تلاش برای حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده تا تیر ۱۴۰۳

معاون کسب‌وکار اتاق اصناف ایران از تلاش برای حل مشکلات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصناف تا قبل از رسیدن به تیرماه ۱۴۰۳ خبر داد.

مشکلات مالیات بر ارزش افزوده

معاون کسب‌وکار اتاق اصناف ایران گزارشی از تلاش مداوم این مجموعه برای حل مشکلات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصناف تا قبل از رسیدن به تیرماه ۱۴۰۳ ارائه داد.

به گزارش کابین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، علی محمودیان در مورد عمده مشکل مالیاتی اصناف نیز اظهاراتی داشت. وی گفت: مالیات بر ارزش افزوده به صورت کلی شامل تمامی مشاغلی می‌شود که به هر طریقی به خرید و فروش کالا و خدمات می‌پردازند. به همین علت عمده مشکل اصناف نیز در همین بخش یعنی مالیات بر ارزش افزوده است.

علی محمودیان افزود: بر همین اساس نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که اصناف در چرخه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چالش‌های زیادی دارند. به همین علت در حال حاضر نگاهی که در دنیا در حوزه مالیات بر ارزش افزوده در بخش اصناف وجود دارد ویژه است. طبق این دیدگاه، ارزش افزوده را زمانی که مصرف کننده نهایی پرداخت می‌کند به عنوان تشویق پرداخت‌های مالیاتی بخشی از مالیات را به خود مصرف کننده عودت می‌دهند. به این ترتیب، علاقمندی به توسعه و استفاده از سیستم شفاف گسترش یابد. اما این اتفاق در اقتصاد ایران رخ نمی‌دهد.

محمودیان ادامه داد: با توجه به چالش‌های عمده‌ای که در اقتصاد ایران وجود دارد ما نیز چاره‌ای نداریم جز اینکه مانند مدل‌های جهانی رفتار کنیم. یعنی مشوق‌های لازم را در حوزه مالیاتی ایجاد کنیم تا مشکلات و نارضایتی‌ها در بخش مالیات بر ارزش افزوده رفع شود.

وی گفت: نکته آن است که مالیات بر ارزش افزوده در بسیاری از کشورهای دنیا اعمال می‌شود و ما هم جدا از کشورهای دیگر نیستیم. اما مساله این است که در کشورهای دیگر قانون مالیات بر ارزش افزوده با ساز و کاری درست همراه شده است. تلاش ما در کشور نیز برای حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده رفع نواقص این قانون است.

عمده مشکل اصناف در کشور

معاون کسب‌وکار اتاق اصناف ایران تصریح کرد: صحبت با اصناف مختلف نشان می‌دهد که عمده چالش اصناف ما این است که مالیات بر ارزش افزوده را به حلقه‌های قبل از زنجیره باید بپردازند و این در حالیست که مصرف کننده نهایی به ویژه از نظر فرهنگی، آمادگی پرداخت این مالیات را ندارد.

وی گفت: این در حالیست که پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده عدد قابل توجهی است. این مالیات از سود واحدهای صنفی برداشته می‌شود که سود کم شده از واحد صنفی قابل توجه است. بنابراین یکی از حوزه‌های کلیدی که باید حل شود مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصناف می‌شود.

محمودیان تاکید کرد: البته با توجه به شکواییه های زیادی که در این بخش وجود دارد با استفاده از ظرفیت اتاق اصناف ایران در تلاش هستیم که با انجام مذاکرات اولیه با وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرایند نگرانی اصناف در حوزه مالیات را برطرف کنیم که البته هنوز به دستاورد جدیدی نرسیده‌ایم. منتهی در برنامه است که تا قبل از رسیدن به تیرماه ۱۴۰۳ بتوانیم عمده مشکلات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصناف را حل کنیم.

بیشتر بخوانید:

دریافت شناسه یکتای الکترونیک توسط 300 هزار واحد صنفی

منبع: otaghasnafeiran

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر