همه چیز درباره ی آسانسور های گیرلس

بررسی آسانسور گیرلس مزایای این آسانسور به همراه بررسی ویژگی‌ها و مقایسه آسانسورهای گیرلس با آسانسور گیربکسی

آسانسور گیرلس

نعیمه گلی، کابین نیوز – انتخاب آسانسور بدون دنده( گیرلس) مسئله ی رایجی است که بسیاری از توسعه دهندگان و سازندگان در پروژه های خود با آن مواجه هستند. در میان آسانسورهای گیربکس و گیرلس، آسانسورهای گیرلس به دلیل مزایای مختلف محبوبیت زیادی دارند. اما آسانسورهای گیربکس قیمت بسیار مناسبی دارند.در این مقاله، جنبه‌های مختلف آسانسورهای گیرلس و گیربکس را به تفصیل مورد بحث قرار می‌دهیم تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک را انتخاب کنید.

آسانسور گیرلس چیست؟

آسانسور کششی گیرلس اولین بار توسط Otis در سال 1913 اختراع شد و اولین بار در ساختمان Woolworth در شهر نیویورک نصب شد. این نوع سیستم محرکه را می توان در ساختمان‌هایی با هر ارتفاعی استفاده کرد و با سرعت بسیار بالاتری نسبت به آسانسورهای دیگر کار می‌کند. این طراحی آنقدر بادوام است که حتی در حال حاضر، زمانی که ساختمان‌ها مدرن شده‌اند و شاهد جایگزینی سیستم‌های کنترل آسانسور با جدیدترین تجهیزات الکترونیکی هستیم. به ندرت نیاز به جایگزینی موتورهای گیرلسی است که به خوبی نگهداری شده‌اند. این آسانسورها معمولاً با سرعت بیش از 500 فوت در دقیقه(یا 2.5 متر بر ثانیه) کار می‌کنند؛ اما بسته به کاربرد ممکن است سرعت پایین‌تری نیز داشته باشند.

آسانسور گیرلس

مزایای موتورهای گیرلس

در ادامه با برخی از مهمترین مزایای آسانسور و موتور گیرلس آشنا شوید.

ساییدگی و پارگی کم

بزرگ‌ترین مزیت موتورهای گیرلس این است که هیچ ساختار چرخشی و سایش مکانیکی ندارد به جز مجموعه‌ای از یاتاقان‌ها روی شفت موتور(که شفت کششی نیز هست). بدون ساییدگی و پارگی، عمر موتور به طور طبیعی افزایش می‌یابد.

ذخیره انرژی

از آنجایی که مکانیزم انتقال وجود ندارد، افت مکانیکی توان وجود ندارد. همچنین باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های عملیاتی می‌شود.

نصب ساده

موتور گیرلس جمع و جور و سبک است، به راحتی قابل حمل و نقل است، بنابراین نصب آن راحت‌تر است.

عملکرد و حرکت نرم

آسانسور با دقت بالا و عملکرد قابل اعتماد کار می‌کند. زیرا هیچ صدا و لرزش دنده‌ای وجود ندارد. در نتیجه آسانسور به آرامی و با صدای کم کار می‌کند. این نیز یکی از ویژگی‌های برجسته انقلاب سبز آسانسور است.

ایمن، بدون نیاز به روغن روان کننده

در موتورهای گیرلس فقط بلبرینگ‌ها نیاز به روغن کاری دارند و دیگر خبری از درد سرهای  تعویض روغن موتور نیست که این امر باعث صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها می‌شود. همچنین مشکلاتی از قبیل نشت روغن نیز از بین می‌رود.

 استفاده آسان

از آنجایی که تراکتورهای گیرلس فاقد روان کننده مایع هستند و نشتی ندارند، نه تنها آلودگی ندارند، بلکه در هر موقعیتی قابل نصب هستند.

مزایای آسانسورهای گیرلس

  • سرعت بالا آسانسور در مقایسه با آسانسورهای گیربس
  • قابل استفاده در ساختمان های مرتفع
  • قابل استفاده در کابری های مختلف مانند: مسافربری، حمل و نقل و….
  • طراحی منحصر به فرد موتور گشتاور بالاتری را فراهم می کند که باعث افزایش طول عمر موتور می شود.

آسانسور گیرلس

زمان انتخاب آسانسور گیرلس

در ادامه نکاتی که در زمان انتخاب آسانسور گیرلس اهمیت دارند را بیان می‌کنیم.

الزامات موتورخانه

موتورخانه یکی از مهمترین تغییرات بین آسانسورهای گیربکس و گیرلس است. در آسانسورهای گیربکس، چرخ‌ها و موتور باید در ماشین آلات واقع در بالای چاه آسانسور نصب شوند. با این حال در آسانسورهای گیرلس به دلیل اینکه چرخ‌ها مستقیماً به موتور و کابین متصل هستند، نیازی به موتورخانه نیست و همین امر سبب شده آسانسورهای گیرلس اغلب به عنوان آسانسورهای بدون موتورخانه(MRL) شناخته شوند.

موتورخانه معمولاً بالای چاه آسانسور قرار دارد و باید در طراحی ساختمان مورد توجه قرار گیرد. موتورخانه باید به خوبی روشن و دارای تهویه مطبوع باشد. اما در کل موتورخانه را می‌توان به عنوان یک اتلاف فضا و یک عیب بزرگ در ساخت و نصب آسانسورهای گیربکس در نظر گرفت.

مصرف انرژی

موتورهای آسانسور گیرلس می‌توانند کوچکتر از موتورهای آسانسور دنده‌ای باشند زیرا چرخ دنده ندارند. این باعث می شود موتورهای گیرلس در مصرف برق بهینه‌تر شوند. با کوچک کردن موتور، سایر اجزا نیز کوچک‌تر خواهند شد. این به بهبود عملکرد و جذابیت بیشتر موتورهای گیرلس کمک می‌کند.

ظرفیت

ظرفیت بار هر دو آسانسور گیربکس و گیرلس تقریبا یکسان است و برای سفر مسافر کافی است. ممکن است مشخصات از پروژه‌ای به پروژه دیگر متفاوت باشد. اما واضح است که قابلیت‌های سرعت و مسافت آسانسورهای گیرلس نسبت به آسانسورهای گیربکس مطلوب‌تر است.

تعمیر و نگهداری

یکی از مسائل کلیدی، تعمیر و نگهداری هر دو موتور است. آسانسورهای کششی گیربکس دارای موتورهای بزرگتر از آسانسورهای کششی گیرلس هستند و به ترکیب بزرگتری از ابزار نیاز دارند که تعمیر و نگهداری را دشوارتر می‌کند. علاوه بر این، موتورهای گیربکس به گریس نیاز دارند که باید مرتباً تعویض شوند و تعمیر و نگهداری را دشوار و پرهزینه می‌کند. این مسائل نگهداری آسانسورهای کششی گیرلس(اجزای کوچکتر، بدون روغن در دنده‌ها) نسبت به آسانسورهای گیربکس سودمندتر و جذاب‌تر می‌شود.

با توجه به مطالب ارائه شده آسانسورهای گیرلس مزایای بیشتر و قوی تری نسبت به آسانسور های گیربکس دارند، اما انتخاب نهایی کاملاً به بودجه موجود بستگی دارد زیرا آسانسور گیرلس هزینه بیشتری دارد، اما شکی نیست که مزایای بیشتری نیز دارد. بنابراین زمانی که نمی‌توانید تصمیم بگیرید، توصیه می‌کنیم حتما با یک تیم حرفه‌ای مشورت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر