درباره آسانسور خورشیدی چه می‌دانید؟

معرفی آسانسور خورشیدی، مزایای انرژی خورشیدی و این نوع آسانسور در زندگی افراد+ تاریخچه و هدف طراحی این آسانسور و مقایسه آن با آسانسور معمولی

انرژی خورشیدی

نعیمه گلی، کابین نیوز – سالیان دور در مناطقی که از شهر را دور بودند و امکان دسترسی به منابع انرژی همانند برق برای آنها وجود نداشت از منابع انرژی دیگری همچون خورشید و باد استفاده می‌کردند. امروزه بسیاری از افراد به دنبال بهره‌وری از منابع انرژی تجدید پذیر و استفاده از آن در انواع صنایع و ایجاد فناوری‌های جدید هستند. یکی از فناوری های بسیار مفید در این زمینه فناوری خورشیدی است. این فناوری بر اساس آن از نور خورشید برای تولید انواع مختلف انرژی استفاده می شود که مزایای مختلفی دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با آسانسور خورشیدی، عملکرد و مزایای آن آشنا کنیم.

آسانسور خورشیدی چیست؟

با توجه به مزایای بسیار زیاد این نوع آسانسور نسبت به آسانسورهای معمولی، بسیاری از افراد تمایل دارند از این نوع آسانسور برای ساختمان خود استفاده کنند. امکان تغییر آسانسورهای معمولی به آسانسور خورشیدی نیز وجود دارد. اولین قدم برای رسیدن به این هدف، تغییر ولتاژ اعمالی این موتور است که باید از 380 به 220 ولت کاهش یابد. این تغییر ولتاژ به لطف پیشرفت تکنولوژی امکان‌پذیر است. امکان تبدیل انرژی مستمر از پنل خورشیدی این امکان را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم با بکارگیری یک باطری انرژی تولیدی مازاد را ذخیره کرده تا توانایی روشن نگاه داشتن آسانسور را در زمان نبود خورشید داشته باشیم.

مزایای انرژی خورشیدی عبارتنداز:

  • کاهش هزینه ی صورت حسابهای انرژی های دیگر مانند برق و گاز و …
  • عدم آلودگی محیط زیست
  • تجدید پذیر بودن
  • کاهش اثرات تغییر آب و هوا
  • قابلیت دسترسی در اکثر مناطق جهان

مزایای استفاده از آسانسورهای خورشیدی چیست؟

استفاده از باطری و ذخیره انرژی باعث حذف یک قطعه به نام ژنراتور در آسانسورهای خورشیدی شده است. این ویژگی به‌نوبه خود باعث کاهش هزینه در مکان،انرژی،سرمایه و نگهداری شده و یکی از مزایای استفاده از آسانسور خورشیدی است. از دیگر مزایای استفاده از این آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دوست‌دار محیط زیست
  • کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی
  • کاهش تولید گازهای گل‌خانه‌ای
  • بهبود وضعیت گرمایش زمین

آسانسور خورشیدی و هدف طراحی آن چیست؟

تولید کنندگان و فعالان صنعت آسانسور همانند تمامی صنایع دیگر به دنبال یافتن راهی برای استفاده از انرژی خورشید بودند تا اینکه توانستند آسانسورهای خورشیدی را طراحی و تولید کنند.

منبع تغذیه این نوع آسانسور، خورشید است. استفاده از این نوع آسانسورها برای مکان‌هایی با رفت و آمد بسیار بالا می‌تواند باعث کاهش بسیار زیاد مصرف و بالطبع کاهش هزینه برق مصرفی شود.

براساس تحقیقات انجام شده حدود 40 درصد از انرژی جهان توسط ساختمان‌ها مصرف می‌شود که از این مقدار حدود 2 الی 10 درصد مختص به آسانسورهای هر ساختمان است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت هدف از تولید آسانسورهای خورشیدی بهینه سازی مصرف انرژی و حفظ منابع انرژی است.

اولین آسانسور خورشیدی

اولین آسانسور خورشیدی توسط شرکت یویانی Mezolift در سپتامبر 2011 در نمایشگاه بین المللی تسالونیکی ارائه شد. این آسانسور فقط برای ساختمان‌های دوبلکس یا 3 الی 4 طبقه قابل استفاده بود. به همین علت این شرکت در صدد طراحی و تولید نوعی از آسانسور خورشیدی قابل استفاده در ساختمان‌های مرتفع و بلند است.

"</p

مشخصات فنی آسانسور خورشیدی Mezolift

ویژگی‌های فنی این نوع آسانسور شامل موارد زیر است.

  • مجهز به 2 باتری و 2 پنل فتوولتائیکمی
  • کاهش 80 درصدی مصرف انرژي نسبت به آسانسور های معمولی
  • این آسانسور دارای سیستمی است که حتی در روزهای ابری نیز تا 3 روز می تواند به کار خود ادامه دهد.
  • ظرفیت آسانسور 300 کیلوگرم و به طور متوسط 4 نفر
  • کاهش آسیب به محیط زیست

گروه آسانسوریShindler   نیز در 4 آوریل 2013 پیشرفته‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین سیستم آسانسور جهان را در بازار امروز معرفی کرد. آسانسور خورشیدی شیندلر یک سیستم هیبریدی است که برای تامین 100٪ انرژی مورد نیاز آسانسور از پنل‌های خورشیدی پشت بام استفاده می‌کند. این آسانسور، انرژی خورشیدی را تا زمان نیاز در باتری ها ذخیره می کند.

شیندلر ادعا می‌کند که آسانسور مذکور هزینه‌های انرژی را کاهش می‌دهد، از پیک‌های پرهزینه برق ناشی از شروع هر سفر جلوگیری می‌کند و می‌تواند مستقل از شبکه برق کار کند تا در زمان قطع برق به کار خود ادامه دهد.

سیستم آسانسور خورشیدی شیندلر تا 60 درصد انرژی کمتری نسبت به آسانسورهای هیدرولیک مصرف می‌کند. همچنین دارای استارت پایدار، مبدل فرکانس با حالت انرژی کارآمد در حالت آماده به کار و کنترل هایی است که به طور خودکار چراغ های کابین را به حالت آماده به کار قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

اولین آسانسور خورشیدی مزولیفت+ ویژگی‌های فنی و مزایا

مزایای استفاده از آسانسور خورشیدی

از مزایای آسانسور خورشیدی این است که با حذف اجزای الکترونیکی و مکانیکی اضافه بتوان طراحی ساده ای داشت که همین امر موجب کاهش هزینه‌های طراحی، تولید، نصب، نگهداری و … این نوع آسانسور شود. هم چنین با بهره‌گیری از طراحی ساده طول عمر آسانسور نیز افزایش می‌یابد که یکی دیگر از مزایای این نوع آسانسور محسوب می‌شود.

مزایای استفاده از آسانسور خورشیدی

مقایسه آسانسور خورشیدی و آسانسورهای معمولی

مهم‌ترین مزیت این نوع آسانسور نسبت به آسانسورهای معمولی زمانی به چشم می‌خورد که با قطعی برق مواجه می‌شویم. این آسانسورها با ذخیره انرژی حتی در هوای ابری نیز می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

با توجه به محدودیت انرژی و کمبود منابع انرژی، استفاده از انرژی خورشیدی روز به روز در تمامی وسایل رو به افزایش است. به همین منظور شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه بوده‌ایم که آسانسور خورشیدی یکی از این پیشرفت‌ها است. امروزه نیز شاهد طراحی و تولید و نصب این نوع آسانسور در ساختمان های سراسر جهان هستیم.

در کشور خودمان ایران نیز در جهت پیشبرد اهداف دولتی و هم چنین صرفه جویی در مصرف انرژی برای اولین بار از آسانسور خورشیدی در ساختمان مرکزی یکی از شرکت‌های داخلی کشور استفاده شده است که با نصب این آسانسور مصرف انرژی برق و هزینه های ناشی از آن به شدت کاهش یافت. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با استفاده گسترده تر از این نوع آسانسور بتوانیم گامی اساسی در صرفه جویی انرژی داشته باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر