الزامات نصب گاورنر در چاه آسانسور مطابق با استاندارد ملی به شماره 1-6303

الزامات نصب گاورنر در چاه آسانسور مطابق با استاندارد ملی به شماره 1-6303 و بررسی ابهامات نصب طبق پرسشنامه یکسان بازرسی آسانسورهای برقی

الزامات نصب گاورنر در چاه آسانسور

یونس نجف نیا، کابین نیوز – در استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدیدنظر اول، همواره بر در دسترس بودن گاورنر تأکید شده است. به همین علت در این مقاله، نگاهی به نکات و الزامات نصب گاورنر در چاه آسانسور خواهیم داشت.

  • مطابق بند 9-9-8-1 گاورنر باید به‌­منظور تعمیر و نگهداری و بازرسی در دسترس باشد.

همان­طور که می­‌دانید ماشین‌­آلات در آسانسورهای بدون موتورخانه، داخل چاه نصب می­‌شوند. محل نصب و قرارگیری گاورنر در این آسانسورها نیز همیشه داخل چاه است.

  • مطابق بند 9-9-8-2 در صورتی­‌که گاورنر در داخل چاه نصب شده باشد، باید بتوان از خارج چاه به آن دسترسی داشت.

اما همیشه امکان دسترسی به گاورنر از خارج چاه فراهم نیست. ممکن است موقعیت و جانمایی چاه و فضای ماشین‌­آلات آسانسور به‌­گونه­‌ای باشد که امکان تعبیه دریچه یا سطح مناسب و ایمن برای استقرار افراد جهت دسترسی به گاورنر از بیرون چاه را ندهد.

آیا گاورنر می‌­تواند در چاه آسانسور قرار گیرد؟

حال در چنین شرایطی این پرسش پیش می‌­آید که “آیا گاورنر می‌­تواند در چاه آسانسور قرار گیرد؟”

در استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدیدنظر اول، برای این موضوع شرایطی اعلام شده که در صورت تأمین آن­‌ها، الزام دسترسی از بیرون چاه ضرورتی نخواهد داشت.

  • مطابق بند 9-9-8-3:

” الزامات بند 9-9-8-2 در صورتی كه سه شرط زیر برقرار باشند، لحاظ نمی‌شود.

الف- درگیری گاورنر بر طبق بند 9-9-9 توسط كنترل از راه دور، باستثناء بی­‌سیم، از خارج از چاه فعال شود. به‌­طوری كه درگیر شدن ناخواسته‌­ی آن ممكن نباشد و وسیله‌­ی تحریك كننده در دسترس افراد غیر مجاز نباشد، و

ب- گاورنر از طریق سقف كابین و یا از چاهك، برای تعمیر و نگهداری و بازرسی در دسترس باشد، و

پ- گاورنر بعد از درگیر شدن، وقتی كابین یا وزنه­‌ی تعادل در جهت بالا حركت داده می‌­شود، به­‌طور خودكار به حالت عادی باز گردد.

به هر حال قسمت­‌های برقی می­تواند توسط كنترل از راه دور و از خارج از چاه به حالت عادی بازگردانده شود، كه نباید كاركرد عادی گاورنر را تحت تأثیر قرار دهد.”

همچنین با توجه به ابهام موجود در این مسأله، در بخش “پرسش‌­های متداول” سامانه مدیریت بازرسی آسانسور نیز به این ابهام پاسخ داده شده است.

پرسش‌های متداول سازمان بازرسی آسانسور

در بند 206 پرسشنامه یکسان بازرسی آسانسورهای برقی تجدیدنظر 01 نیز توضیحاتی در این مورد ارائه شده است.

پرسشنامه یکسان بازرسی آسانسورهای برقی

نکته 1: در صورت نصب گاورنر در داخل چاه آسانسور و عدم دسترسی از بیرون چاه به آن، باید درگیری گاورنر از بیرون چاه امکان‌­پذیر باشد(استفاده از گاورنر MRL). در این حالت سیستم تحریک کننده گاورنر معمولاً برای دور نگه داشته شدن از دسترس افراد غیر مجاز، در داخل تابلو فرمان نصب می­‌شود.

نکته 2: مطابق تعاریف ارائه شده در بند 3 استاندارد، با توجه به بند 3-36 گاورنر در دسته­‌ی ماشین آلات آسانسور قرار نمی­‌گیرد. لذا در صورت نصب و قرارگیری آن در چاه آسانسور، نیازی به فعال­‌سازی پارک پلیت جهت انجام تعمیر و نگهداری و بازرسی، و تعبیه دریچه خروج ایمن نیست. اما باز هم در این حالت باید دسترسی به گاورنر در شرایط ایمن فراهم باشد و می­بایست در ارتفاعی نصب شود که دسترسی به آن از روی سقف کابین مثلاً در حالت توقف در تراز آخرین طبقه امکان‌­پذیر باشد.

نکته 2 نصب گاورنر

همچنین با توجه به قسمت “ث” از بند 14-2-1-3 که بیان می‌­دارد: “محدوده جابجایی کابین نباید بیش از طول مسیر حرکت عادی باشد”، نمی‌­توان جهت دسترسی به گاورنر در حالت رویزیون، کابین را بیش از طول مسیر حرکت عادی آسانسور جابجا نمود.(بالاتر از تراز آخرین توقف)

نکته 3: در صورت نصب گاورنر در فضای بالای چاه، و قرارگیری سایه­‌ی آن به­‌طور عمودی بر روی سقف کابین، لازم است تا شرایط اورهد بررسی شود.

نکته 4: پس از انجام تست پاراشوت، گاورنر باید به­‌طور خودکار، تنها با بالا آوردن کابین آزاد و به حالت عادی باز گردد. قسمت‌­های برقی می‌­تواند توسط كنترل از راه دور و از خارج چاه به حالت عادی بازگردانده شود.

نکته 5: در برخی مواقع، در آسانسورهای دارای موتورخانه نیز، به دلایلی از جمله کوچک بودن فضای موتورخانه و عدم تأمین فضای سرویس گاورنر در موتورخانه، این قطعه را در داخل چاه نصب می‌­کنند. این موضوع مغایرتی با استاندارد تجدیدنظر اول ندارد؛ اما در این حالت رعایت کلیه الزامات فوق ضروری است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر