سوالات متداول در بیمه آسانسور

در این مطلب چند مورد از مهمترین سوالات درباره بیمه آسانسور را مطرح می‌کنیم. اگر شما نیز در این زمینه سوالی دارید می‌توانید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

آیا بیمه آسانسور خسارت های ناشی از آتش سوزی وارد به آسانسور را جبران میکند ؟
خیر در بیمه آسانسور خسارت های مالی و جانی وارد به استفاده کنندگان از آسانسور جبران میشود لیکن خسارتهای فیزیکی وارد به خود آسانسور قابل پرداخت نیست و مالکان و مدیران محترم ساختمان ها علاوه بر بیمه آسانسور میبایست با خرید بیمه آتش سوزی کلیه تاسیسات ساختمان از جمله آسانسور را در برابر آتش ، صاعقه ، انفجار و همچنین زلزله بیمه کنند.
آیا داشتن قرارداد سرویس و نگهداری برای آسانسور شرط لازم برای پرداخت خسارت است ؟
بله ، دارا بودن قرارداد سرویس و نگهداری معتبر با یکی از شرکت هایی که دارای پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صمت هستند الزامی بوده و شرط پرداخت خسارت خواهد بود .
آیا داشتن گواهی استاندارد برای آسانسور شرط لازم برای پرداخت خسارت است ؟
خیر ، در حال حاضر پرداخت خسارت بیمه منوط به داشتن گواهی استاندارد در ساختمان های قدیمی و یا تمدید آن در ساختمان های جدید نیست .کلیه ساختمان هایی که بعد از سال 1383 ساخته شده اند قطعا قبل از دریافت پایان کار تاییدیه گواهی ایمنی آسانسور از سوی ادارات كل استاندار را دریافت کرده اند ، این قبیل ساختمان ها می بایست به طور مرتب سالیانه نسبت به تمدید گواهی استاندارد اقدام نمایند و همچنین ساختمان های قبل از سال 1383 نیز جهت دریافت گواهی استاندارد می بایست اقدام نمایند . بدیهی است این موضوع در افزایش ایمنی آسانسور و کاهش حوادث احتمالی نقش مهمی دارد و در صورت عدم دریافت گواهی ایمنی از اداره استاندارد و وقوع حادثه بدیهی است که در بررسی و تعیین مقصر یا مقصرین حادثه سهم مدیر و مالکان سهم بالاتری خواهد بود .
برای دریافت گواهی استاندارد چه باید کرد ؟
برای دریافت گواهی استاندارد کافی است با یکی از شرکت هایی که دارای پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صمت هستند قرارداد دریافت گواهی استاندارد منعقد نمایید . این شرکت ها به نمایندگی از شما اقدامات لازم را جهت ایجاد فایل و اعزام بازرس انجام خواهند داد .
خرید بیمه آسانسور به عهده کیست ؟
از آنجاییکه در صورت وقوع حادثه در یک آسانسور افراد و شخصیت های مختلفی که درفرایند ساخت قطعات آسانسور، مونتاژآسانسور ، بازرسی و نگهداری آن نقش داشته اند بر اساس نظر کارشناس ممکن است هرکدام سهم و درصدی مقصر و مسئول حادثه شناخته شوند بنابراین بدیهی است که تمام این افراد در معرض خطرمحکومیت قرار دارند و هر کدام میبایست پیش بینی های لازم را برای خرید بیمه مسئولیت مربوط به حوزه مسئولیت خود را داشته باشند تا در حاشیه امنیت قرار بگیرند . بر همین اساس به کلیه مدیران و مالکان ساختمان ها اکیدا توصیه میشود بیمه مسئولیت آسانسور را بصورت مستقل خریداری کنند وفقط به اینکه شرکت سرویس ونگهداری بیمه خریداری کرده اکتفا نکنند زیرا شرکت سرویس و نگهداری مسئولیت خود را بیمه کرده و چنانچه در یک حادثه 30 درصد مدیر یا مالکان و 70درصد شرکت سرویس و نگهداری محکوم شوند بیمه نامه خریداری شده توسط شرکت سرویس و نگهداری فقط سهم 70درصد بیمه گذار خود یعنی شرکت سرویس و نگهداری را جبران خواهد کرد و سهم 30درصد مدیر یا مالکان به عهده بیمه گر آن بیمه نامه نخواهد بود . هرچند میتوان در زمان خرید بیمه نامه مسئولیت هر دو را باهم بیمه کرد لیکن توصیه میشود جهت جلوگیری از برخی مشکلات حقوقی هر کدام از عوامل بصورت مستقل بیمه نامه خریداری کنند .
مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت حوادث آسانسور چیست ؟
در صورت وقوع حادثه حداکثر ظرف مدت 5 روز کاری مراتب را بصورت کتبی به شرکت بیمه اطلاع دهیدبا توجه به نوع حادثه مدارک زیر را تهیه و تحویل شرکت بیمه دهیدحوادث منجر به جراحت و هزینه های بیمارستانی :1- صورت حساب بیمارستان2- قبوض پرداخت شده3- شرح عمل جراحی4- خلاصه پرونده بیمارستان5- تصویر شناسنامه و کارت ملی مصدوم
حوادث منجر به فوت یا نقص عضو :1- کپی برابر اصل گواهی فوت2- کپی برابر اصل شناسنامه باطل شده3- کپی برابر اصل گزارش نیروی انتظامی4- کپی برابر اصل گزارش پزشکی قانونی5- کپی برابر اصل گواهی حصر وراثت6- رای دادگاه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر