بهترین سیم بکسل برای آسانسور شما کدام است؟

بررسی روش های انتخاب بهترین سیم بکسل برای آسانسور | مقایسه سیم بکسل های  x191 ،x7 7 و x197 و کاربردهای سیم بکسل در صنایع مختلف

بهترین سیم بکسل برای آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – تعدادی از انواع مختلف سیم بکسل در حال حاضر در بازار هستند، که ممکن است تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین گزینه را برای شما دشوار کند. یکی از اصلی ترین کاربردهای سیم بکسل در صنعت هوافضا برای بالا بردن جرثقیل است. این امر مهندسان را مجبور به توسعه اندازه ‌ها و سبک ‌های متعددی کرده است که به نوبه خود تصمیم گیری و انتخاب را دشوار تر کرده است. اگر اطلاعات اولیه ی مربوط به سیم بکسل ها را بدانید ، می توانید انتخاب درست و راحتی داشته باشید. شاید مهم ترین چیزی که قبل از تصمیم گیری برای خرید باید بدانید طبقه بندی انواع سیم بکسل ها است. در این مقاله قصد داریم شما را با معیارهای لازم برای انتخاب بهترین سیم بکسل برای آسانسور آشنا کنیم.

مقایسه سیم بکسل های  x191 ،x7 7 و x197

برای انتخاب بهترین سیم بکسل برای آسانسور، باید به مقایسه انوع آن بپردازیم. مشخصات سیم بکسل ها معمولاً بر اساس تعداد سیم در هر رشته و همچنین تعداد رشته های کل طناب طبقه بندی می کند. به عنوان مثال در عدد x197  اولین عدد یعنی 7 نشان دهنده تعداد کل رشته های سیم بکسل است. و اگر یک کابلx197 را باز کنید، می توانید 19 سیم را در هر رشته به طور جداگانه ببینید.

عدد دوم از نظر فنی تعداد سیم‌ها را در هر یک از این رشته‌ها نشان می‌دهد و بهتر است بگوییم که یک محدوده‌ای از مقادیر را مشخص می‌کند و اندازه‌گیری دقیقی نیست اما در هنگام خریدلازم نیست تمام اطلاعات را به خاطر بسپارید زیرا همه ی سیم بکسل ها با اندازه،درجه و هسته یکسان ویژگی های مقاومتی و وزن مشابهی دارند.

در پروژه های ساختمانی که باید اجسام سنگین را جا به جا کنند اغلب به کابل های 7*7 روی می آورند. در صنایع و مواردی که کارهای سنگین تری انجام می شود از سیم بکسل های x197 استفاده می کنند.

به طور کلی، در مواردی که انعطاف پذیری سیم بکسل مهم است از بکسل های x77 و در موارد دیگر از سیم بکسل های x197 استفاده می شود.

از آنجایی که در هنگام انتخاب سیم بکسل، استحکام و محکمی آن بسیار مهم است، تکنسین ها بیش از یک روش برای اندازه گیری آن ایجاد کرده اند.

میزان استحکام محوری از طریق مشاهده ی تغییر شکل آن در هنگام استفاده ، اندازه گیری می شود و معمولا به صورت نسبت میزان بار به میزان انحراف سیم بکسل بیان می شود. به عنوان یک قاعده کلی، سیم های محکم با رشته های زیاد به اندازه طناب های ضعیف تر، چرخش محوری را تجربه نمی کنند.

یک پارامتر دیگر برای انتخاب سیم بکسل توجه به استحکام خمشی آن است. این موضوع نشان دهنده ی افتادگی سیم در برابر فاشر های وارد شده به آن می باشد. در اکثر رشته هایی که دارای چندین لایه سیم هستند، پس از اعمال بار، لایه های داخلی از لایه های بیرونی حمایت می کنند. این امر سبب حرکت راحت تر و آزادانه ی سیم ها شده و در برابر نیروهای وارد شده مقاومت بیشتری ایجاد می کند.

یک قانون کلی وجود دارد که ممکن است بخواهید هنگام تصمیم گیری بین انواع مختلف سیم بکسل ها می توان از آن پیروی کرد. سیم بکسل هایی که دارای رشته های تشکیل شده از چندین سیم بزرگ؛ در برابر سایش مقاومت بیشتر اما در برابر خمیدگی مقاومت کمتری دارند. این موضوع در مورد سیم های متشکل از رشته سیم های کوچک برعکس می باشد.

کاربردهای سیم بکسل در صنایع مختلف

کاربردهای سیم بکسل در صنایع مختلف

درفناوری fly-by-wire این امکان برای خلبانان ایجاد می شود که از کنترل های الکترونیکی استفاده کنند و این در حالی است که هنوز برخی از هواپیماهای کوچکتر ازسیم بکسل های قوی استفاده می کنند.

کاربردهای دریایی سیم بکسل شامل ایمن سازی محموله در عرشه کشتی ها و ایمن سازی قایق ها در لنگرگاه ها می باشد. در طراحی و ساخت قایق های بادبانی و خطوط رفت و آمد به قایق های ماهیگیری نیز اغلب از سیم بکسل ساخته می شوند. بیشتر شرکت‌های دریایی به دلیل مقاومت سیم بکسل در برابر آب نمک ترجیح می دهند در تجهیزات خود از آن استفاده کنند.

سیم بکسل ها کاربردهای مختلفی دارند، به عنوان مثال اکثر تئاترهای زنده دارای پس زمینه هایی هستند که در آنها از کابل گالوانیزه استفاده شده است. زیپ لاین های تفریحی نیز معمولاً از سیم بکسل ساخته می شوند، زیرا به اندازه کافی مستحکم و مقاوم هستند. و حتی شما در باشگاه ورزش نیز می توانید کاربردهای متفاوت سیم بکسل ها را مشاهده کنید.

مهندسان دائماً به دنبال راه‌حل‌های جدید برای مشکلات هستند، بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که در آینده کاربردهای بیشتری را از سیم بکسل ها مشاهده کنید. با این حال، بسته به نحوه استفاده از آنها، ممکن است به سیم بکسل های خاص نیاز داشته باشید.

کاربرد سیم بکسل در صنایع مختلف

سیم بکسل گالوانیزه و ضد زنگ

یکی دیگر از معیارهای انتخاب بهترین سیم بکسل برای آسانسور، در نظر گرفتن جنس سیم بکسل است. در بسیاری از موارد سیم بکسل ها در معرض شرایطی قرار می گیرند که باعث خوردگی و زنگ زدگی آنها می شود به همین دلیل سیم های گالوانیزه دارای لایه ای محافظ هستند که میزان خوردگی را کاهش می دهد.

اگر قصد دارید کابل را در جایی نصب کنید که در معرض آب نمک یا رطوبت باشد، بهتر است از سیم بکسل های فولادی ضد زنگ استفاده کنید. در حالی که قیمت آنها بیشتر است، اما از فولاد 304، 305 یا 316 اصلی ساخته شده اند و همین امر باعث مقامت آنها در برابر تأثیر آب دریا می شود.

بیشتر بخوانید:

 سیم بکسل با روکش نایلونی

سیم بکسل ها با روکش نایلونی می توانند در کاربردهای با اصطکاک بالا که مقدار مناسبی گرما تولید می کنند، به خوبی مقاومت کنند. از آنجایی که پوشش بیرونی کابل ها در برابر ساییدگی محافظت می کند، این طرح ها برای تسمه نقاله و محرک های کنترل فشار عالی هستند. به همین دلیل طناب های نایلونی کوچک تر اغلب در دستگاه های ورزشی استفاده می شود.

پوشش های Vinyl اغلب به شکلدارای روکش های PVC و در صنایع هوافضا استفاده می شوند زیرا در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید و آب مقاوم تر هستند. در صنایع ساختمانی و معادن اغلب برای افزایش دید به دلایل ایمنی، پوشش های وینیل را که رنگ روشن تری دارند ؛ انتخاب می کنند.

راهنمای انتخاب سیم بکسل و نقاط قوت، بارها و ظرفیت های آن

دو روش برای اندازه گیری قدرت و استحکام سیم بکسل وجود دارد. حداقل قدرت سیم بکسل به میزان کوچکترین باری که باعث جدایی یک تکه طناب می شود، اشاره می کند.

همانطور که می دانید، نباید از حد مجاز کابل ها برای جا به جایی بار تجاوز کنیم و باید همیشه در محدوده ی بار مجاز بمانیم. برای محاسبه حد بار مجاز (WLL)، استحکام کششی را بر ضریب طراحی تقسیم کنید و عددی که دریافت می کنید حداکثر بار کاری است که می توانید بدون خطر شکست کششی اعمال کنید.

در حالی که سیم بکسل به دلیل استحکام کششی مورد توجه قرار گرفته است، شما هرگز نمی خواهید قطعه ای را نزدیک به ظرفیت بارگذاری کنید و به عنوان یک قانون کلی، شما هرگز نباید از حد مجاز بار (WLL) تجاوز کنید.

یک نمودار ساده می تواند به شما کمک کند تا در صورت وجود مشکل، نقاط قوت سیم بکسل را در نظر داشته باشید.

راهنمای انتخاب سیم بکسل و نقاط قوت، بارها و ظرفیت های آن

همه سیم بکسل ها با اندازه، درجه و هسته یکسان، مشخصات حداقل نیروی شکست و وزن مشابهی دارند، اگرچه بسته به نوع ساخت و مواد مورد استفاده متفاوت هستند. در انتخاب بهترین سیم بکسل برای آسانسور، یافتن حداکثر بار سیم بکسل برای کاربردهای خاص بسیار مهم است، به همین دلیل برای محاسبه ی آنها دستورالعمل های خاصی طراحی شده است.

منبع: usrigging.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر