بررسی خطرات شغل آسانسور و عوامل موثر بر درآمد افراد در این صنعت

در این مقاله به معرفی حوادث احتمالی و خطرات شغل آسانسور، عوامل موثر بر درآمد افراد در این صنعت و بخش های حادثه ساز در آسانسور برای نصابان و تعمیرکاران می‌پردازیم.

خطرات شغل آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – در سال های اخیر به دلیل افزایش تعداد ساختمان های چند طبقه و آپارتمان ها ، تقاضا برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی آسانسور نیز اقزایش یافته است و همین امر سبب شده که امروزه شغل آسانسور یکی از مشاغل پر کاربرد به شمار برود. این شغل با وجود درآمد زیاد و بازار کار بسیار خوب، خطرات زیادی به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با خطرات شغل آسانسور به خوبی آشنا کنیم.

صنعت آسانسور از بخش ها و حوزه های مختلفی تشکیل شده است به این صورت که ابتدا قطعات آسانسور باید در شرکت یا کارخانه های مربوطه طراحی و تولید شود و سپس برای و نصب و راه اندازی موارد دیگر به محل ساختمان انتقال داده شود. نصب آسانسور نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد چرا که این وسیله مربوط به حمل و نقل افراد می باشد و باید به طور کاملا ایمن نصب شود و بعد از اتمام نصب و راه اندازی نیز تعمیرات دوره ای به صورت مرتب انجام شود. علاوه بر این در هنگام نصب آسانسور نیز باید مواردی را رعایت کرد تا از خطرات و حوادث احتمالی جلوگیری نمود؛ در غیر این صورت هم نصابان آسانسور و هم افرادی که قرار است از آسانسور استفاده کنند، در معرض خطر قرار می گیرند. از آنجا که سختی ‌ها و مخاطرات شغل آسانسور زیاد است، افرادی که در این حرفه مشغول به کار هستند باید مهارت و تسلط کافی داشته باشند.

خطرات احتمالی شغل آسانسور چیست؟

متصدیان نصب و تعمیر آسانسور در معرض خطرات جدی آسیب دیدگی و یا صدمات جانی قرار دارند. این موارد در ساختمان هایی که شیوه نامه های استاندارد را رعایت نمی کنند بیشتر به چشم می خورد. هر چند که این شغل پر ریسک از درآمد بالایی برخوردار است اما حتی با تخصص و تبحر کافی در این زمینه نمی توان ریسک خطرات این شغل را به صفر رساند. یک نصاب آسانسور باید احساس مسئولیت فراوانی نسبت به شغل خود داشته باشد؛ چراکه هر گونه بی احتیاطی در هنگام نصب و یا تعمیر آسانسور منجر به سقوط او به درون چاهک خواهد شد و حتی ممکن است بعدها سبب مرگ افرادی شود که از آسانسور استفاده می کنند.

پس توجه به نکات ایمنی و در نظر گرفتن استانداردهای نصب آسانسور نه تنها سلامت نصاب آسانسور را به هنگام انجام کار تامین می کند، بلکه سبب کاهش ریسک به خطر افتادن جان استفاده کنندگان از آسانسور می شود.

از جمله خطرات و حوادث این شغل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بریدگی و یا قطع عضو فرد به هنگام نصب و تعمیرات آسانسور
  • احتمال سقوط و پرت شدن به درون چاه
  • خطرات ناشی از سوختگی
  • قرار گرفتن در معرض آلاینده های خطرناک

شغل نصاب ها و تعمیرکاران آسانسور در لیست مشاغل پر ریسک بوده و در رده چهارمین حرفه خطرناک در زمینه ساخت و ساز ساختمان ها به شمار می روند. این حرفه در مقایسه با دیگر مشاغل حوزه ساخت و ساز نظیر کارگران، مهندسین ناظر، آهنگران، به عنوان یکی از پرریسک ترین آنها محسوب می شود؛ چرا که درصورت بی دقتی هم ممکن است جان خود متصدی به خطر بیوفتد و نیز اگر استفاده کنندگان با مشکل و سانحه روبرو شوند، درصورت ثابت شدن قصور متصدی، می تواند پیگیری قضایی به همراه داشته باشد.

بخش های حادثه ساز در آسانسور برای نصابان و تعمیرکاران

در پاسخ به این پرسش باید گفت بر اساس آمارهای داده شده در کشور ایالات متحده امریکا در زمینه میزان ریسک و خطرات شغل آسانسور، موارد زیر عنوان شده است:

56 درصد مرگ و میرها به هنگام سقوط افراد به درون چاهک آسانسور بوده که اغلب مربوط متصدیان در حال نصب بوده است.

18 درصد حوادث مربوط به تعمیرکاران است که هنگام انجام کار تعمیرات در قسمت های مربوط به تعویض قطعات فنی آسانسور دچار سانحه می شوند.

16 درصد سوانح زمانی رخ می دهد که یکی از وزنه های تعادل و یا قرقره های متصل به وزنه بالابر در هنگام تعمیر آسانسور از شکل عادی خود خارج شده و به متصدی برخورد کرده است.

بیشتر بخوانید:

راهنمای ورود به شغل نصاب آسانسور(بازار کار+ درآمد+ نحوه دریافت مدرک)

درآمد شغل آسانسور چقدر است؟

درآمد افراد شاغل در حوزه ی آسانسور با توجه به مهارت های آنها تعیین می شود. شغل آسانسور یکی از مشاغل بسیار حساس است و خطرات زیادی دارد؛ اما اگر فردی به این حرفه علاقمند باشد و دوره‌ های آموزشی تئوری و عملی را گذرانده باشد، می تواند درآمد قابل توجهی از این شغل داشته باشد. البته این نکته را هم باید خاطرنشان کنیم که شغل آسانسور یک شغل آینده دار است؛ زیرا صنایع ساختمان سازی روز به روز در حال پیشرفت هستند و آپارتمان ها و برج های بلند به آسانسور نیاز دارند.

نصب و راه اندازی آسانسور هم از آن دسته مشاغل است که به دلیل حساسیت بالا، نیازمند تجربه و تخصص است. یک نصاب می ‌تواند برای کسب تجربه، ابتدا از ساختمان های کوچک تر کار خود را شروع کند تا بتواند پس از کسب تجربه وارد پروژه ‌های به مراتب بزرگ تر شود.

عوامل تاثیر گذار بر درآمد فعالان حوزه ی آسانسور عبارتند از:

  • پذیرش سختی ها و خطرات این شغل
  • توانایی انجام فعالیت ‌های بدنی سنگین
  • توانایی پردازش اطلاعات جهت انجام محاسبات لازم
  • رعایت نکات ایمنی
  • صبوری و معاشرت مناسب با کارفرما
  • آشنایی با خطرات احتمالی مانند سقوط، برق گرفتگی، آتش‌سوزی و …….

درآمد شغل آسانسور

کلام آخر

همه مواردی که اشاره کردیم به نوعی جز فاکتور های تأثیرگذار بر درآمد شغل آسانسور هستند. اگر شما مهارت و تجربه کافی در تمام مراحل کار را کسب کنید و بتوانید با صبوری و برخورد مناسب با کارفرما و سایر افراد برخورد کنید، در حرفه خودتان استاندارد های ایمنی را رعایت کنید و سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کنید؛ می توانید مطمئن باشید که به سرعت جذب افراد شناخته شده در این حرفه قرار می گیرید و حتماً پس از کسب شهرت و اعتماد، کار بیشتری به شما ارجاع داده خواهد شد و درآمد بالاتری کسب خواهید کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید