کاربردی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های باز کردن پیچ‌های هرز یا آسیب دیده

از طریق آشنایی با کاربردی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های باز کردن پیچ‌های هرز یا آسیب دیده، می‌توانید بدون نیاز به تجهیزات ویژه و در زمانی کوتاه پیچ‌ها را باز کنید.

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – امروزه پیچ­‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند. به هر گوشه از اطراف خود که نگاه کنید، یکی از انواع پیچ و مهره را می‌­بینید. از اتصالات اسکلت ساختمانی گرفته تا لوازم کوچک خانه و آشپزخانه، قطعات همگی به کمک پیچ و مهره به هم متصل شده‌­اند. تنها مشکل رایج پیچ و مهره که ممکن است با آن مواجه شوید، هرز شدگی، آسیب دیدن و در نتیجه سخت باز شدن یا باز نشدن آن­‌ها است. کار کردن با پیچ‌­های قفل شده خطرات بسیار زیادی را به همراه دارد. در این مقاله کاریردی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های باز کردن پیچ‌های هرز یا آسیب دیده را بازگو می‌کنیم. با ما همراه باشید.

روش‌های باز کردن پیچ‌های زنگ زده

پیچ‌­ها در طول زمان مستعد زنگ زدگی هستند مخصوصاً اگر در مناطق مرطوب باشند، این امر زودتر اتفاق می­‌افتد. همچنین پیچ‌­ها در برخورد با مواد شیمیایی به سرعت دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌شوند. به همین دلایل باید هر از چند گاهی آن­‌ها را تعویض کرد. اگر در تعویض دوره­ای پیچ­‌ها غفلت شود و با پیچ زنگ زده مواجه شدیم، می­‌توان برای باز کردن آن‌­ها از چند روش کاربردی زیر بهره برد.

باز کردن پیچ از طریق ضربه زدن

یکی از روش‌های باز کردن پیچ‌های هرز یا آسیب دیده و اولین قدم در باز کردن پیچ زنگ زده شده، ضربه زدن به آن است. به دلیل اکسید شدن آهن پیچ، زمانی که به آن ضربه وارد می‌­شود، باعث پودر شدن سطح زنگ زده پیچ شده و از جای خود تکان خورده و از محل اتصال آن به بدن، جدا می‌­شود. البته باید توجه داشت که میزان ضربه با اندازه پیچ هم­خوانی داشته باشد. چرا که اگر ضربه زیاد باشد، باعث شکسته شدن گل یا بدنه پیچ می‌­شود.

استفاده از مواد شوینده جرم­گیر

استفاده از مواد جرم­گیر نیز یکی دیگر از روش‌های باز کردن پیچ‌های هرز یا آسیب دیده است. جرمگیر می‌تواند جرم و زنگ پیچ را از بین ببرد. جرمگیر قدرت بالایی دارد. براساس قدرت جرم­گیر، باید مقداری از آن را روی پیچ و اتصالات ریخته و کمی صبر کنید تا ماده جرم­گیر به اتصالات رزوه و دندان پیچ نفوذ کند. پس از آن می‌­توان با یک ضربه پیچ زنگ زده را باز کرد.

استفاده از نوشابه

نوشابه نیز عملکردی مشابه مواد جرم­گیر دارد. اسید سیتریک موجود در نوشابه توانایی حل ذرات زنگ زدگی و از بین بردن مقدار قابل توجهی از آن­ها را دارد. پس از چند دقیقه که از ریختن نوشابه روی پیچ زنگ زده گذشت، با یک ضربه کوچک می‌­توان پیچ را باز کرد.

گرم کردن پیچ زنگ زده

یکی از کاربردی‌­ترین روش‌های باز کردن پیچ‌های هرز یا آسیب دیده، حرارت دادن آن است. زمانی که پیچ حرارت می­‌بیند، دمای آن بالا رفته و منبسط می­‌شود. سپس زمانی که سرد می­‌شود، باعث جمع شدن پیچ شده که در این حالت می‌­توان با یک ضربه، آن را باز کرد. البته باید توجه داشت که از این روش برای پیچ‌­هایی که به مواد قابل اشتعال متصل هستند، به هیچ عنوان نباید استفاده کرد.

گرم کردن پیچ زنگ زده

بیشتر بخوانید:

روش­‌های باز کردن پیچ‌­های شکسته

باز کردن پیچ­‌های شکسته خیلی کار راحتی نیست؛ اما روش­‌هایی وجود دارد که برای باز کردن پیچ­‌هایی که گل آن­ها شکسته است، به کار می‌­روند. در ادامه تعدادی از این روش‌­ها توضیح داده شده‌­اند.

استفاده از چسب

با استفاده از چسب می‌­توانید پیچ شکسته را باز کنید. به این صورت که مقدار زیادی از چسب را روی پیچ ریخته و صبر کنید تا کاملاً به پیچ چسبیده و سفت شود. پس از آن با حرکت دادن چسب، پیچ باز می‌­شود.

باز کردن پیچ با چسب

استفاده از دریل

زمانی که گل پیچ شکسته باشد، می­‌توان برای باز کردن پیچ از دریل استفاده کرد. ابتدا مته مناسبی انتخاب کرده و سپس دریل را در جهت باز شدن پیچ تنظیم می­‌کنیم. پس از آن با وارد کردن کمی فشار، پیچ از داخل سوراخ خارج می‌­شود.

روش‌­های باز کردن پیچ‌­های هرز و مخدوش شده

باز کردن پیچ با پیچ گوشتی غیراستاندارد، باعث مخدوش و هرز شدن شیار گل پیچ شده که این امر باعث قفل نشدن پیچ گوشتی روی شیار پیچ شده و در نتیجه پیچ باز نمی‌­شود. روش­‌های باز کردن این چنین پیچ­‌ها را در ادامه ذکر می‌کنیم.

استفاده از سیم ظرفشویی

زمانی که پیچ هرز می‌­شود، باز کردن آن با مته بی­‌فایده است. چرا که پیچ با مته چفت نشده و مته فقط به دور خودش می­‌چرخد. برای حل این مشکل می­‌توان سیم ظرفشویی را بین مته و سر پیچ قرار دارد. در این حالت برای مته سطح اصطکاک ایجاد شده و می­‌تواند پیچ را باز کند.

استفاده از انبردست یا دم باریک

از انبردست یا دم باریک بیشتر برای باز کردن پیچ‌­هایی استفاده می‌­شود که قسمت گل آن­‌ها از سطح بالاتر باشد. در این روش فقط کافی است با انبردست یا دم باریک گل پیچ را گرفته و آن را بچرخانید. پیچ به راحتی باز خواهد شد.

باز کردن پیچ با انبردست

استفاده از نوار لاستیکی

در این روش ابتدا باید نوار لاستیکی را روی پیچی که شیارهای آن هرز شده است قرار دهید. سپس مته را روی آن گذاشته و خلاف عقربه‌­های ساعت بچرخانید تا نوار لاستیکی کاملاً شیارهای از بین رفته پیچ را پر کند. در این حالت با مته یا پیچ گوشتی به راحتی پیچ باز می­‌شود.

باز کردن پیچ با نوار پلاستیکی

استفاده از فویل آلومینیومی

روش استفاده از فویل آلومینیوم برای باز کردن پیچ هرز، مانند استفاده از نوار لاستیکی است. یک قطعه آلومینیوم نسبتاً ضخیم را در قسمت شیار پیچ گذاشته و با مته یا پیچ گوشتی وارد آن می‌­کنیم. سپس به کمک پیچ گوشتی، به آرامی پیچ را باز می­‌کنیم.

باز کردن پیچ با فویل آلومینیومی

استفاده از فرز انگشتی

استفاده از فرز انگشتی، یکی از کاربردی‌­ترین روش‌­های باز کردن پیچ‌­هایی است که شیارهای آن مخدوش یا هرز شده‌­اند. در این روش، با فرز روی گل پیچ برشی ایجاد کرده و با پیچ گوشتی استاندارد پیچ را باز می­‌کنیم.

باز کردن پیچ با فرز انگشتی

 

جمع ­بندی

پیچ‌­ها با گذر زمان و یا با باز و بسته شدن بیش از حد، هرز یا شکسته شده و به راحتی باز نمی‌­شوند. از طرفی رطوبت و مواد شیمیایی باعث خورده شدن و زنگ زدگی پیچ می‌­شوند. کار کردن با پیچ­‌های قفل شده، خطرات زیادی از قبیل آسیب جسمانی و آسیب به سطحی که پیچ در آن قفل شده است دارند. به همین دلیل برای باز کردن پیچ‌­های هرز و شکسته و زنگ زده، باید از روش‌­های اصولی باز کردن پیچ‌های هرز یا آسیب دیده استفاده کرد تا کمترین آسیب و خسارت را داشته باشند.

ابزارها و وسایل و موادی مانند دریل، انبردست، فرز انگشتی، چسب، سیم ظرفشویی، نوار لاستیکی، فویل آلومینیومی، مواد جرم­گیر، نوشابه و … می­‌توانند در عین سادگی، باعث باز شدن پیچ‌­های آسیب دیده شوند. البته فراموش نکنید که در زمان انجام این کار حتماً نکات ایمنی را رعایت کرده و از لوازمی مانند دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید