جدیدترین تکنولوژی های پله برقی 2023

معرفی جدیدترین تکنولوژی های پله برقی 2023 و کاربرد، مشخصات و ویژگی های هر یک و نقش آن ها در افزایش راحتی و ایمنی مسافران

بهار آزادی، کابین نیوز – همانطور که شهرنشینی با سرعتی بسیار بالا در سراسر جهان به رشد خود ادامه می‌دهد، تقاضا برای وسایل حمل و نقل عمودی در آسمان خراش‌ها و ساختمان‌های بلند افزایش یافته است. چند سال گذشته با ادغام فناوری نوآورانه هوش مصنوعی شاهد تحولی بزرگ در فن آوری‌های آسانسور و پله برقی بوده ایم. جدیدترین تکنولوژی های پله برقی نیز جزو همین نوآوری ها هستند. این پیشرفت‌ها در فناوری، حمل و نقل عمودی را هوشمندتر و در دسترس تر کرده است.

پله برقی در کجا نصب می‌شود؟

این تاسیسات در سازه‌هایی که فضای بیشتری دارند بهترین کارایی را دارند زیرا نسبت به آسانسورها فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. امروزه با توسعه مراکز خرید و مراکز خرید بزرگ، صنعت پله برقی معنایی جایگاه بسیار مهمی پیدا کرده است. به همین علت استفاده از فناوری های جدید در پله برقی‌ ها به منظور بهره وری بیشتر یک موضوع بسیار مهم است.

نوآوری‌های عمده در پله برقی

دستیابی به جدیدترین تکنولوژی های پله برقی نیازمند استفاده از فناوری‌های کارآمدتر و هوشمندتر دارد که این موضوع باعث افزایش رشد شهری نیز می‌شود. بسیاری از شرکت‌های برتر آسانسور در سراسر جهان، در زمینه تولید پله برقی نیز فعالیت می‌کنند. به همین علت به طور مداوم در حال بازنگری و مطالعه درباره بهبود تکنولوژی‌های به کار رفته در آسانسور و پله برقی هستند.  دستیابی به این فناوری ها علاوه بر راحتی مسافران موارد زیر را نیز در پله برقی‌ها رقم می‌زنند.

  • افزایش ایمنی
  • کارایی و طول عمر
  • ایمنی و قابلیت اطمینان

فناوری های جدید پله برقی

معرفی جدیدترین تکنولوژی های پله برقی

هر شرکت و برندی که پله برقی تولید می‌کند، دارای فناوری‌های جدیدی است که در دوره‌های زمانی مختلفی آن را معرفی می‌کنند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از فناوری‌ های نوآورانه پله برقی که به بازار معرفی شده است.

تسمه مسطح متحرک

برخی از پله‌های برقی دارای فناوری محرک تسمه مسطح هستند که لرزش را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. مسافران هنگام سوار شدن در این نوع پله برقی‌ها یک سواری نرم و آرام را تجربه می‌کنند که با پله برقی‌های معمولی کاملا متفاوت است.

تازه ترین فناوری های پله برقی

اشغال فضای کمتر

یکی از جدیدترین تکنولوژی های پله برقی که بسیار مفید و کاربردی است، کاهش فضای اشغالی است. ساختار برخی از مدل‌های پله برقی مشابه آسانسورهای روملس یا بدون موتورخانه است. زیرا می‌توان پله برقی را در فضاهای محدودتری نصب کرد.

استریل کننده نرده‌ها

استریل کننده نرده‌ها نیز از جمله تازه ترین فناوری های پله برقی است. برخی از شرکت‌های تولید کننده پله برقی، برای استریل کردن نرده‌های پله، ضدعفونی‌کننده‌های LED UV را روی نرده‌های پله تعبیه می‌کنند. استریل کننده های تعبیه شده بر روی پله برقی به صورت مداوم و اتوماتیک، نرده‌ها را در حین کار ضد غفونی می‌کنند. این فناوری مصرف انرژی بالایی ندارد و این یکی از مهمترین مزایای آن است.

تعمیر و نگهداری خودکار

یکی دیگر از مفیدترین و جدیدترین تکنولوژی های پله برقی، سنسورهای به کار رفته در پله برقی‌ها است. این پله برقی‌ها می‌توانند مشکلات سیستم را شناسایی کرده و به طور خودکار به کارکنان تعمیر و نگهداری اطلاع دهند. با استفاده از این سیستم، خرابی، نقص و هزینه‌های گزاف تعمیر و نگهداری پله برقی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، سیستم مذکور موجب عملکرد بهینه سیستم پله برقی می‌شود.

تجهیزات بهداشتی

برای نظافت بیشتر و حفظ بهداشت آسانسور و پله برقی، تجهیزات نظافتی روباتیک روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روبات‌ها با استفاده از اشعه ماوراء بنفش و اسپری‌های ضدعفونی‌کننده برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها از تمیزی و ایمن بودن محیط برای مسافران اطمینان می‌دهند.

فناوری های جدید ایمنی در پله برقی

یکی دیگر از تکنولوژی های جدید پله برقی‌ها، فناوری های نوین و مدرن مربوط به ایمنی است. پله برقی ها از جمله تجهیزات حمل و نقل مدرن و مفید و کاربردی در مکان‌های عمومی و تجاری هستند. مسافران ممکن است هنگام استفاده از پله برقی ها حوادث بسیار زیادی را تجربه کنند که می‌تواند جان و ایمنی مسافران و کارگران را تهدید کند. طبق آمار کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی(CPSC) حوادث مربوط به آسانسور و پله برقی سالانه باعث مرگ 30 نفر و مجروح شدن 17000 نفر می‌شود. در ادامه برخی از جدیدترین تکنولوژی های پله برقی مرتبط با مبحث ایمنی را معرفی می‌کنیم.

دستگاه‌های ایمنی Step Motion

دستگاه ایمنی Step Motion یک ویژگی ایمنی است که معمولاً در پله‌های برقی برای افزایش ایمنی مسافران وجود دارد. وظایف این دستگاه شامل موارد زیر است.

  • تشخیص حرکات نامنظم
  • انسداد روی پله‌ها
  • توقف خودکار پله برقی برای جلوگیری از حوادث و صدمات طراحی

برخی از تجهیزاتی که در ادامه بررسی می‌کنیم نیز از جمله تجهیزات وابسته به دستگاه‌های ایمنی Step Motion در پله برقی هستند.

فرچه یا برس پله برقی

احتمالا شما نیز بارها برس یا فرچه‌های کنار پله برقی را مشاهده کرده‌اید. فرچه یا برس پله برقی که با نام دامن پله برقی نیز شناخته می‌شود یکی از تجهیزات ایمنی پله برقی است. هنگامی که برس‌های نصب شده در کنار پله‌های پله برقی با انسداد یا فشار بیش از حد مواجه می‌شوند، سیستم ایمنی را فعال می‌کند تا پله برقی متوقف شده و از حرکت بیشتر جلوگیری کند.

سیستم سنجش انسداد پله ای

این سنسورها در زیر هر پله برقی قرار دارند و می‌توانند هرگونه انسداد روی پله‌ها مانند زباله یا اشیاء را تشخیص دهند و بلافاصله پله برقی را متوقف کنند تا از حوادث احتمالی جلوگیری شود.

شانه پله برقی

این شانه‌ها در بالا و پایین پله‌های پله برقی قرار دارند  هدف اصلی آن‌ها حفظ ایمنی مسافران است. این شانه‌ها حد فاصل بین سکوی ثابت و استپ های پله برقی قطعات دندانه دار که مشابه شانه هستند قرار می گیرند، تا فضای خالی بین استپ یا همان پلکان را پر کنند، که در نهایت مانع از گیر کردن افراد و یا اشیا در آن قسمت شوند.

سیستم مانیتورینگ هندریل

سیستم مانیتورینگ هندریل از حسگرهایی برای تشخیص گیر افتادن دست یا انگشتان مسافر بین نرده و پله برقی استفاده می‌کند. اگر انسداد تشخیص داده شود، سیستم می‌تواند پله برقی را متوقف کند و زنگ خطر را به صدا درآورد.

دکمه‌های توقف اضطراری

این دکمه‌ها در بالا و پایین پله برقی قرار دارند و هر کسی می‌تواند در مواقع اضطراری آن را فشار دهد. هنگامی که فعال می‌شوند، آنها بلافاصله پله برقی را متوقف می‌کنند.

دستگاه تشخیص اضافه بار

دستگاه تشخیص اضافه بار نیز از جمله فناوری‌های تازه و مدرن پله برقی است. در پله برقی‌ها، دستگاه‌های تشخیص اضافه بار برای اطمینان از ایمنی مسافران و جلوگیری از آسیب به سیستم پله برقی بسیار مهم هستند. در ادامه چند نمونه از دستگاه‌های تشخیص اضافه بار در پله برقی ها را بررسی می‌کنیم.

تکنولوژی جدید پله برقی

دستگاه سنجش جریان

جریان الکتریکی موتور پله برقی توسط این ابزار کنترل می‌شود. با اندازه گیری جریان می‌تواند تعیین کند که آیا بار روی پله برقی از حد تعیین شده فراتر رفته است یا خیر. اگر وضعیت اضافه بار تشخیص داده شود، دستگاه زنگ هشدار را به صدا در می‌آورد یا خاموش شدن خودکار پله برقی را برای توقف استفاده بیشتر آغاز می‌کند.

مانیتورینگ تنش زنجیره پله‌ای

از زنجیر پله‌ای در پله‌های برقی برای جابجایی پله‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از سنسورها یا ابزارهای کششی، یک سیستم تشخیص اضافه بار می‌تواند بر لرزش و تنش موجود در زنجیره‌های پله نظارت داشته باشد. برای جلوگیری از آسیب یا تصادف، سیستم می‌تواند زنگ خطر را به صدا درآورد یا اگر کشش از حد تعیین شده فراتر رفت، پله برقی را متوقف کند و بار بیش از حد را نشان دهد. این سیستم نیز از جمله جدیدترین تکنولوژی های پله برقی است.

شاید این مطالب هم برای شما جالب باشد:

مانیتورینگ استپ رولر

با مشاهده چرخش غلتک‌های پله ای، این دستگاه پیشرفت مراحل را پیگیری می‌کند. این فناوری ممکن است شرایط اضافه بار را تشخیص دهد، مانند افراد زیادی در یک پله، و در صورت تشخیص چرخش نابجای غلتک، با توقف پله برقی یا به صدا درآوردن زنگ هشدار پاسخ دهد.

جمع بندی

حمل و نقل عمودی به روش‌های مختلف انتقال بین طبقات مختلف در ساختمان‌ها اشاره دارد. رایج‌ترین وسایل حمل و نقل عمودی در ساختمان‌ها شامل آسانسور و پله برقی هستند. پیشرفت‌های تکنولوژیکی در طول 2 قرن گذشته بر پله بآسانسورها و پله برقی‌ها نیز بی تاثیر نبوده است. پله برقی‌ها وسایل حمل و نقل کاربردی و مهمی در محیط‌های عمومی و تجاری هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر