اخطار جدی استاندارد مرکزی به دستگاه‌های اداری درباره آسانسورهای غیر استاندارد

گزارشی از اولتیماتوم و اخطار جدی استاندراد مرکزی به دستگاه‌های اداری درباره آسانسورهای غیر استاندارد و لزوم پیگیری این موضوع

خبرگزاری ها از اخطار جدی استاندراد مرکزی به دستگاه‌های اداری درباره آسانسورهای غیر استاندارد خبر دادند. رشد چشمگیر شهرنشینی و به دنبال آن افزایش آپارتمان‌ها، زمینه استفاده و نصب هر چه بیشتر آسانسورها را فراهم کرده است. استفاده از آسانسور و سوار شدن در آن، ممکن است خطرات زیادی برای مسافران داشته باشد.

اما همین کابین‌های کوچک طی سال‌های اخیر بسیار خبرساز شده‌اند؛ محبوس شدن در آسانسور، گیر کردن لباس و اعضای بدن میان کابین و چاه آسانسور، سقوط در داخل چاه آسانسور و سقوط کابین و … مهم‌ترین سرتیتر خبرهای حوادث در رسانه‌ها است.

از سال ۸۳ استاندارد آسانسور برای همه مکان‌ها اجباری شده اما مشاهده می‌شود مقررات استانداردسازی در بسیاری از مجتمع‌های پزشکی، ادارات، واحدهای مسکونی و… رعایت نشده و این امر منجر بروز حوادث زیادی شده است.

معضل آسانسورهای غیراستاندارد در استان مرکزی نیز وجود دارد، مقررات استانداردسازی در ساختمان‌های قدیمی شهرها رعایت نمی‌شود و حوادث زیادی را به خود اختصاص داده است.

علیرغم تلاش اداره استاندارد استان در زمینه ایمنی آسانسورها همچنان شاهد حوادث ناگواری در این زمینه هستیم و این امر نیازمند اهتمام بیشتر و نظارت دقیق‌تر مسئولان است.

در آخرین روز خرداد سال جاری یکی از دستورالعمل‌های جلسه شورای استاندارد استان که با حضور نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی برگزار شد، استانداردسازی آسانسورهای اماکن عمومی، خصوصی و دولتی بود.

دستگاه‌های اجرایی مکلف به استانداردسازی آسانسورها هستند

سید سعید میرنظامی مدیرکل استاندارد استان مرکزی در این جلسه ضمن تبیین ضرورت استاندارد سازی آسانسورهای تمامی اماکن عمومی و خصوصی به منظور پیشگیری از خطرات جانی و احتمالی برای شهروندان گفت: در فروردین سال گذشته با پیگیری کارشناسان اداره کل و با در نظر گرفتن ماده ۱۹ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، مکاتباتی با دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مبنی بر ورود کارشناسان استاندارد به تمامی اماکن به منظور بررسی وضعیت آسانسورهای این اماکن و در صورت لزوم، پلمب و استاندارد سازی آنها انجام و مجوز لازم از سوی ایشان صادر شد.

وی افزود: جلساتی با شرکت‌های بازرسی آسانسور در سطح استان برگزار و مقرر شد آسانسور تمامی اماکن عمومی و خصوصی مورد ارزیابی و بازرسی قرار گیرند.

میرنظامی با یادآوری لزوم اراده در اجرای قانون گفت: این مهم از آذرماه سال گذشته به دستگاه‌های عمومی و اجرایی، ابلاغ و نظارت بر عملکرد شرکت‌های بازرسی نیز آغاز شد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تصریح کرد: استاندارد فقط متولی بررسی کیفیت خود آسانسور است و نظارت بر فعالیت شرکت های نصاب و فروشنده آسانسور و قیمت گذاری های آنها در حوزه وظایف اتحادیه‌ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

وی با تاکید بر اینکه آسانسورهای بسیاری از ادارات و مکان‌های عمومی، دولتی و مسکونی غیر استاندارد هستند، افزود: بنا بر اعلام سازمان آتش‌نشانی از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ماه در شهر اراک ۷۲ مورد حادثه آسانسور گزارش شده است و این می‌طلبد که توجه جدی به این مسئله داشته باشیم.

میرنظامی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی می‌بایست تا پایان دی‌ماه سال گذشته نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه اقدام کنند، گفت: دستگاه‌های اجرایی استان، ظرف ۱۰ روز بایستی نسبت به ثبت اطلاعات پیرامون آسانسورها را در سامانه اقدام کنند.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی پایان شهریورماه را آخرین فرصت دستگاه‌های اجرایی برای استانداردسازی اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۱۲۹ آسانسور در اماکن عمومی و خصوصی پلمب شد، ۳۶۸ اخطار و ۱۴ مورد اعلام جرم شده است.

وی خاطرنشان کرد: مدیران ساختمان، مالکین، ساکنین و بهره‌برداران موظف هستند گواهی استاندارد آسانسور ساختمان را دریافت کنند و در صورت عدم دریافت و وقوع حوادث، مسئولیت قانونی آن متوجه همین افراد خواهد شد.

همیشه پای کمبود اعتبار در میان است

در این جلسه نمایندگان بسیاری از دستگاه‌های اجرایی نبود اعتبارات را از مهم‌ترین دلایل عدم استاندارد سازی آسانسورها عنوان و خواستار تخصیص اعتبار در این بخش شدند.

علی‌اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی درخصوص استاندارد سازی آسانسورهای دستگاه‌های عمومی و دولتی گفت: حفظ جان مردم مهم است لذا الزام ارائه استانداردهای روز آسانسورهای تمام دستگاه‌های دولتی در استان تا پایان شهریورماه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه استانداردهای لازم در زمینه گواهی ایمنی آسانسورها و نحوه فعالیت شرکت‌های بازرسی تدوین شده است، افزود: باتوجه به هزینه بالای تعمیر یا تعویض قطعات آسانسورها شاهد وجود مشکل در این زمینه هستیم.

اسدی به مشکلات اعتباری در این زمینه اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها اعتبار و هزینه‌ها را بررسی و از محل قانونی منابع خود نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات آسانسور اقدام کنند. همچنین صدور بیمه‌نامه آسانسور منوط به تائیدیه سازمان استاندارد شود.

شهروندان انتظار دارند که ایمنی و استاندارد آسانسور که مطالبه همیشگی آنها است به یک وظیفه بدیهی تبدیل شده تا از حوادث و تلفات و خسارات احتمالی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید:

تصمیم جدی سازمان استاندارد برای مقابله با مهرفروشان صنعت آسانسور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید