چگونگی کنترل بار فیزیکی در آسانسور، انواع سنسور کنترل وزن و دستگاه‌های کنترل الکترونیک

آشنایی با چگونگی کنترل بار فیزیکی در آسانسور، انواع سنسور کنترل وزن و دستگاه‌های کنترل الکترونیک و معرفی دستگاه‌های کنترل وزن

کنترل بار فیزیکی در آسانسور

همانطور که اطلاع دارید، سرویس و نگهداری آسانسور اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از مواردی که باید حتما در سرویس و نگهداری آسانسور بررسی شود، کنترل بار فیزیکی آسانسور است. به طور کلی برای کنترل وزن آسانسور از سه سنسور استفاده می‌شود. این سنسور شامل سنسور متصل به طناب‌های فولادی، سنسور دوتایی موتور و سنسور کابین است. سنسورهایی که روی سیم بکسل‌ها نصب می‌شوند، تغییر حالت ایجاد شده توسط وزن کابین را اندازه گیری می‌کنند. اگر قصد آشنایی با نحوه کنترل بار فیزیکی در آسانسور، انواع سنسور کنترل وزن و دستگاه‌های کنترل الکترونیک را دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه‌های کنترل الکترونیک

سیگنال‌هایی که توسط سنسورها تولید می‌شوند دارای ظرفیت بسیار پایینی هستند.(Load Cells) قدرت این سیگنال‌ها در حد چند میلی ولت است. دستگاه‌های کنترل الکترونیک یکی از عوامل شارژ قدرت و تقویت سیگنال‌هایی است که توسط سنسورها تولید می‌شوند.

این یونیت‌های الکترونیکی، خروجی‌هایی را برای کنترل کننده‌هایی که بار درون کابین را ثبت می‌کنند تولید می‌کنند. البته اغلب ارتباط با یک کنترلر توسط رله‌هایی که به کنتاکت‌های معکوس کننده مجهز هستند، صورت می‌گیرد.

واحدهای کنترل بار فیزیکی آسانسور دارای سه رله خروجی هستند. به طوری که هر کدام از آن‌ها به یک سطح وزن مشخصی در کابین اختصاص می‌یابند.

  • رله مربوط به وجود بار یا مسافر
  • رله مربوط به تکمیل بودن ظرفیت بار کابین
  • رله مربوط به اضافه بار کابین

البته برخی از کنترلرها بیش از سه ورودی دارند که می‌تواند اطلاعات بیشتری ارسال نماید.

بیشتر بخوانید:

فناوری SCHINDLER CLEANCALL

انواع سیستم کنترل الکترونیک

انواع سیستم کنترل الکترونیک شامل 2 مورد زیر هستند.

  • سیستم کنترل الکترونیک آنالوگ LM3
  • سیستم کنترل دیجیتالی یا میکروپروسسوری(LM3D و LM6D)

دستگاه‌های کنترل الکترونیک

سیستم کنترل الکترونیک آنالوگ LM3

این نوع سیستم، یک سیستم قدیمی است که بر اساس سطح ولتاژ عمل می‌کند. به طوری که در آن از پتانسیومترهای حساس و با دقت زیاد برای تنظیم صفر و هر یک از سطوح خروجی‌های مورد نیاز استفاده می‌شود.

با نصب سیستم کنترل بار فیزیکی در آسانسور برای اولین بار چه به صورت سنسور مخصوص نصب بر روی سیم بکسل و چه سنسور مخصوص نصب بر روی شاسی موتور یا سنسور کابین، سیستم کنترل برای تمامی وزن، شرایط موجود یک سیگنالی را با یک سطح مشخص ثبت می‌کند که در این زمان تجهیزات را برای ایجاد صفر سیستم درجه بندی می‌شود تا سیستم از هر گونه افزایش وزن که به وسیله ورود بار یا مسافر به کابین ایجاد می‌شود آگاه شود.

بعد از اندازه گیری و تنظیم صفر سیستم، سطوح مختلف رله‌ها توسط پتانسیومترهای مخصوص، خودبخود تنظیم می‌شوند.

اشکال مختلف سیستم های کنترل آنالوگ

این سیستم دارای اشکال مختلف از جمله موارد زیر هستند.

  • مشکل بودن تنظیم آنها: زیرا در مواقعی که تجهیزات اندازه گیری سیگنال‌ها وجود نداشته باشد، نصاب آسانسور باید برای تنظیم پتانسیومترهای هر رله، وزنه معادل آن را در کابین گذاشته و بعد برای تنظیم پتانسیومتر اقدام نمود.
  • مشکل در زنجیره جبران: زیرا هنگامی که از سنسورهای مخصوص روی سیم بکسل و یا سنسورهای مخصوص شاسی موتور استفاده می‌شود، این نوع سنسورها هر گونه افزایش وزن ناشی از کف یا سطحی که در آن قرار دارند را نیز اندازه گیری می‌کنند. این افزایش وزن در واقع تنها از طریق ورود بار یا مسافر ایجاد نمی‌شود بلکه می‌تواند ناشی از زنجیرهای جبران نیز باشد.

لازم به یادآوری است که سیستم‌های کنترل آنالوگ LM3، هوشمند نیستند ولی سیگنال ارسال شده توسط سنسور را تقویت می‌کند. LM3 را بین پایین‌ترین و بالاترین سطح افزایش وزن ناشی از زنجیر جبران قرار می‌دهند.

سیستم کنترل دیجیتالی یا میکروپروسسوری(LM3D و LM6D)

عملکرد این نوع سیستم بر اساس میکروپرسسور است و برای تنظیم سطح صفر و سطوح رله‌های خروجی و نیز نمایش فهرست ها برنامه ریزی شده اند. این ننوع سیستم‌ها دارای نرم افزاری هستند که جهت جبران افزایش وزن های ناشی از زنجیر جبران قرار داده شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر