نحسی عدد 13 در آسانسور :خرافات یا واقعیت؟ چرا عدد ۱۳ از کابین‌های آسانسور حذف می‌شود؟

نحسی عدد ۱۳ در آسانسور خرافات یا واقعیت؟ چرا عدد ۱۳ از کابین‌های آسانسور حذف می‌شود؟+ بررسی تاریخچه و علت نحسی عدد 13

نعیمه گلی، کابین نیوز – امروزه بسیاری از افراد دارای یک ترس یا فوبیا هستند به عنوان مثال ترس از آب یا ارتفاع و…. . اما آیا تا کنون چیزی درباره‌ی triskaidekaphobia یا ترس از عدد 13 شنیده اید؟ این ترس یا به گفته‌ی بعضی‌ها خرافه در صنعت ساختمان سازی و آسانسور نیز بسیار تاثیر گذار بوده است و سازندگان معتقدند که ساختمان‌های بلند مرتبه ای که از طبقه 13 می‌گذرند باعث بدشانسی می‌شوند. به همین دلیل اخیراً در ساختمان‌های خلیج تامپا طبقه‌ی 13 تعیین نمی‌شود و آسانسورها نیز در این طبقه توقف نمی‌کنند. خرافات مربوط به عدد 13 از کجا آمده است و چرا امروزه همچنان بر آن معتقد هستند؟ برای درک بهتر خرافات مربوط به عدد 13، ابتدا باید به پیوندهای مذهبی و اساطیری آن بپردازیم، که قدمت آن به دوران باستان بازمی گردد. برای اطلاع بیشتر از نحسی عدد 13 در آسانسور، تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

خرافات نحسی و بدشانسی عدد 13 از کجا شروع شد؟

نحسی  عدد 13 در آسانسور، به خرافات و تصورات اشتباه درباره این عدد بر می‌گردد. در مورد اینکه چرا عدد 13 در فرهنگ مدرن مورد توهین قرار گرفته است باورهای مختلفی وجود دارد. یک نظریه فراگیر این است که بیشتر زندگی حول عدد 12 ساخته شده است، یعنی وجود 12 ماه در سال، 12 علامت زودیاک، 12 حوری در کتاب مقدس و….

در نتیجه، 13 به عنوان یک عدد نحس و بدشانس در نظر گرفته شده که می‌تواند چرخه “کامل” طبیعت را مختل کند. در دین مسیحیت نیز این داستان وجود دارد که یهودا بعد از سیزدهمین مهمانی به عیسی خیانت کرد و باعث به صلیب کشیده شدن او شد. به همین دلیل مسیحیان عدد 13 را نحس و نماد بدشانسی می‌دانند.

چرا با گذشت زمانی طولانی از این اتفاقات و ورود ما به عصر جدید باز هم افراد خرافات را باور دارند؟

به نظر شما علت تصور برخی از افراد درباره نحسی عدد 13 در آسانسور و به صورت کلی بدشانسی این عدد در زندگی انسان‌ها چیست؟ انسان‌ها ترجیح می‌دهند در شرایطی قرار بگیرند که تحت کنترل و قابل پیش بینی باشد به همین دلیل وقتی از خرافات پیروی می‌کنند احساس خوشایندی دارند زیرا احساس می‌کنند می‌توانند موقعیت‌ها را پیش بینی و از پیشامدهای ناگهانی جلوگیری کنند. اما از نظر علمی این تحلیل‌ها و خرافات به طور کلی رد شده است.

با این حال ما همچنان شاهد عدم استفاده از عدد 13 در بسیاری از مکان‌ها هستیم به عنوان مثال در هواپیماها ردیف 13 وجود ندارد، برخی از فرودگاه‌ها ورودی شماره‌ی 13 ندارند، ساختمان‌ها و آسانسورها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و گاها شاهد برج‌هایی هستیم که طبقه 13 ندارند.

تاثیر خرافات مربوط به عدد 13 در ساختمان سازی خلیج تامپا و برج Water Sreet Tampa چیست؟

دامیان پرسیگا معاون ارشد توسعه برج می‌گوید” در هنگام ساخت برج فکر نمی‌کردیم هنوز هم افرادی باشند که از خرافات مربوط به بدشانسی طبقه 13 پیروی کنند و به آن معتقد باشند.” وی افزود “شماره گذاری طبقات و ایستگاه‌های آسانسور به طور متوالی یک سیاست شهری است و به منظور دسترسی آسان افراد در نظر گرفته شده است.”

چرا عدد ۱۳ از کابین‌های آسانسور حذف می‌شود؟

چرا ساختمان‌ها طبقه سیزدهم ندارند؟

شرکت آسانسور Otis که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان آسانسور و پله برقی در جهان است در سال 2018 توییتی درباره‌ی حذف طبقه 13 منتشر کرد. در این توییت آمده است که مالکان و توسعه دهندگان خرافاتی با حذف طبقه سیزدهم از ساختمان و آسانسورها امیدوار هستند که از بدشانسی‌ها و اتفاقات ناگهانی در طول پروسه‌ی ساخت و بعد از جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از ساختمان‌ها در نیویورک و دیگر شهرهای جهان معمولاً طبقه سیزدهم را حذف می‌کنند و به جای آن از عنوان 14، 12A، 12B یا برخی از نام‌گذاری‌های دیگر استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

معنی دکمه‌های آسانسور چیست؟

آسانسور چیست؟ انواع آسانسور از نظر کاربری و مکانیزم رانش

چرا هتل‌ها طبقه سیزدهم ندارند؟

همانند ساختمان‌های اداری و تجاری، هتل‌ها اغلب از طبقه سیزدهم می‌گذرند تا از هر گونه بدشانسی که ممکن است با این تعداد مرتبط باشد دور بمانند.

به عنوان مثال، Essex House در شهر نیویورک، در پنل داخل کابین آسانسور ساختمان طبقه ای با نام 13 ندارد و آن را طبقه 14 تعیین کرده است. در هتل Sherry Netherland که یکی دیگر از هتل‌های شاخص نیویورک است، آسانسور در طبقه سیزدهم توقف نمی‌کند و عدد این طبقه از پنل داخل کابین حذف شده است.

طبق یک نظرسنجی در سال 2007، USA Today و پایگاه خبری گالوپ مستقر در پرینستون بیشتر تایید کرد که چرا برخی از هتل‌ها نسبت به عدد 13 محتاط هستند. بر اساس این گزارش آمده است: “Triskaidekaphobia یا ترس از عدد 13 پیامدهای اقتصادی قابل توجهی دارد.” در این نظرسنجی حدود 13٪ از آمریکایی‌ها از اینکه در اتاقشان در طبق 13 هتل باشد می‌ترسند. اگر کمی مکث کنیم و شوخ طبعانه به ماجرا نگاه کنیم می‌توانیم نتیجه بگیریم که شاید همین 13 درصد هستند که هنوز خرافات و ترس از عدد 13 را زنده نگه داشته اند.

این گزارش در ادامه توضیح می‌دهد که «توسعه‌دهندگان هتل‌ها و ساختمان‌های اداری باید تصمیم بگیرند که آیا طبقه سیزدهم را در نظر بگیرند و یا از تمایلات خرافی ساکنین و مهمانان پیروی کنند و طبقه 13 را از ساختمان خود حذف کنند. در ساختمان‌های که طبقه 13 حذف می‌شود افراد از طبقه 12 به طبقه 14 می‌روند که از لحاظ فنی طبقه 14 همان طبقه 13 است اما به دلیل حذف عدد 13 افراد دیگر به خرافات مربوط به آن فکر نمی‌کنند و احساس می‌کنند در آرامش، امنیت و به دور از بدشانسی‌های عدد 13 هستند.

حذف طبقه 13 در بسیاری از هتل‌های لاس وگاس و هتل‌های زنجیره ای نیز انجام شده است.

جالب اینجاست که خرافات مربوط به عدد 13 فقط به هتل‌ها و ساختمان‌های اداری و مسکونی محدود نمی‌شود.

نحسی عدد 13 در بیمارستان‌ها

در برخی بیمارستان‌ها اتاق شماره 13 وجود ندارد و مستقیماً به اتاق 14 می‌رویم. در ایالات فلورانس ایتالیا خانه‌ها پلاک 13 ندارند و معمولاً از پلاک 1/12 استفاده می‌شود. با این حال، عمل نادیده گرفتن 13 بسیار دور از ذهن است و برخی از کشورها خیلی به خرافات پایبند نیستند.

خرافات مربوط به عدد 13 هنوز در فرهنگ امروزی با سابقه ای طولانی که به قرن‌ها قبل برمی گردد، زنده است. اگرچه برخی از مردم تلاش می‌کنند تا اهمیت آن را نادیده بگیرند، اما بسیاری از افراد نیز آن را قبول ندارند و از خرافات دوری می‌کنند. در واقع، عدم وجود طبقه سیزدهم در هتل‌ها و سایر موسسات، نمونه قدرتمندی از توانایی این پدیده در شکل دادن به تصمیماتی است که ما در زندگی خود می‌گیریم. اعتقاد به نحسی عدد 13 نیز در بسیاری از جوامع و فرهنگها وجود دارد و به همین علت شما در کابین آسانسورها، عدد 13 را نمی‌بینید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر