آسانسور ساخته شده از مواد کامپوزیت /کاربرد کامپوزیت در صنایع

معرفی آسانسور ساخته شده از مواد کامپوزیت با نام “8” در ساخت این آسانسور، از مواد کامپوزیت سبک وزن استفاده شده است.

آسانسور ساخته شده از مواد کامپوزیت

بهار آزادی، کابین نیوز – آسانسور ساخته شده از مواد کامپوزیت با نام “8” که توسط شرکت آسانسور سنگاپور(SLC) در روز چهارشنبه(11 ژانویه) رونمایی شد، در ساخت این آسانسور، از مواد کامپوزیت سبک وزن استفاده شده است. هدف از ساخت این آسانسور، کاهش و یا حذف فولاد از آسانسور است. اکثر آسانسورهای سنتی از فولاد ساخته شده‌اند. SLC که در آگوست 2015 تأسیس شد، یک سرمایه گذاری مشترک بین سازمان توسعه املاک محلی Far East Organization، شرکت ساخت و ساز و مهندسی عمران Woh Hup و هلدینگPronus (HK) است.

کاربرد کامپوزیت در صنایع

کامپوزیت‌ها شامل انواع مختلفی از مواد مانند پلیمرهای تقویت شده با الیاف کربن(CFRP)، پلیمرهای تقویت شده با الیاف شیشه و پلیمرهای مشتق شده زیستی هستند. با توجه به سبکی نسبی، استحکام بالا و مقاومت بالا در برابر خوردگی، چنین موادی توسط صنایع مختلف از جمله هوافضا، اکتشافات در اعماق دریا و حتی برخی ورزش‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به عنوان مثال، هواپیماهای 787 دریم لاینر بوئینگ و A350 ایرباس از کامپوزیت‌های فیبر کربنی سبک وزن که یک پنجم وزن فولاد هستند؛ اما حداقل پنج برابر قوی‌تر هستند، برای جایگزینی آلیاژهای آلومینیوم در بدنه هواپیماهای خود استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

3 تفاوت اصلی پله برقی و پیاده رو متحرک

ایمنی آسانسور ساخته شده از مواد کامپوزیت

هنگام ساخت اولین آسانسور ساخته شده از مواد کامپوزیت مدیر عامل SLC، آلیستر بنت، گفت که ایمنی این آسانسور بسیار زیاد است. هدف ما این است که افراد از ایمن بودن کامپوزیت‌ها اطمینان داشته باشند. کامپوزیت‌ها سبک، قوی و دارای کاربردهای شگفت انگیز هستند.

او توضیح داد:«پنل‌های لانه زنبوری آلومینیومی معمولاً روی فلپ‌ها استفاده می‌شوند که در هنگام فرود(هواپیما) روی بال‌ها بلند می‌شوند و این شامل مقدار فوق‌العاده‌ای از فشار اتمسفر است.

SLC همچنین آزمایش هایی مانند بارگیری آسانسور با وزنه 1600 کیلوگرمی قبل از سقوط آن از چاه بالابر انجام داده است. آقای بنت گفت: می‌خواستیم ببینیم که خراب می‌شود یا خیر. در نهایت، کابین خوب بود».

در حال حاضر، آسانسور از Liftinstituut، یکی از سازمان‌های صدور گواهینامه اروپا برای سیستم‌های آسانسور و پله برقی، تاییدیه مفهومی دریافت کرده است. در انتظار تایید نهایی از سوی سازمان و همچنین صدور گواهینامه از سازمان ساختمان و ساخت و ساز سنگاپور(BCA) است که امیدوار است تا پایان سه ماهه اول آن را دریافت کند.

پس از این، امیدوار است تا سه ماهه چهارم سال 2017 آسانسور خود را به صورت تجاری در دسترس قرار دهد. در همین حال، SLC با شرکت محلی Admiralty International برای ساخت کابین آسانسور خود در سنگاپور شریک خواهد شد.

مدیر دریاسالاری بین‌الملل، چیا تین فوک، در مراسم راه‌اندازی به Channel NewsAsia گفت:«ما مواد کامپوزیتی را برای قایق‌های مورد استفاده نیروی دریایی سنگاپور تولید می‌کنیم و این قایق‌هایی که بیش از 10 سال پیش ساخته‌ایم هنوز در حال استفاده هستند. مردم معمولاً فکر می‌کنند که چون پلاستیکی است، به این معنی است که دوام نخواهد داشت، اما این درست نیست.»

نصب آسانسور ساخته شده از مواد کامپوزیت

یک«بحث ساده در زمان ناهار» با پدرش در مورد هزینه و زمان صرف شده برای تعویض پله برقی در سیستم متروی لندن، که به عنوان مترو شناخته می شود، چیزی بود که آقای بنت را به فکر استفاده از مواد کامپوزیتی برای آسانسور و پله برقی برانگیخت. پدرش، نایجل بنت، مدیر اجرایی سابق شرکت تامین کننده آسانسور و پله برقی مستقر در هنگ کنگ، جاردین شیندلر بود.

وی گفت: در متروی لندن، برخی از پله برقی‌ها بسیار قدیمی هستند و باید به طور کامل تعویض شوند. متأسفانه پله برقی در بخش‌های طولانی ساخته شده است و باید توسط جرثقیل‌ها بلند شود. برای اینکه آن‌ها بتوانند جایگزینی را انجام دهند، باید قسمت‌هایی از ایستگاه را تخریب کنند و کار ساخت و ساز چندین ماه و میلیون‌ها پوند طول می‌کشد.

“بنابراین من شروع به فکر کردم که چرا خرپا را به صورت کامپوزیت درست نکنیم تا بتوانیم آن را به صورت صاف بسته بندی کنیم، آن را از ورودی عبور دهیم و کنار هم بگذاریم.” “این باعث صرفه جویی در مقدار زیادی پول و زمان می شود.” به گفته آقای بنت، به طور مشابه، آسانسور کامپوزیت به زمان نصب، کار و مقدار مصالح ساختمانی کمتری نیاز دارد. در حالی که نصب آسانسور سنتی در یک طبقه حدود 5 روز کاری طول می‌کشد، آسانسور کامپوزیت به دلیل وزن نسبتا سبک ‌تر 150 کیلوگرمی، تنها یک روز کار را شامل می‌شود. یک آسانسور سنتی از فولاد ساخته شده است که دارای همان ظرفیت است و وزن آن حدود 1500 کیلوگرم است.

در بیانیه مطبوعاتی SLC آمده است:«این نیاز به طرح‌های پیچیده محور و مقدار قابل توجهی از تکیه‌گاه سازه‌ای به شکل دیوارهای بتنی و تکیه‌گاه‌های فولادی را برطرف می‌کند.

آقای بنت گفت که این شرکت قصد دارد در نهایت این روند را به چهار طبقه در روز سرعت بخشد، که این امر می‌تواند “افزایش قابل توجهی در بهره وری” و “تغییر بازی در زمینه خود” باشد.

علاوه بر هزینه‌ها و مزایای بازده زمانی، نصب آسان آسانسور ساخته شده از مواد کامپوزیت به این معنی است که دیگر نیازی به نیروی کار ماهر نیست. در حال حاضر حدود 61000 آسانسور مسافری در سنگاپور وجود دارد که تنها 2000 تکنسین آسانسور دارند.

با این نوآوری، هر فردی می‌تواند آموزش ببیند و گواهینامه لازم برای نصب آسانسور را دریافت کند و این امر تا حدودی باعث کاهش مشکل نیروی کار برای نصب آسانسور و هزینه‌های نگهداری می‌شود.

سبک بودن همچنین به این معنی است که آسانسورهای کامپوزیتی می‌توانند نیاز به وزنه های تعادل را از بین ببرند و دارای کابین آسانسور بزرگ‌تر باشند.

آسانسور کامپوزیتی

ساختار آسانسور ساخته شده از مواد کامپوزیت

بنت همچنین اظهار کرد که “آسانسورهای سنتی دارای بخش‌های بزرگی از وزنه های تعادل هستند که به یک طرف آویزان می شوند. ما این مشکل را برطرف کردیم و با حذف آن بخش، اکنون تمام فضایی را داریم که برای ساختن کابین آسانسور برای ریل‌ها و وزنه‌ها استفاده می شد.” این آسانسور دارای فضای بیشتری است و به همین علت برای افراد معلول بسیار مناسب است. این آسانسور با حداقل قطر چرخش 1400 میلی متر، تنها آسانسوری است که برای ایجاد شعاع چرخش کافی برای ویلچر طراحی شده است. 

محدودیت ارتفاع

آسانسور ساخته شده از مواد کامپوزیت دارای محدودیت ارتفاع هستند. به گفته آقای بنت، آسانسورهای کامپوزیت SLC برای ساختمان‌های بلندی که بیش از 20 طبقه ارتفاع دارند، مناسب نیستند. در واقع، این نوع آسانسورها راه‌حلی برای ساختمان‌های کم‌مرتبه با کمتر از 20 طبقه هستند؛ اما برای ارتفاعات بالاتر به سایر آسانسورها نیاز دارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر