کلایمر ساختمانی، دستگاهی جهت دسترسی افراد به فضاهای پیرامونی ساختمان‌های مرتفع

دستگاهی که امروزه به جای داربست در بیشتر پروژه­‌ها مشاهده می‌­کنید، “کلایمر” نام دارد. ایمنی این دستگاه از داربست بیشتر است و باعث سهولت در کار می­‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با کلایمر، کاربردها و انواع کلایمر ساختمانی بیشتر آشنا کنیم.

کلایمر ساختمانی

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – هرچه ساخت ساختمان­‌های مرتفع و بلندمرتبه بیشتر رواج پیدا کرده است، مسئله جابه­‌جایی مصالح، تعمیر و نگه­داری، نظافت و نقاشی نمای ساختمان­‌ها نیز به یک دغدغه تبدیل شده است. برای حل این مسئله، بسیاری از پروژه­‌ها از داربست استفاده می­‌کنند؛ اما داربست همان­طور که مزایایی دارد، خطراتی را نیز به همراه دارد. همین موضوع باعث شده تا کارشناسان به دنبال ابداع تجهیزات ایمن‌­تری باشند. دستگاهی که امروزه به جای داربست در بیشتر پروژه­‌ها مشاهده می‌­کنید، “کلایمر” نام دارد. ایمنی این دستگاه از داربست بیشتر است و باعث سهولت در کار می­‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با کلایمر، کاربردها و انواع کلایمر ساختمانی بیشتر آشنا کنیم.

کلایمر ساختمانی چیست؟

دستگاه کلایمر(Climber) نوعی بالابر ساختمانی است که دارای سبدی مخصوص به طول حداقل 2 و حداکثر 6 متر است. این دستگاه در برج‌­ها و ساختمان­‌های مرتفع، برای جابه‌­جایی افراد و تجهیزات، تعمیر و نگه­داری و نظافت و ساخت نمای ساختمان کاربرد دارد. همچنین از این دستگاه می­‌توان در صنایعی از قبیل پتروشیمی، پالایشگاه­‌ها، نیروگاه‌­ها، سد و پل‌سازی بهره برد. کلایمر به وسیله موتورهایی که با سیم بکسل به پایه­‌های نگه­دارنده متصل است، حرکت می­‌کند.

کلایمر ساختمانی

قطعات تشکیل‌­دهنده کلایمر

کلایمرها در مدل­‌ها و ظرفیت­‌های متفاوتی تولید می‌­شوند؛ اما همگی کاربرد و عملکردی یکسان دارند. هر کلایمر از 7 قطعه اصلی تشکیل شده است که در ادامه به آن می‌­پردازیم.

موتور(وینچ)

موتور یا وینچ، اصلی‌­ترین و پرهزینه‌­ترین قطعه یک کلایمر است و دارای دو نوع دستی و برقی است که براساس ظرفیت مدنظر و سرعت دلخواه کلایمر، یکی از این دو نوع موتور مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

سبد(پلتفرم)

سبد یا پلتفرم کلایمر ساختمانی، محفظه‌­ای است برای قرار گرفتن افراد، تجهیزات و مصالح که بسته به طول دهانه سازه موردنظر، دارای طولی بین 2 تا 6 متر است. همچنین عرض سبد 80 سانتی­‌متر، ارتفاع حفاظ جان قسمت پشتی 110 سانتی‌­متر و قسمت جلویی، به دلیل انجام کار، 80 سانتی‌­متر است و کف آن از ورق آج­دار ساخته شده است. جنس این سبد از آهن سبک یا آلومینیوم است که با بست­ه‌ای فولادی به هم متصل می‌­شوند. در قسمت جلوی سبد، چرخ‌­هایی جهت ساده‌­تر شدن حرکت روی نما و جلوگیری از حرکت نوسانی هنگام وزش باد، تعبیه شده است.

سیستم ترمز اضطراری(پاراشوت)

یکی از دلایل مهمی که کلایمر جایگزین داربست شده است، ایمنی بالاتر آن نسبت به داربست است که از طریق ترمز اضطراری، این امر تأمین شده است. در دو طرف سبد، دو عدد پاراشوت نصب می­‌شود تا زمانی که به هر دلیلی سیم بکسل پاره شد، از خطر سقوط و واژگونی دستگاه جلوگیری کند. هر ترمز توانایی تحمل وزن تا 1500 کیلوگرم را داراست.

بیشتر بخوانید:

سازه‌­های فلزی پشت­‌بام(مهارکننده­‌ها)

مهارکننده­‌ها به صورت جدا از هم به بالای ساختمان(پشت­‌بام) منتقل می‌شود و در آن­جا به وسیله پیچ و مهره مونتاژ می­‌شوند. این سازه‌­ها وظیفه وصل کردن سیم بکسل­‌ها به سبد و مهار کردن وزن آن را برعهده دارند.

وزنه‌­های تعادل روی پشت‌­بام

در قسمت انتهایی سازه‌­های مهارکننده، سبدهایی وجود دارند که به آن­‌ها سبد نگه­دارنده گفته می‌شود و وزنه­‌های تعادل در این سبدها قرار می‌­گیرند. این وزنه­‌ها نقش مهمی در ایستایی و جلوگیری از واژگونی سبد دارند. البته لازم به ذکر است که وزن وزنه­‌ها باید از طریق فرمول محاسبه شود.

سیم بکسل

در کلایمر ساختمانی از دو نوع سیم بکسل استفاده می­‌شود. در قسمت موتورها از سیم بکسل 6 رشته و در قسمت ترمزهای اضطراری از سیم بکسل 8 رشته استفاده می­‌شود. در این دستگاه از 4 رشته سیم بکسل استفاده می­‌شود. دو عدد از این رشته‌، رشته اصلی هستند و وظیفه بالابری سبد را برعهده دارند. دو رشته دیگر به سیم بکسل‌­های امنیتی معروف هستند که در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم بالابری، وارد عمل می­‌شوند.

تابلو برق

تابلو برق، سیستم کنترلی و الکتریکی هدایت در کلایمر ساختمانی را برعهده دارد که توسط اپراتور برای هدایت کلایمر برای بالا و پایین رفتن و کنترل دستگاه، مورد استفاده قرار می­‌گیرد. در تابلو برق، سنسور کنترل ارتفاع و ظرفیت حد مجاز نیز به کار رفته است.

تابلو برق

کاربردهای اصلی کلایمر ساختمانی

کلایمر در ساختمان کاربردهای فراوانی دارد که اصلی­ترین آن‌­ها عبارتند از:

  • انتقال و جابه‌­جایی مصالح در طبقات مختلف
  • جابه­‌جایی و نگه­داری از اپراتور برای اجرای نمای بیرونی ساختمان
  • تعمیرات نمای بیرونی سازه­‌ها
  • نظافت یا نقاشی نمای بیرونی ساختمان‌­ها

انواع کلایمر ساختمانی از لحاظ نیروی محرکه

کلایمرها از نظر نیروی محرکه به دو نوع کلایمر دستی و کلایمر برقی تقسیم می­‌شوند که در ادامه بیشتر با آن­‌ها آشنا می­‌شوید.

کلایمر دستی(مکانیکی)

کلایمر دستی از نوع بالابرهای ساده به حساب می‌­آید. چرا که حرکت سبد با چرخاندن موتوری که به سیم­‌های نگه­دارنده متصل است، توسط نیروی دست انجام می­‌شود. این نوع کلایمرها، قابلیت حرکت به سمت چپ و راست را ندارد و همچنین به دلیل سخت بودن کار با آن­‌ها، نمی‌­توان در ساختمان­‌های با ارتفاع زیاد از آن­ها استفاده کرد. از این نوع کلایمر بیشتر در سازه‌­های با ارتفاع کم و یا برای دسترسی به طبقات محدود استفاده می‌­شود.

کلایمر دستی

کلایمر برقی

کلایمر برقی توسط یک سیستم الکتروموتور کار می‌کند و موتور برقی کار بالا و پایین بردن سبد را برعهده دارد. کارگران می‌­توانند با استفاده از کلیدهای مخصوص، هدایت کلایمر را برعهده بگیرند. همچنین هدایت این نوع کلایمر­ها در جهت­‌های مختلف امکان پذیر است.

کلایمر برقی

انواع کلایمر از لحاظ نحوه نصب

کلایمرها از نظر نحوه نصب، عمدتاً در دو نوع کلایمر پرتابل و کلایمر ثابت هستند. انواع کلایمر پرتابل و ثابت دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کلایمر ساختمانی پرتابل

کلایمر پرتابل همان­طور که از نامش پیداست، قابل جابه‌­جا کردن است. این نوع کلایمر از مجموعه‌­ای از قطعات تشکیل شده که در محل پروژه این قطعات مونتاژ شده و پس از اتمام کار، می‌­توان دستگاه را برای استفاده مجدد در پروژه دیگر، منتقل کرد. این دسته از کلایمرها از دو جزء تشکیل شده­‌اند که عبارتند از:

  1. سازه‌­های روی پشت‌­بام: این سازه‌­ها شامل وزنه­‌های تعادل، سبد نگه­دارنده وزنه­‌های تعادل، ستون، تیر یا بازوی مربوط به نقاط آویز، خرک تعادل یا تکیه­‌گاه و بکسل­‌های ضدخیز هستند.
  2. سازه روی نما: سازه­ای که روی نما دیده می­شود، پلتفرم یا سبد حمل نفرات است که خود حاوی الکتروگیربکس مرکب، جعبه برق یا کنترل فرمان اصلی، ترمزهای اضطراری، کابل برق، سیم بکسل، سیستم قطع برق در ارتفاع معین، سیستم اضافه بار و کابل جمع­‌کن است.

کلایمر پرتابل

کلایمر ساختمانی ثابت (BMU)

کلایمرهای ثابت که با نام Building Maintenance Unit شناخته می­‌شوند، دسته‌­ای دیگر از کلایمرها هستند که به عنوان نفربر دائمی در سازه‌­های مرتفع از آن­‌ها استفاده می‌­شود. این نوع کلایمرها براساس شرایط و نیاز سازه به طور اختصاصی تولید و استفاده می‌­شود. کلایمرهای BMU به چهار دسته تقسیم می‌­شوند که در زیر آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

کلایمر مونوریل

کلایمر مونوریل برای حرکت کردن نیاز به ریل دارد. به این صورت که برای احداث این نوع کلایمر، ابتدا باید دور ساختمان به طور کامل ریل­کشی شود. سپس دستگاه کلایمر مونوریل، روی ریل قرار می‌گیرد و می­‌تواند با حرکت افقی دور تا دور ساختمان را طی کند.

کلایمر مونوریل

کلایمر ماشین روف

در کلایمر ماشین روف، یک مکانیزم چرخ­‌دار روی پشت­‌بام نصب می‌شود که پلتفرم کلایمر به کمک دو میله متحرک به این مکانیزم متصل می­‌شود. در این حالت، زمانی که سیستم چرخ­‌دار روی پشت‌­بام حرکت می­‌کند، پلتفرم به صورت افقی روی نمای ساختمان به حرکت درمی‌­آید.

کلایمر ماشین روف

کلایمر ماشین روف ریلی

کلایمر ماشین روف ریلی، تلفیقی از کلایمر مونوریل و کلایمر ماشین روف است. به این صورت که سیستم ماشین روف، به جای چرخ روی ریل حرکت می‌کند و باعث جابه­‌جایی پلتفرم می‌­شود.

کلایمر ماشین روف ریلی

کلایمر تلسکوپیک

در کلایمرهای تلسکوپیک، سیستم تلسکوپیک در نقطه مرکزی پشت‌­بام نصب می‌شود و پلتفرم کلایمر به کمک تجهیزاتی به آن نقطه متصل می­‌شود. این نوع کلایمر علاوه­ بر قابلیت حرکت به سمت چپ و راست، قابلیت حرکت به جلو و عقب را نیز دارد. همین امر باعث می­‌شود بیشتر در ساختمان­‌هایی که نمای آن­ها تخت نیست و دسترسی به نقاط مختلف فضای محیطی امکان پذیر نیست، از این نوع کلایمر استفاده شود.

کلایمر تلسکوپیک

سخن پایانی

پروژه­‌های ساختمانی در ارتفاعات، نقاشی بنای ساختمان­‌های بلند، نظافت و تمیز کردن پنجره­‌های ساختمان‌­های مرتفع، دسترسی به ارتفاعات دکل‌­های نفتی، سدهای مرتفع و به طور کلی دسترسی به ارتفاعات در هر پروژه‌­ای، نیاز به تجهیزاتی دارد که بتوان از آن برای بالا رفتن استفاده کرد. دستگاه کلایمر یک راه ایمن و راحت برای انتقال تجهیزات، لوازم و پرسنل به سطوح بالای پروژه موردنظر است. این سیستم ممکن است نسبت به داربست هزینه بیشتری داشته باشد؛ اما ایمنی بالاتر و راحتی بیشتری را دارا است. با توجه به نیاز پروژه، می‌­توان از یکی از انواع کلایمر، که در این مقاله گفته شد، استفاده کرد. البته فراموش نکنیم که نصب کلایمر باید به صورت استاندارد باشد تا از بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر