مخترع آسانسور کیست؟ معرفی الیشا اوتیس،اختراع او و مزایای آن

نگاهی کوتاه به نام، شهرت و فعالیت های مخترع آسانسور | مخترع آسانسور چه کسی است؟ معرفی الیشا اوتیس،اختراع او و مزایای آن

مخترع آسانسور؛ الیشا اوتیس

مخترع آسانسور الیشا گریوز اوتیس(Elisha Graves Otis) است که در سال 1853 از اختراع خود که اولین آسانسور با ترمز اتوماتیک بود در کنوانسیون کریستال پالاس در شهر نیویورک رونمایی کرد. اختراع وی باعث جرقه‌ ساختن برج و آسمان خراش‌ها را در ذهن مهندسان معمار ایجاد کرد. ساخت آسانسور تحولی بسیار عظیم در زندگی افراد بوده است که رفت و آمد از پله‌ها را به حداقل رسانده است.

چه کسی آسانسور را اختراع کرد؟

آیا تابحال هنگام سوار شدن در آسانسور و جابجایی بین طبقات درباره مخترع آسانسور فکر کرده‌اید؟ احتمالا نه. ما فقط انتظار داریم که آسانسورهای ایمن و کارآمد در ساختمان‌های چند طبقه داشته باشیم و زمانی که مجبوریم به جای آن از پله‌ها برویم بسیار عصبانی می شویم. الیشا اوتیس، مخترع آسانسور مشکل افراد معلول و سالمند را برای جابجایی بین طبقات حل کرد.

اختراع الیشا اوتیس چه بود؟

اختراع اولیشا اوتیس که یک آسانسور با ترمز اتوماتیک بود، سبب می‌شد تا در صورت پاره شدن کابل نگهدارندهٔ کابین آسانسور و پایین افتادن آن، ترمزها به طور خودکار فعال شده و جلوی سقوط آن را بگیرند. در نتیجهٔ این اختراع، راه برای ساخت و توسعهٔ بیشتر آسمانخراش‌ها و استفاده از آسانسور در آنها هموارتر شد.

البته همه آسانسورها دارای یک ترمز دائمی هستند که همیشه فعال است و باعث توقف آسانسور در طبقات مختلف می‌شود. این نوع ترمز در زمان پارگی کابل نگهدارنده فعال می‌شود و احتمال بروز حوادث مرگبار به حداقل می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

بررسی تاریخچه آسانسور در ایران و جهان

مزایای اختراع الیشا اوتیس چیست؟

این نوع ترمز علاوه بر تفاوت خود با ترمز معمولی آسانسور دارای مزایای زیر نیز است.

  • عدم نیاز به برق
  • مجهز به 4 ضربه گیر متصل به چهارچوب آسانسور از جنس فلزی دارای خاصیت ارتجاعی

زمانی‌که آسانسور از حد تعیین شده پایین‌تر بیاید، به ضربه گیرها برخورد می‌کند و ضرب آن تا حدودی گرفته می‌شود. این الگوی ساده یک آسانسور است اما معمولا مشکل زمانی پیش می‌آید که برق قطع شود یا نقص فنی در آسانسور به وجود بیاید.

اگر قطعات و اهرم‌های آسانسور سالم باشند، می‌شود در ۱۵ دقیقه همه خرابی‌ها را تعمیر کرد. اگر روزی روزگاری، آسانسور شما هم دچار مشکل شد و عزیزانتان درآن گیر افتادند، سری به پشت‌بام و تجهیزات دستگاه بزنید. اهرمی مخصوص در جعبه تاسیسات این دستگاه وجود دارد که با حرکت آن، کابین به نزدیک‌ترین طبقه می‌رسد و آنجا توقف می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر