حداقل فضای لازم برای نصب آسانسور چقدر است؟

تعیین فضای لازم برای نصب آسانسور باید بر اساس استانداردهای خاصی انجام شود.

فضای لازم برای نصب آسانسور

آسانسورها به افرادی که توانایی حرکت بین طبقات از طریق پله‌ها را ندارند کمک می‌کند. هنگام نصب آسانسور در یک ساختمان، فضا یک موضوع مهم است. تفاوتی ندارد که شما چه نوع آسانسوری انتخاب می‌کنید، در هر صورت باید بخشی از فضای ساختمان را به آن اختصاص دهید. البته شما برای تعیین درست فضای لازم برای نصب آسانسور باید به یک مهندس معمار و آسانسور مراجعه نمائید. فضایی که برای یک آسانسور نیاز دارید به این بستگی دارد که ساختمان شما چند طبقه است، کاربری آن چیست و کدام قسمت ساختمان نصب می‌شود. سرعت و ظرفیت آسانسور نیز در تعیین این فضا موثر هستند. به گفته کابین نیوز انتخاب انواع آسانسور بر اساس ساختمان بهترین معیار انتخاب است. در ادامه این مقاله سایر موارد موثر در مشخص کردن این فضا را ذکر می‌کنیم.

ابعاد آسانسور طبق مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان نقش مهمی در تعیین ابعاد استاندارد یک آسانسور دارد. به همین علت مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان کاملا مختص این ابعاد و اندازه است.

  • سرعت آسانسور: سرعت موضوع بسیار مهمی در تعیین ابعاد استاندارد آسانسور استن این سرعت برای آسانسور هیدرولیکی 0/4 متر بر ثانیه و برای آسانسور کششی 1/6 و 2/5 متر بر ثانیه است.
  • وزن آسانسور: وزن آسانسور بر اساس ترافیک آن تعیین می‌شود. آسانسور 300 الی 4500 کیلوگرم برای ترافیک متوسط مناسب است. برای ترافیک سنگین و یا حمل ویلچر باید وزن آسانسور 600 کیلوگرم باشد. وزن استاندارد آسانسور در بیمارستان‌ها و محیط‌های شبیه آن باید 1000 کیلوگرم باشد.
  • چاه مشترک آسانسور: در صورتی که آسانسورها دارای چاه مشترک باشند باید عرض چاه و ارتفاع استاندارد آن بر اساس فرمولی خاص تعیین شود. بر همین اساس عرض چاه آسانسور، حاصل مجموع عرض چاه‌های هر آسانسور و ضخامت دیواره‌ها یا سازه‌های جدا کننده است. ارتفاع این چاه نیز با ارتفاع چاه سریع‌ترین آسانسور یکسان است.

فضای لازم برای نصب آسانسور

فضای لازم برای نصب آسانسور چقدر است؟

شما باید برای مشخص کردن این فضا بر اساس استاندارد آسانسور عمل کنید. طبق مقررات ملی ساختمان و سازمان استاندارد، شما باید ابعاد استاندارد آسانسور را در سه سطح عمودی، افقی و ابعاد موتورخانه آسانسور در نظر بگیرید. سطح افقی آسانسور شامل عرض و عمق چاه است. سطح عمودی شامل ارتفاع کف تا سقف آسانسور می‌باشد. ابعاد استاندارد موتورخانه آسانسور نیز بر اساس قوانینی خاص تعیین می‌شود.

به صورت کلی برای مشخص کردن فضای لازم برای نصب آسانسور، باید عمق کابین، عرض، فضای لازم برای نصب درب آسانسور و همچنین فضای مورد نیاز برای وزنه آسانسور را در نظر بگیرید. در ادامه به بررسی موارد موثر در تعیین فضای آسانسور در سطح افقی می‌پردازیم.

  • کابین آسانسور: شما باید برای تعیین فضای مورد نیاز کابین حتما با یک فرد متخصص مشورت کنید. در این صورت کیفیت کابین آسانسور شما بالا خواهد بود.
  • ریل آسانسور: محل نصب انواع ریل آسانسور در کابین آسانسور است. نقش ریل‌ها در آسانسور هدایت کابین‌ها و وزنه تعادل در چاله آسانسور است. برای نصب این ریل‌ها باید 20 سانتی متر فضا در نظر بگیرید. در آسانسورهای سریع، این فضا 25 سانتی متر است.
  • وزنه تعادل: فضای لازم برای نصب وزنه تعادل 30 سانتی متر است. در صورتی که ظرفیت آسانسور شما بالا است باید در کنار کابین نصب شود.
  • درب آسانسور: تعیین ابعاد درب بر اساس اندازه‌های کابین آسانسور است. این ابعاد بر عمق و عرض چاه نیز تاثیر زیادی دارد.

عرض فضای لازم برای نصب آسانسور

در این قسمت به بررسی عرض لازم برای نصب آسانسور می‌پردازیم. تعیین این مقدار بر اساس نماد X که نشان دهنده عرض قسمت باز شونده است انجام می‌شود.

  • عرض چاله آسانسور با درب نیمه اتوماتیکی: در صورتی که آسانسور شما مجهز به درب نیمه اتوماتیکی دو لته باشد و جهت باز شدن درب از سمت راست باشد، محاسبه عرض بر اساس فرمول X+X+35 انجام می‌شود.
  • عرض چاله آسانسور با درب اتوماتیک: در صورتی که درب آسانسور شما به صورت اتوماتیک و سنترال باشد، این عرض حاصل دو برابر عرض به اضافه 20 سانتی متر می‌باشد.

عمق چاه

در تعیین فضای لازم برای نصب آسانسور تعیین عمق چاه نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا هر آسانسوری بخشی از فضای یک چاه را اشغال می‌کند. بر همین اساس عمق چاه باید به صورت زیر باشد.

  • درب نیمه اتوماتیک: اشغال 20 سانتی متر از فضای چاه
  • درب اتوماتیک تلسکوپی: 25 الی 30 سانتی متر
  • درب اتوماتیک سانترال: 20 سانتی متر

فضای لازم برای نصب آسانسور

ابعاد استاندارد آسانسور؛ سطح عمودی

معیارهای اصلی در نظر گرفتن فضای لازم برای نصب آسانسور در سطح عمودی شامل موارد زیر است.

  • ارتفاع چاهک آسانسور: چاهک آسانسور یا جان پناه آسانسور محلی است که سرویسکاران آسانسور در زمان بروز حادثه به آن پناه می‌برند. حداقل ارتفاع این فضا 140 سانتی متر است.
  • طول حرکت آسانسور: مسیر حرکت آسانسور از پایین‌ترین طبقه شروع حرکت آسانسور تا کف بالاترین طبقه که آسانسور در آن متقوقف می‌شود.
  • موتورخانه: موتورخانه آسانسور نیز دارای ابعاد خاصی جهت نصب تابلو برق، تابلو فرمان و موتور گیربکس است.

نتیجه گیری

همه ما از میزان اهمیت آسانسور در ساختمان‌های چند طبقه اطلاع داریم. حضور آسانسور در همه ساختمان‌های تجاری، مسکونی و اداری و در نتیجه رعایت استانداردهای آن ضروری است. بنابراین فضای لازم برای نصب آسانسور نیز باید به صورت اصولی تعیین شود. رعایت نکردن این مسئله و سایر استانداردهای آسانسور منجر به بروز حوادث در آسانسور و خسارت‌های بسیار زیادی می‌شود. شما می‌توانید با کابین نیوز اطلاعات فنی خود در زمینه آسانسور را افزایش دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر