آسانسور پاترنوستر، مرگ‌بارترین آسانسور جهان، آسانسوری بدون توقف!

آسانسور پاترنوستر؛ آسانسوری بدون وقفه و بدون درب و یکی از اختراعات جالب و متفاوت صنعت آسانسور در سراسر جهان

آسانسور پاترنوستر

بهار آزادی، کابین نیوز – آسانسور پاترنوستر به عنوان مرگ‌بارترین و خطرناک‌ترین آسانسور جهان شناخته شده است. به نظر شما علت این نامگذاری چیست؟ پاترنوستر، نوعی آسانسور مسافربری است که از زنجیره‌ای از محفظه‌های باز تشکیل شده است(هر کدام معمولاً طراحی شده برای دو نفر) که به آرامی در یک حلقه به سمت بالا و پایین در داخل ساختمان بدون توقف حرکت می‌کنند. این آسانسور بدون درب لحظه‌ای توقف ندارد و بدون درب است! به همیت علت از آن به عنوان آسانسوری مرگبار یاد می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با عملکرد، تاریخچه و ایمنی این آسانسور، تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

آسانسور پاترنوستر

مسافران این آسانسور، می‌توانند در هر طبقه‌ای که دوست دارند پیاده یا سوار شوند. نام paternoster(“پدر ما”، دو کلمه اول دعای پروردگار در لاتین) در ابتدا به این وسیله اطلاق شد زیرا آسانسور پاترنوستر به شکل حلقه است و بنابراین شبیه دانه‌های تسبیح است که به عنوان کمکی در خواندن دعا استفاده می‌شود.

ساخت آسانسورهای پاترنوستر جدید در اواسط دهه 1970 به دلیل نگرانی برای ایمنی متوقف شد، اما به علت تمایل بسیاری از افراد، برخی از نمونه‌های این آسانسور همچنان وجود دارند. تا کنون، بیشتر آسانسورهای پاترنوستر باقی‌مانده در اروپا هستند، با 230 نمونه در آلمان و 68 نمونه در چک. تنها سه مورد در خارج از اروپا شناسایی شده است. یکی در مالزی، یکی در سریلانکا و دیگری در پرو.

تاریخچه آسانسور پاترنوستر

آسانسور پیتر الیس در سال 1868، اولین آسانسور پاترنوستر بود که در Oriel Chambers در لیورپول نصب شد. یک نمونه دیگر از این نوع آسانسور، در سال 1876 برای حمل بسته‌ها در داره پست عمومی لندن نصب شد. در سال 1877، مهندس بریتانیایی پیتر هارت حق ثبت اختراع اولین آسانسور پاترنوستر را به دست آورد. در سال 1884، شرکت مهندسی J & E Hall دارتفورد، کنت، اولین “آسانسور چرخه‌ای” خود را با استفاده از حق اختراع هارت در یک بلوک اداری لندن نصب کرد.

Dovenhof تازه ساخته شده در هامبورگ در سال 1886 افتتاح شد. نمونه اولیه ساختمان‌های اداری هامبورگ مجهز به آخرین فناوری نیز دارای یک آسانسور پاترنوستر بود. بلندترین آسانسور پاترنوستر جهان در اشتوتگارت در برج 16 طبقه تاگبلات قرار داشت که در سال 1927 تکمیل شد.

تاریخچه آسانسور پاترنوستر

بیشتر بخوانید:

پاترنسترها در نیمه اول قرن بیستم محبوب بودند زیرا می‌توانستند مسافران بیشتری را نسبت به آسانسورهای معمولی حمل کنند. این آسانسورها در قاره اروپا، به ویژه در ساختمان های عمومی، بیشتر از انگلستان رایج بودند. آن‌ها آسانسورهای نسبتا کندی هستند که معمولاً با سرعت 30 سانتی متر در ثانیه حرکت می‌کنند تا سوار و پیاده شدن را تسهیل کنند.

ایمنی پاترنوسترها

آسانسورهای Paternoster فقط برای حمل و نقل افراد در نظر گرفته شده است. حوادث زمانی رخ می‌دهد که از آن‌ها برای حمل اجسام سنگین مانند نردبان یا چرخ دستی کتابخانه استفاده شود. احتمال بروز خطرات و حوادث ناگوار در این آسانسور، 30 برابر بیشتر از آسانسورهای معمولی تخمین زده می‌شود. یکی از نمایندگان اتحادیه انجمن های بازرسی فنی اظهار داشت که در کشور آلمان قبل از سال 2002، به طور متوسط ​​سالانه شاهد یک مورد مرگ و میر ناشی از حوادث این نوع آسانسور بوده است. به همین علت، در آن زمان بسیاری از آسانسورهای پاترنوستر برای عموم غیرقابل دسترس شدند.

در بسیاری از کشورهای دیگر نیز به دلیل خطر بالای تصادف برای افرادی که نمی توانند به درستی از این آسانسور استفاده کنند، نصب و سوار شدن در آن ممنوع شد. در سال 2012، یک مرد 81 ساله در شهر لاهه هلند بر اثر افتادن در چاه این آسانسور کشته شد . خطر این آسانسور، به ویژه برای افراد مسن، معلول و کودکان بسیار بیشتر است.

ایمنی آسانسور پاترنوستر

در آلمان غربی، تأسیسات جدید پاترنوستر در سال 1974 ممنوع شد و در سال 1994 تلاش شد تا تمام تأسیسات موجود تعطیل شود. با این حال، موجی از مقاومت مردمی در برابر ممنوعیت در سال 2015 وجود داشت. جالب است بدانید که کشور آلمان تا سال 2015 ، دارای 231 پاترنوستر بود.

در آوریل 2006، هیتاچی برنامه‌های خود را برای یک آسانسور مدرن به سبک پاترنوستر با کابین‌های کنترل‌شده توسط کامپیوتر و درهای آسانسور استاندارد اعلام کرد تا نگرانی‌های ایمنی را کاهش دهد. یک نمونه اولیه در فوریه 2013 نشان داده شد. در سال 2009، سولون مجوز ویژه‌ای برای ساختن یک پاترنوستر جدید در دفتر مرکزی خود در برلین دریافت کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر