الزامات صفحه حفاظت از ناحیه رفت و آمد وزنه تعادل و دیواره جداساز چاه مشترک

الزامات صفحه حفاظت از ناحیه رفت و آمد وزنه تعادل و دیواره جداساز چاه مشترک مطابق با استاندارد ملی ایران

الزامات صفحه حفاظت از ناحیه رفت و آمد وزنه تعادل و دیواره جداساز چاه مشترک

یونس نجف نیا، کابین نیوز – جهت جلوگیری از برخورد وزنه تعادل یا آسانسور مجاور در چاه­‌های مشترک با پرسنل فنی و بازرسین و تأمین ایمنی آن‌ها، استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدیدنظر اول الزاماتی را تعیین نموده است.

صفحه حفاظت از ناحیه رفت و آمد وزنه تعادل و دیواره جداساز چاه مشترک

  • مطابق بند 5-6-1 ناحیه رفت و آمد وزنه تعادل آسانسور باید توسط یک صفحه صلب از نقطه­‌ای در ارتفاع حداکثر 0/3 متر از کف چاهک تا ارتفاع حداقل 2/5 متر محافظت شود.

پهنای این ناحیه معادل پهنای وزنه تعادل به اضافه 0/1 متر از هر طرف می­باشد.

چنانچه این دیوار محافظت کننده منفذدار باشد، باید با استاندارد ملی به شماره 11800 مطابقت نماید.

صفحه حفاظت از ناحیه رفت و آمد وزنه تعادل و دیواره جداساز چاه مشترک 2

بیشتر بخوانید:

الزامات استانداردی شیشه‌های به کار رفته در دیواره کابین آسانسور(کابین شیشه‌ای)

نکته 1

منظور از “صفحه صلب”، صفحه‌­ای است که مقاومت مکانیکی آن مانند دیواره چاه باشد و در برابر اعمال نیروی 300 نیوتن بر 5 سانتی­متر مربع با مقطع گرد یا مربع تغییر شکل دائم نداشته باشد و تغییر شکل کشسان آن نیز کمتر از 15 میلی­‌متر باشد.(در بند 0-3-9 مقدار نیروی افقی استاتیک 300 نیوتن تعریف شده است)

نکته 2

در استاندارد 1-6303 الزامی به روزنه دار بودن صفحه مورد استفاده برای حفاظت از ناحیه رفت و آمد وزنه تعادل جهت بازدید از ضربه­‌گیر(ها) وجود ندارد و جهت بازدید ضربه‌­­گیر(ها) می‌­توان صفحه را باز نمود؛ اما اگر صفحه منفذدار باشد، باید با استاندارد 11800 مطابقت داشته باشد.

نکته 2

نکته 3

در استاندارد 1-6303 تأکیدی بر یکپارچه بودن صفحه مورد استفاده برای حفاظت از ناحیه رفت و آمد وزنه تعادل نشده است و چنانچه از صفحات متعدد برای این حفاظ استفاده شود، باید تمام آن‌ها مقاومت مکانیکی لازم را داشته باشند و به صورت مناسب مهار شوند و درز و فاصله‌­ای بین صفحات نباشد.

نکته 3

نکته 4

در مواردی که آسانسور مجهز به زنجیر جبران می­باشد، به منظور عبور زنجیر جبران، صفحه محافظ می­‌تواند از ارتفاع حداکثر 30 سانتی­متر از کف چاهک اجراء شود.

نکته 4

  • مطابق بند 5-6-2 در صورتی که چاه دارای چندین آسانسور باشد، باید دیوار جداکننده‌­ای، بخش‌­های متحرک آسانسورها را از یکدیگر جدا سازد.

در صورتی که این دیوار جداکننده منفذدار باشد، باید با استاندارد ملی به شماره 11800 مطابقت نماید.

  • مطابق بند 5-6-2-1 این دیوار جداکننده باید حداقل از پایین­‌ترین نقطه حرکت کابین یا وزنه تعادل، از روی ضربه­‌گیرهای فشرده شده، شروع شده و تا 2/5 متر بالاتر از کف پایین‌­ترین طبقه امتداد یابد. پهنای آن باید به اندازه‌­ای باشد که دسترسی از یک چاهک به دیگری را غیر ممکن کند، به‌­جز در صورتی که شرایط بند 5-2-2-2-2(فاصله عمودی آزاد بین پایین‌­ترین قسمت کابین یا وزنه تعادل شامل کفشک­‌ها، سینی زیر در و غیره حین عملکرد عادی با کف چاهک حداقل 2 متر باشد) فراهم شود.
  • مطابق بند 5-6-2-2 در صورتی که فاصله افقی بین لبه سقف کابین و نزدیک­‌ترین قسمت متحرک(کابین یا وزنه تعادل) مربوط به آسانسور مجاور کمتر از 0/5 متر باشد، دیوار جداکننده باید در سراسر ارتفاع چاه امتداد یابد. پهنای دیواره باید حداقل معادل پهنای قسمت متحرک و یا پهنای بخشی از آن که در مسیر باید محافظت شود، به اضافه 0/1 متر از هر طرف باشد.

نکته 5

با توجه به توضیحات بند 5-6-2-2 می‌­توان نتیجه گرفت که پهنای صفحه محافظ مقابل وزنه تعادل باید حداقل معادل پهنای قسمت­‌های متحرک وزنه تعادل به اضافه 10 سانتی‌­متر از هر طرف باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر