آسانسورهای مغناطیسی از راه رسیدند؛ اما نه برای ترسوها!

آسانسورهای مغناطیسی، آسانسوری سریع و ایمن که فاقد کابل و قرقره است و به کمک آهنربا و میدان مغناطیسی آن جابجا می‌شود!

آسانسورهای مغناطیسی

پروانه آزادی، کابین نیوز – فکر کنید اگر وارد آسانسوری شوید که کلاً با آهنربا کار می‌کند چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ نه هیچ کابلی و نه قرقره‌ای، فقط یک میدان مغناطیسی که آسانسور را در حالت معلق نگه می‌دارد! و همین خودش به تنهایی باعث می­شود که یک  مرتبه قلبتان بریزد و دل آشوبه بگیرید. آسانسورهای مغناطیسی با کمک شرکت Thyssenkrupp ، تولید کننده آلمانی آسانسور، که در حال ساخت اولین سیستم آسانسور چندگانه بدون کابل دنیاست، به زودی به واقعیت تبدیل می‌شوند.

شرکت Thyssenkrupp بتازگی این فناوری را برای اولین بار در یک برج آزمایش نوآوری هدفمند در روتوایل آلمان به کار برده است و این آزمایش سطح هیجان در مورد پتانسیل این فناوری را حسابی بالا برده است. آن هم با سیستم‌های چندگانه مختلفی که قرار است در ساختمان جدید برج ایست ساید در برلین که در سال 2019 افتتاح شده، نصب شوند. با استفاده از فناوری شناوری مغناطیس(maglev)، توسعه کامل آسانسورهای چندگانه Thyssenkrupp پیشرفت عظیمی در فناوری ساخت آسانسور خواهد بود که از قرن نوزدهم به بعد چندان تغییری نکرده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از دستاوردهای فناوری‌های روز آسانسور آشنا کنیم.

آسانسورهای مغناطیسی

بالابرهای مغناطیسی چگونه کار می‌کنند؟

آسانسورهای مغناطیسی به جای اینکه به طناب‌ها و قرقره‌ها متصل شوند، به سمت بالا و در بین چاه‌های آسانسور که میدان‌های مغناطیسی مخصوصی در آن‌ها تعبیه شده و به محرک‌های خطی معروف هستند بالا می‌روند. یک سیم پیچ مغناطیسی که در امتداد این چاه‌ها قرار دارد، آهنربای موجود در کابین آسانسور را دفع می‌کند و باعث می‌شود که کابین درست بالای چاه‌ها معلق شود. چاه‌ها قابلیت چرخش دارند و به آسانسورها این امکان را می‌دهند که به جای اینکه فقط به سمت بالا و پایین حرکت کنند، به صورت افقی حرکت کنند. درست مثل آسانسورهای چارلی و کارخانه شکلات سازی(البته منهای قابلیت‌های پرواز).

برخلاف آسانسورهای کابلی سنتی که فقط یک آسانسور می‌تواند از هر چاه استفاده کند، چندین آسانسور مغناطیسی می‌توانند از یک چاه استفاده کنند. به این ترتیب که این کابین‌ها می‌توانند روی یک حلقه در اطراف یک ساختمان حرکت کنند. عملکرد این آسانسور تا حدودی مانند سیستم متروست.

فناوری مغناطیسی به آسانسورها امکان می‌دهد تا آزادانه و خارج از مسیر کابین در یک محور حرکت کنند. یعنی اینکه این نوع آسانسورها بسیار انعطاف پذیرتر از آسانسورهای کابلی هستند. برای کنترل حرکت این آسانسورها از نرم افزار استفاده می‌شود. یعنی مسیرهای کنترل شده‌ای برای هر یک از کابین‌ها در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب سطح ترافیک و مدت زمان جابجایی بهینه سازی می‌شود. فناوری Maglev قبلاً با موفقیت در قطارهای سریع السیر ژاپن که می‌توانند به سرعت حداکثر حدود 600 کیلومتر بر ساعت برسند آزمایش شده است.

آسانسورهای مغناطیسی

بیشتر بخوانید:

آموزش مرحله به مرحله و اصولی طراحی و ساخت چاه آسانسور

حقایقی درباره عملکرد و ساختار جالب آسانسور دوقلو TWIN ELEVATOR

آشنایی با کلاس‌ های عایقی و دمای عملکرد موتورهای الکتریکی/انواع عایق های جامد الکتریکی

معنایی برای طراحی ساختمان

آسانسورهای چندگانه می‌توانند ظرفیت حمل و نقل ساختمان را در حد قابل توجهی افزایش دهند. همین امر باعث کاهش زمان انتظار برای مسافران می‌شود. به طوری که آسانسورهای جدید هر 15 الی 30 ثانیه می‌رسند، حتی با اینکه اینها از لحاظ سرعت در واقع سریع‌تر از آسانسورهای سنتی نیستند. گرچه هزینه آسانسورهای maglev خیلی بیشتر از سیستم‌های کابلی سنتی خواهد بود؛ اما ساختمان سازها در نهایت به احتمال زیاد در هزینه‌های کلی صرفه جویی خواهند کرد. زیرا نیازی به ساخت چاه آسانسورهای قبلی ندارند. به این دلیل که اندازه کابین‌ها نصف آسانسورهای معمولی است و این فناوری جدید اجازه می­‌دهد که چندین آسانسور فقط از یک چاه استفاده کنند.

خب به این ترتیب، سازندگان در هنگام طراحی عرض بسیار بیشتری را در اختیار خواهند داشت. با توجه به اینکه آسانسورهای سنتی تا 40 درصد از فضای با ارزش طبقات را به خود اختصاص می‌دهند، فضای زیادی که با استفاده از این آسانسورها ذخیره می‌شود، به سازندگان امکان می­‌دهد تا تمرکزشان را روی جنبه‌های دیگر ساختمان بگذارند؛ و در عین حال مجبور نیستند چاه آسانسور را به عنوان یکی از عناصر اصلی داخلی ساختمان در نظر بگیرند. زیرا آسانسورها می‌توانند به راحتی در خارج از آن عمل کنند. سازندگان می‌توانند ساختمان­‌ها را در اشکال و چیدمان‌های مختلف بسازند، اشکالی و پیکربندی­هایی که قبلاً هرگز قادر به ساختشان نبودند.

آسانسورهای مغناطیسی

بالابرهای چندگانه ساخت بناهای بلندتر را هم آسان‌تر می‌کنند. در حال حاضر، طرح‌های کابلی فقط می‌توانند در هر صعود تا حدود 487 متر با ایمنی و خیال راحت بالا بروند، یعنی برای رسیدن به بالاترین قسمت ساختمان‌های بلندتر باید چندین چاه آسانسور نصب شوند. همانطور که شرکت نصب آسانسور Premier Lift Group در مقاله خود در مورد آسانسورهای لوکس در آسمان‌خراش‌ها اشاره کرده، خیلی از شرکت‌ها نگران این هستند که با افزایش تعداد آسمان‌خراش‌هایی که در سال‌های اخیر در شهرهای بزرگ ساخته می‌شوند، چطور می‌توانند نیاز آسانسور ساختمان‌های«ابر بلند» را رفع کنند. از آنجایی که هیچ محدودیتی برای صعود آسانسورهای مغناطیسی وجود ندارد، الآن بهترین زمان برای توسعه این فناوری است.

ایمنی آسانسورهای مغناطیسی

نبود کابل کششی آسانسور سؤالات متعددی را در مورد ایمنی آسانسورهای مغناطیسی ایجاد می‌کند؛ اما باید بگوییم که در این نوع آسانسورها سلامت مسافران از راه‌های مختلفی تضمین می‌شود. اولاً، مانند سیستم آسانسور دوقلوی Thyssenkrupp ، سیستم چند محرکه کابین اجازه می‌دهد تا مسیر تعیین شده آن توسط نرم افزار کنترل شود، به این معنی که کابین نباید از این سفرهای از پیش تعیین شده منحرف شود.

کلام آخر 

همانطور که در این مقاله گفتیم آسانسورهای مغناطیسی مزایای بسیار زیادی دارند. البته شما باید بررسی کنید که آیا فضای لازم برای نصب این آسانسور را دارید؟ علاوه بر آن باید با معایب آسانسور maglev نیز به خوبی آشنا شوید. نصب و راه اندازی آسانسور توسط فردی متخصص نیز امری الزامی است. زیرا ساختار و عملکرد این نوع آسانسور کاملا با آسانسورهای معمولی کاملا متفاوت است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر