آموزش مرحله به مرحله و اصولی طراحی و ساخت چاه آسانسور

در این مقاله کلیه استانداردها و ابعاد چاه آسانسور را از مراحل طراحی تا ساخت را ذکر نموده‌ایم.

چاه آسانسور

چاه آسانسور محلی برای نصب و جابجایی کابین و وزنه تعادل است، چاه آسانسور از پی ساختمان تا سقف موتورخانه و پشت بام قرار گرفته است. جهت حرکت راحت کابین و وزنه تعادل، ریل آسانسور در آن نصب می‌شود. چاه شامل دیواره، دیوارهای اضطراری و درب طبقات کابین آسانسور است. بر اساس چک لیست قوانین جدید استاندارد آسانسور، فضای چاه باید کاملا صاف و فاقد خمیدگی باشد. همچنین در این فضا نباید قطعات آسانسور سیم کشی‌های برق ساختمان قرار بگیرد. کابین نیوز شما را به مطالعه ادامه این مقاله دعوت می‌کند.

چاهک آسانسور چیست؟

اجازه دهید همین ابتدای کار توضیح دهم که چاهک آسانسور و چاه آسانسور تفاوت دارند. چاهک آسانسور با نام pit نیز شناخته می‌شود، محل قرارگیری چاهک درون چاه است. دو کاربرد اصلی چاهک آسانسور، ایجاد فضایی برای پناه بردن تعمیرکاران در زمان بروز حوادث و نصب برخی از تجهیزات آسانسور است. در واقع چاهک آسانسور همان فضای عمودی میان کف چاه تا کف پایین‌ترین توقف آسانسور است. سه عامل موثر بر تعیین این فاصله استاندارد شامل سرعت، نوع و ظرفیت آسانسور هستند. حرف P نشان دهنده چاهک آسانسور در طراحی‌های این قطعه آسانسور است.

3 مرحله حفر و ساخت چاه

حفر و ساخت چاه در سه مرحله زیر انجام می‌شود.

  • آماده سازی کف چاه: این مرحله پیش از بتن ریزی آسانسور انجام می‌شود. در مرحله اول، ارتفاع لازم از کف چاله تا کف اولین توقف آسانسور آماده می‌شود. حداقل ین ارتفاع 190 سانتر متر است.
  • بتن ریزی کف چاهک: دومین مرحله بتن ریزی کف چاهک است. مهمترین عامل موثر در این مرحله شامل نوع آسانسور اعم از آسانسور کششی، آسانسور گیرلس، آسانسور هیدرولیک و… است. این بتن ریزی شامل سه مرحله بتن ریزی مگر، بتن ریزی آرمه کف و سی سانتیمتر آرماتوربندی است.
  • دیوارکشی اطراف چاهک: مکان این دیوارکشی از کف اولین توقف تا اتاقک موتورخانه آسانسور انجام میشود. این نوع دیوارکشی باید به صورت ورق کشی با پانل گچی یا ورقه ای، دیوارکشی با رابیس بندی و اندودکاری با سیمان و خاک است.

ابعاد استاندارد چاه

جهت تعیین ابعاد استاندارد آسانسور باید موارد خاصی را مد نظر قرار دهید. به همین منظور باید عرض چاه بر اساس عرض درب اتوماتیک آسانسور تعیین شود. در این صورت عبور مسافران و همچنین حمل اثاثیه بسیار راحت است. تعیین عمق آسانسور نیز باید بر اساس عرض انجام شود.

روشنایی چاه آسانسور چگونه است؟

بهترین مکان نصب چراغ چاه در کنار ریل وزنه تعادل آسانسور است. با توجه به تاریکی بیش از حد چاه، نصب چراغ در آن ضروری است. فاصله استاندارد چراغ‌ها 50 سانتی متر است، برای روشنایی چاه باید از چراغ تونلی استفاده کنید. اولین چراغ باید به فاصله حداکثر 50 سانتی متر از زیر سقف چاهک نصب شود. نصب بقیه چراغ‌ها نیز باید در همین فاصله باشد. در کنار آخرین چراغ باید یک پریز برق نیز وصل شود. جهت خاموش کردن چراغ‌های درون چاه از یک کلید تک پل درون موتورخانه استفاده می‌شود.

آب بندی چاه

یکی از مشکلاتی که ممکن است درون چاه اتفاق بیفتد بالا آمدن آب‌های زیر زمینی، مشکلات فاضلاب و… است. در این شرایط دیواره‌ها و تجهیزات درون چاه دچار آسیب زیادی می‌شوند. بنابراین شما باید پیش از بروز هر حادثه‌ای احتمال این خطرات را بدهید و جهت کاهش خسارات بهترین تمهیدات را در نظر بگیرید. یکی از این کارها انجام آب بندی است.

گاهی اوقات ممکن است پس از آب بندی چاه نیز نشت آب درون آن رخ دهد. در این شرایط باید ابتدا توسط یک پمپ کش، آب درون چاه را تخلیه کنید. سپس باید کلیه رطوبت دیواره را بگیرید. در مرحله بعدی باید بر اساس ویژگی‌های چاه شامل سرعت و مقدار نشت آب و موقعیت و ارتفاع چاه، از مواد زیر برای آب بندی چاه آسانسور استفاده کنید.

  • ایزوگام
  • مواد نفوذگر در ساخت چاه
  • موادی از جنس نانو

چاه آسانسور یکی از مهمترین قسمت‌های این وسیله حمل و نقل است که کابین و مسافران هنگام انتقال درون آن جابجا می‌شوند. به همین علت امنیت این قسمت چاه آسانسور بسیار ضروری و حیاتی است. شما باید کلیه مراحل طراحی، ساخت و اجرای چاه آسانسور را بر اساس استاندارد و با دقت زیادی انجام دهید. در این صورت آسانسوری امن با بهترین کارایی را خواهید داشت. در این زمینه کابین نیوز می‌تواند راهنمای خوب و مطمئنی برای شما عزیزان باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر