یادداشت | سه نکته درباره سال هزار و چهارصد و سه

یادداشت مدیر مسئول رسانه کابین درباره سال هزار و چهارصد و سه و تاثیر آن بر صنعت آسانسور

سه نکته درباره سال هزار و چهارصد و سه

سید هادی فیاضی* – سال ۱۴۰۳ برای اهالی صنعت آسانسور و پله برقی سال مهمی است. اگر نگوییم سال متفاوتی است ولی باید به اتفاقات و مختصات آنچه پیش روی داریم نگاه ویژه‌تری داشته باشیم. از آنجا که مولفه‌های موثر بر صنعت آسانسور و پله برقی از جمله نرخ ارز، موضوع واردات، رونق ساخت و ساز، تولید ملی و مالیات تقریبا موارد مشابه و یکسانی است، سال جدید می‌تواند هرکدام از این موارد را تحت تاثیر خود داشته باشد. در ادامه سه نکته درباره سال هزار و چهارصد و سه و تاثیر آن بر آسانسور را بررسی می‌کنیم.

یکم: قوانین مالیاتی

قوانین مالیاتی یکی از سه نکته درباره سال هزار و چهارصد و سه است که تاثیر زیادی بر صنعت آسانسور دارد. تغییرات قوانین مالیاتی از سوی قانونگذار در سال اخیر، شرکت‌های زیادی را دچار تغییرات کرده است. اجرایی شدن این قوانین حرکت بنگاه‌های فعال در این صنعت را در سال آینده ملزم به بکارگیری روش‌های غیر از آنچه در پیش داشتند خواهد کرد.

به معنای واضح تر آنچه در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد در سال ۱۴۰۳ خود را نشان خواهد داد. یکی از این موارد توجه به اهمیت نقش واحدهای مالی و حسابداری در شرکت هاست. موضوعی که از سوی خیلی از شرکت‌ها خصوصا واحدهای کوچکتر معمولا مورد توجه و اهمیت نبوده است و عموما به روش‌های غیر حرفه‌ای و ابتدایی دنبال می شده است. قواعد جدید مالیاتی همه شرکت ها را به داشتن واحدهای حسابداری مستقل سوق خواهد داد. البته از سویی ایت موضوع می‌تواند برای کسب و کارها مفید باشد.

هر چند قوانین جدید مالیاتی شوک بزرگی به بدنه صنعت وارد کرده است و ممکن است نتایج دیگری همچون کاهش نیروی کار، تعطیلی یا کوچک شدن برخی بنگاه‌ها و چالش‌های اقتصادی را نیز به دنبال داشته باشد اما در نهایت تجربه قواعد مالیاتی در دنیا یک میوه شیرین دارد و آن “شفافیت” است. شفافیت مالی مهمترین عامل بازدارنده برای فساد است.

موضوع مهمی که متاسفانه ریشه اقتصاد کشور را ضعیف کرده است. اما بخش خصوصی در میان این سخت گیری‌ها از حاکمیت دو خواسته منطقی دارد. اول شفافیت کل بنگاه‌های دولتی و خصولتی و دوم دست کشیدن دولت از تصدی گری و سپردن امور به بخش خصوصی.

دوم: انتخابات آمریکا

چه بخواهیم چه نخواهیم واقعیت این است انتخابات آمریکا همیشه نقش مستقیمی در وضعیت اقتصادی ایران داشته است. صنعت آسانسور و پله برقی هم از این موضوع استثنا نیست.
انتخابی که ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (نیمه آبان ۱۴۰۳) رخ خواهد داد سبب تغییراتی در اقتصاد کشورخواهد بود.

سایه احتمالی ترامپ و شانس پیروزی او مطابق نظرسنجی‌های فعلی آمریکا، وضعیت تحریم‌ها را بر ایران تنگ‌تر خواهد کرد و سیاست‌های حاکمیتی متقابل را می‌طلبد. تجربه گذشته حضور ترامپ بر مسند قدرت که مهمترین آن زیرپا گذاشتن برجام بود ضربه بسیار سختی به اقتصاد ایران وارد کرد.

سوم: مجلس دوازدهم

پس از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند، شروع به کار رسمی مجلس دوازدهم در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ خواهد بود. مجلسی جدیدی که انتظارات زیادی از او میرود. مشکلات اقتصادی مردم که هر روز فشار را بر آن‌ها بیشتر میکند نیازمند حمایت وکلای ملت است تا با تصمیم گیری های خود بتوانند از شدت فشار بر مردم بکاهند.

در این بین مصوبات اقتصادی مجلس تاثیر مهمی بر کسب و کار اهالی صنعت و خانواده صنف آسانسور و پله برقی خواهد داشت. تسهیل وضعیت کسب و کار، حمایت از تولید داخل، ساماندهی و شکل بخشیدن به سازوکارهای واردات از جمله مهمترین دغدغه‌های صنعت آسانسور و پله برقی از مجلس جدید است که بدون شک بدون تعامل تشکل‌های صنفی قوی با مجلس که بتواند به موقع و سریع و پیگیرانه در جهت اصلاح و بهبود امور رایزنی کند رخ نخواهد داد

بیشتر بخوانید:

آتش سوزی در موتورخانه آسانسور در Space Needle سیاتل

*مدیر مسئول رسانه کابین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر