الزامات استانداردی وسایل متوقف کننده آسانسور بر اساس استاندارد ملی 1-6303

در این مطلب با الزامات استانداردی وسایل متوقف کننده آسانسور آشنا می‌شوید. نصب این وسایل جهت تامین ایمنی پرسنل و بازرسین در حین کار الزامی است.

وسایل متوقف کننده آسانسور

یونس نجف نیا، کابین نیوز – ممکن است پرسنل فنی و بازرسین در حین کار بر روی آسانسور، با شرایط خطر آفرینی مواجه شوند که در این شرایط ضرورت دارد آسانسور فوراً قطع شده و از کار بیفتد. استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدیدنظر اول، به ­منظور تأمین ایمنی پرسنل فنی و بازرسین، نصب و تعبیه یک وسیله متوقف کننده(Stopping Device) در فضاهای کاری و مکان­‌هایی که امکان حضور این افراد وجود دارد را الزامی نموده است. در ادامه نکات  استاندارد وسایل متوقف کننده آسانسور را شرح می‌دهیم.

  • مطابق بند 14-2-2-1 یک وسیله برای متوقف نمودن و نگهداری در حالت خارج از سرویس آسانسور و درب‌های با نیروی محرکه، باید در محل­‌های زیر وجود داشته باشد.

الف- در چاهک آسانسور(مطابق بند 5-7-3-4 الف)؛

ب- در اتاق فلکه(در صورت وجود)؛

پ- روی سقف کابین(مطابق بند 8-15) در محلی با دسترسی آسان و با فاصله حداکثر یک متر از نقطه ورود افراد سرویس­کار برای بازرسی و عملیات نگهداری. این کلید توقف می‌­تواند همان کلیدی باشد که روی جعبه رویزیون نصب می‌­شود، به شرطی که فاصله­‌ی آن از نقطه­‌ی ورود از 1 متر بیشتر نباشد؛

ت- روی جعبه رویزیون(مطابق بند 14-2-1-3 پ)؛

ث- روی سیستم محرکه آسانسور، مگر آنکه در نزدیکی آن در فاصله یک متری، کلید اصلی و یا وسیله متوقف کننده­ دیگری وجود داشته باشد که مستقیماً در دسترس باشد؛

ج- روی تابلوهای آزمون، مگر آنکه در نزدیکی آن در فاصله یک متری، کلید اصلی و یا وسیله متوقف کننده دیگری وجود داشته باشد که مستقیماً در دسترس باشد.

  • مطابق بند 14-2-2-2 وسایل متوقف کننده باید شامل وسایل ایمنی برقی(مطابق با بند 14-1-2) باشند. آن‌­ها باید از نوع در وضعیتی پایدار بوده به نحوی که برگشت به کار عادی آن­‌ها در نتیجه عمل غیر ارادی میسر نشود.
  • مطابق بند 14-2-2-3 نصب وسیله‌­ی توقف در کابین مجاز نیست.

نکته 1

مطابق بند 5-7-3-4-الف، وسیله(های) متوقف کننده­ چاهک باید از بازشو در(های) چاهک و همچنین از کف چاهک در دسترس باشد. به عبارت دیگر در زمان حضور در کف چاهک باید دسترسی به وسیله­‌ی توقف(کلید Stop) ممکن باشد. لذا چنانچه عمق چاهک زیاد باشد، لازم است تا 2 کلید Stop در چاهک تعبیه و نصب شود.

در خصوص محل نصب کلید(های) Stop چاهک در استاندارد ملی 1-6303 تجدیدنظر اول ابعادی ارائه نشده است. اما در استاندارد ملی ایران شماره 20-6303(چاپ اول): سال 1399(که البته تا زمان انتشار این مطلب الزام اجرایی ندارد) توضیحاتی در خصوص محل نصب این کلید(ها) ارائه شده است که می‌­تواند راهگشا باشد.

1) برای چاهک‌­های با عمق کمتر یا مساوی 1/60m کلید توقف باید:

  • در ارتفاع حداقل 0/40m بالای تراز پایین­‌ترین ایستگاه و حداکثر 0/2m از کف چاهک؛
  • در فاصله افقی حداکثر 0/75m از لبه داخلی چهارچوب در باشد؛

الزامات استانداردی وسایل متوقف کننده آسانسور

2) برای چاهک­‌هایی با عمق بیشتر از 1/60m، دو کلید توقف باید تعبیه شود:

  • کلید توقف بالایی در ارتفاع حداقل 0/1m بالای تراز پایین‌­ترین ایستگاه و فاصله افقی حداکثر 0/75m از لبه داخلی چهارچوب در؛
  • کلید توقف پایینی در ارتفاع حداکثر 1/20m از کف چاهک، به نحوی که بتوان از یک جان ­پناه کار کردن با آن ممکن باشد؛

الزامات استانداردی وسایل متوقف کننده آسانسور

3) در صورتی که دری به جز درهای طبقه برای ورود به چاهک موجود باشد، یک کلید توقف تکی، در فاصله افقی حداکثر 0/75m از لبه داخلی چهارچوب در ورودی در ارتفاع 1/20m از کف چاهک تعبیه شود.

در شرایطی که دو در طبقه در یک تراز امکان ورود به چاهک را می­‌دهند، یکی از آن­‌ها باید به عنوان در ورودی به چاهک تعیین شده و دارای تجهیزات دسترسی باشد.

نکته 2

کلید(های) Stop روی سقف کابین، باید از فاصله حداکثر 1 متری از ورودی­‌ها به سقف کابین، از جمله درب طبقات، درب­‌های بازرسی در صورت وجود و … در دسترس باشد.

چنانچه کابین دارای بیش از یک ورودی باشد(مانند کابین تونلی)، در نتیجه چاه دارای درب­‌هایی در جهت­‌های مختلف خواهد بود. در این حالت باید حداکثر در فاصله 1 متری از هر درب، دسترسی به کلید Stop وجود داشته باشد یا کلید Stop دیگری به­ منظور تأمین الزام شرط فوق برروی کابین تعبیه شود.

در صورتی ­که رویزیون روی کابین پرتابل باشد، با توجه به طول سیم پنل رویزیون، حداکثر فاصله کلید Stop روی پنل در دورترین موقعیت از ورودی‌­ها باید 1 متر باشد. در غیر این­صورت باید کلید دیگری جهت تأمین الزام شرط فوق نصب شود.

نکته 3

اندازه­ گیری فاصله 1 متری کلید اصلی یا کلید Stop تعبیه شده در نزدیکی سیستم محرکه، از فضای افقی 60×50 سانتی­متر یا 30×30 سانتی­متر که برای نگهداری و بازرسی قطعات در نظر گرفته شده، انجام می­‌شود. زیرا نیاز به این کلید در صورت لزوم، در زمان تعمیرات و بازرسی ضرورت خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر