سیستم ذخیره سازی انرژی آسانسور به زبان ساده/ تعاریف،کاربرد،مزایا و معایب

این مقاله با هدف آشنایی شما با سیستم ذخیره سازی انرژی آسانسور، کاربرد و عملکرد و مزایا معایب آن تهیه شده است.

سیستم ذخیره سازی انرژی آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوزسیستم ذخیره‌ سازی انرژی آسانسور، حتما برای شما عجیب و باور نکردنی است؛ اما می‌توان با این سیستم انرژی آسانسور را ذخیره کرده و در شرایط خاص از آن بهره برد. این انرژی، آسمان‌خراش‌ها را به باتری‌های گرانشی غول‌پیکر تبدیل می‌کند و از انرژی ارزان قیمت و تجدیدپذیر آن‌ها در شرایط خاص استفاده کنند. اگر این انرژی با سیستم‌های آسانسور مغناطیسی بدون کابل ترکیب شود نیز کارایی بیشتری خواهد داشت.

سیستم دخیره سازی انرژی آسانسور چیست؟

این سیستم بیشتر در ساختمان‌های بسیار بلند وجود دارد و ذخیره انرژی در آن نیز توسط موتور آسانسور انجام می‌شود. بر اساس مطالعه محققان این شرکت اتریشی همه آسانسورها می‌توانند در نتیجه حمل و انتقال اجسام سنگین به سمت بالا، مقداری انرژی اضافی نیز تولید می‌شود. سیستم دخیره سازی انرژی آسانسور این انرژی تجدیدپذیر را به صورت انرژی بالقوه ذخیره می‌کند. در مرحله آخر و با کمک نیروی گرانش، این انرژی برای حرکت نوعی ژنراتور آزاد می‌شود.

سیستم ذخیره انرژی بالابر(LEST) با استفاده از سیستم‌های ترمز حرکت‌ می‌کنند. هنگام پایین آمدن نیز مقدار زیادی انرژی ذخیره می‌کنند. به همین علت این سیستم به عنوان ژنراتور تولید کننده برق نیز شناخته می‌شود.

بهترین زمان استفاده از سیستم ذخیره سازی انرژی آسانسور و استفاده از آن، هنگام خاموشی آسانسور است. در صورتی که انرژی‌های تجدید پذیر در دسترس باشند، اجسام سنگین از پایین به بالا جابجا می‌شوند. جهت استفاده از این انرژی نیز باید وزنه‌ها و اشیا سنگین از طریق آسانسور به پایین جابجا شوند.

کاربرد سیستم ذخیره سازی انرژی آسانسور

معمولا ساختمان‌های مدرن و نوساز مجهز به این سیستم هستند؛ اما ساختمان‌های قدیمی نیز می‌توانند با ارتقای آسانسور خود از این سیستم استفاده کنند. البته شما باید برای افزایش کیفیت و بهره وری این سیستم از قطعات آسانسور بسیار باکیفیت استفاده نمایید. برای قرار گرفتن وزنه‌های این سیستم باید فضایی خاص در نظر گرفت، عموما راهروها و فضاهای بدون استفاده بهترین محل قرارگیری این وزنه‌ها هستند. یکی از مزایای جالب سیستم دخیره انرژی در آسانسور، کنترل این سیستم توسط ربات است.

شاید برای شما سوال باشد که علت پر طرفدار بودن این سیستم چیست؟ شما با نصب این سیستم در ساختمان خود می‌توانید با کمترین هزینه(21 الی 130 دلار) انرژی مفید آسانسور را ذخیره نمایید. همین مسئله و البته کارکرد نسبتا ساده و جالب این سیستم باعث پیشی گرفتن آن از سایر سیستم‌ها و تکنولوژی‌های ذخیره انرژی شده است.

اگر چه سیستم ذخیره سازی انرژی توانایی فعالیت در ساختمان‌های بسیار بزرگ را ندارد؛ اما منبع بسیار خوبی برای ذخیره و تامین انرژی به ویژه در زمستان است. این سیستم در فصل تابستان مقدار یک تن انرژی را ذخیره کرده و در فصل زمستان این انرژی را آزاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مزایا و معایب سیستم ذخیره سازی انرژی آسانسور

برخی از مهمترین معایب این سیستم نیز شامل موارد زیر است.

  • وزن بسیار سنگین وزنه‌ها
  • اشغال فضای بسیار زیاد برای قرار گرفتن این وزنه‌ها
  • نیاز به بررسی دقیق‌تر سیستم به منظور اطمینان از عملکرد درست آن

با وجود معایبی که ذکر کردیم، این آسانسور مزایای بسیار زیادی دارد که افراد زیادی مشتاق استفاده از آن هستند. سه مزیت عمده این سیستم شامل مدرن بودن، تنوع بالا و قیمت پایین آن است. هزینه‌های استفاده از این سیستم نسبت به تعداد طبقات ساختمان متفاوت است. گفتیم که استفاده از قطعات مرغوب نیز می‌تواند کیفیت این سیستم را افزایش دهد. بر اساس تخمین تیم تولیدی سیستم ذخیره سازی انرژی آسانسور، سیستم مذکور توانایی ذخیره بخش زیادی از انرژی معادل انرژی لازم جهت مدیریت یک ماه نیویورک را دارد.

جمع بندی

این سیستم تقریبا جدید و متفاوت است و در همه کشورها وجود ندارد، معمولا کشورهای پیشرفته و مدرن از این سیستم برای پیشرفت استفاده می‌کنند. انرژی تولیدی توسط سیستم ذخیره سازی انرژی فواید بسیار خوبی دارد و در زندگی افراد، صنایع و… تاثیر زیادی دارد. برای آشنایی بیشتر با سایر تکنولوژی‌های مدرن آسانسور می‌توانید کابین نیوز را به صورت مداوم پیگیری نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر