راهنمای ورود به شغل نصاب آسانسور(بازار کار+ درآمد+ نحوه دریافت مدرک)

راهنمای ورود به شغل نصاب آسانسور، مهارت های شغل راه انداز آسانسور، ساعت و محل کار، بازار کار، نحوه دریافت مدرک و مجوز کسب و کار

شغل نصاب آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – با توجه به رونق ساخت و ساز و ارتباط آن با شغل نصاب آسانسور، تقاضا برای این شغل افزایش یافته است. علاقمندان ورود به این شغل باید دارای توانایی و مهارت لازم برای ورود به شغل نصب آسانسور را داشته باشند. زیرا وظایف و مسئولیت های این شغل بسیار زیاد است و به همین نسبت درآمد بالایی نیز دارد. در این مقاله قصد داربم به طور کامل شما را با این شغل، بازار کار، نحوه ورود به شغل نصب آسانسور و درآمد آن آشنا کنیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

نصاب آسانسور کیست؟

پیش از آشنایی کامل با شغل نصاب آسانسور، ابتدا باید بدانید که نصاب آسانسور کیست؟ نصاب و تعمیرکار آسانسور (AN Elevator Installer/Repairer) شخصی است که نصب، عیب یابی، تعمیر و نگهداری آسانسورها و پله برقی های باری و مسافری را انجام می‌دهد. نصاب آسانسور باید دارای دیپلم هنرستان رشته آسانسور و یا مدرک فنی و حرفه ای باشد.  داشتن سابقه و تجربه 2-4 سال در زمینه نصب آسانسور، برای ورود به این شغل یک مزیت به حساب می‌آید. در ادامه بیشتر درباره این شغل و مراحل ورود به آن صحبت می‌کنیم.

چگونه یک نصاب آسانسور شویم؟

اگر شما هم تمایل دارید به شغل نصاب آسانسور وارد شوید باید 6 مرحله زیر را طی کنید.

  1. شناخت شغل نصاب آسانسور و مسئولیت‌ها و وظایف آن
  2. آموزش نکات لازم برای تبدیل شدن به یک نصاب آسانسور
  3. شرکت در آموزشگاه ها و دانشگاه‌های معتبر
  4. آموزش مهارت‌های لازم شغل نصب آسانسور
  5. تحقیق درباره درآمد نصاب آسانسور
  6. شناخت مسیر شغلی نصاب آسانسور

پس از طی کردن مراحل بالا، لازم است که دوره های مربوط به شغل نصب آسانسور را در آموزشگاه و یا افراد باتجربه آموزش ببینید. افرادی که قصد فعالیت حرفه ای در این حوزه را دارند باید به تحصیل در دانشگاه‌ها و یا آموزشگاه‌های معتبر بپردازند. ایران بعد از انگلستان دومین کشوری است که این رشته را در دانشگاه نیز آموزش می‌دهد.

مهارت های شغل راه انداز آسانسور چیست؟

نصب آسانسور در مراحل آهن‌کشی چاه آسانسور، نصب ریل و درب آسانسور، مکانیکال آسانسور، الکتریکال آسانسور، راه‌اندازی آسانسور، تست آسانسور و تحویل آسانسور انجام می‌شود. بنابراین افرادی نیز که قصد ورود به شغل نصاب آسانسور را دارند باید این مهارت‌ها را آموزش ببینند. با توجه به پیشرفت مداوم و سریع تکنولوژی، نصابان آسانسور موظف هستند به صورت مداوم آموزش ببینند. داشتن توان بدنی بالا برای حمل و نصب قطعات آسانسور نیز اهمیت بالایی دارد. علاوه بر این فردی که قصد دارد شغل نصاب آسانسور را انتخاب کند نباید از ارتفاع بترسد.

8 مهارت لازم برای یک نصاب آسانسور شامل موارد زیر است.

  • توانمند در کارهای الکتریکی و مکانیکی
  • آشنایی و درک انواع آسانسورها و نقشه‌های آن‌ها
  • مهارت ارتباطی خوب
  • منظم و منضبط
  • قدرت تصمیم‌گیری و حل درست و سریع مسایل و مشکلات به خصوص در شرایط خاص
  • رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی
  • داشتن مسئولیت‌پذیری و تعهد در کار و عدم سهل انگاری به علت حساسیت بالای شغل
  • توان بدنی مناسب

مهارت های راه انداز آسانسور

ساعت و محل کار راه انداز آسانسور

شغل نصاب آسانسور سختی‌های خاص خودش را دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به خطرات کار در ارتفاع، ساعت کاری بالا و کار در کارخانجات تولیدی و یا ساختمان‌ها اشاره کرد. بنابراین اگر قصد ورود به این کار را دارید باید همه این شرایط را در نظر بگیرید.

بازار کار و درآمد شغل نصب آسانسور

افرادی که نصاب آسانسور هستند می‌توانند در شرکت‌های تولید، فروش، نصب و خدمات آسانسور فعالیت کنند. فعالیت آن‌ها می‌تواند به صورت قراردادی و یا مستقل با مشتریان مختلف باشد. از آنجایی که بازار ساخت و ساز به ویژه در کشور ما بسیار خوب است، تقاضای نصب و تعمیر آسانسور نیز بسیار بالا است. به همین علت بازار کار و درآمد این آسانسور بسیار خوب است.

بیشتر بخوانید:

درآمد شغل نصاب آسانسور

نصاب آسانسور چه وظایفی دارد؟

فردی که شغل نصاب آسانسور را انتخاب می‌کند باید توانایی انجام وظایف زیر را داشته باشد.

  1. مونتاژ قطعات آسانسور و نصب آن
  2. بررسی و کنترل منظم چرخ دنده‌ها، موتورها، ترمزها، درب‌ها و قفل‌ها برای اطمینان از امنیت آن
  3. انجام تعمیرات لازم
  4. پاسخگویی فوری به تماس‌های اضطراری مشتریان
  5. تعویض بخش‌های داخلی آسانسور مانند کف‌پوش، دکمه‌ها، سیستم نوردهی و سیستم‌های ارتباطی
  6. نوشتن گزارش کار
  7. بازرسی تجهیزات آسانسور از لحاظ رعایت شدن مسایل ایمنی در آن‌ها

چگونه مدرک نصاب آسانسور را دریافت کنیم؟

شما می‌توانید دوره‌های نصب آسانسور به صورت عملی را در آموزشگاه‌های خصوصی زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای آموزش ببینید. در این دوره‌ها شرکت کنندگان صفر تا صد شغل نصب آسانسور را در مدت زمانی کوتاه آموزش می‌بینند. کارآموزان نصابی آسانسور در آموزشگاه‌ها مهارت‌های تئوری، مکانیکی و عملیاتی در عملیات الکتریکی، ریاضی، فیزیک، ایمنی نقشه خوانی و قسمت‌های مختلف آسانسور و پله برقی را آموزش می‌بینند.

بعد از گذراندن دوره‌های تئوری باید در آزمون‌های تئوری و عملی فنی و حرفه‌ای شرکت کنید. حداقل نمره لازم برای آزمون‌های تئوری و عملی فنی و حرفه‌ای به ترتیب 50 از 100 و 70 از 100 است. در صورتی عدم موفقیت در آزمون تئوری، امکان تکرار آن برای شرکت کنندگان وجود دارد. مدرک فنی و حرفه‌ای در کشورهای خارجی نیز معتبر و قابل ارائه است.

دریافت مجوز کسب و کار راه انداز آسانسور

یکی از الزامات فعالیت در شغل نصاب آسانسور، دریافت مجوز کسب و کار در این زمینه است. به همین منظور شما باید مدرک نصاب آسانسور را از فنی و حرفه‌ای دریافت کرده باشید. این مدرک نشان دهنده توانایی تئوری و عملی شما در زمینه نصب آسانسور است. پس از آن می‌توانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

سرمایه لازم برای ورود به شغل راه انداز آسانسور چقدر است؟

این سوالی است که خیلی از افراد علقه مند به نصابی آسانسور مطرح می‌کنند. با توجه به تغییر مداوم قیمت‌ها نمی‌توان قیمتی واحد برای ورود به این شغل در نظر گرفت. اما شما باید سرمایه‌ای به اندازه شرکت در کلاس‌ها، خرید قطعات و تجهیزات و اجاره مغازه داشته باشید. نیازی نیست ابتدا همه تجهیزات را خریداری کنید؛ اما سعی کنید تجهیزات مدرن و باکیفیت بخرید.

همچنین لازم نیست ابتدای فعالیت خود مغازه ای در قسمت‌های خوب شهر و با متراژ بالا اجاره کنید. علاوه بر آن امکان فعالیت آنلاین شما در فضای مجازی نیز وجود دارد.  در صورت نداشتن سرمایه اولیه لازم برای خرید تجهیزات و یا اجاره مغازه نیز می‌توانید وام خود اشتغالی بر روی مدرک فنی و حرفه‌ای خود دریافت کنید.

روش دریافت مدرک نصاب آسانسور

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را به صورت کامل با شغل نصاب آسانسور، مهارت‌ها، وظایف، در آمد و بازار کار آن آشنا کنیم. در صورتی که به این شغل علاقه دارید و توانایی لازم برای ورود به آن را دارید می‌توانید با استفاده از این مقاله مراحل لازم برای تبدیل شدن به نصاب آسانسور را طی کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید