آسانسور کشتی، ویژگی‌ها، تجهیزات و تفاوت با آسانسور معمولی

آسانسور کشتی، ویژگی‌ها، بررسی کامل تجهیزات و قطعات، تفاوت با آسانسور های معمولی و بررسی ایمنی و عملکرد این آسانسورها

آسانسور کشتی

کشتی‌ها به ویژه کشتی‌های مسافربری و باربری بسیار بزرگ هستند. این نوع کشتی‌ها پرسنل، خدمه و مسافران زیادی را نیز در خود جای می‌دهند. به همین علت لازم است برای تردد مسافران و بارها در بین طبقات، از آسانسورهای کشتی استفاده شود. با توجه به اینکه شرایط دریا بسیار خاص است، آسانسورهای کشتی باید با تمام شرایط کشتی اعم از آب و هوای نامساعد، رطوبت و… مطابقت داشته باشند.

آسانسور کشتی

ظرفیت آسانسورهای مورد استفاده در کشتی، برای حمل بار 500 تا 800 کیلوگرم و برای انتقال مسافران، ظرفیت 5 تا 6 نفر است. هیچ گونه قوانین و مقررات خاصی برای نگهداری آسانسور در کشتی وجود ندارد، با این حال، کنوانسیون SOLAS فصل 1، بخش B (بررسی‌ها و گواهی‌ها) بر لزوم استاندارد بدون عیب بودن تمام تجهیزات نصب شده در کشتی تاکید دارد.

ایمنی آسانسورهای مورد استفاده در کشتی چقدر است؟

در گذشته تصادفات مرگبار کمی در کشتی های باری در ارتباط با آسانسور رخ داده است که مقامات را مجبور به وضع قوانین سختگیرانه تر برای بهره برداری و نگهداری کارآمد کرده است. اکنون، همه موسسات طبقه بندی و کشورهای دارای پرچم از یک شرکت/مالک می خواهند که تعمیر و نگهداری آسانسور کشتی را در برنامه تعمیر و نگهداری کشتی (SMS) لحاظ کنند.

ویژگی آسانسورهای کشتی

معمولا شرایط موجود در کشتی‌های امروزی به قدری خوب است که افراد حاضر در آن، احساس می‌کنند در یک هتل هستند. به همین علت باید همه امکانات و شرایط کشتی‌ها از جمله آسانسورهای آن‌ها در بهترین وضعیت ممکن باشند. بنابراین یک آسانسور کشتی باید بتواند مهمترین نیازهای مسافران خود را که شامل موارد زیر است به خوبی برآورده کند.

  • عملکرد درست و مناسب در هر شرایط آب و هوایی
  • سرعت بالا
  • ایمنی کافی

بیشتر بخوانید:

علت پخش موسیقی در آسانسور، تاریخچه و ویژگی‌های موزیک آسانسور

تفاوت آسانسورهای کشتی با آسانسورهای معمولی چیست؟

آسانسورهای کشتی همانند آسانسورهای معمولی هستند و تفاوت چندانی با آسانسورهای معمولی ندارند. آن‌ها فقط از نظر تجهیزات، اندازه، ساختار و نحوه نصب متفاوت هستند.

آسانسورهای درون کشتی

ساختار، ایمنی و عملکرد آسانسورهای داخل کشتی

اجازه دهید ساختار، ایمنی و عملکرد آسانسورهای دریایی استاندارد را بررسی کنیم.

کابین آسانسور

کابین آسانسور درون کشتی از فولاد ضد زنگ برای تحمل بار نامی ساخته شده است. جنس کف کابین، از ورق فولادی با ضخامت بالا و ورق وینیل است. دیوارهای جانبی با ورق فولادی با ضخامت نسبتاً کمتر ساخته شده‌اند. درب کابین از نوع درب کشویی استیل ساخته شده است. در سقف کابین نیز لامپ فلورسنت و لامپ اضطراری تعبیه شده است. یکی از مهمترین ویژگی‌های کابین آسانسورهای داخل کشتی، درب اضطراری برای خروج مسافران از کابین در شرایط اضطراری است.

وزنه تعادل

این وزنه، شامل قاب‌هایی فولادی و قطعات چدنی است که با پیچ و مهره بسته شده‌اند. وزنه های تعادل دارای چرخ‌هایی هستند که روی ریل می‌چرخند تا از حرکت نامنظم جلوگیری کنند و سواری نرم تری را برای مسافران فراهم کنند.

سیم بکسل

طناب ساخته شده از فولاد نرم برای آسانسور کشتی در نظر گرفته شده است و ایمنی آن بسیار بالاتر از آسانسورهای معمولی است.

تجهیزات عملیاتی

موارد زیر به عنوان تجهیزات عملیاتی در کابین آسانسور کشتی تعبیه شده‌اند.

  • تعدادی دکمه به اندازه تعداد طبقات توقف
  • دکمه توقف اضطراری
  • دکمه هشدار برای موارد اضطراری
  • نشانگر دریچه فرار
  • نشانگر موقعیت
  • هشدار اضافه بار و زنگ
  • دکمه‍های باز و بسته شدن در
  • چراغ خلبان برای موقعیت کابین

تجهیزات ایمنی

در ادامه بعضی از مهمترین تجهیزات ایمنی مربوط به آسانسورهای کشتی را بررسی می‌کنیم.

کلید اینترلاک

این سوئیچ، در جلوی درب ورودی در هر طبقه وجود دارد. سوئیچ اینترلاک موجب می‌شود تا درب آسانسور فقط در طبقاتی که کابین آسانسور متوقف شده است باز شود. که درهای طبقات، به غیر از سطحی که قفس آسانسور متوقف شده است، باز نمی شوند.

تجهیزات بافر

تجهیزات بافر نوع فنری در قسمت پایین آسانسور هم برای کابین و هم برای وزنه تعادل تعبیه شده است. در موارد شدید سقوط آزاد، فنر بافر باعث به حداقل رساندن آسیب می ‌شود.

دستگاه حفاظت از اضافه بار

آسانسور به گونه ای طراحی و ساخته شده است که در هنگام تجاوز از بار نامی آسانسور، درب کابین باز نگه داشته می شود و زنگ هشدار صوتی به طور مداوم در داخل کابین به طور خودکار به صدا در می آید.

دکمه خروج اضطراری

در صورتی که کابین بطور تصادفی در جایی غیر از طبقه همکف متوقف شود و دکمه خروج اضطراری توسط مسافر فشرده شود، مدار کنترل به طور خودکار قطع می‌شود.

نتیجه گیری 

آسانسورهای کشتی برای رفت و آمد افراد و بارها در کشتی‌های باربری و مسافری بزرگ استفاده می‌شوند. آسانسورهای کشتی باید از تجهیزاتی برخوردار باشند که با توجه به شرایط موجود در کشتی، ایمنی مسافران را تا حد قابل قبولی تأمین نمایند. آسانسور کشتی کشتی‌های بزرگ که دارای چندین طبقه با کاربری های متفاوت هستند ناچارند از آسانسور استفاده کنند، بسته به شرایط و نوع کشتی، آسانسورها دارای طراحی و عملکرد متفاوت با قابلیت حمل بار های سنگین و حجیم هستند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید