جذابیت های گردشگری آسانسور لاسردا(Elevador Lacerda) در برزیل

در این مقاله به صورت کامل با آسانسور لاسردا، سال ساخت، تاریخچه، کاربرد و معماری آسانسور لاسردا، نام سازنده آسانسور و عملکرد آن آشنا می‌شوید.

آسانسور لاسردا در برزیل

بهار آزادی، کابین نیوز – آسانسور لاسردا (Elevador Lacerda) یک آسانسور شهری عمومی است که در سالوادور، برزیل واقع شده است و بخش پایین شهر را به بخش بالای شهر(Cidade Alta) وصل می‌کند. این آسانسور 72 متری بین سال‌های 1869 و 1873 ساخته شد. یکی از اولین چیزهایی که بازدیدکنندگان پس از رسیدن به سالوادور متوجه آن می‌شوند، یک سازه سفید زاویه‌دار است که از بخش قدیمی شهر به بخش جدید شهر حرکت می‌کند.

آسانسور لاسردا یکی از مهمترین نقاط شهر سالوادور است به همین علت عکس آن بر روی بسیاری از کارت پستال‌ها و بیلبوردهای درون شهر به چشم می‌خورد. این آسانسور یکی از چند آسانسور مهم تاریخی در جهان است که در شهر سالوادور نیز جایگاه و ارزش ویژه‌ای دارد.

تاریخچه آسانسور لاسردا

نام این آسانسور از آنتونیو دلاسردا، مدیر انجمن تجاری باهیا گرفته شد. آسانسور لاسردا ابتدا از نوع هیدرولیک بود. این آسانسور از 4 کابین تشکیل شده است که هر کدام دارای طرفیت 27 مسافر هستند. مدت زمان سفر با این آسانسور فقط 20 ثانیه است. به طوری که در سال 2019 بیش از 33000 مسافر در روز جابجا شد. این آسانسور در 7 دسامبر 2006 توسط IPHAN به عنوان میراث تاریخی برزیل ثبت شد.

آسانسور اولیه لاسردا

شهر سالوادور دا باهیا روی یک صخره‌ قرار دارد که حدود 280 فوت (85 متر) از سیدا آلتا (شهر مرتفع) به سمت سیاد بایکسا در سطح دریا پایین می‌آید. از زمانی که مهاجران در آغاز قرن هفدهم در این منطقه ساکن شدند، این افت مانعی برای غلبه بر جابجایی کالاها و مردم در اطراف شهر بوده است. در سال 1610، یسوعیان اولین کسانی بودند که یک سیستم طناب و جرثقیل قرقره ای را برای حرکت دادن اشیاء به بالا و پایین شکاف ابداع کردند. بیش از 250 سال بعد، این دستگاه به آسانسور بخار ارتقا یافت و از آن زمان به بعد انطباق ها و بهبودهای مختلف به طراحی و ساختار امروزی منجر شده است.

اگر شما هم به مطالعه درباره آسانسورهای تاریخی و مهم در برخی از کشورها علاقه دارید، می‌توانید به مطالب زیر سر بزنید.

نگاهی به تاریخچه آسانسور ازمیر ترکیه

بلندترین آسانسور فضای باز در اروپا+تصاویر

سازنده آسانسور لاسردا کیست؟

این آسانسور در روز Nossa Senhora da Conceição da Praia در سال 1873 افتتاح شد و در نتیجه به عنوان Elvador da Conceição شناخته شد. آسانسور لاسردا توسط آنتونیو د لاسردا، تاجری که با برادرش در مؤسسه پلی‌تکنیک رنسلر در نیویورک، مهندسی خوانده بود، طراحی شد، اگرچه لاسردا هرگز دوره را به پایان نرساند. برادران با پدرشان در آسانسور کار می‌کردند که بعدها منجر به ساخت آسانسور شد. تنها بعداً در سال 1896 بود که آسانسور به نام مخترع آن، آنتونیو د لاسردا نامیده شد و به نام او باقی مانده است.

آسانسور لاسردا در سالوادور

عملکرد آسانسور لاسردا چگونه است؟

این آسانسور در سال 1930 به صورت مدرن طراحی شد. ظاهری آرت دکو به خود گرفت و به گونه‌ای طراحی شد که دارای دو بازوی اتصال دهنده باشد – یکی که چاه آسانسور را در خود جای می‌دهد، مردم را به صورت عمودی از سطح دریا به بالا می‌برد، و سپس یک پیاده‌روی افقی دیگر از cidade alta که افراد را به سمت خیابان های بالایی می‌برد.

شرکت معروف آمریکایی مهندسی آسانسور Otis برای انجام این کار وارد شد. این شرکت، با اشاره به توانایی جابجایی 24000 نفر در روز افتتاحیه، دو سال بعد در مجله فورچون از تکمیل پروژه خبر دادند. در سال 1961، Otis توانست ظرفیت جابجایی مسافران آسانسور لاسردا به دو برابر افزایش دهد.

کلام آخر

همه آسانسورهای تاریخی جذابیت خاصی برای افراد دارند زیرا تاریخچه و داستان آن‌ها جالب و منحصربفرد است. آسانسور لاسردا نیز از همین دست آسانسورها است. جایگاه و جذابیت این آسانسور به ویژه برای شهروندان سالوادور به حدی است که تصاویر آن بر روی کارت پستال‌های آن‌ها هست. حضور آسانسور علاوه بر اتصال بخش پایینی شهر به بخش بالایی آن که مهمترین کاربرد آسانسور است، به شهر سالوادور زیبایی خاصی بخشیده است. به همین علت این آسانسور مورد توجه بسیاری از گردشگرانی است که به شهر سالوادور سفر می‌کنند.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر