معرفی 3 علت روغن ریزی موتور آسانسور و راهکارهای طلایی رفع آن

3 علت روغن ریزی موتور آسانسور شامل سایش قطعات، تعمیر و نگهداری نامنظم یا غیر اصولی و تعویض نادرست روغن موتور آسانسور است.

علت روغن ریزی موتور آسانسور

روغن ریزی موتور آسانسور یکی از دلایل خرابی این وسیله است که مشکلات اساسی برای آسانسورها به همراه دارد. پیدا کردن علت روغن‌ریزی موتور آسانسور می‌تواند از بسیاری از مشکلات آسانسور جلوگیری کند.

اگر چه این مسئله در نظر خیلی از افراد کم‌اهمیت است، اما در واقعیت بر روی عملکرد و ایمنی آسانسور تاثیر زیادی دارد. در این مقاله به بررسی کامل دلایل روغن ریزی موتور آسانسور، روش‌های جلوگیری و کاهش آن می‌پردازیم.

روغن ریزی موتور آسانسور چیست؟

تعمیرکاری در حال تعمیر موتور آسانسور

منظور از روغن ریزی موتور آسانسور، ورود ناخواسته و غیر قابل کنترل روغن به بخش‌های بیرونی موتور آسانسور است. این عامل موجب بروز مشکل در عملکرد کلی موتور آسانسور می‌شود. علت روغن ریزی موتور آسانسور متفاوت است؛ اما همه دلایل آن مضرات زیر را به همراه دارد.

  • ساییدگی زود هنگام موتور و قطعات آن
  • کاهش اصطکاک
  • عدم حفاظت صحیح از قطعات داخلی موتور آسانسور

تنها راه حل پیشگیری و یا کاهش روغن ریزی موتور آسانسور یا نشتی روغن موتور آسانسور، سرویس و نگهداری منظم آسانسور است.

دلایل نشت روغن موتور آسانسور

یک موتور آسانسور طوسی و زرد با زمینه سفید

علت روغن ریزی موتور آسانسور نسبت به شرایط مختلف متفاوت است. برخی از مهمترین دلایل روغن ریزی موتور آسانسور شامل موارد زیر است.

  • سایش قطعات
  • تعمیر و نگهداری نامنظم یا غیر اصولی
  • تعویض نادرست روغن موتور آسانسور

سایش قطعات موتور

موتور آسانسور طوسی، مشکی و زرد با زمینه سفید

قطعات موتور آسانسور به صورت مداوم در حال کار هستند، گذر زمان و کار مداوم این قطعات موجب سایش آن‌ها به یکدیگر و فرسایش این قطعات می‌شود. این موضوع یک علت روغن ریزی موتور آسانسور است که می‌توان با تعمیر و نگهداری منظم قطعات موتور، از بروز آن جلوگیری کرد.

تعمیر و نگهداری نامنظم یا غیر اصولی موتور

تصویری از موتور آسانسور در موتورخانه

در صورتی که تعمیرو نگهداری منظمی برای آسانسور منزل یا محل کار خود نداشته باشید، ممکن است قطعات آسانسور اعم از موتور آن مشکلات زیادی را تجربه کنند. بنابراین تعمیر و نگهداری نامنظم یا غیراصولی هم دیگر علت روغن ریزی موتور آسانسور است.

تعویض نادرست روغن موتور آسانسور

نمای کناری موتور آسانسور بر روی چهارپایه در موتورخانه آسانسور

استفاده از آسانسور که به یک کار روتین و معمولی در زندگی همه ما تبدیل شده است به نوعی بازی با جان آدم‌ها است! حال تصور کنید که سرویس و نگهداری این وسیله به درستی انجام نشود. بدون شک خطرات زیادی را به دنبال دارد.

مصرف روغن نامناسب و یا تعویض نادرست روغن موتور آسانسور نیز یک علت روغن ریزی موتور آسانسور است. این موارد باعث تغییر خصوصیات روغن و ایجاد ناپایداری در فرایند روانکاری موتور و در نتیجه روغن ریزی مجدد می‌شود.

همانطور که اطلاع دارید کلیه مراحل نصب، تعمیر، سرویس و نگهداری آسانسور اقداماتی تخصصی است. بنابراین باید توسط متخصصین این حوزه انجام شود. به همین علت تشخیص علت روغن ریزی موتور آسانسور نیز باید توسط فردی متخصص انجام شود.

روغن مناسب برای موتور آسانسور

موتور آسانسور بر روی تخته چوبی درون موتورخانه آسانسور با کف سیمانی

پیشتر گفتیم که یکی از دلایل روغن ریزی موتور آسانسور، استفاده از روغن نامناسب و یا تعویض غیر اصولی روغن موتور است. بنابراین شما باید روغن موتور آسانسور را که نقشی اساسی و مهم در عملکرد درست و پایدار آسانسورها دارد را به درستی انتخاب کنید.

حتما اطلاع دارید که روغن موتورهای آسانسور انواع مختلفی دارند. تنوع روغن‌های موتور آسانسور بر اساس عملکرد، انواع و نیازهای هر آسانسور متفاوت است. بنابراین شما برای اطمینان از عملکرد و ایمنی آسانسور خود، باید یک روغن موتور آسانسور مناسب با آسانسور خود که موجب بهبود عملکرد و افزایش دوام آن می‌شود را انتخاب و تهیه کنید.

برترین روغن موتورهای آسانسور ایرانی و خارجی مزایایی همچون بهترین عملکرد نسبت به دمای محیط و شرایط عملکرد آسانسورها، کاهش فرسایش، حفظ تمیزی سیستم و افزایش طول عمر آسانسورها را به همراه دارند.

استفاده از این روغن‌ها، باعث کاهش روغن ریزی موتور آسانسور می‌شوند. برترین برندهای تولید کننده روغن موتور آسانسور ایرانی و خارجی شامل موارد زیر هستند.

  • پارس‌پترول
  • رسا
  • Shell
  • Mobil
  • Castrol

تاثیر روغن کاری موتور آسانسور در عملکرد روان آن

این روغن آسانسور و موتور آن است که این وسیله را به راحتی به حرکت در می‌آورد. در حقیقت عملکرد روان و خوب یک آسانسور تا حد زیادی به موتور ان بستگی دارد. به همین علت روغن ریزی موتور آسانسور یکی از عوامل اصلی بروز اختلال در عملکرد آسانسور است. دلایل روغن ریزی موتور آسانسور متفاوت است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با چند علت روغن ریزی آسانسور آشنا کنیم.

4 روش موثر در رفع روغن ریزی موتور آسانسور

یک تعمیرکار در موتورخانه آسانسور در حال نگاه کردن به اجزای آسانسور

حال که با چند علت روغن ریزی موتور آسانسور آشنا شدید، در ادامه قصد داریم شما را با 4 راه حل موثر رفع روغن ریزی موتور آسانسور آشنا کنیم.

علت راه حل
خرابی یا فرسایش در سیلندر و یا افزایش بیش از حد دما بررسی سیلندرها از نظر فرسایش یا شکستگی، تعویض سیلندرهای آسیب دیده، پیشگیری از نشت روغن سیلندرها، اطمینان از صحت عملکرد ترموستات و تعویض ان در صورت لزوم
نقص شیرهای کنترل بررسی و تعمیر شیرها، جلوگیری از نشت و تنظیم اصولی آن‌ها
استفاده از روغن موتور آسانسور با ویسکوزیته نامناسب استفاده از روغن دارای ویسکوزیته مناسب، متناسب با نیازهای محیطی و شرایط عملکردی آسانسور
فرسودگی یا آسیب دیدگی یاتاق‌های موتور آسانسور بررسی و تعمیر یاتاقان‌ها، پیشگیری از نشت روغن

ضرورت رفع نشت روغن موتور

تصویر نمای روبروی موتور آسانسور با ترکیب رنگ زرد، طوسی کمرنگ و مشکی با زمینه سفید

مالکان و ساکنین ساختمان معمولا با مشاهده گواهینامه ایمنی سالیانه آسانسور تصور می‌کنند آسانسور آن‌ها تا یک سال کاملا سالم و بدون خطر است. دریافت این گواهینامه، ایمنی مسافران درون کابین را تا حد زیادی تامین می‌کند؛ اما به منظور اطمینان کافی از ایمنی مسافران باید آزمون روغن ریزی موتور آسانسور نیز انجام شود.

در واقع باید در زمان سرویس‌های دوره‌ای آسانسور تست مایع هیدرولیک یا روغن موجود در مخزن، جک‌ها و لوله‌های قطعات آسانسور از جمله موتور آن به دقت بررسی شود.

روغن ریزی موتور آسانسور مشکلات زیادی را به دنبال دارد. موتور آسانسور بدون روغن، در واقع یک جعبه فانتزی بی فایده است که در در پایین یک چاه بلند آسانسور قرار دارد.

7 تاثیر مخرب روغن ریزی موتور آسانسور

تصویر موتور آسانسور آبی و زرد با بک گراند سفید از نمای مجاور

علت روغن ریزی موتور آسانسور هر چه که باشد، 7 تاثیر مخرب زیر را به همراه دارد. به طور کلی می‌توان گفت دلایل روغن ریزی موتور آسانسور ممکن است متفاوت باشد؛ اما تاثیرات مخرب آن یکسان است و شامل موارد زیر است.

  1. اختلال در عملکرد آسانسورها
  2. کاهش عمر آسانسورها
  3. خرابی یاتاقان‌ها و سیلندرهای موتور آسانسور
  4. افت فشار ویسکوزیته موتور آسانسور
  5. فرسایش قطعات موتور آسانسور
  6. کاهش ایمنی آسانسور
  7. افزایش لغزندگی فضای زیر آسانسور

6 راهکار جلوگیری از روغن ریزی موتور آسانسور

تصویر موتور آسانسور آبی و زرد با زمینه سفید رنگ

تنها دانستن دلایل و علت روغن ریزی موتور آسانسور کافی نیست و شما باید با راهکار جلوگیری و رفع این مشکل نیز آشنا شوید. در ادامه 6 مورد از روش‌های جلوگیری از روغن ریزی موتور آسانسور را ذکر می‌کنیم.

  • سرویس و نگهداری و بررسی روغن موتور آسانسور توسط سرویسکاری حرفه‌ای
  • تعویض روغن موتور آسانسور در فواصل زمانی مشخص و منظم
  • مصرف روغن موتور آسانسور مناسب و استاندارد
  • تمیزی بخش‌های مختلف موتورخانه آسانسور از روغن موتور آسانسور
  • تنظیم صحیح قطعاتی مثل مهره‌ها و شلنگ‌ها
  • استفاده از محصولات استاندارد و تأیید شده

نتیجه گیری درباره دلایل نشت روغن موتور آسانسور

موتور آسانسور و برخی دیگر از قطعات آن، از جمله مهمترین تجهیزات این وسیله حمل و نقل هستند. به همین علت عملکرد آسانسور تا حد زیادی تحت تاثیر این تجهیزات است. بنابراین خرابی‌های این قطعه از جمله روغن ریزی موتور آسانسور، باعث بروز مشکلات فنی آسانسور و تاثیرات مضر بر روی عملکرد و ایمنی آسانسور می‌شود.

در این مقاله ضمن بررسی علت روغن ریزی موتور آسانسور، روش‌های موثر در رفع روغن ریزی موتور آسانسور و راه‌های جلوگیری از این مشکل را بررسی کردیم. امیدواریم با استفاده از این مطالب بتوانید به راحتی مشکل روغن ریزی موتور در آسانسور را برطرف کرده و از خطرات و خسارات احتمالی جلوگیری کنید.

نویسنده: بهار آزادی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید