آموزش تعمیرات تخصصی موتور گیربکس دار

آموزش تعمیرات تخصصی موتور گیربکس دار، نکات انتخاب روغن مناسب، بررسی کلیه نکات تعمیرات اختصاصی موتور گیربکسی

آسانسور دارای انواع موتور و قطعات مختلفی است. با توجه به نوع گیربکسی یا گیرلسی بودن موتور آسانسور، نوع خرابی و تعمیرات آن متفاوت است. به همین علت سرویسکاران آسانسور باید علاوه بر آشنایی با نصب انواع موتور، با نحوه تعمیرات هر یک نیز آشنا شوند. برای اطمینان از عملکرد درست موتور آسانسور، با کلیه نکات لازم برای بررسی آشنا شوید.

انتخاب روغن مناسب

به صورت کلی انواع روغن آسانسور شامل سه مورد زیر است.

  • مصنوعی
  • نیمه مصنوعی
  • معدنی

برای انتخاب درست نوع روغن، باید از برند سازنده و یا از پلاک گیربکس استعلام بگیرید؛ اما به صورت کلی روغن معدنی برای انواع برندهای گیربکس مناسب است. برعکس روغن مصنوعی مناسب تمام گیربکس‌ها نیست.

در صورتی که از نوع روغن مناسب گیربکس اطلاع ندارید، توصیه می‌شود پس از تخلیه کامل روغن، روغن معدنی جدید را جایگزین کنید. بر خلاف تصور اشتباه عموم، نمی‌توان دستوری کلی برای تعیین غلظت روغن مناسب گیربکس پیشنهاد کرد. زیرا غلظت روغن به نوع گیربکس و مدت زمان کارکرد مداوم آن وابسته است.

کنترل دمای محفظه گیربکس

یکی از نکات در تعمیرات تخصصی موتور گیربکس دار هنگامی که دمای محفظه گیربکس از حد معمول فراتر رود، نشان‌دهنده عملکرد نادرست روغن گیربکس است. وظیفه روغن گیربکس شامل خنک کردن و روانکاوی همزمان است. به همین علت یکی از نشانه‌های فاسد شدن روغن، ناتوانی در پیشگیری از گرم شدن دنده‌های گیربکس است. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که روغن گیربکس را تعویض کنید.

کنترل میزان روغن گیربکس

مقدار روغن گیربکس باید به صورت دوره‌ای بررسی شود. برای تعیین میزان روغن موجود در گیربکس‌ها باید از میله‌های مخصوص استفاده کنید. گاهی اوقات نیز گیج‌های شیشه‌ای مخصوص برای سهولت تعیین میزان روغن موجود در گیربکس تعبیه شده‌اند. مقدار روغن گیربکس نباید کمتر از حداقل شاخص و بیشتر از حداکثر شاخص باشد.

روغن ریزی موتور گیربکس دار

احتمال روغن ریزی در موتور گیربکس دار بسیار زیاد است. به همین علت یکی از موارد ضروری در تعمیرات تخصصی موتور گیربکس دار، بررسی علت روغن ریزی و رفع آن است. گاهی اوقات مشکل روغن ریزی به علت مکانیزم آب بندی است که با تعویض این مکانیزم، مشکل برطرف می‌شود. در برخی شرایط نیز ممکن است مشکل مکانیکی باشد و باید آن مشکل برطرف شود.

کنترل دمای موتور

سیم پیچ موتورهای آسنکرون در ابتدای راه اندازی، جریان زیادی را ایجاد می‌کند اما پس از چند لحظه جریان آن کاهش می‌یابد. در صورتی که دمای سیم پیچ در هنگام کارکرد کاهش نیابد و همچنان موتور گرم باقی بماند باید تعمیرات تخصصی موتور گیربکس دار انجام شود. عوامل موثر در افزایش دمای موتور شامل موارد زیر است.

  • درگیر بودن لنت‌های ترمز در زمان کارکرد موتور
  • کمتر بودن توان مورد نیاز سیستم از توان واقعی موتور
  • عملکرد نامناسب یاتاقان‌های موتور و یا گیربکس
  • عدم بالانس وزنه تعادل
  • اصطکاک بیش از حد کابین یا وزنه تعادل با اجزای ثابت
  • اصطکاک بیش از حد یاتاقان‌ها

کنترل آسیب دیدگی اجزای مکانیکی

یکی دیگر از موارد تعمیرات تخصصی موتور گیربکس دار، کنترل آسیب دیدگی اجزای مکانیکی است. در ادامه، برخی از عوامل موثر در آسیب دیدگی اجزای مکانیکی را بررسی می‌کنیم. این موارد ممکن است منجر به بروز آسیب‌های فنی و مالی بسیار زیادی شوند. برخی از این آسیب‌ها شامل شکستگی ماردونی، شکستگی دنده برنجی و شکستگی بدنه گیربکس است.

  • عدم تعویض به موقع یاتاقان‌ها
  • آسیب به موتور به دلیل پاراشوت و یا در زمان نصب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر