آسانسور روملس چیست؟+ معرفی مشخصات، مزایا و معایب آسانسور MRL

آسانسور روملس بهترین راه حل برای حذف موتورخانه آسانسور، کاهش فضای اشغالی و مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌های امروزی است.

آسانسور روملس

بهار آزادی، کابین نیوز – در سال های اخیر، توسعه صنعت آسانسور از آسانسورهای بدون موتورخانه در گذشته به آسانسورهای بدون موتورخانه تغییر کرده است. آسانسوهای بدون موتورخانه با نام‌های آسانسور روملس یا MRL نیز شناخته می‌شود. این آسانسور صرفا یک بهبود جزئی ساده نسبت به آسانسورهای سنتی گذشته نیست، بلکه یک تغییر عمده در تکنولوژی آسانسور است. این به این دلیل است که برخی از فناوری‌های کلیدی مورد استفاده در آسانسورهای بدون موتورخانه برای سایر محصولات آسانسور نیز به کار می‌روند که باعث توسعه کل صنعت آسانسور می‌شود. به همین منظور قصد داریم در این مقاله در مورد چیستی آسانسور بدون موتورخانه صحبت کنیم.

آسانسور روملس چیست؟

آسانسور MRL به آسانسوری گفته می‌شود که برای نصب درایو اصلی آسانسور، کابین کنترل و سایر تجهیزات نیازی به اتاق مخصوص سرپوشیده ندارد. به منظور صرفه جویی در فضا، در آسانسور بدون موتورخانه، اتاق کنترل، موتور آسانسور و سایر تجهیزات آن به جای نصب در موتورخانه در اتاق بالای شفت در چاه آسانسور نصب می‌شوند. این موضوع باعث حذف تنظیمات اضافی ویژه موتورخانه می‌شود. به همین دلی نرخ بهره وری و هزینه‌ها نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد. از آنجایی که آسانسورهای روملس فاقد موتورخانه هستند، سیستم کنترل آنها در مقایسه با آسانسورهای معمولی از انعطاف پذیری، راحتی و قابلیت اطمینان بالاتری برخوردار است.

ویژگی های ساختاری آسانسورهای بدون موتورخانه

آسانسور بدون موتورخانه

بیشتر بخوانید:

آسانسورهای بدون موتورخانه فعلی از بسیاری از فناوری‌های پیشرفته در صنعت استفاده می‌کنند. بسیاری از آسانسورهای کششی از نوع روملس، مجهز به تعدادی فناوری کوچک‌سازی پیشرفته شامل موارد زیر هستند.

  • موتورهای آهنربای دائم
  • ساختارهای منحصر به فرد استاتور
  • ترمزهای دوگانه داخلی

این نوع آسانسورها معمولا بدنه کوچکی دارند. در ادامه سایر ویژگی‌های ساختاری آسانسور MRL را بیان می‌کنیم.

طراحی موتور بهینه شده

در آسانسور روملس، شاهد طراحی موتور بهینه‌شده هستیم. این نوع طراحی موتور، موج گشتاور را که مستقیماً بر راحتی کار آسانسور تأثیر می‌گذارد تا حد زیادی کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، باعث می‌شود آسانسور بدون موتورخانه دارای عملکرد و ساختار مکانیکی فشرده‌تر، نرم‌تر، بی‌صداتر و راحت‌تر از سایر آسانسورها باشد. در درایو این آسانسور نیز استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند مدارهای مجتمع با مقیاس بالا و اجزای اینورتر PWM کم نویز، کنترل ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر دستگاه کشش را دقیق‌تر و روان‌تر می‌کند. به عنوان IPU سیستم منبع تغذیه مدار درایو موتور(واحد قدرت یکپارچه) و موتورهای PM(مگنت دائمی) دوباره مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

بهینه سازی ساختار درب آسانسور

سیستم درایو مستقیم نیز از موتورهای آهنربای دائمی استفاده می‌کند که در بخش داخلی ساختار درب آسانسور روملس قرار دارد. نصب این سیستم، علاوه بر صرفه جویی در فضا باعث باز و بسته شدن راحت درب می‌شود. با وجود این سیستم، بسته شدن درب نیز بی صدا است. کنترل حلقه درب آسانسور روملس، مجهز به یک تراشه با کارایی بالا برای افزایش حساسیت و دقت درب است که می‌تواند با توجه به شرایط مختلف بین هر طبقه دقیقاً کنترل شود. جعبه کنترل در کابین آسانسور بر روی دیوار کناری کابین نصب شده است و پس از ورود به کابین می‌توان سیگنال فرمان را بدون چرخش ثبت کرد.

طراحی انسانی کابین آسانسور روملس

طراحی داخلی کابین آسانسور MRL بسیار کاربرپسند است. به طوری که در نمایشگر کابین از فونت‌های بزرگ استفاده می‌شود و ارتفاع شاسی کمتر از سایر آسانسورها است. آسانسور بدون موتورخانه با امکانات و ویژگی‌های ساختاری خود باعث می‌شود کاربران سواری ایمن‌تر، مطمئن‌تر و راحت‌تری را تجربه کنند. البته برای تعمیر و نگهداری این نوع آسانسور، به تعمیرکاران بسیار باتجربه و فنی با عملکرد دقیق نیاز داریم. توجه به استانداردها در مراحل خرید، نصب و راه اندازی این آسانسور نیز الزامی است.

آسانسور MRL

ارتفاع طبقه بالای آسانسور بدون موتورخانه

حداقل ارتفاع طبقه بالا در آسانسور بدون موتورخانه با توجه به ساختار محصول هر سازنده آسانسور تعیین می‌شود. بنابراین باید سازنده آسانسور مناسب را پیدا کنید. زیرا سازنده این آسانسور، طراحی پارامتر و قیمت‌گذاری را به صورت هدفمند انجام می‌دهد تا از نامناسب بودن چاه آسانسور، گودال پایین و ارتفاع طبقه بالا و در نتیجه ناکافی بودن فضا در برخی ساختمان‌ها و ضایعات جلوگیری کند.

تفاوت بین آسانسور دارای موتورخانه و آسانسور بدون موتورخانه

آسانسور بدون موتورخانه همانطور که از نامش پیداست فاقد موتورخانه است. در ادامه سایر تفاوت‌های آسانسور روملس با آسانسورهای دارای موتورخانه را بیان می‌کنیم.

ساختار متفاوت

در آسانسورهای دارای موتورخانه، موتورخانه در قسمت بالای آسانسور قرار دارد و فضای بزرگی را اشغال می‌کند. هزینه نصب و راه اندازی این آسانسور بسیار زیاد است. با آسانسورهای MRL، نیازی به ایجاد موتورخانه نیست و می‌توان آسانسوری را در ساختمان نصب کرد که نه تنها فضا را اشغال نمی‌کند، بلکه انعطاف پذیر و راحت است و در عین حال باعث صرفه جویی در زمان و هزینه نیز می‌شود.

ویژگی‌های آسانسور بدون موتورخانه

نگهداری سخت

در آسانسورهای دارای موتورخانه، اجزا و قطعات آسانسور درون موتورخانه قرار دارند و تعمیرکاران هنگام خرابی می‌توانند به راحتی آن‌ها را تعمیر کنند. برعکس تعمیر و نگهداری آسانسور روملس کمی سخت است. زیرا در آسانسورهای بدون موتورخانه، تجهیزات و قطعات در بالای چاه آسانسور قرار دارند که نگهداری از آن‌ها دشوار است.

زیبایی

زیبایی آسانسور روملس نیز از دیگر تفاوت‌های این آسانسور با آسانسور دارای موتورخانه است. موارد زیر باعث زیبایی و ظاهر متفاوت آسانسورهای MRL شده‌اند.

  • اشغال کمتر فضا
  • نصب آسان
  • سبک معماری اصیل و متفاوت

مزایا و معایب آسانسورهای بدون موتورخانه

در ادامه برخی از مزایا و معایب آسانسورهای روملس را در مقایسه با آسانسور دارای موتورخانه بیان می‌کنیم.

مزایا و معایب آسانسور روملس

مزایای برجسته آسانسورهای MRL

    1. سازگار با محیط زیست، عدم نیاز به موتورخانه
    2. صرفه جویی در فضا و هزینه
    3. لرزش کم، سر و صدای کم، پایدار و قابل اعتماد
    4. راندمان بالا و صرفه جویی در انرژی

مزایای آسانسور mrl در مقایسه با آسانسورهای دارای موتورخانه

    1. صرفه جویی در فضا.
    2. از آنجایی که به موتورخانه نیازی نیست، علاوه بر افزایش انعطاف پذیری و راحتی آسانسور در هزینه‌های ساختمان نیز صرفه جویی می‌شود.
    3. آسانسورهای بدون موتورخانه مشکل نصب آسانسور در ارتفاع را به طور موثری حل می‌کنند. زیرا نیازی به راه اندازی یک موتورخانه آسانسور مجزا نیست.

معایب آسانسورهای بدون ماشین در مقایسه با آسانسورهای اتاق ماشین

    1. اندازه کابین آسانسور بسیار بزرگ‌تر از آسانسور دارای موتورخانه است.
    2. آسانسور روملس در مقایسه با آسانسور دارای موتورخانه دارای محدودیت سرعت است.
    3. ظرفیت بار آسانسور دارای موتورخانه به طور قابل توجهی بیشتر از آسانسور بدون موتورخانه است.
    4. عملکرد اتلاف حرارت آسانسور mrl بیشتر از آسانسور دارای موتورخانه است.

آسانسور بدون موتورخانه یا آسانسور روملس بخش زیادی از معایب آسانسورهای دارای موتورخانه را ندارد. به همین علت، آسانسور بدون موتورخانه دارای محبوبیت بیشتری نسبت به سایر آسانسورها است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر