مراحل عیب یابی آسانسور | بازدید از کابین آسانسور

روشنایی کابین آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – به صورت عمومی، هر فرآیندی که منجر به افزایش کارایی و طول عمر آسانسور شود، جزو سرویس و نگهداری آسانسور به حساب می‌آید. البته مفهوم سرویس و نگهداری در آسانسورها کمی متفاوت است. در آسانسور، به مجموعه فعالیت‌هایی که برای حفظ حداقل سطح عملکرد ایمن آسانسور بر حسب ویژگی‌های طراحی آن انجام می‌شود، سرویس و نگهداری گفته می‌شود. سرویس و نگهداری در زبان انگلیسی با عنوان Maintenance شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم بازدید از کابین آسانسور را که یکی از مراحل عیب یابی آسانسور است بررسی کنیم.

کابین شیشه‌ای

برخی از کابین‌های آسانسور به علت ساختار شیشه‌ای خود، باعث می‌شوند مسافران به بیرون دید داشته باشند. هنگام بازدید از کابین آسانسور، یکی از موارد بسیار مهمی که باید بررسی شوند، همین دیوارهای کابین آسانسورهای پانوراما است. این دیواره باید علاوه بر سالم بودن، در جای خود نیز محکم باشد. علاوه بر این، برای تکیه دیواره کابین آسانسور پانوراما به دیوار، باید دستگیره‌هایی نصب شده باشند.

کابین شیشه ای آسانسور

روشنایی کابین آسانسور

فرقی ندارد که شما در چه ساعتی از شبانه روز از آسانسور استفاده می‌کنید، در هر صورت باید کابین آسانسور شما دارای روشنایی استاندارد و کافی باشد. بنابراین روشنایی کابین آسانسور نیز از جمله مواردی است که باید در زمان بازدید از کابین آسانسور، چک شود. به این ترتیب باید کلیه لامپ‌های موجود در سقف یا دیواره عملکرد درستی داشته باشند.

لامپ‌های خرید باید حتما با لامپ‌های سالم تعویض شوند. همچنین اتصالات سقف نیز باید محکم باشد. هنگام تعویض لامپ‌ها باید به حداقل روشنایی کابین که 50 لوکس است توجه کنید. البته روشنایی کابین آسانسور قوانین دیگری نیز دارد.  روشنایی کابین آسانسور شما باید به صورتی باشد که حتی در مواقع قطع برق، روشنایی اضطراری و آلارم خطر برقدار وجود داشته باشد. در این صورت علاوه بر تامین روشنایی، امکان اطلاع رسانی به خارج از کابین نیز فراهم می‌شود. بنابراین کارشناسان موظف هستند در بازدید از کابین آسانسور، عملکرد مناسب هر دو سیستم را بررسی کنند.

روشنایی کابین آسانسور

سیل درب آسانسور

ممکن است هنگام استفاده از آسانسور متوجه کثیفی قسمت پایین درب آسانسور شده باشید. با توجه به اینکه سیل درب آسانسور پاخور است و دارای شیار است باعث جذب آلودگی بسیار زیادی می‌شود. جذب این آلودگی‌ها، موجب ایجاد مقاومت در حرکت لته‌های درب می‌شود. به همین علت، بررسی میزان نظافت سیل درب آسانسور هنگام بازرسی کابین آسانسور نیز بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید:

طراحی آسانسور در ساختمان | مراحل طراحی؛ جانمایی و چیدمان آسانسورها

بازدید از درب آسانسور

همانطور  که می‌دانید کلیه اجزا و قطعات کابین آسانسور باید دارای استاندارد کافی باشند. به همین علت کارشناسان باید مواردی را که در ادامه ذکر می‌کنیم در بازید از کابین آسانسور بررسی کنند.

  • درب طبقه باید دارای آستانه با مقاومت کافی در برابر نیروهای وارده باشد، این موضوع به ویژه در درب‌های لولایی آسانسور اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • آستانه درب ترجیحا باید دارای شیب ملایمی به سمت خارج باشد، در این صورت از ورود آب به داخل کابین آسانسور جلوگیری می‌شود.
  • کنترل فاصله بین لته‌های درب آسانسور: بر اساس استاندارد، فاصله بین لته‌های متحرک و یا لته متحرک با قاب ثابت نباید بیش از 6 میلیمتر باشد.
  • بررسی فاصله عمودی بین لته و سیل درب آسانسور: این فاصله باید حداقل 4 میلیمتر باشد، در این صورت از سایش جلوگیری می‌شود.
  • در صورتی لته های درب دارای تاب خوردگی باشند، باید دمونتاژ شده و به روش اصولی با توجه به دستورالمعل برند سازنده تاب درب گرفته می‌شود.
  • ساختار درب اتوماتیک باید به صورتی باشد که در صورت وجود مانع بین لته‌های درب از بسته شدن آنها جلوگیری به عمل آید.
  • قدرت بسته شدن درب کابین نباید بیش از 150 نیوتن باشد.

استاندارد آسانسور آتش نشانی

مورد دیگری که در بازرسی از کابین آسانسور باید توسط سرویسکاران مورد بررسی قرار گیرد، استاندارد آسانسورهای آتش نشانی است. البته این آسانسور در برخی از ساختمان‌ها وجود دارد. در صورتی که داخل کابین آسانسور، کلیدی مخصوص آتش نشانان تعبیه شده باشد، سرویسکاران موظف به کنترل آن هستند.

دوربین مدار بسته آسانسور

برخی از آسانسورها در کابین و چاه خود مجهز به دوربین مدار بسته هستند. وجود این دوربین در صورتی مجاز است که مخل ایمنی و یا فرایند سرویس و نگهداری نباشد. در بازرسی از کابین آسانسور، باید نصب و بررسی عیوب این دوربین‌ها توسط سرویسکار انجام شود.

کلید VIP آسانسور

برخی از آسانسورها، در تابلو فرمان خود مجهز به کلید و یا مکانیزمی به نام VIP هستند. در صورت فعال شدن این مکانیزم، آسانسور فقط در طبقات خاصی توقف نموده و مسافران خاصی را به مقصد می‌رساند.

کف کابین آسانسور

در بازرسی از کابین آسانسور، بررسی سنگ کف کابین نیز اهمیت بالایی دارد. عموما کف کابین به صورت سنگ یکپارچه است. گاهی اوقات ممکن است در اثر سقوط جسم سنگین از دست مسافر، سنگ کف کابین آسانسور دچار شکستگی شود. در این صورت باید سنگ کف تعویض شود.

صحت شاسی آسانسور

کلیه دکمه‌های شاسی آسانسور باید از قسمت داخل و خارج به سمت بالا و پایین بررسی شوند. در بازدید از کابین آسانسور، هنگام بررسی شاسی‌ها بررسی کلیدهای زیر نیز الزامی است.

  • اعلام خطر
  • ارتباط دوسویه
  • تهویه و…

تهویه کابین آسانسور

این مورد یکی از مهمترین نکاتی است که باید در بازرسی از کابین آسانسور مورد بررسی قرار گیرد. تهویه کابین آسانسور از طریق درز لته‌ها و روزنه‌های موجود بر روی دیواره کابین تامین می‌شود. البته برخی از آسانسورها برای تعبیه خود دارای تهویه جداگانه و یا کولر هستند.

نمایشگر کابین آسانسور

برخی از کابین‌های آسانسور برای نمایش وضعیت آب و هوا، اعلانات ساختمانی، سرعت، دمای هوا، تبلیغات و… به این نمایشگر مجهز هستند. به همین علت باید عملکرد آن به درستی بررسی شود.

آینه در کابین آسانسور

وجود آینه در آسانسور برای اطمینان از حضور کابین در طبقه مورد نظر الزامی است. این آینه باید از جنس شیشه‌ای و یا از استیل‌های آینه‌ای باشد. در صورتی که آینه شیشه‌ای باشد باید هنگام شکستگی حتما تعویض شود.

آینه کابین آسانسور

سخن پایانی 

امروز استفاده از آسانسور نقش پررنگی در زندگی افراد دارد. به همین علت امنیت و استاندارد کابین آسانسور اهمیت ویژه‌ای دارد. لذا کارشناسان و سرویسکاران آسانسور باید در بازدید از کابین آسانسور دارای تخصص کافی باشند. در این مطلب سعی کردیم نگاهی کلی به نکات بازرسی از کابین آسانسور داشته باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر