آشنایی با ساختار انواع مدل درب آسانسور

معرفی انواع مدل درب آسانسور به همراه بررسی ساختار درب‌ها، عملکرد و مزایا و معایب هر کدام

Types of elevator doors

در لیست قطعات اساسی آسانسور، درب آسانسور نیز یکی از این قطعات است. از آنجایی که درب آسانسور یکی از قطعاتی که مسافران با آن ارتباط زیادی دارند ایمنی و عملکرد آن بسیار مهم است. بنابراین شما باید هنگام خرید این قطعه، انواع مدل درب آسانسور را به خوبی بررسی نمایید. در صورت عدم توجه هنگام خرید و یا نصب درب آسانسور ممکن است انواع خطرات جانی و مالی شما و عزیزانتان را تهدید نماید. نکته بسیار مهم هنگام انتخاب انواع مدل درب آسانسور توجه به زیبایی آن نیز می‌باشد. زیرا درب آسانسور باید علاوه بر تامین ایمنی مسافران از زیبایی کافی نیز برخوردار باشد. به صورت کلی انواع مدل درب آسانسور شامل درب طبقه و درب کابین هستند. البته این طبقه بندی به دسته‌های جزئی‌تر نیز تقسیم می‌شود.

انواع مدل درب آسانسور کدامند؟

گفتیم که در طبقه بندی کلی انواع مدل درب آسانسور، درب آسانسور به صورت درب کابین و درب طبقه موجود است. عملکرد این دو درب به صورت کاملا هماهنگ است. محل قرارگیری درب کابین بر روی کابین و محل قرارگیری درب طبقه در هر طبقه آسانسور است. به همین علت تعداد درب طبقه آسانسور نسبت به طبقات آسانسور متفاوت است. البته طبقه بندی‌های دیگری نیز برای انواع مدل درب آسانسور وجود دارد. این طبقه بندی‌ها شامل نوع عملکرد آسانسور و نوع باز و بسته شدن درب است. مقدار زیادی از کیفیت کابین آسانسور به نوع درب آن نیز بستگی دارد.

درب طبقات آسانسور چیست؟

مسئولیت اصلی درب طبقه آسانسور جلوگیری از سقوط افراد به درون چاه آسانسور است. زیرا این درب در حد فاصل چاه و ایستگاه طبقه قرار گرفته است. باز و بسته شدن این درب، فقط در زمان توقف آسانسور و به درخواست مسافران است. انواع درب طبقه آسانسور نسبت به سه مورد زیر متغیر هستند. انتخاب نوع بازشو و اندازه درب طبقات نیز بر اساس سه مورد زیر متفاوت است.

  • کاربری آسانسور
  • فضای آسانسور
  • استانداردهای آسانسور

درب لولائی، تلسکوپی، سانترال و آکاردئونی انواع مختلف درب طبقات آسانسور هستند.

Types of elevator doors

درب کابین آسانسور چیست؟

یکی از انواع مدل درب آسانسور، درب کابین آسانسور است. تعداد این درب به تعداد ورودی و خروجی کابین بستگی دارد. معمولا تعداد درب کابین در اکثر آسانسورها یکی است. جابجایی درب کابین آسانسور همزمان با جابجایی کابین انجام می‌شود و فقط در زمان توقف کابین درب باز می‌شود. درب کابین آسانسور به دو صورت تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک وجود دارد. درب کابین آسانسور از قطعات زیر تشکیل شده است.

  • کفشک‌ها
  • کنتاکت
  • سیل درب
  • لته‌ها
  • چهارچوب
  • قرقره‌ها
  • تسمه
  • موتور سر درب

بررسی انواع درب آسانسور از نظر عملکرد

درب تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در طبقه بندی انواع مدل درب آسانسور از نظر عملکرد قرار می‌گیرند. به صورت کلی این دو نوع درب در نحوه باز و بسته شدن تفاوت دارند.

عملکرد درب تمام اتوماتیک آسانسور چگونه است؟

در بررسی انواع مدل درب آسانسور، هم درب طبقه و هم درب کابین آسانسور می‌توانند از نوع تمام اتوماتیک باشند. در صورتی که درب آسانسور به این صورت باشد درب بدون نیاز به دخالت مسافران و به صورت خودکار باز و بسته می‌شود. درب تمام اتوماتیک آسانسور به دو صورت سنترال و تلسکوپی وجود دارد که تفاوت آن‌ها در نوع باز و بسته شدن است. درب اتوماتیک آسانسور دارای مزایای زیادی از جمله سرعت بسیار زیاد، آلودگی صوتی کم و دسترسی بسیار راحت است. اجزای تشکیل دهنده درب تمام اتوماتیک آسانسور شامل کنتاکت، کفشک‌ها، سیل درب، لته‌ها و چهارچوب است.

درب نیمه اتوماتیک آسانسور چیست؟

در صورتی که درب آسانسور از نوع نیمه اتوماتیک باشد، درب طبقه با فشار دادن مسافر باز می‌شود. البته درب کابین همچنان از نوع درب تمام اتوماتیک است. درب کابین معمولا از نوع درب تمام اتوماتیک تلسکوپی است.

4 نوع مدل درب آسانسور از نوع باز و بسته شدن

به گفته کابین نیوز تقسیم بندی انواع مدل درب آسانسور از نوع باز و بسته شدن شامل موارد زیر است.

  • درب لولایی آسانسور
  • درب عمودی آسانسور
  • درب سنترالی آسانسور
  • درب کپسولی آسانسور

درب لولایی آسانسور

قدیمی‌ترین و اولین نوع درب آسانسور درب لولایی است. مهم‌ترین مزیت درب لولایی آسانسور امکان استفاده از آن در فضاهای بسیار کوچک است. درب لولایی آسانسور شامل کنتاکت، چهارچوب، لته، دستگیره، لولا و دیکتاتور است. این نوع درب در سه عرض 70، 80 و 90 سانتی متری ساخته می‌شود. البته با وجود مزایایی که ذکر کردیم درب لولایی آسانسور شامل معایب زیر است.

  • اشغال کردن فضای زیادی از راهرو در زمان باز و بسته شدن
  • سختی باز و بسته کردن درب برای افراد سالمند، معلول و کودک
  • نیاز به استفاده از نیروی مکانیکی زیاد برای باز و بسته کردن درب
  • صرف زمان زیاد برای باز و بسته کردن درب

درب عمودی آسانسور

احتمالا نحوه عملکرد این درب و نوع باز و بسته شدن آن برای شما جالب است. درب عمودی نیز یکی از انواع مدل درب آسانسور است که به صورت عمودی باز و بسته می‌شود. برای باز و بسته شدن این نوع درب به هر دو نیروی مکانیکی(نیروی دست) و نیروی الکترومکانیکی(موتور) نیاز است.

درب کپسولی آسانسور

نوع باز و بسته شدن درب کپسولی کاملا شبیه درب لولایی آسانسور است. البته درب کپسولی مزایای بسیار زیادی نسبت به درب لولایی آسانسور دارد.

درب سنترال آسانسور

درب سنترال آسانسور به صورت خودکار باز و بسته می‌شود. باز و بسته شدن این نوع درب به صورت کشویی است. سرعت باز و بسته شدن این درب بسیار زیاد است. البته این درب دارای معایب زیادی نیز هست که شامل کار نکردن چشمی آسانسور و عملکرد نادرست در زمان خطا می‌باشد.

3 مزیت درب سنترال نسبت به درب تلسکوپی

  • اتلاف زمان کمتر هنگام باز و بسته شدن درب
  • دارای زیبایی بصری و قرینه سازی نسبت به درب تلسکوپی
  • اشغال فضای کمتر نسبت به درب تلسکوپی

Types of elevator doors

معرفی 4 قطعه درب آسانسور

انواع مدل درب آسانسور از دیکتاتور(آرام بند)، مگنت، سنسور و کفشک تشکیل شده‌اند.در مقاله‌های بعدی به صورت مفصل درباره این قطعات توضیح می‌دهیم.

برترین برندهای انواع مدل درب آسانسور

درب آسانسور نقضش بسیار زیادی در امنیت مسافران و زیبایی کابین دارد. بنابراین باید این قطعه از برندی بسیار معتبر انتخاب شود. در این صورت خرابی‌های آسانسور و در نتیجه خسارت‌های جانی و مالی تا حد زیادی کاهش می‌یابند. از برترین برندهای انواع مدل درب آسانسور می‌توان به یاران، سپاهان، کهکشان سیستم رو و… اشاره کرد. خرید از این برندها باعث افزایش طول عمر درب و کاهش استهلاک می‌شود. شما می‌توانید برای اطلاع از برترین برندهای درب آسانسور با کابین نیوز در تماس باشید.

به احتمال زیاد اکنون به میزان اهمیت درب آسانسور در زیبایی و امنیت آسانسور پی برده‌اید. به همین علت باید هنگام انتخاب انواع مدل درب آسانسور دقت کامل را به کار ببرید. در انتخاب درب آسانسور باید نوع معماری ساختمان، عرض درب و کمترین زمان باز و بسته شدن درب را در نظر گرفت. بنابراین انتخاب درب آسانسور کاری بسیار تخصصی است. شما می‌توانید برای انتخابی صحیح این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر