بررسی تفاوت ریل سرد و گرم آسانسور | قیمت، طول عمر و اندازه

در این مقاله به بررسی کامل تفاوت ریل سرد و گرم آسانسور از جهات مختلف می‌پردازیم.

تفاوت ریل سرد و گرم آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – آسانسور یکی از وسایل بسیار کاربردی این روزها است و همان‌طور که می‌دانید این وسیله از قطعات متعددی تشکیل شده است. ریل نورد یکی از قطعات مهم آسانسور است که انواع مختلفی نیز دارد. علاوه بر مشخصات شکلی، مشخصات دمایی، مانند گرم و سرد بودن ریل و دیگر فاکتورهای موجود در انتخاب ریل بسیار مهم است. بنابراین برای آشنایی کامل با تفاوت‌ ریل سرد و گرم آسانسور، کاربردها، برندها و دیگر مشخصات ریل‌ها، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ریل آسانسور چیست؟

ریل آسانسور یک جزء آسانسور است که از ریل فولادی و صفحه اتصال تشکیل شده است که شامل ریل کابین و ریل سنگین جفتی است. ریل‌ها به سه حالت T شکل، L شکل و توخالی تقسیم می‌شوند. وظیفه ریل‌ها، هدایت کابین و وزنه‌های تعادل در زمان حرکت عمودی و جلوگیری از حرکات افقی کابین و کادر وزنه و برخورد آن‌ها با دیواره‌های شفت است. ریل آسانسور در قسمت بالا و پایین در مسیر ایمنی چاه است و بر روی دیوار چاه نصب می‌شود و توسط قاب ریل، برای اتصال به دیوار چاه ثابت می‌شود.

ریلی که معمولاً در آسانسورها استفاده می‌شود ریل نوع “T” است و معمولاً در هنگام بروز حادثه ریل‌ها مسئول توقف آسانسور است. بنابراین نمی‌توان از محکمی آن چشم پوشی کرد. محکمی ریل نورد علاوه بر اینکه به مراحل ساخت آن بستگی دارد، به ظرفیت وزنی که باید تحمل کند نیز بستگی دارد. پس با توجه به کوچک بودن و بزرگ بودن آسانسور باید سرد و گرم بودن ریل را انتخاب کرد. به همین علت پی بردن به تفاوت ریل سرد و گرم آسانسور پیش از خرید ضروری است.

ویژگی ریل آسانسور

همان‌طور که گفتیم ریل آسانسور قطعه‌ای است که کابین آسانسور بر روی آن جابه‌جا می‌شود؛ از این رو باید کیفیت خیلی خوبی داشته باشد و از همه مهم‌تر باید به خوبی و با دقت بالایی توسط مهندسین و متخصصان آسانسور نصب شود. هنگام خرید ریل آسانسور به ویژگی‌های مهم آن توجه کنید. در صورت مقایسه ریل سرد و گرم آسانسور، متوجه برخی تفاوت‌ها بین این 2 نوع ریل خواهیم شد؛ اما به طور کلی انواع ریل‌های آسانسور دارای مشخصات کلی زیر هستند.

  • دارای استاندارد ISO
  • مطابقت با استانداردهای اروپا
  • تولید شده توسط شرکتی معتبر و دارای رزومه خوب
  • وجود نماد S در بین دو سوراخ انتهایی داخل سمت نری، در صورت تهیه ریل آسانسور ساخت اسپانیا
  • وجود نماد Savera China در انتهای دو سوراخ داخلی سمت نری در صورت خرید ریل آسانسور ساخت چین
  • داشتن کیفیت بالا
  • قیمت مقرون به صرفه
  • قابلیت ارتقای ریل آسانسور

مشخصات فنی ریل آسانسور

برای تهیه دقیق ریل‌های آسانسور باید طبق جدول زیر، ابعاد ریل‌های مختلف آسانسور و مشخصات فنی آن‌ها را با توجه به روش‌های تولید ریل سرد و گرم در نظر بگیرید. زیرا تفاوت ریل سرد و گرم آسانسور در همین مشخصات، ابعاد و روش‌های تولید است.

ردیف

نام ریل نام بازاری نوع ریل پهنای پشت ریل ارتفاع تیغه ضخامت تیغه وزن ریل وزن یک شاخه
1 T4.5 T45A سرد 45 45 5 3.34

16.7

2

T5 T50A سرد 50 50 5 3.73 18.6
3 T9 T70A سرد 70 65 9 7.47

37.3

4

T9 T90B گرم 70 65 9 7.47 37.3
5 T16 T89B گرم 89 62 15.88 12.3

61.5

6

T16 T90B گرم 90 75 16 13.5 67.5
7 T127 T127B گرم 127 89 15.88 17.77

88.85

ممکن است سایر برندها جدول ابعاد مختص به خود را داشته باشند؛ اما به طور کلی تمام جدول‌های طراحی شده برای ریل‌های آسانسور شامل اطلاعات جدول فوق هستند. بنابراین قبل از خرید ریل آسانسور باید طبق اطلاعات این جدول نوع ریل، وزن و سایر مشخصات فنی را مشخص کنید.

تفاوت تیغه‌ها و میزان مقاومت ریل سرد و گرم

سختی تیغه ریل‌های گرم حدوداً 130 برنیل است و در مقابل سختی تیغه ریل‌های سرد حدوداً 200 برنیل است و در هنگام فعالیت پاراشوت آسانسور، ممکن است ریل‌های گرم به دلیل تیغه‌های ضعیف‌تر دوام نیاورده و آسیب ببینند. بنابراین می‌توان گفت ریل‌های سرد دارای سختی و مقاومت بالاتری نسبت به ریل‌های گرم هستند.

تفاوت کاربردهای ریل سرد و گرم

موضوع مهم در هنگام انتخاب ریل توجه به ظرفیت، ارتفاع و سرعت آسانسور است که این سه مورد از هم جدا نبوده و به هم مرتبط هستند.
طبق استانداردهای ساخت آسانسور، اگر ظرفیت، ارتفاع و سرعت آسانسور کم باشد از ریل‌های گرم استفاده می‌شود و در مقابل اگر این سه فاکتور بالا باشد، از ریل‌های سرد استفاده می‌شود.
در آسانسورهای مرتفع با ظرفیت و سرعت بالا، در هنگام سقوط آسانسور امکان آسیب به ریل‌ها در زمان فعال شدن ترمز ایمنی یا همان پاراشوت آسانسور زیاد است. بنابراین باید از ریل‌هایی که دارای سختی و مقاومت بالا هستند استفاده کنیم به همین دلیل ریل‌های سرد برای این نوع آسانسورها پیشنهاد می‌شود.

تفاوت عمر مفید ریل سرد و گرم

دیگر تفاوت ریل سرد و گرم آسانسور در عمر مفید آن‌ها است. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفته شد به دلیل مقاومت بالای ریل‌های سرد، عمر مفید این ریل‌ها نیز نسبت به ریل‌های گرم بیشتر است زیرا در برابر سایش و خوردگی مقاوم‌تر هستند.

تفاوت مراحل ساخت ریل سرد و گرم

در مقایسه ریل سرد و گرم آسانسور، ذکر این نکته قابل توجه است که ریل سرد و گرم از لحاظ فرآیند تولیدی نیز تفاوت‌هایی دارند، که عبارت‌اند از:

  • تفاوت در دما: ریل‌های گرم در دمای 1100 درجه سانتی‌گراد و ریل‌های سرد در دمای 200 درجه سانتی‌گراد تولید می‌شوند.
  • تفاوت در ضخامت نهایی: ضخامت نهایی در ریل سرد خیلی کمتر از ریل گرم است.
  • نیروی لازم جهت تولید ریل: جهت تولید ریل گرم، از دمای بالا و غلتک‌های در حال چرخش استفاده می‌شود. در حالی که در تولید ریل سرد، فشار خیلی زیاد و غلتک‌های خوشه‌ای استفاده می‌شود.

تفاوت قیمت ریل سرد و گرم آسانسور

با توجه به توضیحات بالا می‌توان دریافت ریل‌های گرم نسبت به ریل‌های سرد دارای سختی، مقاومت و طول عمر پایین‌تری هستند. بنابراین این ریل‌ها قیمت پایین‌تری نسبت به ریل‌های سرد دارند.

بررسی طول ریل آسانسور

طول یکی از مشخصات ریل آسانسور است که معمولاً به آسانسور و گرید آن بستگی دارد؛ اما رایج‌ترین ریل آسانسور موجود در بازار طولی حدود 5 متر دارد که مخصوص آسانسورهایی با سرعت حداکثر 1.6 متر بر ثانیه است. تمام ریل‌ها در انتهای خود یک شیار و در ابتدای خود دارای یک برجستگی هستند که معمولاً این برجستگی‌ها را در طول ریل آسانسور محاسبه نمی‌شوند. در صورتی که قصد نصب آسانسوری با سرعت بیش از 1.6 متر بر ثانیه دارید، بهتر است از ریل‌هایی که دارای طول 3 متر هستند، استفاده کنید.

بررسی روش‌های تشخیص ریل سرد و گرم

اگر بر روی تیغه ریل رده‌های ماشین‌کاری به عمق 2 میلی‌متر مشاهده کردید، یعنی اینکه ریل گرم است و اگر بر روی تیغه به جای رده‌های ماشین‌کاری، دانه دانه باشد یعنی اینکه ریل سرد است.

روش‌های تشخیص ریل سرد و گرم

معرفی برندهای خارجی ریل آسانسور

برندهای مختلفی از ریل آسانسور در بازار موجود است که در ادامه به معرفی بهترین و معروف‌ترین برندها می‌پردازیم:

  • ریل آسانسور مونته فرو ایتالیا
  • ریل آسانسور ساورا اسپانیا
  • ریل آسانسور مونته فرو چین
  • ریل آسانسور ترک

ریل آسانسور مونته فرو ایتالیا

ریل آسانسور مونته فرو ساخت کشور ایتالیا بهترین ریل آسانسور موجود در بازار اروپا و جهان است. این ریل‌های آسانسور انواع مختلفی دارند. ویژگی مهم این ریل‌ها، برخورداری از یک سطح صاف و صیقلی است. هم‌چنین در برابر سایش ترمز اضطراری یا همان پاراشوت مقاوم هستند و برای استفاده در آسانسورهای مرتفع بسیار مناسب است.

ریل آسانسور ساورا اسپانیا

اگر به دنبال بهترین ریل آسانسور در بازارهای جهانی هستید، ریل آسانسور ساورا ساخت کشور اسپانیا نیز یک گزینه عالی برای شما است. این ریل طبق استانداردهای اروپا ساخته شده است و برای تولید آن از مواد اولیه درجه یک استفاده می‌شود. ریل آسانسور ساورا، تنها ریل موجود در بازار ایران است که نمونه تقلبی ندارد. برای آشنایی بیشتر با این ریل می‌توانید به کاتالوگ ریل آسانسور ساورا اسپانیا مراجعه نمائید.

ریل آسانسور مونته فرو چین

ریل مونته فرو چین از پرکاربردترین و محبوب‌ترین ریل‌های آسانسور در بازار ایران است و هر ساله درصد قابل توجهی از این برند ریل آسانسور توسط مشتریان و نصابان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریل آسانسور ترک

ریل‌های آسانسور آیگون، فالگون و چیلیک از معروف‌ترین ریل‌های آسانسور ساخت کشور ترکیه هستند. متخصصان و نصابان، این ریل‌ها را باکیفیت می‌دانند و سال‌هاست این ریل‌ها به کشور ایران نیز وارد می‌شوند.

مقایسه قیمت ریل سرد و گرم آسانسور

ویژگی‌های فروشگاه‌های معتبر ریل آسانسور

یکی از دغدغه‌های سازندگان و مالکان ساختمان انتخاب فروشنده‌ی معتبر در این زمینه است. ریل آسانسور نیز از قطعاتی است که حتماً باید از فروشگاه‌ها و مراجع معتبر، تهیه شود. از ویژگی‌های یک فروشگاه معتبر فروش ریل آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان سابقه و رزومه
  • رضایت مشتریان
  • نحوه‌ی ارسال و تحویل قطعات
  • ارائه ضمانت‌نامه و گارانتی
  • خدمات پس از فروش

بیشتر بخوانید:

مقدمه ای بر روغندان آسانسور و نقش ان در روانکاری اتومات ریلها

7 نکته مهم هنگام خرید ریل آسانسور

با انتخاب صحیح ریل آسانسور، عملکرد آسانسور شما نیز بهتر می‌شود. بنابراین در هنگام خرید ریل به نکات زیر توجه کنید:

  • ریل آسانسور باید دارای سطحی صاف باشد. زیرا سطح صاف ریل باعث می‌شود تا کابین و وزنه تعادل بدون هیچ‌گونه لرزش حرکت کنند
  • عدم وجود هرگونه کجی، انحراف یا پیچیدگی در ریل
  • در نظر گرفتن ارتفاع، سرعت و ظرفیت آسانسور
  • توجه به استاندارد و اصالت ریل‌ها
  • نصب راحت ریل
  • استفاده از فولاد مرغوب در ساخت ریل
  • خرید از فروشندگان معتبر و با سابقه

جمع بندی

ریل آسانسور قطعه‌ای است که کابین آسانسور بر روی آن قرار می‌گیرد و به وسیله آن بین طبقات جابه‌جا می‌شود. این قطعه باید کیفیت خیلی خوبی داشته باشد. استفاده از ریل‌های بی کیفیت و منجر به بروز حوادث و خطرات جبران ناپذیری می‌شود. پس در انتخاب و خرید ریل برای آسانسور بسیار دقت کنید و حتماً با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر