۸۷ آسانسور مترو به علت نداشتن استاندارد غیرفعال است

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران گفت: 87 مورد از آسانسورهای مترو به علت غیر استاندارد بودن غیر فعال هستند.

۸۷ آسانسور مترو به علت نداشتن استاندارد غیرفعال است

به گفته مسعود درستی؛ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه گفت: ۸۷ آسانسور مترو به دلیل نداشتن استاندارد غیرفعال است. وی افزود: یک هزار و ۱۸۹ پله برقی در خطوط هفت‌گانه متروی تهران وجود دارند و بابت روشن بودن این پله‌ها سال‌هاست تلاش می‌شود و براساس شرایط روز از حدود ۱۲ روز قبل پله برقی دروازه دولت خاموش است و ۲۹ اردیبهشت به سرویس باز می‌گردد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران ادامه داد: پله برقی دروازه دولت درحال اورهال کامل است و برخی از پله‌های برقی بسته به شرایط کاری باید اورهال شوند و تا پایان سال برای تعدادی از این پله‌ها این کار انجام می‌شود. امروز به جز ایستگاه دروازه دولت هیچ پله برقی خاموش دیگری وجود ندارد، البته باید توجه داشت تعریف ما از پله برقی خاموش، پله‌ای است که بیش از ۲۴ ساعت خاموش بماند، اما اگر یک پله برقی خاموش شود و بتوانیم در کمتر از ۲۴ ساعت آن را به سرویس‌دهی بازگردانیم، در آمار خاموش پله‌برقی‌ها به شمار نمی‌آوریم.

وی با بیان این که در برخی ساعات برخی پله‌برقی‌ها براساس سیاست‌های مدیریتی خاموش می‌شود، عنوان کرد: برای صرفه‌جویی در مصرف برق در جایی که چند پله برقی وجود دارد که دو پله آن به صورت موازی هستند، در ساعات غیر یک پله خاموش می‌شود. همچنین گاهی ممکن است یک پله برقی خراب شود و بتوانیم ظرف چند ساعت آن را به سرویس‌دهی بازگردانیم، مثلا صبح امروز در ایستگاه نبرد دو پله امروز صبح خراب شد که تا عصر روشن خواهد شد. اساسا مواردی از این دست جزو آمار خاموشی‌ها به حساب نمی‌آید.

خرید ۱۰۰ میلیارد تومان تجهیزات مترو در سال گذشته

درستی با اشاره به این که در متروی تهران از ۱۰ برند مختلف برای پله‌برقی‌ها استفاده شده و تعدد برندها کار نگهداری از آنها را کمی دشوار کرده است، اظهار داشت: پله‌های برقی بعد از مدتی در اورهال به این نیاز دارند که تعویض روغن شوند و سال گذشته متوجه شدیم که ۲ تا ۳ سال از انقضای روغن موتورهای یرخی پله‌برقی‌ها گذشته بود و اقدام به تعویض این روغن‌ها کردیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با بیان این که سال گذشته برای تجهیزات مختلف مربوط به مترو حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تامین قطعه کردیم، گفت: تقریبا از نیمه دوم سال گذشته توجه ویژه‌ای به پله‌برقی‌ها داشتیم و تلاش می‌کنیم درصد خرابی‌ها پایین بیاوریم، اما باید توجه داشت که پله‌برقی مانند هر دستگاهی خراب می‌شود و با این حال تلاش ما این است که هیچ پله‌ای را خاموش نگذاریم.

وی در ادامه تاکید کرد: برخی پله‌برقی‌های متروی تهران بیش از ۲۰ سال است که استفاده می‌شوند و حتما نیازمند نوسازی اساسی هستند که این کار را در دستور کار قرار داده‌ایم و سعی می‌کنیم مشکل تک‌تک پله‌برقی ها را نه به صورت موقت بلکه در بلندمدت حل کنیم.

۱۵۵ آسانسور فعال در متروی تهران وجود دارد

درستی با اشاره به صادر نشدن گواهی استاندارد برای برخی آسانسورهای مترو گفت: برخی از آسانسورهای مترو با استاندارد مغایرت‌هایی داشتند و البته به دنبال دریافت گواهی استاندارد و ایمنی آسانسورها هستیم، اما در حال حاضر ۸۷ آسانسور مترو به دلیل نداشتن استاندارد فعالیتی ندارند. البته در حال حاضر ۱۵۵ آسانسور فعال در متروی تهران وجود دارد که اکنون ۳ مورد از آنها خراب هستند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در پاسخ به سوالی درباره سرفاصله حرکت قطارها در خط ۴ متروی تهران اظهار داشت: در ساعت پیک سر فاصله حرکت قطارها در خط ۴ متروی تهران ۴ دقیقه است، اما به دلیل خرابی‌هایی که بعضا پیش می‌آید، احتمال دارد یکی دو دقیقه به این سرفاصله اضافه شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر به دو دلیل نمی‌توانیم به اندازه پتانسیل شهر تهران پوشش‌دهی خدمات مترو را ارائه دهیم، یکی این که هنوز خطوط مترو به اندازه کامل شکل نگرفته است و دومین این که دچار کمبود ناوگان هستیم. متاسفانه کمبود ناوگان باعث ایجاد خرابی‌های ناخواسته‌ای می‌شود که سرفاصله‌ حرکت قطارها را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نصب سنسور پایش وضعیت در آسانسورهای پل عابر پیاده مشهد

نصب دستگاه‌های جدید فروش بلیت از ۱۰ روز آینده

درستی با بیان این که روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از متروی تهران استفاده می‌کنند، عنوان کرد: اکنون روزی حدود ۲ هزار و ۲۰۰ حرکت با طول در مجموع ۵۴ هزار کیلومتر در متروی تهران انجام می‌شود، در واقع میزان تردد قطارهای متروی تهران روزانه حدود ۶ برابر کل مرزهای آبی و خاکی کشور است و طبیعی است که در این حجم بالای ترددها، حتما خطاها و مشکلاتی به وجود می‌آید.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران ادامه داد: تامین ۶۳۰ واگن از چین را پیگیری‌های شهردار تهران به مسیرهای خوبی رسیده است. همچنین قرارداد تولید ۱۱۳ دستگاه واگن قطار ملی در حوزه تأمین منابع به جاهای خوبی رسیده است و بیش از ۸۰ درصد منابع لازم تامین شده است، ما منکر مشکلات ناشی از کمبود ناوگان نیستیم، اما تمام قد در حال تلاش هستیم تا این مشکلات را رفع کنیم.

وی همچنین به مشکلات مربوط به کارت بلیت مترو اشاره کرد و گفت: از حدود ۱۰ روز آینده کار ویژه‌ ای در این زمینه آغاز می‌شود و با خرید سخت افزارها نصب دستگاه‌های جدید فروش بلیت آغاز می‌شود.

تحریم‌ها مشکلی برای تامین پله‌برقی‌ها ایجاد نمی‌کند

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با تاکید بر این که تحریم‌ها مشکلی برای تعمیر پله‌برقی‌های مترو ایجاد نمی‌کند، عنوان کرد: امروز در حوزه پله برقی مشکلی به اسم تحریم ما را اذیت نمی‌کند، اما گاهی اوقات در پله‌های قدیمی یک قطعه را از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم پیدا کنیم، زیرا به دلیل قدیمی بودن برخی پله‌ها، تجهیزاتشان در بازار نیست. برای بخش خصوصی هم انگیزه‌ای وجود ندارد که چند قطعه را تولید کند و بر این اساس بعضا در تامین قطعه‌های لازم به مشکل می‌خوردیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در پاسخ به سوالی درباره خالی بودن انبارهای متروی تهران نیز گفت: احساسم بر این است که وقتی می‌گوییم انبارها خالی است به مردم استرس وارد می‌کنیم. خواهشم این است که در این حوزه مردم را نگران نکنیم. کمبودهایی داشتیم اما امسال بودجه حمل‌ونقل جهش قابل توجهی کرده است و تمام اعضای شورا پشت حمل‌ونقل عمومی هستند و حتما میزان خرید تجهیزات برای پر شدن انبارها افزایش خواهد یافت. البته خریدهایمان را از سال پیش آغاز کردیم و بخشی از انبارهایمان در حال پر شدن است.

وی در پایان تصریح کرد: شرکت بهره‌برداری مترو در حال حاضر بدهی جاری دارد، اما زیان انباشته نداریم، ولی به دلیل خریدهایی که انجام می‌دهیم، بدهی دائما از لحاظ نقدینگی ایجاد می‌شود، اما در حال پاس شدن است. حمل‌ونقل عمومی در بسیاری از کشورها ماهیتا سوبسیدبگیر دولت‌هاست. ما هم در کشورمان همین روند را داریم.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر