آشنایی بیشتر با انواع دریل و کاربرد آن‌ها در صنعت و زندگی روزمره

انواع دریل

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – بشر در طول روز ممکن است با ابزار­آلات متفاوتی سروکار داشته باشد که هرکدام از آن­‌ها کاربرد خاصی دارند. دریل یکی از ابزار­آلات موجود در بازار است که هم به صورت دستی دیده می­‌شود و هم به صورت الکتریکی و با استفاده از مته مناسب، برای سوراخ کردن سطوح به کار می­‌رود. با پیشرفت ابزارها، امروزه از دریل نه تنها برای سوراخ کاری، بلکه با اضافه کردن قطعاتی دیگر، می­‌توان برای کاربردهایی از قبیل سنباده زدن، گردبر، عمودبر، باز و بسته کردن پیچ، جلا دادن، برش و … نیز استفاده کرد. اگر قصد خرید دریل دارید، به شما پیشنهاد می‌­کنیم با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا با انواع دریل و کاربرد هرکدام از آن­‌ها بیشتر آشنا شده و خریدی مناسب داشته باشید.

دریل چه ابزاری است؟

دریل یکی از پراستفاده‌­ترین ابزارآلات کارگاهی و ساختمانی است که با استفاده از نیروی چرخشی باعث ایجاد سوراخ بر روی سطوح مختلف می­‌شود. این ابزار پرکاربرد، در نمونه­‌های باکیفیت، معمولاً دارای اجزای تشکیل‌­دهنده زیر است:

  • کلید روشن و خاموش
  • کلید تنظیم سرعت چرخش
  • کلید فعال و غیرفعال کردن حالت چکشی
  • کلید قفل برای روشن نگه داشتن دریل
  • کلید تعویض جهت چرخش
  • عمق­‌سنج برای تنظیم نفوذ مته در سطح مورد­نظر
  • دسته نگه­دارنده
  • آرمیچر: این قطعه دارای سه جزء سیم، کالکتور و لاک است
  • بالشتک
  • ذغال: ذغال نه خیلی نرم باشد و نه خیلی سخت. اگر نرم باشد، خیلی زود تمام شده و اگر سخت باشد، به کالکتور آسیب می­‌رساند. توصیه می­‌شود بین بدنه دستگاه و ذغال، عایق حرارتی قرار داد تا داغی حاصل از ذغال، به بدنه دستگاه آسیب نزند
  • گیربکس
  • گریس: برای گیربکس استفاده می­‌شود فقط باید تحمل دمای بالا و پایین را داشته باشد. به عبارتی نباید در گرما خیلی روان شود و همین­طور نباید در سرما سخت شود که نتواند اجزای گیربکس را گریس‌­کاری کند
  • سه نظام: این قطعه، مته را در قسمت سر دریل ثابت می­‌کند. سه نظام دارای دو نوع سه نظام آچاری و سه نظام اتوماتیک است که در ادامه توضیح مختصری راجع به آن­‌ها داده شده است

سه نظام آچاری

در سه نظام آچاری، برای باز کردن نظام‌­ها از یک آچار دندانه‌­ای استفاده می­‌شود. به این صورت که با چرخاندن آچار بر روی دندانه­‌ها، سه نظام باز شده و مته آزاد می­‌شود.

سه نظام اتوماتیک

در سه نظام اتوماتیک، برای باز و بسته کردن سه نظام، کافی است درپوش آن را بچرخانید. این سه نظام، دارای سه نوع پلاستیکی، فلزی و فلزی-صنعتی است که به ترتیب برای مصارف عمومی، حرفه‌­ای و حرفه­‌ای صنعتی کاربرد دارد.

انواع دریل براساس منبع قدرت

دریل‌­ها براساس منبع قدرت به دو دسته دریل شارژی و دریل برقی تقسیم می­‌شود که در زیر توضیح داده شده‌­اند.

دریل برقی(سیمی)

دریل‌­های برقی از قدیمی­‌ترین نوع دریل‌­ها هستند که همچنان مورد استفاده قرار می‌­گیرند. این نوع دریل­‌ها معمولاً از منبع برق شهری تغذیه می­‌کنند که همین امر باعث می­‌شود قدرت بیشتری نسبت به دریل‌­های شارژی داشته باشند. توان این نوع دریل­‌ها با وات نشان داده می­‌شود که به این معناست که هرچه عدد وات بالاتر باشد، آن دریل برای استفاده در سطوح سخت مناسب‌­تر است.

دریل شارژی(بی‌­سیم)

در دریل­‌های شارژی(Cordless Drill)، برای راه­‌اندازی موتور و به چرخش درآوردن مته از باتری‌­های قابل شارژ استفاده می­‌شود. این نوع دریل­‌ها عملکردی مشابه دریل­‌های سیمی دارند اما گاهی اوقات نمی­توان برای سطوح سخت و کارهای سنگین از آن­‎‌ها استفاده کرد. توان این نوع دریل­‌ها با ولت نشان داده می­‌شود و هرچه عدد ولت در این دریل­‌ها بالاتر باشد، به این معناست که می­‌تواند گشتاور بالایی را برای کاربردهای سبک و سنگین فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

انواع دریل براساس نحوه عملکرد

دریل­‌ها براساس مکانیزم عمل آن­‌ها و عواملی از قبیل سرعت، قدرت، گشتاور و اندازه، به انواع مختلفی تقسیم می­‌شوند. در ادامه به انواع این ابزار می­‌پردازیم.

دریل پیچ گوشتی(Drill Driver)

دریل پیچ گوشتی از ساده‌­ترین مدل دریل­‌های موجود در بازار است که کاربردهای خانگی زیادی دارد. از این دریل می‌­توان برای ایجاد سوراخ‌­هایی روی سطوح پلاستیکی، چوبی و فلزی و همچنین می­‌توان برای باز و بسته کردن پیچ استفاده کرد. این محصول به دو صورت برقی و شارژی در بازار موجود است.

دریل پیچ گوشتی

دریل ضربه‌­ای(Impact Drill)

دریل ضربه‌­ای همان دریل پیچ گوشتی است، با این تفاوت که حالت ضربه­‌ای هم دارد. به عبارت دیگر می‌­توان گفت دریل چکشی در حین چرخش، ضربه هم به سطح وارد می­‌کند(مکانیزم ضربه و چرخش). از این رو می‌­توان برای هر نوع متریال نرم و سخت، از این نوع دریل استفاده کرد. از این محصول می­‌توان به طور خاص برای شل کردن پیچ و مهره‌­ها و سفت کردن پیچ­‌ها در سطوح سخت استفاده کرد. دریل ضربه‌­ای نیز مانند دریل پیچ گوشتی، به دو صورت برقی و شارژی موجود است.

دریل ضربه‌ای

دریل چکشی(Hammer Drill)

دریل چکشی یکی از دریل­‌های قدرتمند است که می‌­توان گفت دو محصول را در خود جای داده است. چکش و دریل معمولی با هم ترکیب شده و در این دریل قرار گرفته‌­اند. به همین دلیل به ”دریل کوبه­‌ای‟ نیز معروف است. این نوع دریل تقریباً مشابه دریل ضربه‌­ای است با این تفاوت که عملکرد پیشرفته­‌تری دارد. به این صورت که دریل در حال چرخش مته، به صورت چکشی نیز عمل می­‌کند. این محصول یکی از پرکاربردترین دریل­‌ها به حساب آمده و قابل استفاده برای انواع سطوح نرم و سخت است. البته به دلیل وزن بالای این دریل، نباید برای طولانی‌­مدت از آن استفاده کرد.

دریل چکشی

دریل بتن کن(Rotary Hammer Drill)

دریل بتن کن، همان­طور که از نامش پیداست، برای حفاری مواد جامد متراکم مانند سنگ و بتن استفاده می‌­شود. مکانیزم عمل این نوع دریل، مانند دریل چکشی است با این تفاوت که دریل چکشی از کلاچ مخصوص استفاده می­‌کند، در حالی که دریل بتن کن براساس مکانیزم پیستونی ساخته شده است. این مکانیزم باعث می­‌شود مته با نیروی فوق­العاده‌‍­ای به سطح کوبیده شده و در کمترین زمان سوراخ­‌های بزرگی ایجاد کند. اگر قصد دریل کاری روی سطوح ضعیف­‌تر را داشته و دسترسی به دریل ساده‌­تری ندارید، می‌­توانید حالت چکشی این دریل را غیرفعال کرده تا قدرت آن کاهش پیدا کند.

دریل بتن کن

دریل ستونی(Benchtop Drill)

دریل ستونی جزو ابزارهای کارگاهی و کاملاً صنعتی بوده و بر روی میز یا هر سطح مشابه دیگر نصب شده و ثابت می­‌شود و قابلیت جابه­‌جایی ندارد. اصلی­‌ترین کاربرد این نوع دریل­‌ها، سوراخ کاری به صورت قائم و 90 درجه با دقت بالاست. در انواع خاصی از این محصول، می­‌توان سوراخ‌­هایی با زاویه ایجاد کرد. پس اگر از لغزش قطعات در هنگام دریل کاری خسته شده‌­اید، بهتر است از دریل ستونی استفاده کنید.

دریل ستونی

دریل نمونه‌­برداری(Core Drill)

دریل نمونه‌­برداری یک موتور سنگین داشته که روی یک قاب فلزی سوار می­‌شود تا هنگام کار ثابت بماند. در این نوع دریل، دستگاه با سرعت بالا چرخش را انجام داده تا هسته جامدی از مواد سخت را بیرون بکشد. به این نوع دریل، دریل هسته­‌گیر نیز می­‌گویند. از این محصول برای هسته‌­برداری از سنگ، بتن و دیگر مصالح استفاده شده و به کاربر این امکان را می­‌دهد که هسته مواد ذکر شده را به روشی کاملاً تمیز و بدون گرد و غبار، خارج کند. عمل هسته‌­گیری در ساختمان­‌سازی اغلب برای نمونه­‌های آزمایشگاهی و جاسازی میلگرد استفاده می­‌شود.

دریل نمونه برداری

دریل بادی(پنوماتیک)

دریل بادی نیز یکی از انواع دریل است. این نوع دریل توسط هوای فشرده­‌ای که توسط کمپرسور تولید می­‌شود، کار می­‌کند. از این دریل برای خطوط تولید و دستگاه‌­های اسمبل استفاده می­‌شود. به دلیل اینکه این نوع دریل برای کار کردن نیازی به برق ندارد، می‌­توان در محیط­‌های گازی و محیط‌­هایی که احتمال آتش‌­سوزی وجود دارد، از آن استفاده کرد.دریل بادی(پنوماتیک)

کلام آخر 

دریل­‌ها از مهم‌­ترین و پرمصرف­‌ترین ابزارهای موجود در بازار بوده که مصارف خانگی و صنعتی دارند. وظیفه اصلی این ابزار سوراخ کاری بر روی سطوح مختلف و متریال‌­های گوناگونی مانند چوب، مصالح و انواع فلزات است. البته دریل­‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند که در ابتدای مقاله به آن­‌ها اشاره شد. این محصول پرکاربرد با توجه به کارایی که دارد، در شکل و اندازه­‌های مختلف تولید می­‌شود. با توجه به معرفی انواع دریل و کاربرد آن­‌ها در این مقاله، دیگر می­‌توانید با شناخت کامل و با در نظر گرفتن نوع کاربرد و انتظاری که از یک دریل دارید، خریدی مناسب و رضایت کامل از آن داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر