سیستم پیش بینی تخلیه اضطراری آسانسور(AEEES) چیست؟

سیستم پیش بینی تخلیه اضطراری آسانسور سیستمی است که می‌تواند خطرات را هنگام نیاز به تخلیه اضطراری شناسایی و پیش‌بینی کند.

سیستم پیش بینی تخلیه اضطراری آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – سیستم تخلیه اضطراری آسانسور، نوعی سیستم جالب است که هنگام بروز حوادث در ساختمان کاربرد زیادی دارد. این مقاله نوع جدیدی از تخلیه اضطراری آسانسور را پیشنهاد می‌کند. سیستم‌های مذکور، با نام سیستم پیش بینی تخلیه اضطراری آسانسور شناخته می‌شوند که می‌توانند خطرات را هنگام نیاز به تخلیه اضطراری شناسایی و پیش‌بینی کنند. سپس بر اساس پیش بینی‌های این سیستم‌ها، کابین‌های آسانسور با هدف جلوگیری از خطرات احتمالی و در نتیجه نجات بیشتر سرنشینان و کاهش زمان تخلیه، پیشاپیش به سمت طبقات حرکت می‌کنند. این مقاله طراحی سیستم پیشنهادی، نمونه اولیه و ارزیابی آن را ارائه می‌کند. این مقاله علاوه بر بررسی سیستم AEES، به ارائه پیشنهاداتی در این خصوص می پردازد.

معرفی سیستم تخلیه اضطراری آسانسور

استفاده از آسانسور برای تخلیه اضطراری در سال‌های اخیر برای ساختمان‌های مرتفع و مدرن امروزی، به یک نیاز ضروری در جامعه امروزی تبدیل شده است. اولاً، تخلیه یک ساختمان بسیار مرتفع در شرایط اضطراری فقط با استفاده از پله غیرممکن است. استفاده از آسانسور می‌تواند زمان تخلیه و ازدحام در پله‌ها را کاهش دهد. در این صورت، احتمال بروز حواث و آسیب افراد کاهش می‌یابد.

دوم، سالمندان و افراد دارای معلولیت به سختی می‌توانند از پله‌ها برای خروج اضطراری استفاده کنند. سوم، آتش سوزی تنها دلیل تخلیه نیست. گاهی اوقات باید ساختمان را قبل از بدتر شدن وضعیت و بروز سایر حوادث ترک کنید. در نهایت، سیستم‌های آسانسور فعلی می‌توانند عملیات ایمن و قابل اعتماد را هم برای دسترسی به خدمات آتش نشانی و هم برای خروج سرنشینان در هنگام آتش سوزی فراهم کنند.

اجزای سیستم تخلیه اضطراری آسانسور

یک سیستم پیش بینی اضطراری آسانسور(EEES) شامل موارد زیر است.

  • تجهیزات آسانسور
  • بالابر
  • موتورخانه
  • سایر تجهیزات و کنترل‌های مورد نیاز برای عملکرد ایمن آسانسور در طول فرآیند تخلیه اضطراری آسانسور

سیستم پیش بینی تخلیه اضطراری آسانسور(AEEES) چیست؟

به عنوان تلاشی برای تحقق یک EEES پیشرفته با ویژگی‌های ایمن، آگاه از شرایط، دارای قابلیت پیش‌بینی و آموزنده، این مقاله نوع جدیدی از EEES به نام سیستم پیش بینی تخلیه اضطراری آسانسور (AEEES) را پیشنهاد می‌کند. این سیستم، می‌تواند خطرات را در شرایط اضطراری شناسایی و پیش‌بینی کند.

به منظور پیاده سازی سیستم پیش بینی تخلیه اضطراری آسانسور(AEEES)، سیستم استدلال-واکنش پیش بینی کننده(ARRS) به عنوان سیستم کنترل AEEES استفاده می‌شود. عملکرد کلیدی ARRS توانایی استدلال پیش‌بینی‌کننده آن است که می‌تواند نتیجه‌گیری‌های جدید و یا قبلاً ناشناخته‌ای درباره برخی رویدادهای آینده که زمان وقوع و حقیقت آن‌ها نامشخص است به دست آورد.

ویژگی سیستم‌ تخلیه اضطراری آسانسور ایده آل

پیشتر نیز درباره ویژگی‌های این سیستم صحبت کردیم. یک سیستم پیش بینی تخلیه اضطراری آسانسور ایده آل(EEES) باید چگونه باشد؟ از آنجایی که هدف تخلیه اضطراری دور کردن افراد از تهدید یا حوادث و خطر است، یک EEES ایده آل باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد. لازم به ذکر است که سیستم پیش بینی تخلیه اضطراری آسانسور نیز باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد.

  • ایمن
  • آگاه از شرایط
  • توانایی پیش بینی وضعیت آینده سیستم
  • آموزنده

بیشتر بخوانید:

ایمن

EEES باید ایمنی مسافرانی را که در هنگام تخلیه اضطراری سوار آسانسور می‌شوند، تضمین کند.

آگاه از شرایط

EEES یا سیستم اضطراری تخلیه آسانسور، می‌تواند به طور خودکار هم حس کند و هم در برابر موارد اضطراری خاص واکنش نشان دهد. “حس” به این معنی است که EEES می‌تواند رویدادهای اضطراری(مانند آتش سوزی، نشت گاز) را تشخیص دهد. وضعیت فعلی را درک کند(به عنوان مثال، اتاق‌هایی که در شرایط اضطراری آتش سوزی آتش می‌گیرند، بررسی ظرفیت آسانسور)، و افراد خاص را تشخیص می دهد. به عنوان مثال، افراد دارای معلولیت یا آسیب دیدگی).

«واکنش» به این معنی است که EEES تصمیم می‌گیرد که کدام نوع تخلیه با توجه به وضعیت اضطراری(شامل تخلیه کامل، تخلیه مرحله‌ای، و تخلیه جزئی) انجام شود و به برخی رویدادهای خاص واکنش نشان می‌دهد.(مانند عدم توقف کابین آسانسور در آتش، ارسال مستقیم یک آسانسور کاملاً بارگذاری شده به طبقه تخلیه).

پیش‌بینی‌کننده

برای اینکه واقعاً«افراد را از خطرات و حوادث دور کنیم»، EEES باید پیش‌بینی‌کننده باشد. به‌عنوان مثال، EEES باید موقعیت‌های آینده را پیش‌بینی کند (به‌عنوان مثال، افرادی که به‌زودی در معرض خطر قرار می‌گیرند و وجود ازدحام در برخی از پله‌ها). سپس کابین‌‍های آسانسور را از قبل با هدف جلوگیری از بروز فاجعه و کاهش زمان تخلیه از قبل به طبقه مقصد منتقل می‌شود.

به عنوان مثال، در یک آتش سوزی غیرقابل کنترل، چون آتش با سرعت زیادی گسترش می ‌یابد، زمانی که آتش و دود سمی نزدیک می‌شود، برای خارج شدن بسیار دیر است. بنابراین EEES باید این توانایی را داشته باشد که پیش بینی کند کدام ناحیه از ساختمان خطرناک است، سپس افراد آن منطقه را نجات دهد. علاوه بر این، اگر EEES بتواند محل وقوع تراکم را پیش‌بینی کند، برخی از افراد را در آن منطقه منتقل می‌شوند، بنابراین احتمال آسیب دیدن افراد کاهش می‌یابد.

آموزنده

EEES می تواند به سرنشینان دستور دهد که از آسانسورها برای تخلیه استفاده کنند و وضعیت اضطراری فعلی را از طریق آدرس عمومی یا سایر روش‌ها به اطلاع سرنشینان برساند. علاوه بر این، EEES باید سرنشینان را راهنمایی کند که از کدام آسانسورها می‌توان استفاده کرد، چه کسانی باید ابتدا از آسانسور استفاده کنند، همچنین وضعیت اضطراری را به سرنشینان اطلاع دهد و چه مدت باید در شیفت بعدی منتظر بمانند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر