بالابر قیچی از مجموعه‌ای از لوله‌های متقاطع که هنگام بالا و پایین رفتن سکو به شکل قیچی کار می‌کنند تشکیل شده است. برخی از مهمترین ویژگی های این بالابر شامل موارد زیر است.
  • سازه فولادی
  • مقاومت بسیار بالا
  • دارای ظرفیت بسیار بالاتر نسبت به سایر بالابرها
  • دارای حداقل لرزش و تکان
  • مکانیزم سیار، خودکششی یا ثابت
  • نیرو محرکه برق یا باطری یا موتور دیزلی

انواع بالابر قیچی

بالابر قیچی شامل 5 نوع زیر است. در ادامه به توضیح مختصری درباره هر کدام از انواع بالابر قیچی می‌پردازیم.

  • بالابر قیچی هیدرولیک
  • بالابر قیچی دیزلی
  • بالابر قیچی برقی
  • بالابر قیچی زمین ناهموار
  • بالابر قیچی پنوماتیک

انواع بالابر قیچی

عملکرد بالابر قیچی چگونه است؟

بالابر قیچی یک سکوی بالابر مکانیکی است که برای دسترسی موقت افراد و تجهیزات به مناطق مرتفع و غیر قابل دسترس استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از تکیه گاه‌های تاشو متصل شده که به صورت متقاطع یا قیچی مانند قرار گرفته‌اند، به صورت عمودی حرکت می‌کند. هنگام حرکت به سمت بالا، فشار به پایین‌ترین مجموعه تکیه گاه‌‌ها وارد می‌شود و باعث می‌شود که بقیه سازه کشیده شود. برعکس، برای حرکت رو به پایین، فشار از تکیه گاه‌های پایینی آزاد برداشته شده و باعث جمع شدن سایر بخش های تکیه گاه‌ها می‌شود.
بیشتر بخوانید:

بالابر قیچی هیدرولیک

بالابرهای قیچی هیدرولیک برای کار در انبارها، در سایت‌های ساخت و ساز و پروژه‌های زیربنایی کاربرد زیادی دارد. نیرو محرکه اصلی برای حرکت این بالابر به سمت بالا یا پایین، مایع هیدرولیکی است که از یک سیلندر به سیلندر دیگر رانده یا تخلیه می‌شود و به بالابر قیچی کمک می‌کند تا به بالا و پایین حرکت کند.

بالابر آکاردئونی دیزلی

بالابرهای قیچی دیزلی با موتورهای دیزلی سنتی کار می‌کنند. آن‌ها به اندازه همتایان برقی خود، دوستدار محیط زیست نیستند. زیرا میزان سر و صدا و آلودگی هوای آن‌ها بسیار زیاد است. بالابرهای قیچی دیزلی معمولاً دارای سکوهای بزرگ‌تری هستند. به همین علت این بالابر در پروژه‌های ساختمانی در فضای باز، فضاهای داخلی با تهویه مناسب و فضاهایی با رفت و آمد کم کاربرد دارند.

بالابر قیچی برقی

بالابرهای قیچی برقی که به جای موتور احتراقی از باتری‌های برقی تغذیه می‌شوند سازگارتر با محیط زیست هستند، بیشتر با محیط زیست سازگار هستند.  آنها به دلیل عدم انتشار گازهای خروجی اگزوز و کمترین میزان آلودگی صوتی، برای کار در داخل ساختمان ایده آل هستند. بالابرهای آکاردئونی برقی دارای سایز و حجم کوچکتری نسبت به نمونه‌های دیزلی خود هستند.

بالابرهای قیچی زمین ناهموار

بالابرهای قیچی زمین ناهموار یک EWP تخصصی هستند که دارای استحکام بسیار زیادی به ویژه برای کار در محیط‌های سخت هستند. نیرو محرکه این نوع بالابرها معمولا موتورهای دیزل احتراقی، بنزینی یا LPG هستنند تا نیروی لازم را برای کار در زمین‌های ناهموار و بلند کردن محموله‌های سنگین‌تر فراهم کنند.

بالابر قیچی پنوماتیک

بالابرهای قیچی پنوماتیک به صورت هیدرولیکی هستند و با هوا و بدون نیاز به برق کار می‌کنند. بالابر آکاردئونی پنوماتیک نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد. در این نوع بالابر، از فشار هوا برای بالا و پایین رفتن بالابر استفاده می‌شود.

5 مزیت استفاده از بالابر قیچی

استفاده از بالابر قیچی در ساخت و ساز و پروژه های دیگر مزایای متعددی دارد.
  • دسترسی به ارتفاعات و مناطق صعب العبور
  • عملیات آسان
  • اندازه فشرده
  • دارای تنوع زیاد
  • کاهش حوادث و آسیب

کاربری های بالابر آکاردئونی چیست؟

انواع محیط های کاری از سکوهای کار مرتفع(EWP) و سایت‌های ساختمانی گرفته تا انبارهای داخلی و استودیوهای فیلم از این نوع بالابر استفاده می‌کنند.

کار در سقف

مدارس، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، کارخانه‌ها و سایر ساختمان‌های با سقف بسیار بلند اغلب از بالابر قیچی برای کار در سقف استفاده می‌کنند. کارگران ممکن است از سکوهای مرتفع برای نصب یا جایگزینی لوسترهای سقفی، کابل‌ها و لوله‌های HVAC استفاده کنند. آنها همچنین ممکن است از بالابرهای قیچی برای ساخت، رنگ آمیزی یا رفع آسیب‌های سقف یا دیوارهای بلند استفاده کنند.

تعمیر خطوط برق

از آنجایی که بالابرهای قیچی از پایداری و ایمنی خوبی برخوردار هستند، اغلب انتخابی عالی برای تعمیر و نگهداری خطوط برق هستند. سکوی کار بالابر کارگران و ابزارها را تا خطوط برق بالا می‌برد، جایی که آنها می‌توانند تعمیرات را انجام دهند.

نصب تابلو

کارگران با استفاده از بالابر آکاردئونی می‌توانند تابلوها را به راحتی نصب کنند. کارگاه‌های ساختمانی ممکن است از آن‌ها برای نصب اخطارهایی برای هشدار به عابران پیاده استفاده کنند. همچنین مشاغل ممکن است از آنها برای مقاصد تجاری مانند نصب تابلوهای فروشگاه‌های خرده‌فروشی استفاده کنند.

تعمیر و نگهداری

بالابرهای قیچی باعث سهولت هر کار تعمیر یا نگهداری که نیاز به سکوی کاری هوایی دارد می‌شوند. کارگران صنعتی ممکن است از آنها برای بررسی ماشین آلات بزرگ استفاده کنند. تکنسین‌های HVAC ممکن است از آنها برای بازرسی لوله‌ها یا واحدهای تهویه مطبوع استفاده کنند.

انبارداری

انبارها برای انواع کارها از بالابر قیچی استفاده می‌کنند. بالابرهای قیچی راهی امن برای بارگیری و تخلیه پالت ها و بلند کردن و بازیابی کالاهای سنگین از قفسه‌ها هستند. از بالابر قیچی می توان برای کارهای عمومی دیگر در انبار مانند تعویض چراغ ها و نصب تابلوها نیز استفاده کرد.
کاربری های بالابر آکاردئونی

8 توصیه ایمنی بالابر آکاردئونی

اگرچه بالابرهای قیچی ماشین‌های نسبتاً ایمن و پایدار در نظر گرفته می‌شوند، کارگران باید همیشه از روش‌های عملیاتی ایمن برای جلوگیری از حوادث و صدمات پیروی کنند. در ادامه برخی از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم.
  1. بالابرهای قیچی باید دارای نرده محافظ باشند.
  2. برای جلوگیری از سقوط، کارمندان باید قبل از استفاده بررسی کنند که سیستم حفاظ در جای خود و در شرایط خوبی قرار دارد.
  3. کارگران باید فقط روی سکو بایستند و از خم شدن بیش از حد روی سکو خودداری کنند.
  4. بالابرهای قیچی قبل از عملیات باید پایدار باشند.
  5. کارگران باید بالابرهای قیچی را بر روی سطوح محکم و هموار به دور از خطرات احتمالی قرار دهند.
  6. هنگام استفاده از آسانسور در خارج از منزل، این کار را فقط در شرایط آب و هوایی ایمن با سرعت باد ملایم انجام دهید.
  7. کارگران باید از پیروی از دستورالعمل‌های سازنده برای حرکت آسانسور مطمئن شوند.
  8. بالابرهای قیچی باید به درستی قرار گیرند، در صورت قرارگیری نامناسب خطرات حوادث از جمله برق گرفتگی افزایش می‌یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید